• 0

KM vergoeding verrekenen, of toch niet?

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraag betreffende auto van de zaak of aftrekken van de kosten.

Ik heb een webshop, waarvoor ik uiteraard pakketjes opstuur. Dit opsturen gebeurt vanaf mijn werkadres, wat verder niets met mijn webshop te maken heeft. Nu vraag ik mij af of ik het gebruik van mijn auto als kosten kan opgeven, dus 19 cent per kilometer. Omdat ik in feite elke dag naar mn werkadres rij, aan de andere kant. Ik ging voordat ik mijn webshop had bijna altijd op de fiets, dus ga ik nu vooral met de auto omdat ik op de fiets de pakketjes niet kan meenemen. Ik ga dus wel degelijk voor m’n webshop met de auto. Overigens geen hele grote afstand. Met 15 km per dag zijn we er wel.

 

Daarbij, kan ik dit met terugwerkende kracht nog over dit boekjaar meerekenen of moet ik daar als het ware maandag mee beginnen?

Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een webshop, waarvoor ik uiteraard pakketjes opstuur. Dit opsturen gebeurt vanaf mijn werkadres, wat verder niets met mijn webshop te maken heeft. Nu vraag ik mij af of ik het gebruik van mijn auto als kosten kan opgeven.

Fiscaal is het zo dat het hoofddoel van de rit bepaalt of iets zakelijk of privé is. In jouw geval lijkt er geen onduidelijkheid te zijn over het hoofddoel. Het hoofddoel is namelijk naar je werk (in loondienst) rijden. Dat is geen zakelijk doel. Het feit dat je nu met de auto gaat in plaats van de fiets maakt niet uit. Want ook voor een zakelijke fietsrit had je 19 cent per kilometer mogen opvoeren. Maar ook die fietsritten hadden als hoofddoel je werk te bereiken.

 

Nu zou je natuurlijk nog kunnen stellen dat er sprake is van een gemengde rit (oftewel: zowel een zakelijk als een privé karakter). Uit jurisprudentie is gebleken dat je pas van een gecombineerde rit kunt spreken als een extern persoon, zoals bijvoorbeeld een personeelslid, in dezelfde omstandigheden dezelfde rit in diezelfde mate zou (moeten) maken voor de zaak. Hier wordt het misschien interessant.

 

Nu is het natuurlijk zo dat een extern ingehuurd iemand niet naar jouw loondienstadres zou moeten rijden om pakketjes te sturen. Dus in die zin zou de rit naar je privé-werkadres volledig privé zijn. Echter, om de pakketjes te versturen is het natuurlijk wel zo dat zo iemand misschien wel een zelfde soort rit naar een ander adres zou moeten maken voor het versturen van de pakketjes, bijvoorbeeld naar het dichtsbijzijnde postkantoor.

 

In zo'n geval kan ik me voorstellen dat het redelijk is dat je de rit naar verhouding opsplitst. Stel dat je werkadres 10 km ver weg is. En stel dat het dichtstbijzijnde afleverpunt voor je pakketjes 10 km weg is. Separaat zou je 20 km hebben moeten rijden, maar door het via je werkadres is te doen, heb je maar 10 km hoeven rijden. De helft van je ritten (10 / 20 = 50%) kun je dan als zakelijke kwalificeren. Een ander voorbeeld: stel dat je werk op op 20 km afstand is, maar het dichtstbijzijnde PostNL-punt op 7 km, dan kun je 26% zakelijk opvoeren (7 gedeeld door 7 en 20).

 

Let er wel op dat je deze alternatieve reisafstand wel aannemelijk kunt maken. En je kunt natuurlijk niets claimen voor dagen waarop je geen pakketten verstuurt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.