• 0

Waar vind je wel nog medewerkers?

Als het hoge werkloosheidscijfer te sprake komt, heeft iedereen de mond vol over de slechte economie.

Nu weet ik niet of ik hard moet lachen of luid moet gillen. Waar komen deze werkloosheidscijfers eigenlijk vandaan? Volgens mij is er namelijk helemaal geen werkloosheid meer. En al zeker geen arbeidstekort.

Wij hebben sinds een aantal weken een aantal vacatures openstaan op meerdere (een stuk of 10) landelijke vacaturesites en bij verschillende bemiddelaars en uitzend- en detacheringskantoren. Akkoord, de profielen behoren tot de zwaardere maar wat denk je? Tot vandaag hebben we precies 7 reacties gekregen. Een ervan woont aan de andere kant van de wereld en een ander dacht in aanmerking te komen omdat ze een avondcursus Word heeft gevolgd. ::)

En hoezo hebben oudere werklozen geen kans meer op de arbeidsmarkt? We hadden er eentje op gesprek voor een interview, het klikte, het werk sprak hem aan en we bereikten zelfs een akkoord over salaris en arbeidsvoorwaarden. Maar hij wil niet beginnen. Als ik hem vraag wat de reden is, kan hij die niet geven. ???

 

Dus: hoezo werkloosheid?

 

Sta me toe dat ik e-ven ga gillen!

 

"Wie angst heeft voor de toekomst, heeft die toekomst al half bedorven." Georges van Acker

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, werkelozen zijn degenen die tot de beroepsbevoling behoren en beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt (of iets in die geest), het begrip zegt dus helemaal niets over wie of wat.

 

Maar goed, wel vacatures, geen mensen... komt dat omdat die mensen er gewoon niet zijn, is je bod niet aantrekkelijk genoeg, of is de stelling van de vacature misschien niet aansprekend?

 

Als het niet om heel zeldzame mensen gaat zou je eens kunnen kijken of je er ergens een kunt wegkopen natuurlijk, als je genoeg te bieden hebt (uitdaging, geld, fun, zekerheid, de whole deal) is er vast wel iemand die wil jobhoppen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Dus: hoezo werkloosheid?

 

Als ik zie hoeveel "voormalig werkelozen" hier op scootertjes rondrijden en parkeerbonnetjes uitdelen, doen mij vermoeden dat er geen werkelozen meer zijn. ;D

 

Het juiste personeel vinden is niet makkelijk, zeker niet als je wat zwaardere functies te vergeven hebt.

 

Wellicht kun je wel een deel opvangen door te werken met stagaires, die kun je op lokale hogescholen en universiteiten wel op de kop tikken.

 

Of door het inzetten van freelancers.

Link naar reactie
  • 0

Tja, wat de oorzaak precies is, weet ik niet.

 

- Uitdaging? Uitdaging genoeg, dat beamen ze zelf allemaal, en niet alleen qua jobinhoud maar vooral omdat het bedrijf zelf ook volop in ontwikkeling is en nog heel wat uitdaging ligt in de structuur en het uitstippelen van de te volgen weg e.d.

- Groeimogelijkheden? We zijn zelf in volle groei waardoor onze medewerkers de potentie krijgen mee te groeien in de functie die hun het beste ligt, interessant of leuk lijkt, naar vermogen en kunnen.

- Toekomstperspectieven? Deze vraag wordt door het bovenstaande al beantwoord, denk ik. Behoudens dat we met een technologie te maken hebben die ons nog wel even bezig houdt en momenteel in een algemene versnelling zit. Ook boeiend dus.

- Salaris? Ze mogen zelf een indicatie geven, in redelijkheid van opleiding, ervaring, kennis enz. wordt hieraan tegemoet gekomen

- men kan/mag cursus en training volgen, we zitten in een branche waarvan "fun" een synoniem is...

 

Maar ik geef toe dat er wat wordt teruggevraagd: inzet, prestatie, stressbestendigheid, zelfstandigheid, teamplayer, loyaliteit, snelheid en toch kwaliteit...

 

@ Little Monkey. De functies kunnen helaas niet ingevuld worden door stagaires. We hebben al een aantal universitair geschoolde werkstudenten (bachelor en master degrees) en we merken dat zij toch ook moeilijkheden hebben met de materie...

En we zijn echt op zoek naar vaste, fulltime medewerkers. Je kan capaciteit niet helemaal invullen met part-time of tijdelijke krachten.

 

Nochtans zijn onze vaste medewerkers "maar" afgestudeerde HBO-ers en zij leveren prima (en sommigen zelfs excellent) werk.

 

Trouwens, ook bij studenten wordt gerecruteerd, zonder resultaat. Dus, als iemand een antwoord weet, vertel het me alsjeblieft.

"Wie angst heeft voor de toekomst, heeft die toekomst al half bedorven." Georges van Acker

Link naar reactie
  • 0

@strategos: toch bedankt voor de link maar het is - zoals chielsen al aangeeft - niet echt wat we zoeken.

 

Op verzoek van benm en ter algemene info - je weet maar nooit wie zich hier geroepen voelt ;-) - we zoeken ICT- ers, geen netwerkbeheerders of webdesigners (sorry, jongens) maar developers en engineers voor desktop en embedded software.

 

Voorlopig - en noodgedwongen - zoeken we ons heil in detachering maar we zijn echt wel op zoek naar vaste medewerkers. Oh ja, we zitten in het zuiden des lands.

"Wie angst heeft voor de toekomst, heeft die toekomst al half bedorven." Georges van Acker

Link naar reactie
  • 0

Tja, wat de oorzaak precies is, weet ik niet.

 

Je geeft zelf een aantal potentiele oorzaken, maar stelt ook dat hier geen sprake van kan zijn.

Wellicht zijn er andere oorzaken, waar je zelf nog niet aangedaacht hebt.

 

1. jij en/of je medevenoten, als persoon, als vakman of als ondernemer. Ik ken je niet en kan dit dus niet beoordelen.

2. je business of businessconcept of de manier waarop je dat uitvoert of denkt uit te voeren. Je geeft geen informatie in je profiel over je onderneming zodat ik ook dat niet kan beoordelen. Je relatieve anonimiteit spreekt mij echter niet aan.

 

Het gaat niet alleen om je verhaal, maar ook of je bij je potentiele werknemers vertrouwen weet te wekken dat het verhaal klopt.

Link naar reactie
  • 0

Je zegt vacaturesites te gebruiken, heb je overwogen dat die kanalen voor jouw type functies gewoon niet werken? Om even te chargeren: de CFO van Ahold hebben ze ook niet bij www.cooleleukejobinretail.nl gevonden.

 

Als je zware jongens zoekt, moet je m.i. zwaar geschut inzetten. Dus zoals al eerder werd gesuggereerd, een headhunter. Misschien moet je wel mensen wegkapen bij andere ondernemingen. In elk geval niet afwachten, maar zelf jagen en binnenhalen.

 

ander punt: je lijkt erg overtuigd van het feit dat jouw onderneming dusdanig interessant is, dat iedereen zijn werk ervoor moet opgeven om bij jouw te komen. Heb je overwogen dat jouw propositie, zoals je die beschrijft, heel anders overkomt als jezelf denkt?

 

Ik zie hem al voor me: "Snelgroeiend ICT bedrijf biedt IT toppers uitdaging en groeimogelijkheid aan."

 

Tja. Een woord als "uitdaging" is zo vaag als de pest, met alle respect, net als "groeimogelijkheden". Het doet me een beetje denken aan alle vacatures die "enthousiaste" mensen zoeken. Zo generiek dat het niets zeg. En dus niemand aantrekt.

 

Kijk nog eens kritisch naar wat je concreet biedt en haal er professionele hulp, want zonder een andere aanpak is het redelijk om aan te nemen dat je geen resultaat zult boeken.

 

oh, trouwens, interessant hoe je het salaris formuleert: ze mogen een indicatie geven van wat ze willen verdienen en jullie proberen daaraan tegemoed te komen. Dat "tegemoed" klinkt mij in de oren als: we kunnen nooit zoveel bieden als andere ondernemingen. Misschien moet je meer bieden, inclusief aandelen? Of doe je dat al?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

joh, is me niet eens opgevallen. Geval van aannames: je ziet zo'n bericht en denkt dat het vers is. Ik hoor nog steeds mijn redacteur in Kuwait zeggen: "Never ever assume!" Zei die dan 20 keer per dag of zo. Blijkbaar heb ik niet genoeg geluisters ;D

 

eigen schuld!

;D op een 'bagger' dag zou je ook niet op het forum mogen komen ;D

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

"Chagerijnige, onredelijke en labiele ondernemer zoekt kneedbare junior pispaal voor pek & veren en periodisch hoongelach. Geen uitdagingen, geen groeimogelijkheden en geen persoonsgebonden budget. CV en briefje van je moeder naar nopainnogain@gmail.com"

 

Misschien maar op die vacaturesites zetten?

 

Edit: wat een memorable 400e bericht...

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Fijn dat jullie zo mee denken met viewfinder. Is het jullei opgevallen dat dit draadje stamt uit juni 2005, viewfinder heeft niks meer gepost sinds juli 2005. Just wanted you to know. :)

 

Maar het probleem bestaat nog wel. Misschien niet bij viewfinder, maar wel bij anderen. Als klein bedrijf heb je geen budget voor dure headhunters, en posten van vacatures op alle mogelijke sites en forums kost wel veel maar levert weinig op, imho. Natuurlijk kies je het medium bij de vacature en post je jobs voor java en delphi programmeurs anders dan sales vacatures. Maar toch. Weinig reacties, ze vragen een exorbitant salaris, of ze zijn niet goed genoeg. Stagiaires wel in overvloed, maar die zijn maar beperkt inzetbaar. Stagiaires zijn wel heel goed voor de "eigen kweek" van personeel, daar maken we druk gebruik van.

 

Maar wie heeft de gouden tip voor vacatures zowel voor software engineers als sales mensen?

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Even out of the box:

 

Ik heb wel een idee voor salesmensen (aangezien jij een technologieonderneming hebt)... Denk startende ondernemers. Denk vergoeding deels monetair, deels in natura (bijvoorbeeld tijd voor tijd).... Denk synergie en elkaars resources inzetten voor eigen doelen... Misschien wat vaag, maar in deze gedachtengang zie ik veel kansen... Wellicht heeft de starter kennis en/of vaardigheden die ontbreken (aanvulling behoeven) in jouw onderneming en wellicht heb jij of de mensen in jouw onderneming kennis en/of vaardigheiden die de starter nodig heeft... Waar ik over praat is delen van kennis en ervaring dwz échte samenwerking.... Het enige aandachtspunt in deze methode is dat Sales vaak over 'relaties' gaat... De vraag is hoe dat samengaat met het tijdelijke karakter van de bovenstaande systhematiek...

Link naar reactie
  • 0

Maar wie heeft de gouden tip voor vacatures zowel voor software engineers

 

Deze haal je voor een appel en een ei op www.rentacoder.com er reken maar dat hier kwaliteit tussen zit. Wel goed je project omschrijven.

 

als sales mensen?

 

Tja altijd een probleem, ik geef aan lage vast bedrag met daarop een bonus per gehaald doel.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Weliswaar in een hele andere beroepsrichting, maar ik heb zelf 2 uitstekende mensen via een in hetzelfde pand als mijn bedrijf gevestigd reïntegratiebureau gehaald. Tegenwoordig zitten mensen veel sneller bij zo'n bureau en naast de"troep" (excusez le mot) zitten er ook pareltjes tussen. De een wat meer coaching nodig als de ander, maar door o.a. werkervaringstraject en loonsubsidie ook , of juist daardoor, betaalbaar voor een startende onderneming. Eén van mijn mensen heeft sinds 1979 slechts 3 jaar en 3 maanden (in totaal) niet gewerkt, is enorm gemotiveerd en werkt uitstekend. O.K., ik heb de mazzel dat ik ze tijdens diverse momenten heb kunnen observeren en de goeden eruit heb kunnen pikken, maar wellicht zitten er voor jonge bedrijven juist hier ook een aantal betaalbare oplossingen. Entrance/Patrick Lans.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.