Jump to content
TwaBla

Waarom zijn starters zo'n makkelijke prooi voor scammers?

Recommended Posts

Bij de KvK waarschuwden ze wel degelijk voor de te mooie verhalen, maar wat ik niet wist en wat ook niet aangegeven was, is dat er geen bedenktijd is voor bedrijven...

Yep. Als ondernemer heb je geen consumentenrechten meer.

Dat mogen ze bij de KvK ook wel eens extra benadrukken.

Als ze jou een overeenkomst aansmeren op basis van lager verbruik lijkt me dat wel bedrog trouwens. ;)

Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Ja, het 'mooie' was ook nog dat ze zeiden: Wilt u het verbruik verlagen of laten staan zodat je wat opspaart? Ik zei dat ik net een tweede dochter gekregen had en dus wel wat meer verbruik zou hebben, dus laat maar staan...

Overigens zag ik net op klachtenkompas.nl dat er recent nog twee soortgelijke klachten staan. Puur bedrog als je het mij vraagt.

Opmerkelijk dat gaslicht.com (van Ben Woldring) die met deze zéér ingeburgerde naam (en beeldmerk registratie) toestaat dat iemand onder de naam gaslichtnederland zaken doet. Inschrijvingen zijn vrij recent dus hier kan nog wat gedonder ontstaan. Dat er sprake kan zijn van verwarring zie je in de vorige posts.

Gaslicht.com waarschuwt voor zakelijke aanbiedingen. Hier lees je dat je ook nog tegen een stilzwijgende verlenging aan kan lopen als je er niet vanaf kan. Dat laatste moet je in ieder geval voorkomen.

Kan geen kwaad om ook met deze partij contact op te nemen. Zou bij Essent ook aangeven dat je door de naam in de veronderstelling te doen te hebben met de bekende en zeer bonafide gaslicht.com.

Ook relevant is de uitzending van Radar. Destijds maakte men gebruik van de naam van de kamer van koophandel, hier lijkt dat "gaslicht" te zijn.

Persoonlijk zou ik de overeenkomst ontbinden met een brief met een beroep op dwaling (Art. 6:228 lid 1 BW). De overeenkomst zou niet zijn aangegaan als eerlijk zou zijn gemeld dat men duurder uit zou zijn ipv goedkoper. Bewijs daarvoor in de vorm van een berekening toevoegen.

Iedereen bedankt voor deze waardevolle tips! Zojuist Essent gebeld, misschien heb ik sowieso geluk, want ze gaven aan dat er nog geen melding binnengekomen was. Ze gingen de informatie inwinnen bij Gas Licht Nederland. Over ongeveer een à anderhalve week hoor ik meer. Ik had hen ook gewezen op klachtenkompas.nl waar al meerdere klachten over deze firma vermeld staan.

Ben benieuwd...!

Krijg je bevestiging op de mail van het telefoongesprek? Of kun je niet beter zelf nog schrijven dat je absoluut niet wilt overstappen van een particulier naar een zakelijk contract? Wat heb je nu bereikt?

Groet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...

Ik heb tot dusver nog niks bereikt, maar heb wel een mail gehad van Essent, waarbij ze de klacht in behandeling nemen. Hoor en wederhoor lijkt me, dus ik kan me voorstellen dat ze GLN ook willen spreken.

In een item van Tros Radar legt het hoofd juridische zaken van de KvK uit wat het beleid is mbt adresgegevens van starters. Op de site van Tros Radar is te zien welke info de KvK vooraf heeft doorgegeven.

Naast deze uittreksels biedt KVK ook online adressenbestanden aan waarmee in één keer de gegevens van ondernemers in een bepaalde branche kunnen worden opgevraagd. De KVK onderzoekt op dit moment of dit soort online producten wel gebruikt worden waarvoor zij bedoeld zijn. En of dat deze gegevens te makkelijk kunnen worden ingezet voor commerciële doeleinden. Van ingeschrevenen in het register, die op dit moment een NMI (Non-Mailing Indicator) hebben geactiveerd, worden de adressen al niet geleverd voor in de online adressenbestanden die veelal gebruikt worden voor marketingdoeleinden. KVK onderzoekt momenteel of dit ook kan worden uitgebreid naar telefoonnummers. Het wordt zo voor marketeers moeilijker om gegevens voor commerciële doeleinden te gebruiken.

Dactylus, dactylus...

die rijmen aan het slot.

Dactylus, dactylus...

die rijmen aan het slot.