• 0

Waarom zijn starters zo'n makkelijke prooi voor scammers?

EXTERNE OORZAKEN

 

1. De KvK verkoopt direct en indirect lijsten met adressen van verse ondernemers. Panklaar.

 

2. Het overeenkomstenrecht wordt zo uitgelegd dat enkele minimale vormeisen voldoende zijn om wilsovereenstemming te veronderstellen. Letterlijk voor-onderstellen, want als je niet correct tegenspreekt ben je overgeleverd aan de incasso-industrie, technocratische deurwaarders en de rechtspraak die de aanklager volgt.

 

3. Incassobedrijven en deurwaarders lijken geen eigen zorgplicht te hebben.

 

4. Melding bij de Fraudehelpdesk en aangifte bij de politie is meestal zinloos.

 

5. Actieve opsporing van oplichters komt helemaal nooit voor.

 

 

INTERNE OORZAKEN

 

1, Ondernemers zijn onvoorbereid

 

2. Ondernemers menen abusievelijk dat ze onder het consumentenrecht vallen.

 

3. Juridische bijstand kost al snel duizenden euro's. Advocaten moeten van hun Orde hoge uurtarieven doorberekenen.

 

 

Graag aanvulling - kritiek is ook welkom. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
De duiding 'huisleverancier van al die fraudeurs' valt vooralsnog denk ik ook niet te kwalificeren als feit.
Vrijwel alle scams die we hier op het forum zien langskomen beginnen met startersdata uit het handelsregister. Een deel van de scammers zegt zelfs samen te werken met de KvK. Dat is niet eens bezijden de waarheid. We hebben al uitgebreid vastgesteld dat de plicht tot openbaring beperkt kan worden tot één tegelijk. Of drie.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Fleur van Eck in Accountantsweek - nov 2016.

 

“De Fraudehelpdesk is opgericht naar aanleiding van een motie uit 2007. De inhoud van die motie was duidelijk: doe wat aan preventie van financieel-economische criminaliteit en doe iets voor de slachtoffers." <>

 

Dit jaar kan de Fraudehelpdesk, die geen winstoogmerk heeft, rekenen op een subsidie van het Rijk van 1 miljoen euro. “De Fraudehelpdesk richt zich op horizontale fraude. Wij spreken daarvan als private partijen andere private partijen en particulieren een oor aannaaien”, vertelt Van Eck. “Net als bij onze voorganger het Steunpunt Acquisitiefraude, het SAF, is een belangrijk aandachtsgebied het aanpakken van de advertentiemaffia. Denk hierbij aan oplichting door advertentiebureaus of online gidsen die niet blijken te bestaan." <>

 

De Fraudehelpdesk richt zich allereerst op fraudepreventie door voorlichting, het signaleren van trends en het creëren van bewustwording. <> Zijn burgers en bedrijven eenmaal gedupeerd door middel van fraude, dan kunnen zij contact opnemen met de Fraudehelpdesk. “Wij verwijzen slachtoffers door naar de juiste instantie”, vertelt Van Eck.<>

 

“Acquisitiefraude is ook een aandachtsgebied van de Europese Commissie. Er komen richtlijnherzieningen aan, die er uiteindelijk voor gaan zorgen dat er meer bescherming komt voor de ondernemer. Die staat nog altijd in de kou. De consument is beschermd door de Wet oneerlijke handelspraktijken. Die kan zaken herroepen als hij ergens voor heeft getekend. Ondernemingen kunnen dat vaak niet."

 

Jaarlijks 1 miljoen om met goochelaars door het land te trekken, maar als je belt over Streya is er niemand thuis. "Volgens onze juristen valt het niet precies binnen de definitie van..."

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je kan proberen de wereld te verlossen van alle slechteriken (KvK, scammers enz) maar je kan ook de andere kant op denken: maak de startende ondernemer wat weerbaarder.

 

Vroeger had je een Middenstandsdiploma nodig voor je een bedrijf kon beginnen. Waarom is dat eigenlijk afgeschaft? Tegenwoordig heb je de "Algemene Ondernemers Vaardigheden" cursus. Misschien dat verplicht volgen bij het starten van een bedrijf?

 

Roofdieren zijn van alle tijden en overal. Je kan beter een ondernemer wat survival tips in de Jungle van het bedrijfsleven mee geven naar mijn idee.

 

TwaBla rant in 3...2...1...

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Vroeger had je een Middenstandsdiploma nodig voor je een bedrijf kon beginnen. Waarom is dat eigenlijk afgeschaft? Tegenwoordig heb je wel zoiets als "Algemene Ondernemers Vaardigheden" cursus. Misschien dat verplicht volgen bij het starten van een bedrijf?

 

Misschien moeten starters alle informatie gewoon eens lezen ...net zoals reageerders beter eerst het hele topic kunnen lezen alvorens een reactie te geven die - exact - 2 weken geleden al geplaatst en besproken is? ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien moeten starters alle informatie gewoon eens lezen.... net zoals reageerders beter eerst het hele topic kunnen lezen alvorens een reactie te geven die - exact - 2 weken geleden al geplaatst en besproken is? ;)

Wat is er mis mee dat nog een keer te herhalen? Bovendien, heb ik nog geen woord gezegd in dit topic en mag toch ook wel mijn mening geven hoop ik.

 

Elke dag lees ik in dit topic de ene na de andere tip om de zielige starter die zichzelf in de problemen heeft geholpen te helpen. Terwijl een strenge opvoeding en een 'als je niet leest moet je maar op de blaren zitten' houding misschien meer helpt.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Wat is er mis mee dat nog een keer te herhalen?

Met de herhaling is niets mis zolang de poster zich bewust is van die herhaling én dat ook even zichtbaar in het topic aangeeft (zoals al eerder opgemerkt / in aanvulling op X enz).

 

Kwestie van forum etiquette, en het voorkomt discussie over wel of geen bewuste herhaling

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk ben ik van mening dat het jammer is dat velen direct naar de ondernemer wijzen.

 

“Maak de ondernemer weerbaarder!”

 

“Had de ondernemer maar beter moeten lezen!”

 

“Tja, moet je maar geen ondernemer worden!”

 

“Zullen we weer een ondernemersopleiding in het leven roepen?”

 

Daarop wil ik graag het volgende zeggen:

 

Wat. een. flauwekul.

 

Sinds wanneer zijn wij, en met wij bedoel ik de hele maatschappij, zo ver van de realiteit gedreven dat wij niet wijzen naar de criminelen (want dat zijn het), maar wijzen naar het slachtoffer?

 

Vooropgesteld:

 

Vanzelfsprekend is voorkomen beter dan genezen. Vanzelfsprekend moet iedereen proberen te voorkomen slachtoffer te worden. Vanzelfsprekend is voorzichtigheid geboden.

 

Maar dat lukt nu eenmaal niet altijd

 

Wat wordt dan de volgende stap? Consumenten ook een cursus 'hoe ben ik een verstandig burger en zorg ik dat ik niet wordt opgelicht’ geven?

 

Er zijn nu eenmaal oplichters actief, door verkeerd om te denken, en dus te wijzen naar het slachtoffer, geef je de oplichters, in mijn ogen, juist de bevestiging dat het toch geen reet uitmaakt dat ze oplichten.

 

Dus waarom doen we het niet beiden: op dit platform staan ervaringsverhalen genoeg, dus de ene ondernemer kan door research zichzelf behoeden van de meeste vormen van oplichtingspraktijken. De ondernemer die geen research heeft gedaan, en er dus is ingetrapt, doen we de handreiking met de oplossing.

 

Twee vliegen in één klap (met een beetje geluk drie!), wat kan de wereld toch mooi zijn.

 

En dan nog even ter nuancering voor degenen die denken dat op ik hem/haar doel: ik doel met deze reactie op niemand persoonlijk, ik doel slechts op iedereen in onze maatschappij

 

Of het nu gaat om (zware) misdaden, of lichte delicten, de misdaad-, of delictpleger zit fout! Niet het slachtoffer . Natuurlijk zijn er bepaalde omstandigheden waar men rekening mee dient te houden, maar de rollen kunnen nooit zomaar worden omgedraaid.

 

Link naar reactie
  • 0

HL is al tien jaar een zeer effectief baken in de vaargeul van (startende) ondernemers die gebeld worden door of mail krijgen van dubieuze dienstenaanbieders.

 

Juist omdat we nieuwe scams tijdig signaleren en uitgebreid analyseren zijn we er vaak vroeg bij, lang voordat het Fraudesteunpunt in de gaten heeft dat er wat speelt. Omdat HL hoog scoort in de zoekmachines worden veel ondernemers die zich niet meteen laten verleiden behoed voor vervelende ervaringen.

 

Helaas zijn daar geen statistieken van. We weten echter wel dat scammers niet blij zijn met de toepasselijke topics op dit forum. Het scheelt hen tonnen aan omzet.

 

Laat onverlet dat elke keer een aantal ondernemers pas onderzoek doet nadat ze al ingestemd hebben met een misleidend voorstel.

 

Had je maar niet zo dom moeten zijn.

Moet je maar de kleine lettertjes lezen.

Mij gebeurt zoiets nooit.

Wie zegt er nou ja aan de telefoon?

 

Die tientallen en honderdtallen gedupeerden: dat kan eigenlijk vrij makkelijk voorkomen worden. ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Wat wordt dan de volgende stap? Consumenten ook een cursus 'hoe ben ik een verstandig burger en zorg ik dat ik niet wordt opgelicht’ geven?

Nee, dat was al de eerste stap:

 

 

Er zijn nu eenmaal oplichters actief, door verkeerd om te denken, en dus te wijzen naar het slachtoffer, geef je de oplichters, in mijn ogen, juist de bevestiging dat het toch geen reet uitmaakt dat ze oplichten.

 

Als niemand meer in acquisitiefraude trapt omdat ze - net als by phishing - de social engineering trucs leren te herkennen en te doorzien, dan droogt het aantal slachtoffers op. Dat blijkt tot nu toe - helaas - effectiever dan de daders aan te pakken.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als bedrijven en instellingen zich beter weren zal de aandacht van scammers zich verplaatsen naar nieuwe slachtoffers. Is dat geen beeld wat ontstaat?

 

Vast, als jij een goed slot op je deur plaatst zullen ze waarschijnlijk elders inbreken. Dat lost inbraak in het algemeen niet op, maar zorgt er wel voor dat niet -jouw- probleem is ;)

 

Uiteraard zou het handig zijn als pakweg de politie alle boeven zou vangen en je de deur niet eens op slot hoefde te doen, maar dat lijkt vooralsnog een illusie. Bovendien lopen de meeste fraudeurs niet snachts met een koevoet over straat, of weten ze zich net langs de randjes van de wet te wurmen zodat optreden amper mogelijk is, en in de praktijk al helemaal niet gedaan wordt door enige officiele instantie.

 

Harde waarheid is denk ik dat het gewoon effectiever is als bedrijven die de kluit belazeren op fora besproken worden en snel te vinden zijn voor mensen die slachtoffer dreigen te worden.

Link naar reactie
  • 0

Dat blijkt tot nu toe - helaas - effectiever dan de daders aan te pakken.

Blijkt?

 

De enige scams waarbij niet de daders worden aangepakt zijn die scams waar de dader lastig te achterhalen is.

 

Je kan gewoon op een terras gaan zitten en een kop koffie bestellen in het vertrouwen dat je geen 25 euro hoeft te betalen. Een taxi van Schiphol naar Amsterdam nemen en niet voor honderden euro's getild worden. Dan grijpt de overheid immers in. Staat er niemand te lachen: had je de kleine lettertjes maar moeten lezen.

 

Waarom is het dan wel dikke bult als ondernemers gescamd worden?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wonderlijk idee van een forum hebben jullie toch.

 

Als het topic was “Wie helpt mij een standaard verweer tegen scammers op te zetten” had ik niks gezegd.

 

Maar het topic is “Waarom zijn starters zo’n makkelijke prooi voor scammers”.

Mijn mening is dat starters zo’n makkelijke prooi zijn omdat ze niet goed voorbereid en een beetje onnozel aan het ondernemen beginnen.

Daar kun je het niet mee eens zijn, maar het lijkt mij toch een normaal antwoord op de vraag.

 

Er wordt onder aanvoering van één persoon een aardige group think hier opgezet die me niet zo bevalt. Ik ga maar weer eens verder kijken. Doei.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Op een forum ontstaan wel eens misverstanden en ruis. Hetzelfde kan jou trouwens overkomen als een stagiair, partner of een kind jouw telefoon beantwoordt. Of als je zelf toch een keer niet scherp of helder (ergens verdacht op) bent. Heb je ook opeens een factuur of claim waartegen je je niet kunt verweren.

 

Ik bedoelde eerder grote bedrijven en instellingen tegenover startende eenpitters te benoemen met de gedachte dat consumenten al beter beschermd worden en dat blijkt ook voor meerdere interpretaties vatbaar te zijn.

 

Makkelijke prooi, gewilde doelgroep, weerloos slachtoffer, het gaat over het idee van een topic in plaats van op de punt en komma. Morgen Amersfoort, Ab?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ideetje: misschien moet er met top 10-vermeldingen gewerkt gaan worden. Ter verduidelijking: bedrijven waarover de meeste klachten binnen gekomen zijn bij meldpunten of fraudeurs die de grootste geregistreerde/directe schade veroorzaken. Die statistieken vragen niet zoveel mankracht als er al registratie is. Zomaar een idee?

 

Wie lezen hier overigens mee behalve ondernemers onder HL-leden? Onderzoeksjournalisten? Politici? Of is dat te hoopvol? Laat in reactie eens wat van jullie horen!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik moest net hard lachen. Werd net gebeld door bedrijvenpagina.

Ze zei dat ik op niet vindbaar stond en wilde wat gegevens doornemen.

Nadat ik zei dat ze er niet zo genadig vanaf kwamen op het internet en vertelde dat ik geen interesse had, werd ze boos. (na eerst verdedigt te hebben dat het om een ander bedrijf ging)

 

Als ik zaken wil doen met bedrijven op internet zoek ik ze zelf wel op. ;D

Link naar reactie
  • 0

Nou, het is me ook gelukt! Nu net een maand ingeschreven te zijn bij de KvK, kreeg ik een telefoontje van Gas Licht Nederland dat zij onafhankelijk bemiddelen in energieleveringen voor particulieren die zakelijk worden, zodat zij een steuntje in de rug kunnen krijgen. Nu wist ik dat zakelijk vaak kortingen zijn op energie, dat had mijn vorige werkgever ook. En ik dacht: 'Dat varkentje hebben we wel vaker gewassen, als het verhaal niet deugt, dan zeg ik het zo weer op...'

En dan blijkt die mooie korting die voorgeschoteld is het bedrag exclusief BTW is ipv incl BTW, wordt er ook nog gezegd dat als ik veel thuis werk ik de BTW ook nog eens terug kan vorderen; klonk natuurlijk helemaal goed. Ik kreeg een sms met de overeenkomst, waarbij ik alleen maar hoefde te accepteren, en lees ik later terug dat er helemaal geen bedenktermijn is, dat men het verbruik omlaag gehaald heeft zodat het maandbedrag er gunstiger uitkomt. Ik kan natuurlijk ontbinden bij Essent, kost slechts 15% van de totale looptijd van 5 jaar.

Bij de KvK waarschuwden ze wel degelijk voor de te mooie verhalen, maar wat ik niet wist en wat ook niet aangegeven was, is dat er geen bedenktijd is voor bedrijven...

 

Weer een mooie levensles. (Ga nu echt snel werk maken van zonnepanelen; we hebben nog een elektriciteitsmeter in een bijgebouw, waar een andere leverancier op zit, kabels maar doortrekken..? :P)

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Hightown,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Wie bedoel je precies met 'Gas Licht Nederland'? Of welke partij heeft jou kennelijk een (zakelijk) energiecontract aangesmeerd?

 

Vanaf welk telefoonnummer ben je gebeld?

 

Mogelijk hebben we hier al een verzameltopic met ervaringen...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Highio!

 

Het bedrijf heet Gas Licht Nederland, Laarderhoogtweg 25, 1101EB Amsterdam. Telefoonnumer: 0851304150 Ze beweren onafhankelijk te bemiddelen. Ik ben gebeld door een mobiel nummer 06-28627932.

 

Website kon ik niet vinden; gaslicht.com is een andere partij.

 

Groet,

 

Bas

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij de KvK waarschuwden ze wel degelijk voor de te mooie verhalen, maar wat ik niet wist en wat ook niet aangegeven was, is dat er geen bedenktijd is voor bedrijven...

Yep. Als ondernemer heb je geen consumentenrechten meer.

 

Dat mogen ze bij de KvK ook wel eens extra benadrukken.

 

Als ze jou een overeenkomst aansmeren op basis van lager verbruik lijkt me dat wel bedrog trouwens. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.