• 0

Schulden afwikkeling aandeelhouders

Onze gezamenlijke bv kent 2 aandeelhouders. Ik ben degene die in de afgelopen 15 jaren totaal 240K aan geld heeft ingebracht. In de vorm van een achtergestelde lening aan mijn eigen holding mij. ;D

Twee jaar geleden is de bv in de problemen gekomen. De activiteiten van de bv zijn vorig jaar overgenomen voor 1 euro. Mijn vordering van 240K werd niet overgenomen. Hier heb ik mee ingestemd, om de continuïteit te waarborgen. :-\

 

De bv bestaat nog steeds maar is op een enkele kleine debiteur na "leeg". Deze wil ik nu gaan opheffen. Mijn vraag is op welke wijze ik de 2e aandeelhouder mede verantwoordelijk kan stellen voor de schuld aan mijn holding mij van 240K? Oftewel, zijn er juridische gronden op basis waarvan ik hem kan aanspreken? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aandeelhouders zijn niet verantwoordelijk voor schulden van een BV...

 

Dat is nou precies waar een BV om gaat: Aandeelhouders stoppen geld in de BV (en dat kunnen zij kwijtraken uiteraard!) en "that's it".

 

Normaal gesproken. Als er geen sprake is van 'mismanagement' e.d. Of wanneer iemand zich in privé garant gesteld heeft of zoiets.

Speelt dit inzake jullie BV?

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Ik ben degene die in de afgelopen 15 jaren totaal 240K aan geld heeft ingebracht. In de vorm van een achtergestelde lening aan mijn eigen holding mij. Twee jaar geleden is de bv in de problemen gekomen.
Dan is er dertien jaar lang ook niks met aflossingen o.i.d. gedaan. Of wel?

 

Mismanagement lijkt hem dan in de verkoop voor een symbolisch bedrag te zitten zonder dat de achtergestelde lening is meegegaan of omgezet in enig nieuw belang. Compensabele verliezen?

 

Agaath1 is hier een ongelukkige/toevallige gebruikersnaam? En hoe ziet het register van aandeelhouders er in de tijd uit? Het openingsbericht is mij op dat punt ook niet geheel duidelijk. Kennelijk een activa-zonder-passiva-transactie, maar dan lijkt me deze vraag mosterd na de maaltijd.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

geplaatst door: wimj 6 juni 2018, 19:38

Zou een advocaat niet als uitgangspunt nemen dat er wel degelijk mismanagement is, en gaan spitten of daar geen aanwijzingen voor te vinden zijn?

 

Wellicht WimJ, maar hier zie ik voor deze bv geen perspectief voor. Dank voor meedenken.

Link naar reactie
  • 0

Dank Highio, inderdaad activia-zonder passiva transactie. Door 2e aandeelhouder buitenspel gezet. Vertrouwen geschonden. Lessen geleerd.

 

Ik wilde, voor definitief afsluiten van de bv, kijken of er wellicht nog iets te verhalen valt op de 2e aandeelhouder. Het is voor mij duidelijk dat dit niet het geval is.

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat experts hier nog iets over kunnen zeggen met meer inzage als de tweede aandeelhouder/eigenaar op enige manier met de bezittingen aan de haal is gegaan, maar je schrijft zelf dat je eerder accoord bent gegaan met de transactie. Ondernemingskamer als dat niet geheel vrijwillig of geinformeerd gebeurd is?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.