• 0

Zelf trap geplaatst, voldoet niet aan Bouwbesluit

Ik heb een beetje een akkefietje, maar weet niet goed met wie.

 

Ik huur een twee jaar geleden opgeleverde werkplaats in een voormalige boerenschuur.

Mijn verhuurder (een stichting) huurt het hele pand van de eigenaar en verhuurt het in delen door.

 

Toen bleek dat ik deze ruimte kon gaan huren zat er nog geen trap in naar de 2e verdieping.

Die kon ik er in laten zetten voor eu 800,-- of de huur wat hoger laten worden. Maar een representant van de verhuurder zei "Sommigen zetten er voor dat geld liever zelf een trap van marktplaats in"

 

Dat heb ik dus ook gedaan.

Nu blijkt de trap niet aan het bouwbesluit te voldoen, en ook de balustrade die ik gemaakt heb doet dat niet.

 

Ik het huurcontract wordt geen melding gemaakt van het al dan niet ontbreken van de trap/balustrade, nog mijn verantwoordelijkheid daarin.

Ik heb gewoon een lege vliering/verdieping in mijn ruimte die op de tekening staat aangegeven als "berging".

 

Een representant van de verhuurder heeft me wel verteld dat hij me twee dagen na het ondertekenen van het contract telefonisch heeft medegedeeld dat de trap aan het bouwbesluit moest voldoen.

Ik heb geen enkele herinnering aan die melding.

 

Nu blijkt dat de opleverkeuring (of een ander soort keuring) nog moet worden gedaan (twee jaar na dato).

 

Maar wat is nou mijn positie?

Kan ik ergens toe gedwongen worden?

 

Ik vind het prima de trap te gebruiken die ik nu heb...

 

[Titel aangepast.]

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik heb gewoon een lege vliering/verdieping in mijn ruimte die op de tekening staat aangegeven als "berging".
Als de regels niet zijn veranderd, dan valt het installeren van een vaste trap naar een berging niet onder het bouwbesluit ... tenzij de berging als verblijfsruimte gebruikt gaat worden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is het idd als werkruimte in gebruik, dat is verblijfsruimte neem ik aan?

Correct. Dan moet de trap inderdaad aan de voorwaarden in het bouwbesluit voldoen. Dat wordt de trap aanpassen of de ruimte weer als berging gaan gebruiken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als ik de werktafel die er nu staat ontmantel, dan is het weer een opslag?

Want het grootste deel van het oppervlak gebruik ik idd als opslag.

Iedere werktafel kan mijn inziens ook als opslagtafel worden gebruikt.

 

aanvullende informatie:

 

Welke eisen stelt het Bouwbesluit aan de trap naar de zolder van een nieuw te bouwen woning?

 

Artikel 2.27 van het Bouwbesluit 2012 eist dat hoogteverschillen, groter dan 0,21 m, tussen vloeren van verblijfsgebieden, verkeersruimten, toiletruimten en badruimten, van te bouwen woningen, worden overbrugd door een vaste trap of vaste hellingbaan. De eisen die het Bouwbesluit in afdeling 2.5 aan trappen stelt, gelden alleen voor trappen tussen vloeren als bedoeld in artikel 2.27.

 

De eisen van artikel 2.27 zijn dus niet van toepassing op een trap naar de zolder, als zich op die zolder geen verblijfsgebied, verkeersruimte, toiletruimte en badruimte bevinden. Zo is een vlizotrap, die soms niet veel meer is dan een aan een luik verbonden ladder waarmee een bergruimte op zolder bereikbaar is, niet verboden. Deze trap voldoet niet aan de voorschriften die in het Bouwbesluit voor een vaste trap zijn gegeven, maar dat hoeft dus ook niet.

 

Een vlizotrap moet natuurlijk wel voldoende sterk zijn als beloopbaar constructieonderdeel.

 

Versiedatum: 01-03-2015

 

... en dan nog Afdeling 2.5 van het Bouwbesluit.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.