• 0

Werkruimte huurwoning (woongroep)

Hallo,

 

Ben benieuwd of iemand me kan helpen met het volgende.

Zoals hier wel bekend is sinds 2017 de aftrek van kosten voor de onzelfstandige werkruimte in een huurwoning niet meer mogelijk. Nogal een tegenvaller voor mij als kleine zzp-er die voornamelijk vanuit huis werkt.

 

Nu zit ik in een beetje een uitzonderlijke situatie: ik woon in een woongroep. We delen keuken en sanitaire voorzieningen met meerdere mensen. Maar ik heb wel een eigen huisnummer en sta overal ingeschreven als zelfstandige huurder.

 

Waar het om gaat: de werkuimte die ik gebruik is een apart kamertje in de woongroep, met een apart huurcontract en een eigen deur naar de gang toe. Er zijn geen sanitaire voorzieningen, maar dat heeft niemand in de woongroep (dus ook niet in de 'zelfstandige' woonruimtes).

 

Mijn vraag: kan ik deze werkruimte als zelfstandige werkruimte aanmerken? Zou dat te verdedigen zijn tegenover de BD?

 

Nog een ander vraagje (wsl samenhangend met mijn eerste vraag): ik heb het één en ander verbouwd in de werkruimte. Zijn deze kosten (of de BTW) aftrekbaar?

 

Cim

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Cim,

 

Ik heb jaren geleden - met nog enige andere woongroepgenoten - in dezelfde situatie gezeten (Hallehuis Amersfoort, by the way)

 

De Belastingdienst heeft opvoeren van de kosten van een zelfstandige werkruimte destijds goedgekeurd omdat de ruimtes zelf "aan derden verhuurbaar" waren. Het gedeelde sanitair op de gang was daarbij een pré: want ook toegankelijk voor die derden.

 

Misschien heb je er iets aan, ook al was het in de periode dat de kosten voor onzelfstandige werkruimtes nog wel geaccepteerd werd

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel!

 

Dat lijkt wel overeen te komen met mijn situatie. Ik heb 2 huurcontracten, één voor mijn hoofdwoning en één voor de werkruimte -> dus die laatste is in principe apart verhuurbaar (hoewel niet als zelfstandige woonruimte denk ik). En er zijn 'openbare' sanitaire voorzieningen.

 

Ben alleen benieuwd of de belastingdienst dat ook (nog steeds) zo ziet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een garagebox kun je toch (ook) zakelijk huren? Of een flexwerkplek!

 

Onder wat voor contract wordt die extra ruimte verhuurd?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ben bang dat het contract ergens onder in een doos zit (wegens bovengenoemde verbouwing).

Maar het is een huurcontract met de woningbouwvereniging. Dus ik heb zeg maar een contract voor nr 20, waar ik ook ingeschreven sta, en één voor nr 18b (de werkruimte). Er zit wel vesrchil tussen, want bij de één betaal ik wel voor kosten van algemene ruimten en bij de andere niet.

 

Om het wat ingewikkelder te maken: ik heb tot nu toe alleen het adres waar ik op ingeschreven sta (nr 20) gebruikt bij de belastingdienst, omdat de rekentool maar één adres kon verwerken. Dus ik heb nr. 20 als ondernemingsvermogen aangemerkt toen ik mijn bedrijf begon. Daarvan heb ik een deel als onzelfstandige werkruimte beschouwd.

 

Kan ik nu nog overschakelen naar een zelfstandige werkruimte (18b) die ik tot nu toe (officieel) als woonruimte heb gehuurd?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij verhuren veel woningcorporaties ook bedrijfsruimte. Als je een zakelijk contract met zakelijke algemene voorwaarden hebt zou dat jouw zaak bekrachtigen, maar dat is naar wat ik proef niet het geval.

 

Je zou net als Norbert om goedkeuring kunnen vragen of eerst de administratieve tegens kunnen proberen te verbeteren...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het antwoord. En nee, het is zeker geen zakelijk contract.

 

Ik heb nog wel wat onbeantwoorde vragen:

 

- Stel dat de werkruimte in principe aanvaardbaar is voor de BD, is het dan alsnog een probleem dat ik deze ruimte in de voorgaande jaren (officeel) niet als werkruimte heb gebruikt? Ofwel, mag ik een (niet zakelijke) ruimte die ik al huur ineens gaan gebruiken als werkruimte?

 

- Kan ik verbouwingskosten aan deze ruimte als onkosten opvoeren en/of btw aftrekken? Moet het daarvoor een zelfstandige werkruimte zijn?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Dank voor het antwoord. En nee, het is zeker geen zakelijk contract.

 

Ik heb nog wel wat onbeantwoorde vragen:

 

- Stel dat de werkruimte in principe aanvaardbaar is voor de BD, is het dan alsnog een probleem dat ik deze ruimte in de voorgaande jaren (officeel) niet als werkruimte heb gebruikt? Ofwel, mag ik een (niet zakelijke) ruimte die ik al huur ineens gaan gebruiken als werkruimte?

 

Als je de ruimte zakelijk mag etiketteren, dan moet dat zelfs.

 

- Kan ik verbouwingskosten aan deze ruimte als onkosten opvoeren en/of btw aftrekken? Moet het daarvoor een zelfstandige werkruimte zijn?

 

Dat durf ik niet te zeggen. Hangt er misschien ook vanaf of de kosten voornamelijk de verhuurder of de onderneming ten goede komen?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Branko

 

dank voor je antwoord

 

Als je de ruimte zakelijk mag etiketteren, dan moet dat zelfs.

 

Ik weet niet of ik de ruimte zakelijk mag etiketteren? Moet ik dat bij de belastingdienst of bij de verhuurder navragen?

 

Voor de duidelijkheid, dit is mijn situatie:

Ik sta ingeschreven op adres 1 (zeg nr 20). Dit adres heb ik als ondernemingsvermogen aangemerkt toen ik mijn bedrijf startte. Vraag: is 'als ondernemingsvermogen aanmerken' hetzelfde als 'zakelijk etiketteren'?

 

In dezelfde woongroep huur ik nog een andere kleine ruimte: adres 2 (zeg nr 18b). Daar heb ik nooit iets mee gedaan wat de BD betreft, omdat dat niet nodig was met de oude regels en omdat het niet in te voeren was via de rekentool.

 

Als ik kamer 18b nu ga gebruiken als werkruimte, moet ik dan nr 20 gaan etikketeren als privé? En kan ik nr 18b gaan etiketteren als zakelijk? Of had ik dat moeten doen toen ik het bedrijf startte?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Als je de ruimte zakelijk mag etiketteren, dan moet dat zelfs.

 

Ik weet niet of ik de ruimte zakelijk mag etiketteren? Moet ik dat bij de belastingdienst of bij de verhuurder navragen?

 

Voor de duidelijkheid, dit is mijn situatie:

Ik sta ingeschreven op adres 1 (zeg nr 20). Dit adres heb ik als ondernemingsvermogen aangemerkt toen ik mijn bedrijf startte. Vraag: is 'als ondernemingsvermogen aanmerken' hetzelfde als 'zakelijk etiketteren'?

 

In dezelfde woongroep huur ik nog een andere kleine ruimte: adres 2 (zeg nr 18b). Daar heb ik nooit iets mee gedaan wat de BD betreft, omdat dat niet nodig was met de oude regels en omdat het niet in te voeren was via de rekentool.

 

Als ik kamer 18b nu ga gebruiken als werkruimte, moet ik dan nr 20 gaan etikketeren als privé? En kan ik nr 18b gaan etiketteren als zakelijk? Of had ik dat moeten doen toen ik het bedrijf startte?

 

Als ik het goed begrijp, kon je voorheen het huurrecht van privé ruimte die je deels zakelijk gebruikte tot je ondernemingsvermogen tellen. Via een of andere berekening rolden daar dan kosten uit, die je kon aftrekken. Ik heb daar verder geen verstand van en voor mij speelde dat niet, dus hoe dat precies zat, weet ik ook niet.

 

Momenteel zit je in een situatie dat je mogelijk een zelfstandige ruimte huurt die je zakelijk gaat gebruiken. Als het gebruik verandert, moet je heretiketteren. Volgens mij zat daar ook nog een termijn aan vast, maar hoe dat zit, weet ik niet.

 

Als de functie van de ruimte niet verandert (maar hij wel zelfstandig is), dan weet ik niet precies wat je situatie is. Je hebt dan mogelijk eerst verkeerd gehandeld door privé ruimte onterecht tot je zakelijk vermogen te rekenen, maar hoe je nu corrigeert en alsnog de huurkosten van je zakelijke ruimte als zakelijke kosten opvoert, weet ik niet.

 

Zakelijke kosten voer je in beginsel zelf op. Het is aan de belastingdienst om te bestrijden dat de kosten onzakelijk zijn. Als je in een grijs gebied zit, zoals je nu denkt te zitten, dan kan het nuttig zijn de een belastinginspecteur om uitsluitsel te vragen.

 

Dat een contract niet zakelijk is, maakt in beginsel niet uit. Er zijn genoeg EMZ-en die een consumententelefooncontract of een privé bankrekening voor de zaak afsluiten (in het laatste geval als de bank dat oogluikend toestaat). Zolang het daadwerkelijke gebruik zakelijk is, zijn dat voor de inkomstenbelasting zakelijke kosten. Maar misschien dat dat voor huur van onroerend goed anders is?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp, kon je voorheen het huurrecht van privé ruimte die je deels zakelijk gebruikte tot je ondernemingsvermogen tellen. Via een of andere berekening rolden daar dan kosten uit, die je kon aftrekken.

 

Klopt helemaal

 

Momenteel zit je in een situatie dat je mogelijk een zelfstandige ruimte huurt die je zakelijk gaat gebruiken. Als het gebruik verandert, moet je heretiketteren. Volgens mij zat daar ook nog een termijn aan vast, maar hoe dat zit, weet ik niet.

 

Als de functie van de ruimte niet verandert (maar hij wel zelfstandig is), dan weet ik niet precies wat je situatie is. Je hebt dan mogelijk eerst verkeerd gehandeld door privé ruimte onterecht tot je zakelijk vermogen te rekenen, maar hoe je nu corrigeert en alsnog de huurkosten van je zakelijke ruimte als zakelijke kosten opvoert, weet ik niet.

 

Als ik het goed begrijp verandert de functie van beide adressen als ik ga werken vanuit nr 18b (ipv vanuit nr 20), en moet ik dan nr 20 heretikkeren naar privé.

Nummer 18b heb ik nooit geëtiketteerd, dus die moet ik dan vanaf nu op gaan voeren als een zelfstandige werkruimte. Het is wsl handig om te informeren bij de BD of zij dat ook als zelfstandige werkruimte beschouwen.

 

Vraagje: maakt het voor de BD uit dat ik 18b al langere tijd huur? Of kan ik vanaf nu gewoon de kosten van de werkruimte gaan aftrekken?

 

 

Zakelijke kosten voer je in beginsel zelf op. Het is aan de belastingdienst om te bestrijden dat de kosten onzakelijk zijn. Als je in een grijs gebied zit, zoals je nu denkt te zitten, dan kan het nuttig zijn de een belastinginspecteur om uitsluitsel te vragen.

 

Dat een contract niet zakelijk is, maakt in beginsel niet uit. Er zijn genoeg EMZ-en die een consumententelefooncontract of een privé bankrekening voor de zaak afsluiten (in het laatste geval als de bank dat oogluikend toestaat). Zolang het daadwerkelijke gebruik zakelijk is, zijn dat voor de inkomstenbelasting zakelijke kosten. Maar misschien dat dat voor huur van onroerend goed anders is?

Ok duidelijk. Of je voor huur van een werkruimte een zakelijk contract nodig heb weet ik niet, maar ik kan me niet herinneren dat ergens als voorwaarde te hebben gezien.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.