• 0

heffingsrente/belastingrente [btw zonnepanelen]

Ben geheel nieuw op dit forum en liep er "per ongeluk tegenaan".

Sinds 1999 heb ik een set zonnepanelen in gebruik en krijg de betaalde BTW binnenkort retour! (Belastingdienst zegde dit mondeling toe)

Ook voor een uitbreiding in 2011 betaalde ik een aanzienlijk bedrag BTW.

Ook hiervoor geldt restitutie.

Aangifte gedaan in sept. ’17 doch nog geen reactie.

Dit is een speciale regeling n.a.v. een uitspraak van de Hoge raad en beslissing van de staatssecretaris.

Daar dus gedurende ruim 18 resp. 7 jaar deze bedragen bij de belastingdienst is “gestald” zou ik voor belastingrente resp. heffingsrente in aanmerking komen.

Op de website van de belastingdienst kwam ik twee mededelingen tegen welke hierop betrekking hebben n.l.:

A https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/heffingsrente-invorderings-en-coulancerente/heffingsrente-invorderingsrente-en-coulancerente#Overzicht percentages heffingsrente

B

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/belastingrente/overzicht_percentages_belastingrente

Voor restitutie van 1999 en 2011 moest ik me melden als ondernemer en kreeg een BTW-nummer.

Voor mij als leek is dit allemaal abracadabra en kom ik er niet uit of ik nu wel of niet hiervoor in aanmerking kom.

Wie heeft hiermee ervaring of kennis van zaken?

Groet,

Martin.

 

[verandeirng: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beetje geduld ... De Belastingdienst is zo onderbezet dat de gewone dagelijkse zaken ook op zich laten wachten.

 

Voor andere geinteresseerden ...

 

Staatssecretaris geeft uitvoering aan uitspraak HR over btw-teruggaaf zonnepanelen.Nieuwsbericht | 03-04-2018 | 12:30

 

Vragen en antwoorden over btw-heffing bij particulieren met zonnepanelen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor reactie.

Inderdaad: geduld en was me wel bekend.

Doch van medio sept. tot heden is toch wel erg lang!

Gewoon afwachten dus.

Heb nog geen info over m'n vraag over renteverlies van de geparkeerde bedragen bij de belastingdienst.

Ik bedoel heffingsrente resp. belastingrente zoals vermeld in de sites vlgs. A en B van m'n eerste bericht.

Ik kan er zelf als leek geen chocola van maken!

M.vr.gr.,

Martin.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is ook ingewikkeld volgens mij is het bij btw zo dat je niet zomaar rente vergoed krijgt als je later alsnog een aanvullende aangifte (suppletie) doet. Het is een redelijk technisch ingewikkeld verhaal. Een komt door de aard van de BTW als belastingsoort. Het is wat men een aangifte belasting noemt.

Je bepaald zelf op basis van de regels welk bedrag moet worden af gedragen en wat kan worden teruggevorderd. Populair gezegd om te voorkomen dat mensen de Belastingdienst als spaarpot gaan gebruiken door te weinig terug te vragen en dat pas na 1 of meerdere jaren te doen met een suppletie aangifte krijg je dus bij een suppletie teruggaaf niet zomaar rente over de hele periode dat het te laat is.

Je zou alleen recht hebben op rente als de belastingdienst buiten bepaalde reactie termen valt.

 

Het zonnepanelen verhaal is een uitzonderlijke situatie. De reden dat je eerder geen teruggaaf kreeg is omdat de belastingdienst het afwees en dat nu de Hoge Raad heeft bepaald dat dit niet goed is.

Ik verwacht dat hier dus wel naar rente gekeken gaat worden maar dat je niet zo eenvoudig kunt zeggen welk bedrag aan rente vergoed gaat worden.

 

Jou eigen situatie "het duurt lang" is vooral een kwestie van perceptie.

1. jij hebt in september 2017 aangifte gedaan

2. De Hoge raad heeft in december 2017 uitspraak gedaan

3. De minister heeft begin april bevestigd dat zij de uitspraak zullen gaan uitvoeren

 

De belastingdienst is vorig jaar begonnen om aangiftes inzake zonnepanelen alvast te gaan aannemen zonder meteen erop te beslissen maar een besluit van de hoge raad af te wachten. Dus met jou aangifte is tussen september en april niets gebeurd. Pas na het besluit van de minister worden nu de aangiftes in behandeling genomen.

 

Als het bij een reguliere btw aangifte al 6-8 weken duurt voordat een teruggaaf wordt toegekend en overgemaakt kun je je voorstellen dat het beoordelen van een aangifte die teruggaaf tot 1999 en 2011 én moet worden getoest aan de voorwaarden in de uitspraak van de Hoge Raad. Dat wel wat meer tijd en moeite kost.

Daarbij geldt dus ook dat de termijn vermoedelijk pas vanaf april is gaan lopen. dus zit je nu net over de 8 weken. Ik zou dus maar met nog enige maanden wachten rekening houden.

En ook voor de rente geldt, daar is door de bijzondere omstandigheden geen eensluidend antwoord te geven. Anders dan door de belastingdienst zelf of wellicht dat een goed geinformeerde fiscalist hier nog een uitspraak over durft te doen.

Link naar reactie
  • 0

Dank Roel je voor uitgebreide info.

 

Zoals ik in m'n eerste reactie al aangaf zegde de Belastingdienst mij (mondeling) toe dat ik van de 6 st. panelen uit 1999 de Btw retour krijg.

Fysieke uitbetaling zal uiteraard een poos duren.

Erg bizonder: ik kreeg het 06-nummer van een medewerkster om met haar te kunnen appen!

Nieuwe service van de Belastingdienst denk ik; werkte perfect voor snelle uitwisseling van gegevens.

Sowieso is dit voor zonnepanelen een complexe materie geworden nadat het z.g. Fuch Arrest

actueel werd.

In Nederland werd zowel de politiek alswel de Belasting “nerveus”.

Doordat het Hof in Den Bosch zover ik begreep de kreet “unierechtelijke doeltreffendheidsbeginsel”gebruikte, konden ook van systemen welke voor mrt.’13

waren geïnstalleerd, de Btw teruggevraagd worden.

Je noemt: “een goed geïnformeerde fiscalist” het volgende.

W.b. m’n renteverlies van zowel het eerste (1999) alswel het tweede systeem (2011)

heb ik hierover al een gespecialiceerde BTW-professional ingelicht.

Ik las op enkele sites van de BD kreten als “invorderingsrente, heffingsrente, coulancerente en belastingrente”; wat het dan ook moge zijn.

Wat dit betreft dus: zwei Seelen ein Gedanke!

Wordt vervolgd en we wachten af.

Groet,

Martin.

 

Link naar reactie
  • 0

Het VERVOLG

 

Inhakend op eerdere discussie het volgende.

Hoera!

Op 20 juli een beschikking dat ik BTW retour krijg van panelen uit 2011.

Op 6 aug dito van panelen uit 1999!

Samen een totaalbedrag van eu 2311.-

 

Nu de BD masseren om heffingsrente of hoe het ook mag heten te claimen?

Uiteindelijk heeft de HR beslist dat de BD min of meer ingebreke is geweest door

Btw te vorderen.

Ook het feit dat geen termijn gesteld werd.

De terugwerkende kracht geldt dus wel voor teruggave doch niet voor renteverlies?

Hoe zou een rechter hierover denken?

Een van de lezers een idee hierover?

 

Groet,

Martin.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.