• 0

Je zelf inhuren als werknemer eigen BV

Hoi allemaal,

 

ik vraag me af of het mogelijk is om jezelf bij je eigen BV (met betaling van een salaris, loonheffing en alles) ingehuurd als werknemer te worden. Het salaris zou betaald worden door het bedrijfskapitaal (aan het begin).

 

En als iemand een eenmanszaak heeft?

En als het een stichting is?

En als het een ANBI stichting is?

 

ja, ik weet dit is een ongebruikelijk idee maar ik wil graag weten of het mogelijk is en zo ja, welke van deze rechtsvormen het best is om zelf in te huren.

 

Groeten,

Stef

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

ik zoek hier op advies. Als iemand me kan adviseren of mijn idee haalbaar is of niet zo niet waarom niet, hoor ik graag van jullie.

Misschien kunnen we zo langzamerhand bij het begin gaan beginnen ... Eerst de winstgevende activiteit of het ideële doel verzinnen en daarna de best passende ondernemingsvorm erbij zoeken.

 

Overigens zij de antwoorden op je vragen met een beetje zoeken op dit forum wel te vinden ... Zo uniek zijn zij nu ook weer niet.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Je mag ook in mijn onderneming investeren. Dan geeft ik jou een parttime baan en een bijpassend salaris. Maar ik zet je wel aan het werk. ;)

Waarom werken? ... Risicodragend kapitaal verstrekken met een bijpassende hoge rente volstaat. Daar kan je wel een BV of Stichting voor optuigen.

 

Met de vriendelijk groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

ik zoek hier op advies. Als iemand me kan adviseren of mijn idee haalbaar is of niet zo niet waarom niet, hoor ik graag van jullie.

Misschien kunnen we zo langzamerhand bij het begin gaan beginnen ... Eerst de winstgevende activiteit of het ideële doel verzinnen en daarna de best passende ondernemingsvorm erbij zoeken.

 

Ik heb wel mijn doel en ondernemingsplan maar ik moet in staat zijn om het op te richten en erbij te werken. Ik moet/wil een ondernemingsvorm kiezen waarin dit mogelijk is, onafhankelijk van het doelstelling van het bedrijf/stichting.

 

Overigens zij de antwoorden op je vragen met een beetje zoeken op dit forum wel te vinden ... Zo uniek zijn zij nu ook weer niet.

 

ik heb ze wel gezocht en niet gevonden. Daarom stelde ik hier mijn vraag. Heb je een link?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Okay. Ik begin een onderneming die ik uit eigen middelen van bedrijfskapitaal voorzie. Daarmee investeer ik, maar ik ontrek ook de eerste (verliesgevende) jaren geld uit het eigen vermogen van mijn bedrijf om van te leven.

 

Na een paar jaar maak ik winst en kan ik het weer aanvullen.

 

Maar wat als ik nooit winst maak?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Daarom stelde ik hier mijn vraag.

Maar wat in vredesnaam is dan precies je vraag...? ??? :'(

 

Lees ajb, als je wil, mijn eerste post. Als je iets niet snapt, laat me weten wat niet duidelijk is.

 

Dus kan je geen zinvolle reactie krijgen.)

het is geweldig dat iemand toegeeft dat ik geen zinvol reacties krijg! :-D

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar zijn wij op dit forum niet de enigen die zich afvragen wat je wil.

Ik zei "ongebuiklijk" omdat ik (nog) geen ondersteunende belastingadviseur heb gevonden. Ik hoor vaak: "dat is geen goed idee", "wat een rare constructie", ezv.

De meeste mensen met vermogen beleggen of investeren dat. Je kan het zelfs investeren in je eigen bedrijf. Maar een onderneming die als belangrijkste doel heeft het geïnvesteerd vermogen om te zetten in salaris voor de directeur-grootaandeelhouder is een vreemde opzet.

 

En dan ga ik ervan uit dat de herkomst van het vermogen geheel kosher is. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen, als je vermogen wilt parkeren om dit om te zetten in maandelijks resultaat wissel dan euro's om voor bakstenen.

Er zijn zelfs partijen die een deel willen financieren waarmee je over 20jr het vermogen verdubbeld kunnen zijn waardoor je eventueel inflatie tegengaat (hypothetisch uiteraard )

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen, als je vermogen wilt parkeren om dit om te zetten in maandelijks resultaat wissel dan euro's om voor bakstenen. [/quota]

Bedankt maar ik wil niet het vermogen parkeren. Ik wil het gebruiken om mezelf een salaris te betalen.

En ik weet dat dit ongebruikelijk is maar dit is wat ik zou willen. Daarom heb ik aan een (rare) ondernemingsvorm bedacht en hier op advies vroeg.

 

Link naar reactie
  • 0
En ik weet dat dit ongebruikelijk is maar dit is wat ik zou willen.

 

Niemand die jou kan verbieden om dubbel belasting te betalen over je eigen vermogen.

 

Het enige dat niet kan is dat je werknemer in je eigen bedrijf wordt met alle bijbehorende rechten (sociale verzekeringswetten) en plichten. Je bent en blijft zelfstandig ondernemer, geen werknemer.

 

Wil je per sé wel die werknemerstatus, kijk dan eens naar een declarabele Uren BV bij o.a. BVIK of Uniforce. Kost gruwelijk veel geld, maar dat heb je kennelijk toch genoeg...en uiteindelijk komt dat allemaal ten goede aan de algemene middelen. ;)

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt maar ik wil niet het vermogen parkeren. Ik wil het gebruiken om mezelf een salaris te betalen.

En ik weet dat dit ongebruikelijk is maar dit is wat ik zou willen. Daarom heb ik aan een (rare) ondernemingsvorm bedacht en hier op advies vroeg.

Helemaal niet zo ongebruikelijk ... richt een BV op, stort als enigste aandeelhouder een X bedrag in kas en betaal jezelf een DGA-salaris uit. Niet zo moeilijk denken en doen.

 

Niemand die jou kan verbieden om dubbel belasting te betalen over je eigen vermogen.
Het is ook geen verplichting om gebruik te maken van de sociale voorzieningen, zoals huurtoeslag en zorgtoeslag. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt maar ik wil niet het vermogen parkeren. Ik wil het gebruiken om mezelf een salaris te betalen.

En ik weet dat dit ongebruikelijk is maar dit is wat ik zou willen. Daarom heb ik aan een (rare) ondernemingsvorm bedacht en hier op advies vroeg.

Helemaal niet zo ongebruikelijk ... richt een BV op, stort als enigste aandeelhouder een X bedrag in kas en betaal jezelf een DGA-salaris uit. Niet zo moeilijk denken en doen.

Jouw "collega" hierboven zegt dat dit niet mogelijk is.

 

Niemand die jou kan verbieden om dubbel belasting te betalen over je eigen vermogen.

Ik hoef geen belastingen betalen voor mijn vermogen. Ik hoef belastingen betalen voor mijn salaris.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik hoef geen belastingen betalen voor mijn vermogen. Ik hoef belastingen betalen voor mijn salaris.

Het is wonderlijk dat jij geen adviseur kan vinden, want als je een beetje spaargeld hebt ben je best een interessante klant. Mail me maar eens, dan gaan we samen een goede bestemming vinden voor jouw geld... 8)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Jouw "collega" hierboven zegt dat dit niet mogelijk is.

 

Het hangt af van wat je onder "alles" verstaat in je startpost en wat je bedoelt met "werknemerr" in de titel. Als je als DGA loonheffing wilt betalen dan kan dat met een eigen BV. Je bent dan zowel "werknemer" als "werkgever" maar alleen in fiscale zin, niet in juridische of sociaalverzekeringstechnische. Werknemerswetten zijn op jouw niet van toepassing

 

Wil je echt werknemer zijn en ook premies werknemersverzekeringen betalen en in aanmerking komen voor regelingen als werknemer, dan kan dat met een eigen BV niet, tenzij je kiest voor een constructie zoals BVIK of Uniforce.

 

Ik hoef geen belastingen betalen voor mijn vermogen. Ik hoef belastingen betalen voor mijn salaris.

Geneuzel. Het gaat er om dat je loonbelasting gaat betalen over geld dat afkomstig is uit vermogen waarover je geen loonbelasting hoeft te betalen

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Als de salaris niet zo hoog is (ong. 1000 E/m), zijn de inkomstenbelastingen ook geen 36.5% maar worden zij ongeveer 20% met heffingskortingen en alles. Plus als ik slechts een vermogen heb zonder een inkomen, verlies ik al de toeslagen: huurtoeslag, zorgtoeslag, gemeentelijke kwijtscheldingen, bijzonder bijstand, dus het level wordt duurder en het vermogen is sneller op.

Plus ik zou ondertussen werkloos blijven, zonder hulp van gemeenten of het UWV. Ik zou dan - sociaal gezien - een parasieten zijn totdat het vermogen op is.

Als je een salaris constructie op gaat zetten om op die manier maar €1000/maand te krijgen om op die manier huurtoeslag, zorgtoeslag etc. te behouden, dan wordt je sociaal gezien een parasiet voor de samenleving.

 

Jij hoopt dus 20% in te leveren op je salaris en op die manier allerlei andere voordelen van de samenleving te krijgen. En dat terwijl je wel vermogend bent.

 

Ik vraag me overigens af of die instanties ook niet kijken naar het bezit in een zaak e.d.

 

Link naar reactie
  • 0

Stef: waarom investeer je jouw geld niet in onze vennootschap Buitenzorg? Dan kopen we een mooie villa en mag jij elke dag het grint van de oprijlaan harken, tegen een aantrekkelijk minimumloon. Maken we er een Bed & Breakfast van, dus wie weet wordt ook de investering voor jouw als aandeelhouder op den duur rendabel.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Ik vraag me overigens af of die instanties ook niet kijken naar het bezit in een zaak e.d.

 

 

Door instanties bedoel je de belastingdienst? Ik heb ze wel gevraagd. Het is niet mijn bedoeling om dingen te verbergen. En zij beantwoorden me om met een belastingadviseur erover te praten en een plan te presenteren.

Maar de cirkel is nu rond omdat ik geen belastingadviseur kan vinden om me te helpen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jouw "collega" hierboven zegt dat dit niet mogelijk is.

 

Het hangt af van wat je onder "alles" verstaat in je startpost en wat je bedoelt met "werknemer" in de titel. Als je als DGA loonheffing wilt betalen dan kan dat met een eigen BV. Je bent dan zowel "werknemer" als "werkgever" maar alleen in fiscale zin, niet in juridische of sociaalverzekeringstechnische. Werknemerswetten zijn op jouw niet van toepassing

 

Wil je echt werknemer zijn en ook premies werknemersverzekeringen betalen en in aanmerking komen voor regelingen als werknemer, dan kan dat met een eigen BV niet, tenzij je kiest voor een constructie zoals BVIK of Uniforce.

ik moet erover onderzoeken: nooit gehoord van deze "oplossingen".

Maar dan kan ik een werknemer slechts bij een stichting worden? Of ook niet?

 

Geneuzel. Het gaat er om dat je loonbelasting gaat betalen over geld dat afkomstig is uit vermogen waarover je geen loonbelasting hoeft te betalen

ja en ik hoef ook geen geschenkbelastingen of erfenisbelastingen te betalen - in mijn geval - als dit is wat je dacht.

 

Link naar reactie
  • 0

Als de salaris niet zo hoog is (ong. 1000 E/m), zijn de inkomstenbelastingen ook geen 36.5% maar worden zij ongeveer 20% met heffingskortingen en alles.

Als je een salaris constructie op gaat zetten om op die manier maar €1000/maand te krijgen om op die manier huurtoeslag, zorgtoeslag etc. te behouden, dan wordt je sociaal gezien een parasiet voor de samenleving.

 

Het is nog veel simpeler: als je een salarisconstructie vanuit een BV op gaat zetten, dan is het gebruikelijke loon van toepassing.

 

Voor een DGA is dat - in de meeste gevallen (*) - € 45.000,- per jaar en daarmee heb je geen recht op huurtoeslag en zorgtoeslag.

 

(*)=uitzonderingen daargelaten, maar part time werken valt daar voor een DGA niet onder

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Maar dan kan ik een werknemer slechts bij een stichting worden? Of ook niet?

Bij een ANBI kan dat, als er een bestuur is waar jij niet inzit. Dus 3 externe bestuurders, en dan jij als werknemer. Moeten er in totaal 4 mensen + notaris valsheid in geschrifte plegen :P

 

ja en ik hoef ook geen geschenkbelastingen of erfenisbelastingen te betalen - in mijn geval - als dit is wat je dacht.

Nee, dat was niet wat ik dacht. Ik dacht aan vermogen waar meestal - in de opbouwfase - al door iemand inkomsten, loon-, vennootschapsbelasting en of dividendheffing over betaald is. Het geld is al naar privé gehaald....dus is er nog een keer loonbelasting over betalen totaal onnodig en daarom meestal onzinnig.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik hoef geen belastingen betalen voor mijn vermogen. Ik hoef belastingen betalen voor mijn salaris.

Dan is u vermogen niet zo heel erg groot.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

ik moet erover onderzoeken: nooit gehoord van deze "oplossingen". Maar dan kan ik een werknemer slechts bij een stichting worden? Of ook niet?

Met ondernemen heeft dit allemaal niks te maken.

 

Vraagsteller volhardt in zijn wens om een moeizame constructie op te zetten in ongebruikelijke omstandigheden en wil geen nadere info geven om de kwestie wat beter te kunnen bekijken. Dan wordt het tijdverspilling.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.