• 0

doorverkoop en namaken

hoi,

ik had even een vraag. ik werk bij een bakker en onze bakkerij heeft laatst even lopen google, maar er blijkt nu dus een vrouw te zijn die spullen uit onze winkel koop, laat inpakken en weer doorverkoopt in haar eigen winkel maar dan met een ander stickertje. ook heeft deze vrouw zeg maar de hele winkel nagemaakt door de zelfde kleedjes, menukaart etc te gebruiken. ik weet dat het decor (zoals de kleedjes) wel mag want iedereen mag gewoon weten hoe zijn of haar terras eruit ziet. maar is het eigenlijk ook legaal om spullen zomaar door te verkopen?

 

ik hoor graag van een van jullie.

btw als het wel mag wat is dan jullie tip om tegen die vrouw te doen? haar gewoon haar gang laten gaan of naar haar toe gaan om te vertellen dat dit echt niet kan.

 

groetjes,

12517

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Kan de klant bij jullie koffie drinken? Groeit die in de achtertuin van de bakkerij of kopen jullie koffiebonen in? Mogen jullie koffie maken van die bonen om 'm te verkopen?

 

Wees blij dat jullie baksels zo lekker zijn dat iemand ze doorverkoopt. En niet eens korting vraagt als grootgebruiker....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Op zich is het inkopen van producten en die onder je eigen naam verkopen niet raar. Er zijn hier ook een aantal lunchrooms en cafe's die hun gebak bij de lokale bakker inkopen, heel normaal.

 

Maar ik vind dat wel wat anders dan iemand die de hele inrichting en menukaart kopieert, daarvan weet ik zo net nog niet of dat wel zomaar mag. Ik weet niet of bijvoorbeeld de uitstraling van een mcdonalds restaurant beschermd is maar ik denk dat ik niet zomaar een restaurant mag openen dat er exact hetzelfde uitziet maar dan met een blauwe W op het dak...

 

Zolang ze alles bij jullie inkoopt is er op zich niet zoveel aan de hand, dan heb je als het ware gewoon een extra vestiging. Maar als ze nu een naam opbouwt op basis van jullie producten en uitstraling en op een gegeven moment niet meer bij jullie inkoopt wordt het wel een probleem...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Maar ik vind dat wel wat anders dan iemand die de hele inrichting en menukaart kopieert, daarvan weet ik zo net nog niet of dat wel zomaar mag. Ik weet niet of bijvoorbeeld de uitstraling van een mcdonalds restaurant beschermd is maar ik denk dat ik niet zomaar een restaurant mag openen dat er exact hetzelfde uitziet maar dan met een blauwe W op het dak...

Dat is niet expliciet verboden, maar Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft op 10 juli 2014 geoordeeld dat de winkelinrichting van Apple onder bepaalde voorwaarden als merk kan worden ingeschreven Dat wil echter niet zeggen dat elke winkelinrichting per definitie onder een vorm van auteursrecht/identiteit valt.

 

in het kort: De Europese rechter gaf aan dat een winkelindeling als merk vastgelegd kan worden, als dat wezenlijk anders is dan de winkelindeling van andere ondernemingen in dezelfde sector.

 

Arrest van het Hof (Derde kamer) van 10 juli 2014.

Apple Inc. tegen Deutsches Patent- und Markenamt.

Verzoek van het Bundespatentgericht om een prejudiciële beslissing.

Prejudiciële verwijzing – Merken – Richtlijn 2008/95/EG – Artikelen 2 en 3 – Tekens die een merk kunnen vormen – Onderscheidend vermogen – Voorstelling, door een tekening, van de inrichting van een ‚flagship store’ – Inschrijving als merk voor ‚diensten’ betreffende de in deze winkel te koop aangeboden waren.

Zaak C‑421/13.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat is de motivatie van de vrouw om dit te doen?

Als je daar achter kan komen dan heb je iets om mee te werken.

Het is natuurlijk om in de verdediging te schieten maar dat is niet altijd de slimste manier.

Er moet een rede zijn waarom de vrouw het stiekem doet en jullie wil imiteren (er vanuit gaande dat wat je zegt klopt).

Het rare is dat de vrouw, in mijn ogen, veel beter een soort samenwerking had kunnen afsluiten met jullie om zo samen meer omzet te genereren. Ik denk dat het waardevol is om te kijken wat de beweegredenen zijn om het zo raar te doen.

Met andere woorden; is ze te goeder of te kwader trouw.

Ben de slimste en neem contact op met de vrouw, geef haar de mogelijkheid uitleg te geven.

 

- In het geval dat je wil aanvallen;

 

[*]Is de winkel van de vrouw een kopie, dan kunnen foto's dat aantonen, net als het doorverkopen van jullie producten.

Dit hoef je niet eens juridisch te winnen. Een slimme social media campagne kan 'het volk' laten beslissen wat ze van het gedrag van de vrouw vinden.

[*]Stop met leveren aan de mevrouw of vraag meer aan de mevrouw. Als het een kopie is en jullie niet meer leveren stort de zaak dan in? Met andere woorden; heeft de vrouw in kwestie uberhaupt wel iets eigen?

 

Samenvattend; Ik denk dat als de vrouw te kwader trouw is je genoeg munitie hebt om daar tegen in te gaan.

De vraag is of je dat wilt en vervolgens wie daarvoor verantwoordelijk gaat zijn binnen de bakkerij, want dit zijn serieuze zaken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens mij is het voorbeeld van de bakkerij meer 'bij wijze van spreken', want de geschetste omstandigheden zijn wel erg kolderiek. Een dame die tafelkleedjes kopieert?

 

Daarnaast dient afgewogen te worden of hier sprake is van schade (klanten lopen weg) of van gewin (taartverkoop gaat omhoog).

 

Bovendien is kopiëren een basis van succes. Het domein waarin dat niet mag is beperkt. Maar met bezwaar tegen tafelkleedjes en het menu van een tearoom kom je niet ver.

 

Tenslotte is dit (aangekleed als) een werknemersvraag. Zeg maar tegen de bakker dat-ie zelf komt meepraten. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Veel bakkerijen hebben tegenwoordig ook een thee- of koffieterras. Wellicht dat er zoiets aan de hand is. Geen enkel probleem als je daardoor extra gebak verkoopt maar wel een probleem als je daardoor minder klanten naar je eigen winkel krijgt waardoor je margemakers (koffie/thee/bonbons) misloopt. Dat kan best behoorlijke proporties aannemen als de 2 terrassen in dezelfde "loop" zitten.

 

Optisch is het helemaal zuur omdat als je ziet dat het andere terras vol zit en er zit niemand bij jou je ook nog moet denken aan jouw producten (zonder de margemakers). Maar als het andersom is, dus jouw terras zit vol, heb je geen tijd om te kijken naar het andere terras. Zo gaat het ook op markten en beurzen. Als het even rustig is dan lijkt het of iedereen bij de concurrent zit.

 

Tegen de inkoop zelf kan je weinig doen denk ik want ze kunnen gewoon iemand anders sturen voor een bestelling. Of nog erger, ze kopen elders in. Dat ze de menukaart en de tafelkleedjes nagemaakt hebben lijkt me eerder een lange neus richting jullie dan dat ze daar nu echt voordeel uit halen.

 

Enige wat ik kan bedenken is nog beter je best doen zodat mensen toch bij jullie komen. Het mooiste is natuurlijk dat beide terrassen vol zitten.

 

Link naar reactie
  • 0
Volgens mij is het voorbeeld van de bakkerij meer 'bij wijze van spreken', want de geschetste omstandigheden zijn wel erg kolderiek. Een dame die tafelkleedjes kopieert?
Waarschijnlijk ook bij de Makro aan het shoppen geweest. ;)

 

Daarnaast dient afgewogen te worden of hier sprake is van schade (klanten lopen weg) of van gewin (taartverkoop gaat omhoog)
Van enige financiële schade zal weinig sprake zijn ... de conculega koopt het immers in voor de consumenten-prijs en verkoop vervolgens als 'ondernemer' weer door aan andere consumenten. Dat lijkt mij niet bepaald big business.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij legde ik, althans dat probeerde ik, uit dat financiële schade niet ondenkbeeldig hoeft te zijn.

 

Dat partij X voor consumentenprijs gebak inkoopt en dat zonder marge doorverkoopt maar de marge pakt op de koffie/thee en impulsaankopen (koffiebonen/thee) en bijvoorbeeld eigen gemaakte broodjes is gewoon een reële mogelijkheid. Iedereen weet ook dat mensen op een terras als een magneet werken.

 

Dus als je een breed assortiment hebt zonder gebak dan kan het prima lonen om dat vers en op behoefte in te kopen. Gaan de moorkoppen hard dan koop je er gewoon wat bij. Ik heb al gezien dat ze zelfs pas elders gekocht worden als ze zijn besteld. Door veel (ook gebak) aan te bieden heb je eerder mensen op het terras en dan werkt de magneet dus.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ons nieuwe nummerlid nu eerst eens beter uitlegt wat zijn of haar positie in deze is en wat er precies speelt, dan hoeven we elkaar hier onderling niet in de haren te vliegen na een eerste bericht op de late zaterdagavond. ;)

 

(mod)groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zonder details blijft het gissen over het hoe en wat en kunnen we slechts zelf de vragen invullen.

 

Bakkers verkopen zowel zakelijk als particulier. Daar zit ook een prijsverschil in en tevens uiteraard marge verschil. Het is onduidelijk of de vrouw inkoopt als particulier met bijbehorende prijzen of dat ze als zakelijke klant inkoopt met de daarbij behorende prijzen.

 

Tevens is het onduidelijk hoever het schadelijk is, zit ze 3 straten of een paar dorpen verder.

Dat ze haar plan niet vooraf heeft getoetst bij jullie kan ook zijn dat ze een, naar haar idee, een gat in de markt heeft gevonden.

 

Vraag is wat ze verkoopt, puur product of gaat hem om een compleet concept; terras, koffie etc etc.

 

Feit is dat er een bestaan opgebouwd is, zomaar de deur dichtgooien zal niet resultaat geven dat ze stopt denk ik, maar naar je concullega gaan en allicht uit wrok het nog lastiger maken....

 

Link naar reactie
  • 1
Als ons nieuwe nummerlid nu eerst eens beter uitlegt wat zijn of haar positie in deze is en wat er precies speelt, dan hoeven we elkaar hier onderling niet in de haren te vliegen na een eerste bericht op de late zaterdagavond. ;)
Er is nog geen kwaad woord gevallen. Het is slechts een beetje brainstormen op een te stille zondag ... De bakker zal vandaag ook wel ergens op een terrasje zitten.

 

Vooralsnog is de titel een beetje over de top ... Er is meer sprake van doorverkopen en na-apen. Misschien kan de bakker maandag zelf de pen ter hand nemen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Misschien kan de bakker maandag zelf de pen ter hand nemen.

De maandag verstreek, zonder enig antwoord,

De dinsdag schrijdt voort, zonder enig antwoord,

en onze bakker? ... hij bakt voort, waarschijnlijk omdat de buurvrouw weer een extra grote bestelling komt afhalen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.