• 0

Uittreden VOF

Beste forumnaren ;D

 

Ik heb een goedlopende eenmanszaak en ben daarnaast in dec 2017 samen my een kennis/vriendin een vof gestart in de kinderopvangbranche. Echter blijken we nu toch andere ideeen te hebben over de uitvoering en blijkt het voor mij toch wat veel om 2 bedrijven naast elkaar te voeren. Mijn hart ligt bij mijn eenmanszaak en dus overweeg ik uit de vof te treden. Mijn vennoot weet dit, we staan op goede voet. Ik vraag me af wat mijn rechten in deze zijn. We hebben een lening bij de bank afgesloten om te verbouwen en de inventaris aan te schaffen. We zijn pas sinds april draaiende maar de omzetten van de eerste drie maanden zijn al heel goed en de prognose (met alle aanmeldingen die we al hebben opstaan) ziet er heel rooskleurig uit. Ik heb er zelf natuurlijk ook een hoop tijd en energie ingestoken de afgelopen maanden dus nu gewoon zeggen: ik stap eruit! Voelt voor mij iets te makkelijk. Kan iemand me hier íets over vertellen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zie jullie vennootschapscontract of in onderling overleg. Je zou van de leningsovereenkomst af willen als contractpartij en dat gaat waarschijnlijk niet direct.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Kun je niet de dagelijkse leiding aan haar overdragen en zelf wat meer op de achtergrond als partner aanblijven? Dan heb je er zelf niet zoveel werk mee en kun je toch profiteren van de groeiende omzet.

 

Uiteraard is het dan niet meer dan redelijk dat jouw percentage (flink) verkleind zal worden, en je blijft hoofdelijk aansprakelijk als zij er een (financieel) potje van maakt.

 

Dat laatste is wellicht deels te voorkomen door (schriftelijke) afspraken te maken over het maximum bedrag wat zij zonder overleg mag uitgeven en regelmatig (bijvoorbeeld maandelijks) te vergaderen met je partner. Uiteraard zorg je ook dat je een kopietje krijgt van de cijfers van de boekhouder en toegang houdt tot de bankrekening.

 

Als je dat niet wilt is de normale procedure dat de waarde van de VOF bepaald zal moeten worden (bezittingen - schulden) en daarover zal moeten worden afgerekend.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 1

Als vennoot ben je hoofdelijk aansprakelijk! Bij uittreden houdt de vof op te bestaan en zal de bank jou ook aansprakelijk houden voor de banklening. In het meest ongunstige geval zal de bank die lening ook opeisen.

 

Mocht je uitstappen en partner activiteiten voorzetten als eenmanszaak zal deze aan bank een goed "voortzettings"plan moeten voorleggen met het verzoek jou uit die hoofdelijkheid te ontslaan.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

We zijn dit avontuur beide begonnen met iets ernaast, ik mijn eenmanszaak en mijn compagnon als zzper in de zorg. Dit wilden we beide ook aanhouden en onze intentie was om personeel op de groep te laten werken en zelf ieder (ongeveer) 10 uur mee te werken/leiding geven. In de praktijk bleek toch meer aansturing en betrokkenheid nodig en mijn compagnon heeft haar baan opgezegd en werkt fulltime in de onderneming. Hiervoor krijgt zij een arbeidsvergoeding tegen een afgesproken uurprijs.

Ondanks dat dit is afgesproken ervaren we dit allebei als onprettig. Zij geeft aan iemand naast zich te willen die even betrokken is als haar. Ik voel daarbij ook contant een ‘druk’ op me liggen, dat ik dagelijks moet bellen/appen hoe het allemaal gaat. We hebben twee vaste dagen afgesproken waarop ik een aantal uur aanwezig ben maar ik merk dat ik begin op te zien tegen deze momenten. Daarnaast is het me ook gewoon teveel. Ik heb zelf 3 kleine kinderen en mijn eenmanszaak waar ik al heel druk mee ben en ik merk dat ik door tijdgebrek steken laat vallen hierin. En dat wil ik absoluut niet!! Ik draai hier een omzet van bijna 100.000 per jaar dus wat dat betreft heb ik het financieel gewoon heel goed en zorgt de VOF nu eigenlijk voor stress... ik heb het gevoel niet voor beide ondernemingen 100% te kunnen gaan. Alhoewel dit wel altijd mijn droom geweest is. Een eigen kinderopvang.

Zoals je leest is mijn keuze dus eigenlijk al gemaakt... alleen ben ik heel benieuwd naar hoe zoiets nu in zijn werk gaat. Ik heb mijn accountant al gemaild

 

Link naar reactie
  • 0

Een CV is een Commanditaire Vennootschap = als een VOF, maar dan met stille partners die alleen voor de financiering zorgen.

 

Merk op dat als die stille partner zich (weer) met de bedrijfsvoering gaat bemoeien, het bedrijf de facto toch weer een VOF is. Lees je dus inderdaad goed in. :)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Regel eerst in goede verstandhouding hoe jullie uit elkaar gaan. Zij de hele schuld overnemen en jij er zonder vergoeding uit bijv. Afhankelijk van wat jullie allebei hebben ingebracht.

 

Zo lang je onderhandelt over een exit en je geen duidelijk plan voor exit hebt, moet je niet uit de vof stappen. Hoe je als je overeenstemming hebt bereikt de onderneming naar haar laat gaan, komt daarna wel. Kwestie van uitvoering.

 

Als zij met een ander door wil, wordt die eerst vennoot en dan stap jij eruit. Wie weet dat je de vof gewoon kan laten klappen, omdat het saldo actief en passief nul of negatief is. Dat spreek je natuurlijk eerst heeel erg goed door met boekhouder en bank. Misschien nog wel andere opties te bedenken, bespreek dat met een fiscalist.

 

Als bank je niet wil laten gaan als medeschuldenaar dan blijf je er voor een stuk inzitten, zie opmerkingen Marco en Bob. Wellicht dat de cv dan een optie is conform Branko.

 

dus:

 

1) overeenstemming met partner over exit,

2) kijken of bank bereid is mee te werken,

3A) exit, of

3B) opnieuw onderhandelen of afspraak over verminderde deelname in vof.

 

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel alweer voor de reacties.

Ik ga dit zeker allemaal met de accountant bespreken.

 

Ik heb het vof contract eens nagelezen en hierin staat het volgende (samengevat):

1) als voorschot op het winstaandeel mag iedere vennoot maandelijks een zodanig bedrag uit de kas van de vof opnemen als door de vennoten in onderling overleg wordt bepaald. Dit bedrag is vastgesteld op 2500 euro per vennoot (30.000 per vennoot per jaar).

 

Er is natuurlijk een begroting gemaakt door de accountant van te voren en daaruit zou dus een zodanige winst behaald moeten worden... op jaarbasis bekeken (en meer uiteindelijk, dit is voor het eerste jaar). Maar de eerste maanden hebben we natuurlijk nog niet zoveel inkomen gehad om dit eruit te halen dus hebben we mondeling afgesproken dat we de eerste maanden max 1000 per vennoot eruit halen. Mijn compagnon heeft dit ook alle maanden gedaan, ik nog niet... omdat ik het niet nodig heb en het dus zag als een spaarpotje. Is dit slim? Moet ik toch al wat eruit halen?

 

Mijn compagnons idee over hoe we dit zouden moeten afwikkelen: Heel simpel. Jij krijgt gewoon van januari tot exit ook 1000 per maand en dan is het afgehandeld.

Zij wil verder de schuld bij de bank etc op zich nemen (50k).

Prima allemaal alleen waar het mij steekt... Wat wij gedaan hebben was best een risico. Ik heb er heel veel tijd en energie ingestoken de afgelopen maanden en daar nog 0 euro van gezien. Nu zijn we draaiende en blijkt het een succes. De derde maand draaien we al een omzet van 13.000 (we hebben wel ook personeel) en de aanmeldingen blijven binnenkomen. Bij 80% van de maximale bezetting draaien we een omzet van 36.000 en ik denk zeker dat we daar binnen nu en max een jaar aanzitten.

Ik heb er mede voor gezorgd dat het is wat het is (of wordt) dus met lege handen weggaan voelt voor mij niet goed. Ik laat haar dan met een heel winstgevend bedrijf achter... snappen jullie mij? Als ik hierin ongelijk heb hoor ik dat ook graag natuurlijk. Het is ook vooral het gevoel wat ik erbij heb en misschien is dat wel onterecht.

 

Ik heb duidelijk aangegeven niet meer tijd aan de onderneming te kunnen besteden dan dat ik nu doe. En eigenlijk is dát me al teveel. Mijn compagnon zegt duidelijk iemand naast zich te willen die evenveel tijd en energie erin kan en wil steken (2,5 dag per week wil zij dat ik eraan besteed) en het anders alleen wil doen. Moeilijke situatie dus, maar het belangrijkste vind ik dat we er samen op een goede manier gaan uitkomen.

Link naar reactie
  • 0

... snappen jullie mij?

 

Jazeker!

Je hebt dus een conflict met je vennoot.

 

Dan moet je eigenlijk "terug naar de onderhandelingstafel" als je zonder 'clash' uit de VOF wil kunnen stappen.

Uit de slotbalans zal anders dan vast blijken dat jij wat geld tegoed hebt (als er geld is dan...), maar gezien jij kennelijk de kapitaalkrachtigste vennoot bent denk ik dat de bank niet lang hoeft na te denken wie van jullie moet gaan betalen.

 

En wat er dan over blijft van de verbouwing/inventaris en goodwill zal weinig zijn qua waarde, lijkt mij.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 4

Mijn compagnons idee over hoe we dit zouden moeten afwikkelen: Heel simpel. Jij krijgt gewoon van januari tot exit ook 1000 per maand en dan is het afgehandeld.

Zij wil verder de schuld bij de bank etc op zich nemen (50k).

Prima allemaal alleen waar het mij steekt... Wat wij gedaan hebben was best een risico. Ik heb er heel veel tijd en energie ingestoken de afgelopen maanden en daar nog 0 euro van gezien. Nu zijn we draaiende en blijkt het een succes.

 

Even heel ondiplomatiek: nee ik snap je niet! Ga je lekker... het draait opeens allemaal om jou..

"wat mij steekt" "keihard gewerkt en nu het een succes is..."

hoezo succes is? er is al 2, 3, 4 maanden een aardige omzet gedraaid, maar niet meer dan dat, dat is echt geen garantie op succes.. het is niks meer als een meevallertje in de opstartfase

 

Realiseer je je wel wat je je partner aandoet door te willen stoppen? Ik heb de indruk dat je het ernstig onderschat welke consequenties dat (voor haar) heeft. Zij heeft afgelopen half jaar al heel wat concessies gedaan, ten opzichte van het orignele plan. Ze heeft haar eigen activiteiten stilgelegd omdat de vof meer sturing nodig had. (effectief van 10 naar 40 uur ofzo) en jij klaagt een beetje dat je het zo druk hebt en dat zij zo zeurt dat ze wil dat je meer dan 10 uur per week doet. Zij staat er opeens alleen voor waar ze samen met iemand verwachtte op te trekken. Vooralsnog heeft vooral zij het recht om te claimen dat ze er alles voor heeft gedaan om het een succes te laten worden. (zonder te zeggen dat jij dat recht niet hebt)

 

Als jij vertrekt zal zij moeten vechten als een leeuw om het nieuwe bedrijf te laten slagen. Want zoals eerder genoemd de vof houd op te bestaan bij uittreden van een vennoot dus uitgeschreven bij kvk, belastingdienst en ook niet onbelangrijk het LRK.

 

Ze moet dus een heel nieuw bedrijf oprichten, de bank opnieuw overtuigen om te financieren.

en ook weer opnieuw door de molen voor registratie bij het LRK en alle klanten informeren over deze wijzigingen.

 

Feitelijk moet ze helemaal opnieuw beginnen én om die omzet omhoog te krijgen dat is echt geen kwestie van achteroverleunen tot het fluitend naar de dertigduizend per maand oploopt.. Als er een paar maanden na de opening al dit soort gedonder is kan ook zomaar de groei stilvallen omdat potentiële klanten toch even de kat uit de boom gaan kijken of toch liever voor een andere opvang kiezen.. veel klanten komen toch via ouders die al klant zijn en als jij na een paar maanden opvang al een brief krijgt dat een van de eigenaren vertrekt dan ga je niet bij je buurvrouw aanbevelen om daar ook heen te gaan.

 

Nu na een half jaar proberen kom je erachter dat je die droom om een eigen kinderopvang te hebben toch wat lastig te combineren is met een goedlopende eenmanszaak met een ton omzet en 3 kinderen. dat zijn nu niet echt onvoorziene omstandigheden waar je nu opeens tegenaan loopt. Dat als argument gebruiken waarom je wilt stoppen vind ik niet heel sterk. Volgens mij heb je ofwel te snel besloten in deze VOF te stappen of stap je er nu te gemakkelijk uit omdat je partner opeens eisen aan je gaat stellen die jij niet fijn vind. De omstandigheden zijn inderdaad serieus veranderd, dat hoort bij het ondernemen. Dan moet je de plannen bijstellen..

 

Het is van tweeën één,

ofwel wil je meeprofiteren van het succes en je inzet van afgelopen jaar niet verloren te laten gaan. Dan zul je om de tafel moeten om nieuwe realistische afspraken te maken zodat zij niet meer verwacht dat je elke dag belt en jij gewoon doet wat je kan en waar mogelijk wat meer. met een daarbij passende vergoeding. Dan kun je ook meeprofiteren van het (eventuele) succes.

 

Ofwel maak je de afweging dat je eruit stapt omdat je het menselijkerwijs niet kunt combineren blijkt maar dan moet je ook met een ondernemersbril kijken naar de situatie van vandaag en de consequenties van je keuze zien en dus je verlies nemen. Streep eronder en klaar, droom niet uitgekomen, paar dagen uithuilen en door met je goedlopende eenmanszaak.

En dan dus ook niet met een verlekkerde blik naar de mogelijke vette buit zitten kijken en proberen daar alvast een graantje van meepikken op de weg naar de uitgang..

 

Een gouden medaille krijg je omdat je als winnaar over de finish komt en niet omdat je na een half jaar hard trainen aan de start van de wedstrijd bent verschenen.

 

Link naar reactie
  • 0
Als zij met een ander door wil, wordt die eerst vennoot en dan stap jij eruit.

 

Ze moet dus een heel nieuw bedrijf oprichten, de bank opnieuw overtuigen om te financieren.

en ook weer opnieuw door de molen voor registratie bij het LRK en alle klanten informeren over deze wijzigingen.

 

Zij wil verder de schuld bij de bank etc op zich nemen (50k).

50k/2 = 25k investering voor elk van jullie beide met een veel lagere dag- of restwaarde (als ik het goed begrijp).

 

Max. 3-6 x (2.500-1.000)=4.5-9k geschilpunt o.b.v. een afgesproken arbeidsvergoeding, maar jullie lijken beide ingestemd te hebben met minder in de aanloopfase). Op een eerste 3-6k arbeidsvergoeding lijk je sowieso nog wel recht te hebben o.b.v. rekeningcourantverhoudingen.

 

Dat moet toch met een maand of 3/6/9 (voor vennoot financieel en voor jou emotioneel of wat betreft geduld) op te brengen zijn met de continuiteit van deze onderneming als hoogste gedachte.

 

Heb je met jouw inkomen dit soort bedragen over voor behoud van deze vriendschap? Of wil je duidelijk meer? Voor dit inkomen van 1.000-2.500 EURO per maand op fulltime basis kun je beter ook geen vennoot zijn maar lekker onder de CAO in loondienst gaan. 10 uur weekbesteding lijkt me de slechtste inschatting in dit hele verhaal.

 

Mijn gok is dat er ook een (langlopende) huurverplichting is aangegaan, of niet? En dan zit er waarschijnlijk ook nog een flink risico aan personeelsverplichtingen als het eenmaal gaat rommelen.

 

1) als voorschot op het winstaandeel mag iedere vennoot maandelijks een zodanig bedrag uit de kas van de vof opnemen als door de vennoten in onderling overleg wordt bepaald. Dit bedrag is vastgesteld op 2500 euro per vennoot (30.000 per vennoot per jaar).

Ik geloof inmiddels dat je (jullie) de financiële afwikkeling het beste volledig uitbesteden. Dit voorschot op het winstaandeel is geen gegarandeerd inkomen natuurlijk. Bekijk de voor- en nadelen van zo snel mogelijk eruit eens afgezet tegen een gepland afscheid begin 2019. Een nieuwe vennoot vinden en inwerken maakt daarbij voor beiden waarschijnlijk een wereld van verschil.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als zij met een ander door wil, wordt die eerst vennoot en dan stap jij eruit.

 

Ze moet dus een heel nieuw bedrijf oprichten, de bank opnieuw overtuigen om te financieren.

en ook weer opnieuw door de molen voor registratie bij het LRK en alle klanten informeren over deze wijzigingen.

 

Zij wil verder de schuld bij de bank etc op zich nemen (50k).

50k/2 = 25k investering voor elk van jullie beide met een veel lagere dag- of restwaarde (als ik het goed begrijp).

 

Max. 3-6 x (2.500-1.000)=4.5-9k geschilpunt o.b.v. een afgesproken arbeidsvergoeding, maar jullie lijken beide ingestemd te hebben met minder in de aanloopfase). Op een eerste 3-6k arbeidsvergoeding lijk je sowieso nog wel recht te hebben o.b.v. rekeningcourantverhoudingen.

 

Dat moet toch met een maand of 3/6/9 (voor vennoot financieel en voor jou emotioneel of wat betreft geduld) op te brengen zijn met de continuiteit van deze onderneming als hoogste gedachte.

 

Heb je met jouw inkomen dit soort bedragen over voor behoud van deze vriendschap? Of wil je duidelijk meer? Voor dit inkomen van 1.000-2.500 EURO per maand op fulltime basis kun je beter ook geen vennoot zijn maar lekker onder de CAO in loondienst gaan. 10 uur weekbesteding lijkt me de slechtste inschatting in dit hele verhaal.

 

Mijn gok is dat er ook een (langlopende) huurverplichting is aangegaan, of niet? En dan zit er waarschijnlijk ook nog een flink risico aan personeelsverplichtingen als het eenmaal gaat rommelen.

 

1) als voorschot op het winstaandeel mag iedere vennoot maandelijks een zodanig bedrag uit de kas van de vof opnemen als door de vennoten in onderling overleg wordt bepaald. Dit bedrag is vastgesteld op 2500 euro per vennoot (30.000 per vennoot per jaar).

Ik geloof inmiddels dat je (jullie) de financiële afwikkeling het beste volledig uitbesteden. Dit voorschot op het winstaandeel is geen gegarandeerd inkomen natuurlijk. Bekijk de voor- en nadelen van zo snel mogelijk eruit eens afgezet tegen een gepland afscheid begin 2019. Een nieuwe vennoot vinden en inwerken maakt daarbij voor beiden waarschijnlijk een wereld van verschil.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Zij wil het liefst alleen door. Ook niet met iemand anders. Eigenlijk zegt ze dat ze alleen het risico niet durfde te nemen maar nu ze ziet dat alles loopt, durft ze het wel alleen aan. Ja logisch.

 

Het is mij nooit om het geld te doen geweest. Tuurlijk is het leuk als je er nog iets aan overhoudt, maar het opzetten van... dat was altijd mijn droom. Het is dan ook niet zómaar een kdv, maar 1 met een speciale visie. In loondienst gaan zal dan ook never nooit gebeuren, ik heb mijn eenmanszaak en wil daar weer alle tijd en energie in gaan steken en hierin verder groeien.

 

Huurcontract hebben we voor 1 jaar afgesloten dus dat zit wel goed.

 

Ik heb inmiddels een gesprek gehad met onze accountant. Zijn advies is: Van de VOF met terugwerkende kracht een eenmanszaak maken. Ik maak een inschatting van de gemaakte uren binnen de VOF en stuur vanuit mijn eenmanszaak een factuur voor deze uren naar mijn collega.

We moeten hier onderling even uit zien te komen. Ik ben wel al opgelucht dat we schijnbaar zonder al te veel poespas uit elkaar kunnen gaan als zakenpartners. Wel moeten we kijken dat de lening die we zijn aangegaan door haar alleen kan worden overgenomen.

 

Ik heb dit onderschat. Ik dacht dit wel even erbij te doen en zomaar met een 'wildvreemde' samen een bedrijf op te zetten. Het voelt als falen enerzijds maar probeer er dan toch maar het positieve van in te zien: een hele ervaring rijker!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.