• 0

Websitebouwer juridische verantwoordelijkheid

Dag!

 

Ik kreeg de vraag van een goede vriendin die een eigen bedrijfje is gestart, om een website te maken. Dit doe ik graag voor haar (het is immers mijn hobby), maar ik wil eerst meer weten betreft evt. gevolgen voor mij.

De website / domeinnaam staan op haar naam. Echter, ik zal dan de website installeren, maken, onderhouden. Zij levert mij de inhoud aan.

Zelf heeft ze beheer over het bijbehorende email adres info@

Ik zou dit alles kosteloos doen.

 

Maar nu:

1) Wie is er nu de verantwoordelijke als het gaat om de nieuwe AVG? Het hebben van een goede privacyverklaring en beveiliging persoonsgegevens, cookieverklaring en meer?

 

2) Wat als er technische problemen zijn, zoals de site wordt gehackt en er vervelende gevolgen zijn. Of er is een datalek in de email, of andere narigheden met vervelende gevolgen voor haar klanten.

Wie is er in dat geval verantwoordelijk?

 

-

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de website in WordPress bouwt adviseer ik een aantal maatregelen:

 

- Gebruik een https verbinding (dat geldt ook als je geen WordPress gebruikt)

- Gebruik sterke wachtwoorden, voor de admin maar ook voor FTP, database en hostingpaneel

- Installeer WordFence voor de beveiliging

- Installeer Updraftplus voor backups

- Houd alles goed up to date

- Zorg dat alle devices waarmee je toegang hebt tot persoonsgegevens ook goed beveiligd zijn

 

Als je dat op orde hebt hoef je jezelf volgens mij niet al teveel zorgen te maken. Aangezien jij ook het onderhoud gaat doen moet je dat wel goed verzorgen, en als jij ook toegang hebt tot persoonsgegevens (bijvoorbeeld als de site een webshop krijgt of als je toegang hebt tot analytics) zal dat vermeld moeten worden in de privacy verklaring. Als jij geen eigen bedrijf hebt lijkt me een verwerkersovereenkomst wat overdreven.

 

In principe is de eigenaar van de website (je vriendin dus) verantwoordelijk.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Je vriendin is tegenover haar bezoekers verantwoordelijk.

 

Als blijkt dat door de keuzes die jij hebt gemaakt de privacy van haar bezoekers niet is gewaarborgd, kan zij jou op haar beurt verantwoordelijk stellen.

 

Als bouwer heb jij een inspanningsverplichting tegenover je vriendin en als expert heb jij de vrijheid om technische keuzes te maken op basis van je eigen inzichten.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad een inspanningsverplichting wat de developer betreft, maar de uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt bij de uitbater van de website.

 

Uiteraard zit het wel wat lastiger in elkaar als het gaat om een vriendendienst die gratis (om niet) is uitgevoerd: is er uberhaupt iets overeengekomen?

 

Bij bouw van websites wordt er vaak gewerkt met algemene voorwaarde waarin de aansprakelijkheid van de webdeveloper wordt gelimiteerd, vaak tegen de betaalde som voor het ontwikkelwerk, en bij langer lopende projecten over de som gedurende de voorgaande 12 maanden of iets dergelijks.

 

Als je vriendin haar leverancier wil vrijwaren van financiele gevolgen van eventuele boetes voor privacy-regel schendingen zou ik dusdanige voorwaarden wel hanteren. De kosten voor de website kunnen dan een fictieve 1 euro zijn, waarmee ook de aansprakelijkheid van de bouwer tot 1 euro beperkt blijft.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij af of de bouwer aansprakelijk is, als het gaat om een hobby cq vriendendienst.

De opdrachtgever, die tevens de exploitatie van de website doet is een ondernemer. Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor......

Je mag en kan als ondernemer niet verwachten van vriendendienst dat je een bulletproof website krijgt.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allen!

 

Ik zal nog even nadenken hierover.

Is het wellicht een idee om toch een mini overeenkomst te maken?

Of maakt het dan juist geen simpele vriendendienst meer?

 

 

Het is inderdaad een inspanningsverplichting wat de developer betreft, maar de uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt bij de uitbater van de website.

 

Uiteraard zit het wel wat lastiger in elkaar als het gaat om een vriendendienst die gratis (om niet) is uitgevoerd: is er uberhaupt iets overeengekomen?

 

Bij bouw van websites wordt er vaak gewerkt met algemene voorwaarde waarin de aansprakelijkheid van de webdeveloper wordt gelimiteerd, vaak tegen de betaalde som voor het ontwikkelwerk, en bij langer lopende projecten over de som gedurende de voorgaande 12 maanden of iets dergelijks.

 

Als je vriendin haar leverancier wil vrijwaren van financiele gevolgen van eventuele boetes voor privacy-regel schendingen zou ik dusdanige voorwaarden wel hanteren. De kosten voor de website kunnen dan een fictieve 1 euro zijn, waarmee ook de aansprakelijkheid van de bouwer tot 1 euro beperkt blijft.

 

Bedankt, zou je hier iets meer over kunnen zeggen?

 

Wie is “haar leverancier” in dit geval? Wat voor voorwaarden bedoel je en de kosten van de website bedoel je die ze mij zou moeren betalen?

 

-

 

Link naar reactie
  • 0

De leverancier is in dit geval degene die de website bouwt.

 

Normaliter is dat natuurlijk niet gratis, maar je kunt onder zekere voorwaarden je aanprakelijkheid maximeren, redelijk gangbaar is dan wat je voor een website betaald hebt. Bij voortdurende werkzaamheden is het vaak wat de laatste 12 maanden is gefactureerd of iets in die geest.

 

Stel dat je voor zeg 2000 euro een site hebt laten maken maar die blijkt niet goed te werken waardoor je schade oploopt, dan kun je tot 2000 euro verhalen op de bouwer, ook al is je schade wellicht groter. De facto komt het gewoon neer op 'je geld terug' waarmee je een ander kunt inhuren om de klus alsnog goed te klaren.

 

Maar goed, als iemand iets gratis bouwt is het natuurlijk lastig, en het lijkt me ook lullig dat die vrijwilliger vervolgens aansprakelijk zou zijn voor een fors bedrag.

Link naar reactie
  • 0
Bij bouw van websites wordt er vaak gewerkt met algemene voorwaarde waarin de aansprakelijkheid van de webdeveloper wordt gelimiteerd, vaak tegen de betaalde som voor het ontwikkelwerk, en bij langer lopende projecten over de som gedurende de voorgaande 12 maanden of iets dergelijks.

 

Maar bij een serieuze schade is dat de eerste drempel die sneuvelt doordat een rechter er een streep door zet in het kader van redelijkheid en billijkheid. Dit werkt alleen in de verhouding grote opdrachtgever ... kleine opdrachtnemer, niet andersom: zodra jij bij een kleine klant of particulier schade maakt, kun je je als developer niet achter deze drempel verschuilen: die is al snel onredelijk.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bij bouw van websites wordt er vaak gewerkt met algemene voorwaarde waarin de aansprakelijkheid van de webdeveloper wordt gelimiteerd, vaak tegen de betaalde som voor het ontwikkelwerk, en bij langer lopende projecten over de som gedurende de voorgaande 12 maanden of iets dergelijks.

 

Maar bij een serieuze schade is dat de eerste drempel die sneuvelt doordat een rechter er een streep door zet in het kader van redelijkheid en billijkheid. Dit werkt alleen in de verhouding grote opdrachtgever ... kleine opdrachtnemer, niet andersom: zodra jij bij een kleine klant of particulier schade maakt, kun je je als developer niet achter deze drempel verschuilen: die is al snel onredelijk.

 

Uiteraard is het oordeel of zo'n beding redelijk, billijk en houdbaar is aan de rechter.

 

Anderzijds is bij een kleine klant de kans dat de schade enorm is ook kleiner: het lijkt me stug dat je door een fout in een website van een kleine eenmanszaak een miljard euro schade veroorzaakt. Werk je voor microsoft en veroorzaak je dat windows wereldwijd een paar dagen niet werkt dan is de gevolgschade het best te tellen in het aantal nullen voor de komma.

 

Praktisch gezien zullen dergelijke extrema zelden voorkomen, maar iets als een fout in een website die de klant bijvoorbeeld 10.000 euro omzet kost kan best gebeuren bij een website die 2000 euro kost. Vervolgens is omzet geen winst, en is het daadwerkelijke verlies een stukje kleiner. Bij een riante marge van 50% zou de verloren winst 5000 euro zijn, en dan is de vraag of de bouwer aansprakelijk is voor 2000 of 5000 euro.

 

Zoiets kan doodsimpel zijn als een niet-werkend contactformulier, maar bewijs dan maar dat welke opdrachten je best misgelopen als er wel een werkend mailadres en telefoonnummer op de website stond. En wellicht is het ook wel een beetje je eigen verantwoordelijkheid om te testen of wat je invult op je website daadwerkelijk in je mailbox terecht komt - het gebeurt wel eens dat een formulier technisch gezien perfect werkt maar je mailclient het als spam ziet...

Link naar reactie
  • 0

De handige Harry die een vriendin voor nop een e-commercesite ter waarde van 2 000 euro oplevert en die vervolgens bij 10 000 euro aan gemiste opdrachten de schade mag betalen, zal in eerste instantie een belabberde advocaat hebben gehad.

 

De wet houdt er immers rekening mee dat de opdrachtgever in dit geval ook een plicht heeft de schade te beperken. Degene die zich als hobbyist voordoet aan een vriend, maar in werkelijkheid een miljoenenimperium voor ogen heeft, is niet redelijk bezig als ze een website gratis laat bouwen.

 

De scheefheid die Norbert voor ogen heeft, lijkt me er vooral in te zitten dat de websitebouwer verstand heeft van zijn vak en dus ook de gierige vriendin moet kunnen adviseren dat een complete webwinkel overkill is voor de plannen die ze heeft; of dat ze anders eerst maar eens een financieringsplan moet bedenken waarin de betaalde aanschaf van een complete webwinkel een verantwoorde keuze is.

 

Ik lul even moeilijk, maar wat ik bedoel, is dat je met een website van 0 euro in het algemeen geen 10 000 euro vervolgschade kúnt aanrichten, tenzij je zelf grof nalatig bent.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Ik lul even moeilijk, maar wat ik bedoel, is dat je met een website van 0 euro in het algemeen geen 10 000 euro vervolgschade kúnt aanrichten, tenzij je zelf grof nalatig bent.

 

En toch kun je met een brak koffiezetapparaat van een paar tientjes een schade van 100 miljoen aanrichten zonder grof nalatig te zijn...... Ongelofelijk onwaarschijnlijk. Het kón eigenlijk niet, maar het gebeurde toch.....

 

FF serieus: ik ben het wel met je eens. Mijn opmerking had geen betrekking op deze specifieke case, maar op Ben's opmerking van beperking aansprakelijkheid tot factuurwaarde: dat werkt in een professionele setting niet automatisch

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag!

 

Ik kreeg de vraag van een goede vriendin die een eigen bedrijfje is gestart, om een website te maken. Dit doe ik graag voor haar (het is immers mijn hobby), maar ik wil eerst meer weten betreft evt. gevolgen voor mij.

De website / domeinnaam staan op haar naam. Echter, ik zal dan de website installeren, maken, onderhouden. Zij levert mij de inhoud aan.

Zelf heeft ze beheer over het bijbehorende email adres info@

Ik zou dit alles kosteloos doen.

 

Maar nu:

1) Wie is er nu de verantwoordelijke als het gaat om de nieuwe AVG? Het hebben van een goede privacyverklaring en beveiliging persoonsgegevens, cookieverklaring en meer?

 

2) Wat als er technische problemen zijn, zoals de site wordt gehackt en er vervelende gevolgen zijn. Of er is een datalek in de email, of andere narigheden met vervelende gevolgen voor haar klanten.

Wie is er in dat geval verantwoordelijk?

 

 

Ik zou afspraken maken en op papier zetten. Wat lever je op en wat niet. Daarin kan je duidelijk aangeven dat de AVG erbuiten valt.

 

De verantwoordelijke (vriendin), in AVG termen, is verantwoordelijk voor de juridische afhandeling. Je geeft aan dat de website en het domein op haar naam staat. Gelijk een bruggetje naar je tweede vraag: de webhostingpartij is in deze een verwerker en heeft een verantwoordingsplicht naar je vriendin (klant). De verwerker dient zich in te spannen om de systemen te beveiligen. Bij een datalek dient het bedrijf dit te melden (binnen 72 uur), zowel aan je vriendin als de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Zodra jij bijv. een lekke module schrijft dan kan de eigenaar een datalek creëren. Je vriendin moet dit dan tevens melden aan haar klanten en aan de AP.

 

Daarnaast dient jouw vriendin een verwerkersovereenkomst af te sluiten met deze hostingpartij. In de verwerkersovereenkomst staat dit ook beschreven.

 

disclaimer: ik ben geen jurist, bovenstaand is op basis van eigen ervaring. Neem bij twijfel contact op met een jurist. Er kunnen aan bovenstaand geen rechten worden ontleend.

 

SSL certificaten | Server Monitoring | Serverbeheer | Installatie, Configuratie & Advies

Link naar reactie
  • 0

En toch kun je met een brak koffiezetapparaat van een paar tientjes een schade van 100 miljoen aanrichten zonder grof nalatig te zijn...... Ongelofelijk onwaarschijnlijk. Het kón eigenlijk niet, maar het gebeurde toch.....

 

Toevallig, bij een inspectie bedrijf, jou wel bekend welke, staat een volledig uitgebrand koffiezetapparaat in de vitrinekast.

Link naar reactie
  • 0

En toch kun je met een brak koffiezetapparaat van een paar tientjes een schade van 100 miljoen aanrichten zonder grof nalatig te zijn...... Ongelofelijk onwaarschijnlijk. Het kón eigenlijk niet, maar het gebeurde toch.....

 

Toevallig, bij een inspectie bedrijf, jou wel bekend welke, staat een volledig uitgebrand koffiezetapparaat in de vitrinekast.

 

En dat is hét bewuste koffiezetapparaat van € 118,5 miljoen? Moet ik toch eens snel op de koffie komen Rick!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.