• 0

Intellectueel eigendomsrecht bij een internetconcept.

Ik ben minderjarig (17) en run momenteel circa 2 jaar mijn eigen bedrijfje (eenmanszaak).

 

Nu is een ander bedrijf van mening dat ik inbreuk maak op hun intellectuele eigendommen doordat ons internetconcept teveel overeen zou komen met dat van hen (wat reeds enkele jaren bestaat), wij zijn pas net van start gegaan met dit concept.

 

Alles is geheel door ons zelf ontwikkeld, niets is gekopiëerd, enkel het concept is gelijk (en daardoor ook gedeeltelijk het kleurgebruik en de indeling).

 

Het lijkt me erg vreemd dat een bedrijf het recht kan claimen op een internetconcept, wat zij notabene niet eens geheel zelf hebben bedacht (wel in de vorm waarin het nu bestaat, maar het "basisidee" niet).

Het betreffende bedrijf staat wel geregistreerd bij het Benelux Merkenbureau (alhoewel ik betwijfel of dat in dit geval wat uitmaakt).

 

Zover is het nog niet (en gaat het hopelijk ook niet komen), maar in hoeverre maken zij kans wanneer zij zich bij een rechtzaak zouden beroepen op het inbreuk maken op haar intellectuele eigendommen?

 

En zijn mijn ouders verantwoordelijk voor mij bij een eventuele rechtzaak? Dit i.v.m. mijn leeftijd, en gezien zij bij de inschrijving van de KVK hebben moeten tekenen voor het feit zij verantwoordelijk zijn voor mijn handelingen.

 

Hopelijk kan iemand me meer informatie verschaffen, bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik denk dat ze bedoelen dat jij code van hun website gebruikt zou kunnen hebben

 

Nee, dat is dus niet het geval.

Het gaat puur om het feit dat het idee hetzelfde is (en de teksten en layout daardoor ook gedeeltelijk overeenkomen, absoluut geen kopie!).

 

Nogal vreemd, want het lijkt me niet dat een bedrijf het recht kan claimen op een concept...

Link naar reactie
  • 0

Inbreuk op welke 'intellectuel eigendommen' bedoelen ze eigenlijk, of zijn ze daar verder niet duidelijk over? Wellicht bedoelen ze het auteursrecht, waarbij wel sprake kan zijn van inbreuk als je bijvoorbeeld teksten of graphics kopieert of namaakt... dat je iets maakt van vergelijkbare werking zal niet zo snel een probleem zijn, tenzij ze er een patent op hebben.

 

Het lijkt me wel handig als je laat weten om welke websites het gaat, dat maakt het misschien gemakkelijker voor de kenners hier om er iets zinnigs over te zeggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.