• 0

Waarom zijn starters zo'n makkelijke prooi voor scammers?

EXTERNE OORZAKEN

 

1. De KvK verkoopt direct en indirect lijsten met adressen van verse ondernemers. Panklaar.

 

2. Het overeenkomstenrecht wordt zo uitgelegd dat enkele minimale vormeisen voldoende zijn om wilsovereenstemming te veronderstellen. Letterlijk voor-onderstellen, want als je niet correct tegenspreekt ben je overgeleverd aan de incasso-industrie, technocratische deurwaarders en de rechtspraak die de aanklager volgt.

 

3. Incassobedrijven en deurwaarders lijken geen eigen zorgplicht te hebben.

 

4. Melding bij de Fraudehelpdesk en aangifte bij de politie is meestal zinloos.

 

5. Actieve opsporing van oplichters komt helemaal nooit voor.

 

 

INTERNE OORZAKEN

 

1, Ondernemers zijn onvoorbereid

 

2. Ondernemers menen abusievelijk dat ze onder het consumentenrecht vallen.

 

3. Juridische bijstand kost al snel duizenden euro's. Advocaten moeten van hun Orde hoge uurtarieven doorberekenen.

 

 

Graag aanvulling - kritiek is ook welkom. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Schat eens in als jurist in dienstverband: wat kost in de vrije advocatuur een Conclusie van Repliek als je een gedagvaarde (zeg) schoonmaker, chauffeur of cateraar bent die in een klassiek cold-call scam betrokken is geraakt?

 

Dat zal allicht meer kosten dan die mensen gemakkelijk kunnen betalen.

 

Maar waarom leidt je daaruit af dat een advocaat (te) hoge uurtarieven hanteert, en dat dat ook nog eens een keer moet van de Orde?

 

Een advocaat heeft veel stress en maakt lange uren, heeft een back-office dat ook betaald moet worden, dure verzekeringen voor professionele fouten, verplichte aanvullende opleidingen (kosten + verloren werktijd), heeft sowieso al een lange opleiding moeten doen en dan nog een paar jaar verplicht onder belegeiding, vaak tegen een laag loontje, moeten werken om advocaat te kunnen worden en draagt een grote verantwoordelijkheid. Mag zo iemand alsjeblieft een deftig uurtarief vragen?

 

Als ik bij mijn toyotagarage kom hangt daar een bordje dat het uurtarief van een monteur 68€ is. Ik vind dat relatief duur. En dan wordt er ook nog eens winst gemaakt op de onderdelen die ze installeren.

 

En je moet eens een loodgieter laten komen om je toiletpot te ontstoppen, of een slotenmaker als je jezelf hebt buitengesloten. Dan val je ook stijl achterover van de kosten.

 

Aan de andere kant.... Als je iets goed gedaan wilt hebben, door opgeleide professionals die aan het eind van de dag een fatsoenlijk leefbaar inkomen hebben, dan kost dat gewoon geld.

 

Dat er velen zijn die het niet kunnen betalen om iets professioneel te laten doen is misschien wel waar, maar is eerder een maatschappelijk probleem dan een probleem dat advocaten objectief te duur zijn.

 

En het is natuurlijk ook een kwestie van vraag en aanbod.

 

En hoe je erbij zou komen dat advocaten een bepaald hoog tarief MOETEN hanteren van de Orde van advocaten, dat vraag ik me echt af.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Het leven van de ondernemer zou een stuk makkelijker, eerlijker en goedkoper worden als de Wet Handhaving Consumentenbescherming ook voor hen gaat gelden. Dat kost slechts een handtekening op papier.

De schoonmakers, de chauffeurs, de cateraars en zelfs de zelfstandige boekhouders die ik de laatste weken spreek lijken me vaak mensen die graag datzelfde vak als werknemer hadden uitgeoefend, maar in de huidige economie is zelfstandigheid vaak hun enige optie.
Altijd mooi die duidelijke onderzoekjes. Afgezien van dat, ontgaat mij de corelatie tussen quote en antwoord.

 

Nog een paar maanden en ik ben al weer tien jaar ondernemer en nog elk jaar krijg ik wel een paar telefoontjes van energieleveranciers die menen dat ik als zzp'er veel geld laat liggen door geen gebruik te maken van hun lucratieve aanbiedingen ... Of van goudhandelaren die van mening zijn dat dit het beste moment is om mijn papieren schuldbewijzen (euro's) in te wisselen voor klinkende gouden munten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Maar waarom leidt je daaruit af dat een advocaat (te) hoge uurtarieven hanteert, en dat dat ook nog eens een keer moet van de Orde?
Kijk eens in het FD.

 

De kans dat een particulier een advocaat nodig heeft, is klein. Bij een op de acht juridische problemen neemt een consument zelf een advocaat in de arm. Voor de meeste mensen is dat iets wat je misschien één keer in je leven doet. En dan nog met tegenzin. Advocaten zijn duur en hun tarieven ondoorgrondelijk, zo luidt het oordeel van de gemiddelde consument dat in elk onderzoek wordt herbevestigd. <> ‘De hoge tarieven en het gebrek aan transparantie over wat je daarvoor krijgt zijn hoge drempels voor het inschakelen van een advocaat’, zegt Heinrich Winter. De hoogleraar bestuurskunde deed meerdere onderzoeken naar advocatentarieven. ‘Er is een enorme bandbreedte, van € 150 tot € 700 per uur.' <>

 

Het traditionele bedrijfsmodel van de advocaat is uurtje-factuurtje. Een model zonder veel risico voor de advocaat, die toch wordt geacht ondernemer te zijn. Weinig efficiënt bovendien, constateerde ING in een recent brancheonderzoek.<>De Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) liet al in 2009 onderzoek naar doen naar de belemmeringen die consumenten ervaren. Heel veel is er sindsdien niet veranderd. De Orde is niet bepaald een bolwerk van vernieuwing. Handhaving van de regels heeft prioriteit.<>‘Je ziet voorzichtig alternatieve bedrijfsmodellen ontstaan’, zegt Heinrich Winter. ‘Maar het gaat langzaam. De NOvA schermt veel af en particulieren hebben te weinig macht om de markt echt in beweging te krijgen.’

 

Een advocaat heeft veel stress en maakt lange uren, heeft een back-office dat ook betaald moet worden, dure verzekeringen voor professionele fouten, verplichte aanvullende opleidingen (kosten + verloren werktijd), heeft sowieso al een lange opleiding moeten doen en dan nog een paar jaar verplicht onder belegeiding, vaak tegen een laag loontje, moeten werken om advocaat te kunnen worden en draagt een grote verantwoordelijkheid. Mag zo iemand alsjeblieft een deftig uurtarief vragen?
Wow, flashback naar de jaren vijftig. Waar bent u al die tijd geweest? Ooit wel eens in een ziekenhuis behandeld geworden? Met een vliegtuig gevlogen? Een autofabriek bezocht?

 

Er is overal stress, lange uren en hoge opleidingseisen. Dat is geen excuus om de prijzen kunstmatig hoog te houden en de marktwerking te beperken.

 

Als ik bij mijn toyotagarage kom hangt daar een bordje dat het uurtarief van een monteur 68€ is. Ik vind dat relatief duur. En dan wordt er ook nog eens winst gemaakt op de onderdelen die ze installeren.
Zoek je toch een andere garage. Die merkdealers zijn notoir duur.

 

Enfin, het artikel in het FD zegt al genoeg.

 

Ik ben nog steeds benieuwd naar een prijsopgave voor een Conclusie van Repliek. Ik weet het wel: 'dat hangt ervan af...' Maar onder de duizend euro lukt het niet. Voor een geschil over 500 euro net wat te duur helaas.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Ik heb de indruk dat het niet alleen komt omdat de kvk gegevens verkoopt, maar ook omdat partijen het handelsregister dataminen voor nieuwe inschrijvingen - tenzij je kvk hier keihard liegt natuurlijk.
Volgens mij is er een list-broker die zulke adressen voorgeselecteerd voor een paar dubbeltjes verkoopt.

 

Is dat dataminen niet heel simpel tegen te gaan. Dat je als gebruiker van het handesregister één tot drie of voor mijn part vijf dossiers per keer kan inkijken? Dan is het nog steeds openbaar, alleen zijn de data dan niet automatisch ophaalbaar. Moet toch simpel op te zetten zijn.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Juist relatieve onbekendheid met nieuwe wet- en regelgeving onder ondernemers is nogal eens koren op de molen van profiteurs en chanteurs.

 

Yep. Stapels oplichters bellen "namens" de KvK, belastingdienst, de gemeente of enig andere officiële instelling, zie ook de diverse acquisitiefraudetopics op HL zelf. Ordinaire babbeltrucs.

 

Ik ken 1 ondernemer die om die reden gebruik maakt van de telefoonvariant van de Dashcam: alle telefoongesprekken worden volledig opgenomen en bewaard, zonder enige voorafgaande waarschuwing, melding of instemming. Niet echt GDPR-proof.. :'(

 

Maar wellicht ligt daar wel een deel van de oplossing: stel wettelijk verplicht dat bij telefonische verkoop het hele telefoongesprek wordt opgenomen en ter beschikking wordt gesteld aan de koper. Doet verkoper dat niet of blijkt dat het gesprek niet voldoet aan bepaalde (nader te bepalen) normen, dan is de overeenkomst binnen 30 dagen te ontbinden.

 

Is dat wellicht iets?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens in het FD.

 

De kans dat een particulier een advocaat nodig heeft, is klein. Bij een op de acht juridische problemen neemt een consument zelf een advocaat in de arm. Voor de meeste mensen is dat iets wat je misschien één keer in je leven doet. En dan nog met tegenzin. Advocaten zijn duur en hun tarieven ondoorgrondelijk, zo luidt het oordeel van de gemiddelde consument dat in elk onderzoek wordt herbevestigd. <> ‘De hoge tarieven en het gebrek aan transparantie over wat je daarvoor krijgt zijn hoge drempels voor het inschakelen van een advocaat’, zegt Heinrich Winter. De hoogleraar bestuurskunde deed meerdere onderzoeken naar advocatentarieven. ‘Er is een enorme bandbreedte, van € 150 tot € 700 per uur.' <>

 

Het traditionele bedrijfsmodel van de advocaat is uurtje-factuurtje. Een model zonder veel risico voor de advocaat, die toch wordt geacht ondernemer te zijn. Weinig efficiënt bovendien, constateerde ING in een recent brancheonderzoek.<>De Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) liet al in 2009 onderzoek naar doen naar de belemmeringen die consumenten ervaren. Heel veel is er sindsdien niet veranderd. De Orde is niet bepaald een bolwerk van vernieuwing. Handhaving van de regels heeft prioriteit.<>‘Je ziet voorzichtig alternatieve bedrijfsmodellen ontstaan’, zegt Heinrich Winter. ‘Maar het gaat langzaam. De NOvA schermt veel af en particulieren hebben te weinig macht om de markt echt in beweging te krijgen.’

 

Ik zie daar alleen instaan dat advocaten volgens een ouderwets model werken, en dat hun tarieven als hoog en ondoorzichtelijk worden ervaren. Dat betekent niet dat ze dat ook echt zijn.

 

Ik vind een Ferrari ook duur, maar de Ferrarifabriek heeft ongetwijfeld een goede verklaring waarom die prijs volgens hen correct is.

 

Een advocaat heeft veel stress en maakt lange uren, heeft een back-office dat ook betaald moet worden, dure verzekeringen voor professionele fouten, verplichte aanvullende opleidingen (kosten + verloren werktijd), heeft sowieso al een lange opleiding moeten doen en dan nog een paar jaar verplicht onder belegeiding, vaak tegen een laag loontje, moeten werken om advocaat te kunnen worden en draagt een grote verantwoordelijkheid. Mag zo iemand alsjeblieft een deftig uurtarief vragen?

 

Wow, flashback naar de jaren vijftig. Waar bent u al die tijd geweest? Ooit wel eens in een ziekenhuis behandeld geworden? Met een vliegtuig gevlogen? In een autofabriek geweest?

 

 

En weet je wat een dokter verdient? En een piloot? En een skilled lopende band medewerker in een moderne autofabriek? En een loodgieter.

 

Om maar niet te spreken over hoeveel (zelfs middelmatige) sporters of zangers verdienen.

 

Als ik bij mijn toyotagarage kom hangt daar een bordje dat het uurtarief van een monteur 68€ is. Ik vind dat relatief duur. En dan wordt er ook nog eens winst gemaakt op de onderdelen die ze installeren.
Zoek je toch een andere garage. Die merkdealers zijn notoir duur.

 

Je kunt het ook anders zien: die merkdealers leveren een goede service, voor een eerlijke prijs waarmee ze hun showroom en hun werkplaats up to date kunnen houden en hun personeel een fatsoenlijk loon kunnen betalen.

 

Natuurlijk kan het goedkoper. Maar dan wordt het al snel weer een verhaal van uitbuiting. Vergeet niet dat jouw zoektocht naar minder betalen leidt tot minder inkomsten voor iemand anders!

 

Ik ben nog steeds benieuwd naar een prijsopgave voor een Conclusie van Repliek. Ik weet het wel: 'dat hangt ervan af...' Maar onder de duizend euro lukt het niet. Voor een geschil over 500 euro net wat te duur helaas.

 

 

Absoluut, maar wat moet die advocaat dan? Werken voor het tarief van een schoonmaker?

 

Dit is een maatschappelijk probleem, niet een objectief te hoge prijs.

 

Zoals je FD artikel zegt, de meeste mensen doen misschien een keer in hun leven een beroep op een advocaat. Als je dat niet kunt lijden, had je misschien nooit moeten beginnen aan het ondernemerschap.

 

Als je zo bang bent voor de tarieven van een dienstverlener, dan moet je je ver houden van situaties die ertoe zouden kunnen leiden dat je zo'n dienstverlener nodig hebt, dan moet je niet langs het randje gaan lopen en klagen dat het veiligheidstouw te duur is.

 

(En nu kom je natuurlijk met het verhaal dat veel mensen niet vrijwillig voor ondernemerschap kiezen. Ongetwijfeld waar, en zeer onwenselijk, maar niet gerelateerd aan de advocatentarieven en de sturende rol daarin die de Orde wel of niet speelt)

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 1

Is dat wellicht iets?

Dat is ook iets.

 

Ik snap niet dat incassobureaus, gerechtsdeurwaarders en zelfs rechters kritiekloos aannemen dat een beweerde overeenkomst en een beweerde vordering correct is. Dat voor-ondersteld wordt dat een willekeurige eiser gelijk heeft, tenzij correct weersproken.

 

We hebben een topic op HL waarin de zoveelste online gids eisen stelt aan klachten alvorens ze te behandelen. Emails zonder KVK- of klantnummers worden gedelete. Niet aangetekende brieven worden geshreddered. Nota's worden betwist, maar desondanks duwen incassobureaus en deurwaarders door, doof voor vragen en waarschuwingen.

 

En dan worden er binnen enkele weken meer dan veertig ondernemers gedagvaard door één deurwaarderskantoor: allemaal schoonmakers, cateraars en chauffeurs. Velen met buitenlandse achternamen. Hard aan het werk, vaak voor een lage vergoeding omdat hun opdrachtgevers liever goedkope flexkrachten hebben. Maar het dove deurwaarderskantoor denkt: kassa!!!

 

Er staan 500+ adressen in die gids. Daaronder 100+ boekhoudkantoren met ondernemers die tenminste een minimale kennis moeten hebben van overeenkomsten. Allemaal genept voor een grijpstuiver. Die houden zich nou gedeisd uit schaamte omdat ze gescamd zijn met een telefonische babbeltruc. Een groot deel betaalt liever omdat ze van de sores af willen zijn.

 

Dat is makkelijk twee ton verdiend met een dienst die niks voorstelt. Hoewel makkelijk?

 

En als we dan op dit forum proberen wat te doen tegen zulke scammers, is dat in blijkbaar in een omgeving waar een belangrijk deel van de deelnemers iets heeft van 'moet je maar niet oversteken op een drukke straat...' Had je maar geen ondernemer moeten worden. Mijn kachel brandt, waarom zou ik me druk maken?

 

Bah, ieder voor zich - een forum vol adviseurs met backlinks in hun signatuur. Ik ga m'n mond spoelen, want het smaakt laf hier.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Je kunt het ook anders zien: die merkdealers leveren een goede service, voor een eerlijke prijs waarmee ze hun showroom en hun werkplaats up to date kunnen houden en hun personeel een fatsoenlijk loon kunnen betalen. Natuurlijk kan het goedkoper. Maar dan wordt het al snel weer een verhaal van uitbuiting. Vergeet niet dat jouw zoektocht naar minder betalen leidt tot minder inkomsten voor iemand anders!
Yep, laten we allemaal uurtarieven tussen de 150 en 700 euro hanteren.

 

Sommige ondernemers laten hun website maken door een beunhaas (of sleutelen zelf wat in mekaar) en zien niet dat in de eerste twee paragrafen al slordige taalfouten staan. Dat mag. Is de vrije markt. Er is niemand die zegt dat je niet kan deelnemen aan het vrije verkeer online met een rammelbak van een website. Je kan ook professionals inhuren die uurtarieven rond de 75 euro hanteren. Een ondergrens van 150 euro is echter veel te hoog. Dat lukt alleen wanneer je als sector de marktwerking beperkt.

 

Daar heeft de advocatuur een Orde voor. Dat mag wel. >;(

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet dat incassobureaus, gerechtsdeurwaarders en zelfs rechters kritiekloos aannemen dat een beweerde overeenkomst en een beweerde vordering correct is. Dat voor-ondersteld wordt dat een willekeurige eiser gelijk heeft, tenzij correct weersproken.

 

We hebben een topic op HL waarin de zoveelste online gids eisen stelt aan klachten alvorens ze te behandelen. Emails zonder KVK- of klantnummers worden gedelete. Niet aangetekende brieven worden geshreddered. Nota's worden betwist, maar desondanks duwen incassobureaus en deurwaarders door, doof voor vragen en waarschuwingen.

 

En dan worden er binnen enkele weken meer dan veertig ondernemers gedagvaard door één deurwaarderskantoor: allemaal schoonmakers, cateraars en chauffeurs. Velen met buitenlandse achternamen. Hard aan het werk, vaak voor een lage vergoeding omdat hun opdrachtgevers liever goedkope flexkrachten hebben. Maar het dove deurwaarderskantoor denkt: kassa!!!

 

Er staan 500+ adressen in die gids. Daaronder 100+ boekhoudkantoren met ondernemers die tenminste een minimale kennis moeten hebben van overeenkomsten. Allemaal genept voor een grijpstuiver. Die houden zich nou gedeisd uit schaamte omdat ze gescamd zijn met een telefonische babbeltruc. Een groot deel betaalt liever omdat ze van de sores af willen zijn.

 

Dat is makkelijk twee ton verdiend met een dienst die niks voorstelt. Hoewel makkelijk?

 

En als we dan op dit forum proberen wat te doen tegen zulke scammers, is dat in blijkbaar in een omgeving waar een belangrijk deel van de deelnemers iets heeft van 'moet je maar niet oversteken op een drukke straat...' Had je maar geen ondernemer moeten worden. Mijn kachel brandt, waarom zou ik me druk maken?

 

Bij deze genomineerd voor de post van het jaar (en nee, dat is niet cynisch bedoeld).

 

Inderdaad, ik heb dezelfde verbazing. Waarom is scammen zo makkelijk, waarom komen ze er zo eenvoudig mee weg, waarom grijpt de overheid niet in?

 

Een ding ben ik niet helemaal met je eens: het smaakt hier niet laf, maar onverschillig. En eigenlijk vind ik dat nog veel erger.....

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Okay, ik laat me misschien wat meeslepen door mijn verontwaardiging. Vind het ook een beetje dom dat mensen zich laten ompraten door gladalen aan de telefoon. Maar heb de afgelopen dagen teveel gedupeerden gesproken.

 

Het wordt oplichters ook wel makkelijk gemaakt. Het is een tamelijk standaard scammers businesmodel dat gefaciliteerd wordt door de KvK (adressen), het overeenkomstenrecht dat een opname van een bevestigend JA als wilsovereenstemming ziet, gewetensloze dienstverlening van grote incasso- en deurwaardersbureaus, hoogdrempelige rechtspraak en kunstmatig duur gehouden rechtsbijstand.

 

Zo'n evidente scam op een schaal van N=500 moet toch voor een betaalbaar bedrag te stoppen zijn. We* signaleren ze hier op HL vroegtijdig (dat werkt heel goed en heeft ook een preventief effect) en zouden iets slims moeten kunnen bedenken om te voorkomen dat zo'n oplichting zo lang doorgaat en slachtoffers blijft maken.

 

Een heel simpel overeenkomsten- en vorderings-betwist bureau dat erop gericht is om oplichters vroegtijdig te tackelen. We hebben een tiental aanwijzingen dat de online dienst al gebakken lucht is: valse tellers, valse getuigenissen (reviews), valse klantenverhalen. Dan ontdekken we dat het verkoopverhaal bestaat uit leugens en valse beloften.

 

Gewoon standaard tegenreactie: voor 100 euro een blafbrief terug en als er tien terugblafbrieven verstuurd zijn: dagvaarding en aangifte van oplichting.

 

De doorsnee scam kent honderden gedupeerden. Kan een gespecialiseerde advocaat toch even mee vooruit.

 

 

* Het is wel een magere WE ondertussen. Heel HL hoeft zich er niet mee bezig te houden, maar wanneer zelfs de stamtafel zich schouderophalend afkeert is het blijkbaar geen onderwerp meer voor dit forum.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Een ding ben ik niet helemaal met je eens: het smaakt hier niet laf, maar onverschillig. En eigenlijk vind ik dat nog veel erger.....

 

 

Ik hoop niet dat je mij bedoeld met onverschillig.....

 

Waarschijnlijk is het een combinatie van factoren die scams zo gemakkelijk maakt:

 

Een gedeelte is goedgelovigheid/naiviteit/gebrek aan antennes/gebrek aan kennis en ervaring van gedupeerden.

 

Een ander gedeelte is gebrek aan daadkracht bij de overheid om er iets aan te willen doen. Maar goed, de overheid, zijn we dat niet allemaal samen? Blijkbaar vinden de meesten het niet prioritair genoeg om hun stemgedrag erop aan te passen.

 

Nog weer een ander gedeelte is gebrek aan juridische gereedschappen/en of geld om effectief individueel op te treden.

 

Het eerste, daar kun je volgens mij niet heel veel aan doen. We worden allemaal geacht volwassen mensen te zijn, die onze eigen verstandige beslissingen kunnen nemen. Dat dat in de praktijk niet zo is, weet ik ook wel. Maar wat moet je dan? Mensen een examen laten afnemen voordat ze als 'volwassen' beschouwd kunnen worden? Lijkt me ook niet wenselijk. Ik zie, kortom, niet echt een oplossing voor de eerste oorzaak, behalve continue educatie. Maar in alle eerlijkheid: staan de mensen daarvoor open? Gaan die vrijwillig een avond per maand naar een anti-oplichtings opleiding? Ik geloof er geen donder van.

 

Het tweede, wel, dat is een overheidstaak. Die moet misschien effectiever optreden. Maar waar is het geld en het draagvlak daarvoor?

 

En het derde... ja, hoogdrempelige rechtspraak. Maar gezien het feit dat rechtspraak ook eerlijk en zorgvuldig moet zijn zijn daar ook niet veel mogelijkheden.

 

En ik zal zeker niet roepen dat het mij niet zal overkomen. Ik ben ook wel eens gescamd, en ik ben me ervan bewust dat het weer zou kunnen gebeuren. Maar ik zie ook niet direct een toveroplossing, toch niet zonder waardevolle kenmerken in onze maatschappij (contractvrijheid) aan de kant te schuiven.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

En weet je wat een dokter verdient? En een piloot? En een skilled lopende band medewerker in een moderne autofabriek? En een loodgieter. Om maar niet te spreken over hoeveel (zelfs middelmatige) sporters of zangers verdienen.

Borrelpraat.

 

Voetballer in de eredivisie: gemiddeld een paar ton per jaar.

 

Formule 1 coureur: enkele miljoenen waarschijnlijk (N=1).

 

Olympische sporters: 1000 euro per maand van de bond en max 30% bijverdiensten van sponsors en motivatiepraatjes. Maar die werken dan ook niet zo hard als advocaten.

 

Ik gun juristen best een goed inkomen, daar niet van. Maar er zijn meer professionals met een goede opleiding, lange werktijden en stressvolle werkomstandigheden. Ik heb zelf nog in zo'n kantoor gewerkt met uurtarieven in de bandbreedte 150-700 euro. Daar moesten inderdaad meer mensen van mee-eten. Buiten die kantoren om kan het voor veel minder. Dan is 50-100 euro meer reëel, zit je bij 80% factureerbare uren tussen de 75.000 en 150.000 per jaar.

 

Misschien dat de Orde het model van de sportbonden kan kopiëren. Alle rechtenstudenten op een campus in de Flevopolder, eens in de maand een corpsgala in een boerenschuur met muziek van MC Yuri van Gelder, en daarna dagelijks voor de balie met standaard 1000 euro per maand kostenvergoeding mits er continu bijgeschoold wordt. ;D

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Is dat dataminen niet heel simpel tegen te gaan. Dat je als gebruiker van het handesregister één tot drie of voor mijn part vijf dossiers per keer kan inkijken? Dan is het nog steeds openbaar, alleen zijn de data dan niet automatisch ophaalbaar. Moet toch simpel op te zetten zijn.

 

Nouja, wellicht zit er wel een limiet aan, maarja via vpn's en dergelijke kun je vrij simpel honderden ip adressen gebruiken en per stuk slechts een paar aanvragen doen. Er staat dan nog wel bij "De onderneming / organisatie wil niet dat haar adresgegevens worden gebruikt voor ongevraagde postreclame en verkoop aan de deur.", maar daar kan men natuurlijk lak aan hebben.

 

Wat mij verbaast is dan men niet domweg een captcha op de zoekfunctie van het handelsregister heeft gezet om automatisch oogsten tegen te gaan. Bovendien lekt het vrij gemakkelijk gegevens als je alleen een nummer gokt, bijvoorbeeld

 

https://www.kvk.nl/orderstraat/product-kiezen/?kvknummer=########0000

 

waarbij je voor de ### gewoon opeenvolgende nummers kunt invoeren. Ik heb het net een keer of 10 gedaan met oplopende nummers, krijg gewoon de informatie.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij verbaast is dan men niet domweg een captcha op de zoekfunctie van het handelsregister heeft gezet om automatisch oogsten tegen te gaan

De reden is vermoedelijk dat adressen kopen bij de KvK zo spotgoedkoop en makkelijk is (je kunt een abonnement afsluiten om maandelijks alle nieuwe inschrijvingen per sector of regio automatisch te ontvangen bijvoorbeeld ), dat scammers vermoedelijk geen moeite doen om zelf te gaan harvesten (en bij harvesten kun je bovendien niet selecteren op sector/omvang/activiteit)

 

Edit, wel frappant dat ik bij het zoeken op "tarieven" op de KvK site, de volgende melding kreeg:

kvknmimelding.thumb.png.a1f40ede5826f7053e6f5010a5359a9b.png

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Is je printer wel GDPR proof?! >;(

 

Jij denkt bij een printer misschien aan die single-function 10 ppm printer die op de hoek van je bureau staat, rechtstreeks op je pc aangesloten.

 

Maar je hebt ook all-in-one kantoorbeesten:

 

- Staan in een gangetje waar iedereen er prints uit kan vissen.

- OCR-en gescande documenten en slaan de tekst naast de afbeelding op in een PDF.

- Bevatten een grote harde schijf waar elk ooit gescand of geprint document op is terug te vinden.

- Bevatten een netwerkverbinding (wifi optioneel) en een database met e-mailadressen, zodat scans meteen kunnen worden opgestuurd.

- En nog een hoop eigenschappen waar ik nu niet bij stil sta.

 

Niet voor niets maken de makers van dat soort machines reclame met hun privacyfeatures. Ricoh bijvoorbeeld:

 

Vertrouwelijkheid gegarandeerd

 

Voorkom potentiële gegevenslekken door een afdruk die vergeten wordt of door iemand anders opgehaald wordt, door het gebruik van de SP 8300DN te beperken tot houders van een kaart met een geïntegreerde chip (IC). IC-kaartverificatie vermindert ook de papieruitvoer doordat u kunt kiezen welke afdruktaken u wilt afdrukken.

 

En inderdaad, dat heeft dan niets meer met die startende ondernemer te maken, maar "is uw printer GDPR-proof?" is an sich een legitieme vraag, afhankelijk van aan wie je hem stelt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

 

Voetballer in de eredivisie: gemiddeld een paar ton per jaar.

 

 

En is dat dan niet overdreven voor een knaap van midden twintig die, zeg maar, in Nederland op plaats 200 of zo van de beste spelers staat, en in Europa misschien op plaats 5000 of zo?

 

Die autocoureur kent tenminste nog een trukje waarvan er waarschijnlijk wereldwijd 10 of minder dat ook kunnen. Dat daar excessief voor betaald wordt... tja, ook obsceen, maar wel te begrijpen.

 

waar het gewoon op neerkomt... Oftewel je kiest voor een marktmodel: iedereen vraagt wat hij denkt te kunnen vangen, en de markt zal excessen wel compenseren, oftewel je kiest voor een model waarbij iemand bepaalt hoe groot de relatieve bijdragen van iedereen aan de samenleving is, en mensen een overeenkomstig loon krijgen.

 

We hebben nu eenmaal voor het eerste model gekozen. Als het zo excessief was met die inkomsten van advocaten, zouden er wel genoeg nieuwe advocaten met lagere tarieven opstaan.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Misschien een beetje hypocriet dat ik dit vraag, gezien mijn laatste reactie hier off-topic was, maar kan de hele advocatendiscussie elders worden gevoerd? We zijn er inmiddels wel uit geloof ik dat zelfs de goedkoopste advocaat duur is voor een startende ondernemer en de rest lijkt me bijzaak.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

De reden is vermoedelijk dat adressen kopen bij de KvK zo spotgoedkoop en makkelijk is (je kunt een abonnement afsluiten om maandelijks alle nieuwe inschrijvingen per sector of regio automatisch te ontvangen bijvoorbeeld ), dat scammers vermoedelijk geen moeite doen om zelf te gaan harvesten.

Dat dus. Is de 1) bron van alle starterdata die door starter-scammers gebruikt worden die wij hier vervolgens op het forum signaleren. Leg de bron droog en zet een captcha op het handelsregister en aspirant oplichters moeten ineens handmatig al die adressen (en telefoonnummers gaan verzamelen).

 

Bekijk dan de 2) rechtsgang eens door de bril van een schoonmaker of chauffeur. Na een lang traject van dreigbrieven staat er ineens een deurwaarder aan de deur met een heel pakket onleesbare papieren waar ook een datum op staat wanneer de vordering op jou behandeld wordt door de kantonrechter.

 

Neem je een dag vrij voor. Sta je daar op de juiste tijd in je zondagse pak. Is het een rolzitting. Een wah? Een rolzitting. Kijkt iedereen je aan: wat kom jij doen? Oh, u wilt zich verdedigen? Goed, spreken we een volgende datum af.

 

Mag u een Conclusie van Repliek indienen. Sorry, kun u dat even spellen? Ja dat is voor de compartitie. Heeft u een emmertje voor mijn vrouw misschien?

 

Allleen het archaïsch taalgebruik al werpt een enorme drempel op. En dan het gebrek aan transparantie over de procedures. Dat wordt godzijdank goed uitgelegd op de site van Rechtspraak, maar ik vrees dat veel gedaagden al de weg kwijt zijn als de deurwaarder aanbelt.

 

Daar komt een gewoon mens zonder juridische bijstand amper doorheen. Dat is een variant op gedwongen winkelnering.

 

Op die zogenaamde contractvrijheid kom ik later wel terug. 8)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De diverse (internationale) domeinnaamregisters kiezen o.b.v. de GDPR inmiddels voor verschillende niveau's van afscherming van gegevens van (particuliere) domeinhouders. Laten we het Handelsregister als voorstel maar op die manier inrichten voor kleine zelfstandigen: er is een administratieve e-mail en telefoonnummer voor de KvK en/of overheden. En voor de rest alleen als ondernemer dat zelf opgeeft. Opgelost bij de bron.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De KvK wijst wel netjes op netjes op de Non Mailing Indicator maar in de bestanden die ze verkopen staat ook het telefoonnummer. En laat dat nou net hier het probleem zijn. E-mail en snailmail lijkt mij nog niet eens het ergste. Het is het koud-bellen dat het grootste probleem is.

 

En nergens kun je aangeven dat je niet gebelt wilt worden (en nee, het bel-me-niet register werkt niet).

 

Ook via het rippen van de KvK zoals hiervoor beschreven zie ik geen telefoonnummer staan.

 

Ik neem ook niet aan dat ik mijn telefoonnummer kan laten verwijderen bij de KvK.

 

Link naar reactie
  • 0

De reden is vermoedelijk dat adressen kopen bij de KvK zo spotgoedkoop en makkelijk is (je kunt een abonnement afsluiten om maandelijks alle nieuwe inschrijvingen per sector of regio automatisch te ontvangen bijvoorbeeld ), dat scammers vermoedelijk geen moeite doen om zelf te gaan harvesten (en bij harvesten kun je bovendien niet selecteren op sector/omvang/activiteit)

Wie is eigenlijk de eigenaar van de gegevens in het Handelsregister?

 

Het overigens zijn wel mijn gegevens (en die van U en anderen) die worden geregistreerd en opgeslagen. Moet er aan mij geen toestemming gevraag worden om mijn gegevens te mogen verkopen en behoor ik daar dan geen percentage van krijgen?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Twee andere dimensies:

 

*) Zorgplicht incassobureaus en deurwaarders. Dat de incassobranche vol cowboys zit is wel duidelijk. Daar komt nog wel regulering van. Zelfs BOS Incasso (onderdeel van DAS) laat zich huursolderen door starter-scammers. Maar deurwaarders? Moeten die niet toetsen of vorderingen betwist zijn? Op wat voor manier kunnen wij (of andere fraudebestrijders) deurwaarders bewegen om vorderingen retour te sturen naar de eisende partij?

 

*) Gestandaardiseerde bijstand tegen scammers. Er zitten vaste patronen in scams. 1) De dienst op zich stelt weinig voor. Het wemelt van de valse reviews en getuigenissen. De dienstverlening is roestig. 2) Het verkooptraject kenmerkt zich door misleiding en bedrog. Vergelijk de verhalen van tien gedupeerden en je ziet wat de opzet is.

 

De analyses maken wij op dit forum al als een soort scam-squad. Die analyses kunnen vertaald worden in juridische termen en dan omgezet in een standaard bezwaar-, verzet- of betwist-brief voor een vast tarief. Bij 10 brieven is het Door naar Dagvaarding, U gaat niet langs AF. Kunnen we zoiets niet opzetten vanuit HL met een juridische hofleverancier?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Schat eens in als jurist in dienstverband: wat kost in de vrije advocatuur een Conclusie van Repliek als je een gedagvaarde (zeg) schoonmaker, chauffeur of cateraar bent die in een klassiek cold-call scam betrokken is geraakt?

Ik kan niet voor de juristen in dienstverband praten (geen idee wat die kwalificatie er uberhaupt mee te maken heeft), maar een Conclusie van Antwoord (een conclusie van repliek dient de eiser in, niet de verweerder) hoeft geen 1000 euro te kosten. Inderdaad afhankelijk van de omstandigheden van het geval etc etc, maar dat lijkt me logisch. Een auto repareren kan betekenen dat er een lampje moet worden verwisseld of een een nieuwe motor.

 

Maar als je een ingebakken aversie hebt tegen advocaten, kun je gelukkig in dit soort procedures ook gewoon een doorsnee jurist vragen een CvA op te stellen. De procedures waar we het over hebben overschrijden de kantonrechtersgrens toch vrijwel nooit.

Dan hoeft het al helemaal geen 1000 euro te kosten en ben je ook verlost van 'de Illuminatie Orde van Advocaten'.

 

Side note, advocaten kennen ook geen ondergrens van 150 euro hoor, voor 100 doen ze ook prima werk. Voor minder ongetwijfeld ook.

 

Het maakt verder ook niet uit of de door jou begrootte kosten terecht zijn of niet, het gaat erom dat nieuwbakken ondernemers (of die met een slechte ervaring) denken dat het zo is. Dan betalen ze liever 3000 euro aan 'abonnementskosten' in plaats van 1000 aan een advocaat. Dat zijn makkelijke slachtoffers.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Kunnen we zoiets niet opzetten vanuit HL met een juridische hofleverancier?

 

Dan moet er eerst budget zijn. Misschien iets voor een crowdfunding-actie?

 

Daarnaast ga ik FNV Zelfstandigen polsen of zij en hun juristen hier nog een rol in kunnen/willen betekenen.

 

Lijkt me ook mooie PR voor de FNV: een vakbond nota bene die tot nu toe de meest objectieve en proactieve belangenbehartiger van kleine zelfstandigen is gebleken.

 

Want laten we eerlijk zijn: ook dát (geen fatsoenlijke belangenbehartiging van zelfstandigen) is onderdeel van het probleem: VNO-NCW is er alleen voor het afschaffen van de dividendbelasting voor het Grootbedrijf, MKB Nederland is - ja waar eigenlijk?? -en de rest (PZO, ZZP Nederland en alle andere "pseudo"-collectieven") zijn vooral bezig met verkoop in plaats van belangenbehartiging.

 

Had er wel een goede belangenbehartiging van zelfstandigen in Den Haag geweest, dan was de wetgeving en de reflexwerking van consumentenrecht wellicht allang aangepast / uitgebreid, en was de aanpak van scammers hoger op de agenda gezet.

 

En dit hele topic is misschien ook nog iets om via twitter nogmaals onder de aandacht van kamerleden te brengen en ZZP journalisten zoals Pierre Spaninks. Alle kleine beetjes helpen....

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.