• 0

Directsave of Direct Save: nieuwe aanbieder van (zakelijke) energiecontracten

Ben gebeld (al even geleden) door een medewerker van Directsave. Het verkooppraatje lijkt heel erg op de in andere topics genoemde bedrijven.

 

Ze beloven lagere tarieven door collectieve inkoop voor mensen met een KvK inschrijving en negeren het Bel Me Niet register. Pas bij doorvragen bleek het om ex BTW tarieven te gaan en die waren beduidend hoger (inclusief BTW) dan mijn huidige tarieven.

Dat was geen probleem en zou juist motivatie moeten zijn om de tarieven vast te zetten omdat die nu al zo veel gestegen waren. Het was de bedoeling om de gegevens door te nemen en dan een aanbieding per email te sturen waar ik met een blauwe knop het aanbod zou accepteren. Het ging om een contract bij "echte producenten" van 5(!) jaar. Heb uiteindelijk het gesprek beëindigd toen ik amper informatie over dit bedrijf kon vinden.

 

Maar dat kan ik nu nog steeds niet. Op de site www.directsave.nl staan geen bedrijfsgegevens en ook via whois is niets te vinden. In het KvK register is "directsave" onbekend of inmiddels uitgeschreven.

 

Site is gemaakt door "Taylan | okt 27, 2017" met nogal krom Nederlands.

 

Ben benieuwd of we meer van dit "bedrijf" gaan horen of lezen.

 

[Modedit: titel verrijkt met voortschrijdend inzicht.]

directsave.thumb.jpg.42f1867c97d2481894fdede32f6eb391.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt. Kans is groot dat het inderdaad om het eerste bedrijf uit Gorinchem gaat.

 

Via de KvK app zou het om een VOF gaan waarbij beide vennoten beperkt bevoegd zijn tot een bedrag van €5000,-. Dat mag overigens best maar ik vond het opmerkelijk.

 

Blijft vreemd dat er geen bedrijf- of adresgegevens staan op de website en dat de domeinnaam ook niet aan het bedrijf gelinkt kan worden.

 

Wil trouwens niet suggereren dat het om een malafide bedrijf zou gaan. Wel dat de werkwijze zoals het negeren van het bel-me-niet register en het aanbieden van prijzen ex BTW zonder dat te vermelden je als ondernemer (die geen bedenktijd heeft en een 5 jarig contract mag afsluiten) moeten alarmeren.

 

Altijd oppassen wat je toezegt aan de telefoon of overeenkomt door een blauwe knop in te drukken op een aanbieding per mail. En beter helemaal geen zaken doen via Cold Calling.

directsave2.thumb.jpg.2065c0ab706f6e6fd4f0c1c0eb486ce0.jpg

Link naar reactie
  • 0

Hoera! Hoe meer van die telefoonscams er komen, des te eerder dit soort nepperij wordt aangepakt.

 

We hebben nu 1,2 miljoen zelfstandigen die niet onder het consumentenrecht vallen. Vrij wild. Elke scammer kan een verhaaltje vertellen aan de telefoon, niemand die dat achteraf controleert. En is er een aarzelende JA opgenomen (waarop? op een kennismaking? een proeftijd? meer informatie?) dan hang je.

 

Fraudehelpdesk bellen is zinloos. Die houden alleen nog statistieken bij. Als er geen spooknota's gestuurd worden, is het volgens de desk geen fraude. Aangifte doen is ook zinloos. Er is weliswaar een wet, maar geen mankracht om onderzoek te doen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een van de partijen die expliciet genoemd werd is Gazprom. Die blijken dit soort bedrijven heel graag in te zetten om klanten te werven. Hier lees je er meer over.

 

Best wel opmerkelijk zijn de volgende passages:

 

Potentiële afnemers en klanten verwachten juiste en volledige informatie. Dat is in het algemeen zo, en lijkt wellicht vanzelfsprekend, maar geldt in het bijzonder voor details over de provisie die jij als tussenpersoon ontvangt. Eerlijk duurt het langst en wij verwachten dat je onze gezamenlijke klanten op de hoogte brengt van jouw commercieel belang.

 

We verwachten dat jij als partner op de hoogte bent van regels tegen omkoping, corruptie, witwaspraktijken en het achterhouden van documenten.

 

Allereerst kun jij jouw klanten zelf een factuur sturen voor jouw werkzaamheden. Als je rechtstreeks aan de klant factureert ben je zelf verantwoordelijk voor betalingsafspraken. Wij maken dan dus geen provisieafspraken met elkaar.

 

Er kan dus een contract met Gazprom aangeboden worden waarbij provisie gegeven wordt of Gazprom levert aan de tussenpersoon die dan afspraken met zijn klant moet maken. Dan is de prijs opeens vrij zo te lezen. Wat er dan gebeurt bij betalingsachterstanden van klanten of de tussenpersoon is onduidelijk.

 

Er werden naast Gazprom nog 3 andere leveranciers genoemd die "zelf ook produceerden". Dit soort samenwerkingen lijkt een manier om via een partij die het niet zo nauw neemt met het bestaan van een bel-me-niet register of het hebben van persoonsgegevens zonder toestemming te omzeilen en zo aan klanten te komen.

 

In een paar dagen kan iedereen een "collectieve actie" starten die dat dus in feite niet is.

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm.. blijbaar verhuizen ze ook nog wel eens?

 

Volgens de KVK zitten ze nu op nummer 133, in jouw screenschot op 223. Die adressen lijken gewoon in een woonflat te zitten, maar dat is op zich natuurlijk prima mogelijk.

 

Maar goed, als ze jou opbellen om je energie te verkopen NOOIT op in gaan. Het kan goedkoper zijn dan je huidige leverancier, maar dan kun je alsnog beter een prijsvergelijker gebruiken om een nog betere aanbieding te vinden (jaarlijks overstappen loont, scheelt je zo 200 euro per jaar).

 

Overigens is het wel verplicht om een kvk nummer op je website te plaatsen, dus daar houden ze zich al niet aan de regels. Geen goed begin. Admin contact van je domein op het hostingbedrijf zetten is ook niet zo netjes... ik zou er geen zaken mee doen ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ook niet zo netjes is, is kennelijk na verloop van tijd mogelijk op de (een) verkeerde hinten. Ontwerp en gerelateerd advies is geen bemiddeling of verkoop.

 

Valt het toezicht op de energiemarkt trouwens onder de ACM? En voor kleine zelfstandigen of ondernemingen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ze benaderen kleine ondernemers op hun huisadres en bieden louter op basis van een KvK inschrijving zakelijke energie (ex BTW) aan die vervolgens niet zakelijk kan worden geconsumeerd en waar de BTW dus niet verrekenbaar van is. Dat zal wel toegestaan zijn omdat ook heel veel mensen privé zaken aankopen, bijvoorbeeld bij de Makro, die onzakelijk zijn en derhalve niet in de zakelijke of BTW boekhouding komen.

 

Vraag die je zou kunnen stellen of hier strikt genomen sprake kan zijn van een zakelijke ovenkomst? Immers de aanbieder weet dat hij een consument gaat beleveren en het gekochte dient geen enkel zakelijk nut of dat nut is op zijn minst gemengd. Voer voor juristen om daar wat over te vinden.

 

Het zijn dus feitelijk consumenten die verleid worden een zakelijke overeenkomst te sluiten. Voor consumenten is er de ACM en voor de zakelijke markt VEMW.

 

Of de VEMW ook kan optreden tegen bedrijven die op genoemde wijze opereren is mij (nog) niet helemaal duidelijk. Ook al omdat de aankoop van energie alleen een zakelijk "sausje" heeft.

 

Ik stuitte nog op deze website. Een must read voor iedereen die overweegt zakelijke energie te gaan inkopen.

 

Zakelijke tarieven zijn niet goedkoper dan particuliere tarieven. Dit denken veel mensen wél, en energieleveranciers spelen daar handig op in. Zakelijke tarieven zijn echter gelijk aan particuliere tarieven of zelfs hoger. Zakelijke energie is voor een leverancier duurder om in te kopen. Dit heeft te maken met vraag en aanbod. Bedrijven verbruiken immers voornamelijk overdag energie. Er is overdag een grote vraag naar energie, met als resultaat een hogere prijs.

 

Verder zijn de contractvoorwaarden voor zakelijke afnemers beduidend slechter dan voor particulieren. Consumenten worden namelijk veel beter beschermd door de wet. Bij consumenten is een boete bij voortijdig opzeggen maximaal 125 euro per product. Bij zakelijk kan deze boete oplopen tot meerdere honderden (zelfs duizenden) euro’s. Daarnaast mag een zakelijk contract stilzwijgend met 1 jaar worden verlengd. Bij een particulier contract mag dat niet.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Andere aanbieder in dit domein is Bespaar Direct. Mijn caller beweerde dat ze bemiddelen voor Total Energy, de Franse energieonderneming. Hij beweerde bovendien dat zakelijke acquisitie het Bel Me Niet-register kan negeren.

 

Kan gemeld worden bij ACM, niet bij Consuwijzer.

 

Dit was de derde keer dat ik gebeld werd in drie weken trouwens. :P

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Ze benaderen kleine ondernemers op hun huisadres en bieden louter op basis van een KvK inschrijving zakelijke energie (ex BTW) aan die vervolgens niet zakelijk kan worden geconsumeerd en waar de BTW dus niet verrekenbaar van is.

 

Indien zij de energie expliciet verkopen als wel verrekenbaar, is er nog steeds geen sprake van acquisitiefraude.

 

Dat zal wel toegestaan zijn omdat ook heel veel mensen privé zaken aankopen, bijvoorbeeld bij de Makro, die onzakelijk zijn en derhalve niet in de zakelijke of BTW boekhouding komen. Vraag die je zou kunnen stellen of hier strikt genomen sprake kan zijn van een zakelijke ovenkomst?

 

Ze benaderen je op basis van je KvK inschrijving (?). Indien dit duidelijk wordt gesteld, waarbij zakelijke energie zeker impliceert dat het om een zakelijke overeenkomst gaat. Dus ligt de verantwoordelijkheid bij jou, verbruik je particulier meer, dan is dat aan jou om dit (door) te berekenen.

 

Immers de aanbieder weet dat hij een consument gaat beleveren en het gekochte dient geen enkel zakelijk nut of dat nut is op zijn minst gemengd. Voer voor juristen om daar wat over te vinden.

 

Waarom zouden ze dat moeten weten? Indien jij wordt benaderd op basis van de bij de KvK bekende gegevens kun je dit niet hard maken.

 

Het zijn dus feitelijk consumenten die verleid worden een zakelijke overeenkomst te sluiten. Voor consumenten is er de ACM en voor de zakelijke markt VEMW.

 

Nee.

 

Of de VEMW ook kan optreden tegen bedrijven die op genoemde wijze opereren is mij (nog) niet helemaal duidelijk. Ook al omdat de aankoop van energie alleen een zakelijk "sausje" heeft. Ik stuitte nog op deze website. Een must read voor iedereen die overweegt zakelijke energie te gaan inkopen.

 

Je hebt wellicht een punt. Echter, zodra of zolang jij op basis van je bij het KvK bekende adres wordt benaderd door 'zakelijke’ leveranciers, heb je geen poot om op te staan. Volgens mij verwar je een aantal zaken, namelijk dat de gemiddelde 'kleine’ ondernemer zijn/haar bedrijf aan huis heeft, dus is dat (deels) het zakelijk adres.

 

Je kunt natuurlijk, bij vermoeden van acquisitiefraude altijd aangifte doen.

 

Link naar reactie
  • 1

Wie heeft het over acquisitiefraude?

 

Dat men de prijs ex BTW vergelijkt met de inclusief BTW prijs die de kvk ingeschrevene nu betaalt kan misleidend zijn, daarmee is het nog geen fraude.

 

Dat men het bel-me-niet register negeert onder het mom dat dit niet geldt voor (alle) ondernemers mag niet, de meeste gedupeerden van deze cold callers hebben een EZ of een VOF:

 

Hebt u een eenmanszaak, maatschap of VOF? Dan kunt u zich inschrijven in het Bel-me-niet Register. Daarna mogen bedrijven u niet meer voor een verkoopgesprek bellen. Staat uw telefoonnummer in het KvK-Register? Ook dan moeten telefonische verkopers rekening met het Bel-me-niet Register houden.
bron ACM

 

Staat u in het Bel-me-niet-register en wordt u toch gebeld? Of blijft een bedrijf u ongevraagd bellen? Meld uw klacht bij de ACM!

Belt een bedrijf u ongevraagd? Of nadat u in een eerder gesprek had aangegeven niet meer gebeld te willen worden? Meld uw klacht bij ACM

 

Ik ga vanaf nu alle ongevraagde telefoontjes documenteren (wie belt / telefoonnummer) en rapporteren bij de ACM.

 

Als we dat allemaal doen zal dat op den duur veel "slachtoffers" schelen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Andere aanbieder in dit domein is Bespaar Direct. Mijn caller beweerde dat ze bemiddelen voor Total Energy, de Franse energieonderneming. Hij beweerde bovendien dat zakelijke acquisitie het Bel Me Niet-register kan negeren.

 

Kan gemeld worden bij ACM, niet bij Consuwijzer.

Bespaar Direct, Tariefcoach, NSVO, Mijn Inkoophulp: het is allemaal een en dezelfde call-club die op commissie werkt voor Total Gas & Power Nederland - zie ook Tros Radar.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wie heeft het over acquisitiefraude?

De wet:

"Van een misleidende omissie is eveneens sprake indien essentiële informatie als bedoeld in lid 2 verborgen wordt gehouden of op onduidelijke, onbegrijpelijke, dubbelzinnige wijze dan wel laat verstrekt of gepresenteerd wordt, [...]"

 

Indien er niet duidelijk wordt vermeld dat het om prijzen exclusief BTW gaat, en daardoor de fictief prijs dus lager zou zijn, is het acquisitiefraude. Ik heb die term ook niet bedacht.

 

Overigens, doe altijd aangifte bij (vermoeden van) fraude, misleiding, etc etc. Zie het maar als een vorm van dossier opbouw.

Link naar reactie
  • 0

Indien er niet duidelijk wordt vermeld dat het om prijzen exclusief BTW gaat, en daardoor de fictief prijs dus lager zou zijn, is het acquisitiefraude. Ik heb die term ook niet bedacht.

Jij introduceert dat begrip en zegt dat er geen sprake van is. Je bent dus vooral met jezelf in discussie. ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Indien er niet duidelijk wordt vermeld dat het om prijzen exclusief BTW gaat, en daardoor de fictief prijs dus lager zou zijn, is het acquisitiefraude. Ik heb die term ook niet bedacht.

Jij introduceert dat begrip en zegt dat er geen sprake van is. Je bent dus vooral met jezelf in discussie. ::)

 

 

Er is geen sprake van discussie. Indien er wel wordt vermeld dat de prijs ex BTW is, is er kan er geen prake zijn van acquisitiefraude. Indien dit niet wordt vermeld kan er wel sprake van zijn.

Link naar reactie
  • 0

In reactie op Tros Radar.

 

Net als de meeste energieleveranciers gebruikt Total intermediairs voor de verkoop van haar energiecontracten op de zakelijke markt. Total houdt deze intermediairs aan duidelijke kwaliteitseisen. Total tolereert niet dat intermediairs klanten verkeerde of onvolledige verkoopinformatie zouden verstrekken tijdens het verkoopproces.

 

Total betreurt het als er klanten verkeerde of onvolledige verkoopinformatie hebben gekregen.

 

Total nodigt de betreffende klanten uit om via een speciaal, tijdelijk geopend, gratis telefoonnummer contact met ons hierover op te nemen om tot een oplossing te komen. Het telefoonnummer 0800-0229922 is geopend vanaf dinsdag 23 oktober 8.00 uur.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.