• 0

Verwerken vergoeding meewerkende dochter in mijn bedrijf

Goedenavond

 

Na veel zoekwerk ben ik hier terecht gekomen voor mijn vragen. Ik hoop dan ook dat ik hier goed ben.

 

Korte inleiding;

Vanaf 2012 ben ik aan het werk als zzp'er. Mijn voornaamste business is het adviseren betreft de inrichting en aankleding van grote kleding en meubel concerns.

 

De boekhouding en bijbehorende aangiftes doe ik al die tijd zelf. Wel moet ik zeggen dat ik bij de jaaraangifte wat hulp krijg van mijn zus.

Deze zus gaf mij ook in 2017 het advies om mijn oudste dochter mee te laten werken in mijn bedrijf. Hier zijn aantrekkelijke voorwaarden aan gebonden. Voor mij is de vergoeding aftrekbaar en mijn dochter betaald er geen belasting over. Althans zo had zij het berekend.

 

Via de belastingdienst heeft ze een loonheffingsnummer aangevraagd. Vervolgens is er via een programma van de belastingdienst loonaangifte gedaan voor mijn dochter. Deze gegevens stonden vervolgens in haar vooraf ingevulde aangifte al klaar. Met andere woorden, alles is goed gegaan.

 

Wat ik er nog bij moet vertellen is dat ik in de periode dat mijn dochter voor mij werkte een leaseautotje heb aangeschaft ( operational lease) op naam van mijn bedrijf. Ik betaalde maandelijks de kosten hier voor en vroeg de btw terug. Ze reed er ook privé mee. In de loonaangifte is dit ook aangegeven. Het ging om een periode van 111 dagen. De nieuwwaarde was erg laag ( Peugeot 108).

 

De laatste alinea is ook een beetje mijn angst of dit wel goed is gegaan.

Er is ingevuld dat ik € 5250 aan haar heb uitbetaald/ loon in geld. Dat klopt. Vervolgens staat er bij waarde bijtelling auto € 487. Dit klopt na mijn berekening ook wel ( 111 dagen x nieuw waarde x 14%) maar moet ik die bijtelling niet in mijn administratie boeken? Zij betaald er € 0 euro over en ik kan alle kosten aftrekken? Wel heb ik 2,7% van de nieuwwaarde /365x111 als bijtelling betaald in q4. Dit heb ik ook weer als autokosten afgetrokken. Net zoals bij mijn eigen zakelijke auto. Maar ook hier weet ik niet 100% zeker of dit zo wel mag.

 

Sorry voor het lange verhaal.

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.

 

Groetjes Monique

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar heb je dan geen loonadministratie waar een journaalpost "uit komt rollen"...?

(dat is wel wettelijk vereist wanneer je personeel hebt - hoe doe je dat dan met loonstroken, jaaropgave, loonstaat e.d.)

 

Hoe weet je dan wat je aan premies moet afdragen en hoe veel de bijdrage ZVW is die je moet afdragen/vergoeden?

 

De bijtelling zit gewoon verwerkt in de loonadministratie trouwens, dus dat hoef je niet nog een keer mee te nemen.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het idee dat ze er simpelweg geen belasting over heeft betaald, omdat je heffingskortingen hebt toegepast over het loon. Als dat correct is (oftewel ze heeft niet elders nog een baan waar ze mēér verdient), kan het inderdaad zijn dat het effectieve belastingtarief 0% is. Bij een inkomen van zo'n 6.000 euro zijn de algemene heffingskorting en arbeidskorting namelijk hoger dan de verschuldigde belasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen

 

Klopt. Ze komt idd op 0 uit. Zij hoeft geen belasting te betalen en ik ook niet. Tenminste dat denk ik.

De vraag blijft even hoe de bijtelling verwerkt moet worden van de inkomstenbelasting en de btw of de leaseauto. Moet dit ergens in mijn administratie verwerkt worden?

 

Van een journaalpost is geen sprake volgens mijn zus. Het bedrag wat ik heb betaald is direct als personeelskosten geboekt.

Link naar reactie
  • 0

Snapt u het wel helemaal?

 

Nou, heel duidelijk ben je natuurlijk niet maar ik dacht van wel.

 

Je maakt, vind je, gebruik van de vereenvoudigde regeling voor meewerkende kinderen(?).

Dus daar heb je dan toestemming voor gevraagd (dat is een voorwaarde), neem ik aan.

 

Hoe het precies werkt staat omschreven op pagina 161/162 in het handboek.

 

Een ander voorwaarde is dat je (dat staat daar) de loonspecificatie, dus inclusief de bijtelling (want dat is namelijk loon) bij de loonadministratie bewaart.

En dat je de bijdrage ZVW afdraagt.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Klopt. De toestemming is er idd. Verder heb ik niks betaald. Het loonprogramma gaf aan dat ik op 0 euro te betalen kwam. Zvw heb ik ook niks van gezien.

 

Het bedrag van de bijtelling is ook netjes ingevuld in het loonprogramma.

Er is dus voor mijn bedrijf 1x loonaangifte gedaan. Hier is het loon ingevuld wat ik haar betaald heb.

Daarnaast is het bedrag van de bijtelling ingevuld.

Te betalen bedrag kwam op 0.

 

En nogmaals, wat moet ik qua administratie doen met de bijtelling van de leaseauto. Er is privé ingereden en btw door mij teruggevraagd. Zoals ik het nu lees met de bijtelling inkomstenbelasting niks.

Maar de btw dan?

Link naar reactie
  • 0

En nogmaals, (...)

 

Je moet dus een juiste loonspecificatie maken en bij je loonadministratie bewaren (zie pagina 161/162).

Daaruit blijkt dan hoeveel loonheffingen je verschuldigd bent, inclusief de bijtelling.

 

En daaruit blijkt ook hoeveel premie ZVW je moet afdragen (wat je kennelijk niet gedaan hebt, als ik het goed begrijp dan).

 

Verder "doe je" niets met de bijtelling.

Succes!

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Hoe en waar verwerk ik dan deze btw privégebruik?

Die mag je als kosten aftrekken van de winst. Bijvoorbeeld als autokosten. De betaalde Zvw-premie boek je ook als kosten, meestal als personeelskosten (sociale premies werkgever).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Voor de omzetbelasting is het inderdaad hetzelfde (BTW correctie voor het privégebruik van de auto dus) voor jouw eigen auto als voor de auto van je dochter.

Voor de inkomstenbelasting (de 'bijtelling') natuurlijk niet, want voor jezelf loopt dit via jouw IB (verwerkt in de jaarstukken of apart in je aangifte) en voor je dochter via de loonheffingen (in jouw eenmanszaak).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.