• 0

Grijs kenteken diesel goedkoper dan elektrisch?

Ik ben zoekende naar een nieuwe auto voor mijn consultancy werk. Overal hoor ik dat ZZPers bijna voor niks rijden in elektrische autos maar met mijn berekeningen kom ik niet tot dezelfde conclusie.

 

Allereerst de afschrijving. Niemand weet wat het gaat worden, maar ik denk zelf dat het moeilijk gaat worden om over vijf jaar een elektrische auto met een praktijk range van minder dan 200km te verkopen. De eerste generatie Zoë en Leaf worden nu al voor weinig verkocht. Deze afschrijving is ook goed te zien aan de hoge operational lease prijzen.

 

Daarnaast de prijs van publiek stroom. De twee publieke palen die ik wil gebruiken kosten 37 en 59 cent per kWh. Daar rij je vervolgens 7 kilometer mee. 5,2 tot 8,4 cent per kilometer, dat is hetzelfde als een diesel met een verbruik van 1:16 tot 1:25, wat tegenwoordig een goed haalbaar verbruik is.

 

Waar ik naar aan het kijken ben is een bestelauto. In het bijzonder een personenauto waar een tussenschot in is geplaatst. Net als de elektrische auto geen BPM, KIA in plaats van MIA (dus ook tweedehands). Minimale MRB (€26) versus geen MRB. Daarnaast als extra voordeel dat ik geen kilometerregistratie nodig heb om bijtellingloos te rijden. En de afschrijving is goed voorspelbaar. Na het vervallen van de BPM plicht na vijf jaar kan het interessant zijn om de auto aan een particulier te verkopen.

 

Momenteel heb ik een offerte liggen van een gloednieuwe Jeep voor nog geen €20.000. Ik heb de maandelijkse kosten uitgerekend en kom goedkoper uit dan de Leaf en Ioniq Electric...

 

Mijn vraag: Waar gaat mijn berekening mis? Hoe kan het zijn dat een Jeep met energielabel G goedkoper is dan een elektrische auto?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL.

 

Mijn vraag: Waar gaat mijn berekening mis?

Wij zien jouw berekening niet dus dat is gissen.

 

De eerste generatie Zoë en Leaf worden nu al voor weinig verkocht. Deze afschrijving is ook goed te zien aan de hoge operational lease prijzen.

Heb je in je berekening dan ook rekening gehouden met die lage aanschafprijs :)

Want als ze voor weinig verkocht worden kun jij ze dus ook voor weinig kopen. (€10.000?)

 

En als je een exemplaar van voor 2015 koopt, dan betaal je vaak ook geen wegenbelasting. Staat dat in je berekening?

 

En waarom "tanken" bij de publieke palen? Is thuis opladen dan niet goedkoper?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kijk enkel naar nieuwe auto's. Laden bij publieke laadpalen is voor mij de enige optie omdat ik in een stad woon. En een paar keer per maand bij de snellaad paal laden als de paal in de straat bezet is.

 

Mijn servetjes berekening voor vijf jaar en 125.000 kilometer:

 

Nissan Leaf 2018

Energielabel: A

Aanschaf: €32.264

Verkoop: €10.000

Afschrijving: €22.264

Elektriciteit: (€0,40 / 6) * 125000 = €8.333

MRB: €0

Onderhoud: €1.000

Verzekering: €4.500

TCO: €36.097

MIA: €11.615

 

Jeep Renegade VAN 2018

Energielabel: F

Aanschaf: €19.040

Verkoop: €13.000

Afschrijving: €6.040

Diesel: (€1,30 / 16) * 125000 = €10.156

MRB: €29 * 60 = €1.740

Onderhoud: €2.500

Verzekering: €5.000

TCO: €25.436

KIA: €5.331

 

Afschrijving heb ik gegokt op basis van wat ik op Marktplaats en Autoscout kon vinden.

Link naar reactie
  • 0
Daarnaast als extra voordeel dat ik geen kilometerregistratie nodig heb om bijtellingloos te rijden.

Ik neem aan dat je dit regelt met een "Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto".

Deze heeft alleen betrekking op de inkomstenbelasting.

 

Voor de BTW geldt er zonder kilometeradministratie nog steeds een bijtelling.

Meestal is het dus voordeliger die toch maar bij te houden.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast als extra voordeel dat ik geen kilometerregistratie nodig heb om bijtellingloos te rijden.

Ik neem aan dat je dit regelt met een "Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto".

Deze heeft alleen betrekking op de inkomstenbelasting.

 

Voor de BTW geldt er zonder kilometeradministratie nog steeds een bijtelling.

Meestal is het dus voordeliger die toch maar bij te houden.

 

Bedankt, die was ik vergeten.

 

Mijn optie hier is het niet bijhouden van een kilometerregistratie en 2,7 procent te betalen over de consumentenprijs. Dat is €1077 voor de Nissan Leaf en €790 voor de Jeep Renegade, waar ook hier de milieuvervuiler wint.

 

Andere optie is inderdaad een rittenregistratie bijhouden. Nog een pluspuntje voor de bestelauto is dat het toegestaan is om een vereenvoudigde rittenregistratie bij te houden. Er hoeft geen sluitende rittenregistratie aangeleverd te worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zoekende naar een nieuwe auto voor mijn consultancy werk. Overal hoor ik dat ZZPers bijna voor niks rijden in elektrische autos maar met mijn berekeningen kom ik niet tot dezelfde conclusie.

 

Dat is ook precies waarom je nooit op verhalen van anderen iets moet kopen/investeren.

Omstandigheden wijzigen nogal eens. En bij electrische auto's is dat helemaal zo.

een paar jaar geleden kreeg je, dankzij alle stimulerende maatregelen, zo ongeveer die nissan leaf kado als je een setje automatten kocht.

.

 

Als je logisch nadenkt zonder naar subsidies te kijken is het niet raar toch?

Electrische auto's zijn duurder in aanschaf dan benzine/diesel auto's en schrijven ook nog eens sneller af. Dat laatste effect zie je ook bij gewone auto's in het duurdere segment.

 

Je vergelijkt je een auto van 32K met een auto van 20K

tsja dan begint je al met een flinke achterstand niet zo gek dat die er goedkoper uitkomt.. zelfs zonder tempo verschil in afschrijving en er in 5 jaar dus eenzelfde percenatage dan kost de Jeep 6k en de leaf 10k afschrijving. Dat tikt aan.

 

"goedkoop" rijden is alleen goedkoop als je inderdaad vanuit huis je verlengsnoertje uit kunt rollen en genoeg tijd hebt om te laden.. Zodra er ofwel een eigen paal ofwel een openbare paal om de hoek komt kijken schiet de prijs per KwH omhoog omdat ook de aanschaf of vaste kosten van de paal gedekt moeten worden.

 

Het feit dat die milieuvervuiler goedkoper is heeft dus vrij weinig te maken met energielabels maar met gewone rekenkundige effecten.

En mensen die 3-4 jaar geleden een elektrische auto hebben gekocht zijn vermoedelijk wel goedkoper uit geweest maar die pret is over en als de 5 jaar termijn voor de 0% bijtelling erop zit dan zit 90% van die "milieu bewuste rijders" gewoon weer in een stinkende diesel..

 

Kortom verbaas je niet teveel over verhalen die niet blijken te kloppen of alleen voor een heel kleine groep. Mensen zijn meesters in het etaleren van hun slimme acties maar nog meesterlijker in het verbergen van hun (naar hun gevoel) falen als die auto toch niet zo goedkoop blijkt als gedacht. Dan roep je gewoon wat harder dat je het voor het milieu doet ofzo :)

 

Link naar reactie
  • 0

Overal hoor ik dat ZZPers bijna voor niks rijden in elektrische auto's maar met mijn berekeningen kom ik niet tot dezelfde conclusie.

Dat is ook precies waarom je nooit op verhalen van anderen iets moet kopen/investeren.
Gevalletje kroegenpraat ... naarmate het sluitingsuur nadert, neemt het bedrag navenant af. Overigens loopt het verhaal geheel analoog aan de sterke verhalen dat andere ZZP'ers altijd veel minder (inkomsten)belasting betalen dan jijzelf.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Nog een kleine aanvulling, je vergelijkt een Jeep diesel met een elektrische auto, een diesel is wel gemaakt om kilometers te rijden, veel kilometers, met een elektrische auto is je actieradius erg beperkt, dus dan kan je minder kilometers kunnen maken op een dag.

 

Corrigeer me als ik me vergis, dan ga je in je berekeningen uit van 125.000 km/jaar, is ca. 350 km/dag voor het gemak 365 dagen per jaar, lukt je dat om in een elektrische auto 342km/dag te rijden?

Nisan Leaf heeft een actieradius van 378 km, geheel eigen invulling van mij, waarschijnlijk op een 80km. weg, zonnige warme dag, geen verwarming nodig, geen verlichting nodig, geen ruitenwissers nodig, geen file, geen tegenwind. 8)

 

Zit een accupakket standaard bij de prijs van de elektrische in, of wordt dat geleased, beide wordt toegepast.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.