• 0

Full time baan met eigen bedrijf + auto van de zaak

Hoi allemaal,

 

ik ben een ondernemer met een aantal handelsnamen en voer verschillende activiteiten uit. Ik rijd een auto van de zaak en ben full time met mijn business bezig. Nu wil ik afscheid nemen van een aantal bedrijfsactiviteiten (verkopen) en een full-time dienstverband bij een werkgever gaan bekleden.

 

Ik neem géén afscheid van mijn bedrijf want ik wil nog op kleine schaal zelfstandig wat activiteiten ontplooien.

 

Nu zit ik met een aantal vragen:

 

- Hoe gaat de fiscus om met deze constructie? Kan ik mijn eigen auto blijven rijden?

- Als ik een functie krijg bij een werkgever waar een auto van de zaak bij inbegrepen is, hoe gaat de fiscus daar mee om?

 

Op vragen over het 'hoe' en 'waarom' wil ik niet in gaan en zijn niet relevant voor de situatie. Ik ben alleen benieuwd hoe de fiscus met dergelijke situaties om gaat.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
- Hoe gaat de fiscus om met deze constructie? Kan ik mijn eigen auto blijven rijden?

ja, alleen zijn alle voor de werkgever te maken kilometers (zowel het woon- werkverkeer als het zakelijk verkeer) voor jouw bedrijf privé-kilometers. Er kan dan sprake zijn van "excessief privé gebruik", waardoor de bijtelling flink hoger wordt (ook voor auto's met 0% of lager % bijtelling)

 

- Als ik een functie krijg bij een werkgever waar een auto van de zaak bij inbegrepen is, hoe gaat de fiscus daar mee om?

Voor iedere auto waar je jaarlijks meer dan 500 km privé rijdt, betaal jij bijtelling.

 

Als je de auto van je werkgever alleen voor zakelijk- en woon/werkverkeer gebruikt kun je een "verklaring geen privé gebruik auto" aanvragen.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord!

 

Maar als ik auto van mijn werkgever gebruik voor werk van de werkgever (logisch) en prive, en mijn eigen auto van mijn bedrijf aantoonbaar inzet voor mijn bedrijf (en een stukje prive), is dat voor de belastingdienst dan aannemelijk?

 

Dat ik dubbele bijtelling heb is me duidelijk.

Link naar reactie
  • 0

is dat voor de belastingdienst dan aannemelijk?

 

Zo werkt de belastingdienst niet :).

 

FF serieus: ja, het komt - op mij althans - aannemelijk over. Hangt er ook vanaf in relatie tot wat: als je toch al bijtelling betaalt en het je alleen te doen is om "de schijn van" excessief privé gebruik te vermijden, dan voldoe je daaraan imho ruimschoots.

 

Als jij aangeeft dat je de auto van de werkgever alleen zakelijk gebruikt dan geloof ik het ook. Het wordt pas vreemd en onaannemelijk als je 2 auto's hebt en geen enkele privé kilometer maakt.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat ik dubbele bijtelling heb is me duidelijk.

Zo duidelijk is dat nu ook weer niet.

 

Het is best aannemelijk te maken dat één van beide auto's (om het even welke van de twee) uitsluitend zakelijk wordt gebruikt.

 

Misschien staat je werkgever niet toe zijn auto door de werknemer ook in privé wordt gebruikt. Als dat wel is toegestaan, waarom zou je de auto van de eenmanszaak ook nog eens privé gaan gebruiken?

 

Het is zoals Norbert schrijft ... Het wordt pas vreemd en onaannemelijk als je 2 auto's hebt en geen enkele privé kilometer maakt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie. Volgens mij is er wat ruis op de lijn.

 

Ik gebruik nu mijn eigen auto prive en zakelijk, daar betaal ik bijtelling voor.

 

Als ik van mijn werkgever óók een auto krijg en hierover bijtelling betaal, gaat de belastingdienst hiermee akkoord? Ik heb dan 2 voertuigen welke ik dan gebruik en bijtelling over betaal.

 

Het aantal uren dat ik aan mijn onderneming besteed wordt natuurlijk minder, aangezien ik een fulltime baan ga uitoefenen. Is het prive gebruik van de eigen auto (welke op mijn bedrijf staat) dan nog van invloed op de bijtelling of iets dergelijks? Ik ga van 70 uur per week aan werkuren in mijn bedrijf, terug naar ongeveer 20 uur per week.

 

Maakt dat voor de bijtelling nog iets uit?

Link naar reactie
  • 0
Als ik van mijn werkgever óók een auto krijg en hierover bijtelling betaal, gaat de belastingdienst hiermee akkoord?

 

De belastingdienst hoeft nergens "mee akkoord" te gaan.

 

Het is gewoon uitvoering van de wet op de loon en inkomstenbelasting.

Auto + privé-gebruik >500 km per jaar = bijtelling

 

Ik heb dan 2 voertuigen welke ik dan gebruik en bijtelling over betaal.

Ook al heb je er 100, het is niet verboden om over 100 auto's bijtelling te betalen als jij dat graag wilt ;)

 

Is het prive gebruik van de eigen auto (welke op mijn bedrijf staat) dan nog van invloed op de bijtelling of iets dergelijks? Ik ga van 70 uur per week aan werkuren in mijn bedrijf, terug naar ongeveer 20 uur per week. Maakt dat voor de bijtelling nog iets uit?

Nee.

 

 

Overigens geen sprake van ruis van mijn kant. Nedzhibe en ik vragen ons alleen af of dit voor jou wel de meest optimale manier is . Waarom zou je bijtelling betalen over de auto van de werkgever als je toch al een auto hebt waar je bijtelling voor betaalt?

Dat staat los van dat het wel kan.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Norbert, die laatste vraag is heel goed. We gebruiken onze huidige auto ook als prive vervoersmiddel ivm kinderen en vakanties.

 

Als de mogelijke nieuwe zakelijke auto hier nog beter voor geschikt is, dan haal ik de bijtelling van mijn huidige auto af en wordt deze zakelijk ingezet zonder prive.

Link naar reactie
  • 0

Overigens geen sprake van ruis van mijn kant.

Van mijn kant ook niet. :)

 

Waarom zou je bijtelling betalen over de auto van de werkgever als je toch al een auto hebt waar je bijtelling voor betaalt?
Ook mee eens.

 

Dat staat los van dat het wel kan.
Misschien als beide auto's een aanvulling op elkaar zijn ... extra groot, extra klein, extra ...

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.