• 0

Tussentijds overgaan van eenmanszaak (EMZ) naar BV

Hallo,

 

Ik sta op het punt over te stappen naar een BV structuur vanaf september 2018. Het gaat mij eigenlijk alleen maar om 2 reden en dat is fiscaal voordeel (lagere belastingdruk) en oppotten van winsten (na DGA loon) om later te investeren. Ik weet dat hier al veel over is geschreven maar helaas kon ik niets terugvinden over mijn specifieke situatie.

 

Mijn situatie:

Halverwege 2017 ben ik gestart met een concultancy EMZ (daarvoor in loondienst) en een winst behaald van circa 45k. Voor 2018 verwacht ik een winst van circa 125k en in navolgende jaren tussen de 100k-150k.

 

Mijn balans is helemaal schoon en heb alleen cash, debiteuren en wat MVA op de balans staan. Geen schulden, geen FOR etc.

 

Wat is nu voor mij het meest praktisch en mogelijk? Ik dacht aan de optie die ik hieronder heb beschreven maar ben benieuwd of dat ook echt mag.

• Eenmanszaak staken en vanaf september met een nieuwe Holding en werkBV verder gaan (dus geen inbreng)? (Op deze manier zal mijn winst op circa 80-90k uitkomen waardoor ik na de ondernemersaftrekposten niet in de 52% zal vallen.) Wellicht na DGA salaris wel maar het effect zal niet heel groot zijn. Eventueel vanaf januari 2019 salaris uitbetalen en niet september?

 

Ben benieuwd naar jullie reacties en alvast veel dank!

 

Haci

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Haci

 

Waar komt het idee vandaan om bij maximaal 150k winst een BV te willen?

Heb je al berekend wat het nadeel is van het verlies van de zelfstandigenaftrek en de mkb-winstvrijstelling?

 

Dat zijn forse aftrekposten die je met een BV niet hebt. Sterker nog: met een BV heb je ook nog van doen met minimaal 45k salaris of, indien hoger, 75% van een marktconform loon. Als iemand in loondienst met jouw functie 80k verdient dan is jouw salaris dus 60k.

 

Kortom: 150k winst en zeker 100 tot 150k winst lijkt fiscaal bij lange na niet genoeg om een BV te rechtvaardigen.

 

Heb je nog andere argumenten?

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Joost,

 

Dankjewel voor je reactie!

 

Het idee is niet bij maximaal 150k winst over te gaan naar BV, maar veel eerder zelfs. Bij 100k kan het al makkelijk lonen verwacht ik.

 

Ik had een berekening opgesteld voor de eenmanszaak en BV bij een winst van 110k (inclusief 3

scenario’s met 3 verschillende salarissen van 3,5k, 4,5k en 5k pm), zie bijlage.

 

Omdat ik in 2018 rond de 125k winst ga zitten, wil ik de winst in mijn eenmanszaak beperken door te stoppen eind augustus (dan heb ik nog steeds recht op alle aftrekposten). Daarna een nieuwe start maken in de BV structuur. Ik vroeg mij af of dit zomaar mag. Mijn belastingdruk gaat dan namelijk omlaag.

 

Na dividenduitkering kan het zijn dat ik minder geld over houdt in de BV structuur. Als ik dat niet doe, dan hou ik aanzienlijk meer over. Bij een salaris van 45k p/j houd ik zelfs 10k meer over bij eens winst van 110k (zie bijlage).

 

Vriendelijke groet,

 

Haci

EMZ_of_BV.xlsx

Link naar reactie
  • 0
Bij een salaris van 45k p/j houd ik zelfs 10k meer over bij eens winst van 110k

 

Is € 45.000,- een realistisch gebruikelijk loon voor een consultant die met zijn persoonlijke arbeid een winst van 125 - 150K winst genereert?

 

Lijkt me toch dat een marktconform loon voor zo'n consultant in loondienst hoger ligt dan 45 / 0,75 = € 60.000,- ?

 

 

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Norbert,

 

Mijn laatste salaris in loondienst was circa 55k, dus ik verwacht dat een vergelijkbaar salaris makkelijk zou moeten kunnen. Ik heb het dan ook van de uren die ik maak, niet zozeer van de hoogte van het tarief.

 

Groeten, Haci

Link naar reactie
  • 0

Edit: mijn bericht iets te lang "geparkeerd" laten staan, daardoor deels overlap met eerdere reacties.

maar goed beeld is wel duidelijk denk ik..


Beste Haci,

 

Jou berekening is flinterdun.. je praat over 1000 euro netto voordeel voor de bv bij in jou 3,5k scenario.

in de andere scenario's bij een winst van 110.000. De andere scenario's komen negatiever uit. vergeleken bij de volledig uitgekeerd vermogen.

 

Op basis van deze cijfers en berekening zou ik NIET overgaan naar een bv. Ik zie de volgende gevaren.

 

- Je zult vermoedelijk een hoger salaris dan 45000 moeten gaan uitkeren.

- Je zegt dat je winst vooral komt uit veel uren werken en niet zozeer tarief. Werken tegen (meer dan) fulltime om 110.000 euro winst te halen betekent dus dat als je een keer een maand geen werk hebt. je omzet / winst zomaar 5000-9000 lager uitkomt. en het fiscaal voordeel van de BV direct verdampt.

 

Ik vrees dat jij verlekkert naar die "netto geld" bedragen hebt zitten kijken als je geen dividend uitkeert. maar dat is "fools gold" ooit zul je het geld naar prive moeten halen en betaal je alsnog de Box 2 aanmerkelijk belang heffing (jij noemt het dividend belasting). En dus kom je bij salarissen boven de 45K al snel negatief uit.

Neem daarbij het feit dat er plannen liggen om de aanmerkelijk belangheffing van 25% naar 28,5% te brengen dan betekent dat dat je plaatje alleen maar negatiever wordt.

 

 

Het is een enorme misvatting dat zodra je een bepaald winstbedrag aantikt je meteen naar de BV moet om niet teveel IB te gaan betalen. In mijn visie moet je altijd conservatief omgaan met de overstap.. Pas als bijna alle scenario's (positief en negatief) uitwijzen dat de bv goedkoper is en je winst zich stabiel ontwikkelt over meerdere jaren moet je overstappen ook als dat betekent dat je een paar jaar misschien een paar honderd euro meer IB betaald.

 

Voordat je overstapt naar een BV kun/moet je ook onderzoeken of je binnen de IB nog kunt spelen met de winst of je verzamelinkomen.

- Je zou een huis kunnen kopen dat levert een leuke aftrekpost op en dan wil je juist in de 50% schijf uitkomen omdat je dan meer rente terug krijgt en creëer je weer een heel stuk ruimte om bij hogere winsten toch niet in het toptarief uit te komen.

- misschien kan een andere keuze voor wel of geen auto van de zaak of koop i.p.v. lease nog tot aantrekkelijke wijzigingen in de belastingdruk kunnen leiden.

 

Link naar reactie
  • 0

Allemaal super bedankt voor jullie reacties!!

... En wat wordt de eigen conclusie?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ja, dat ben ik met je eens mits je alle winsten uitkeerd, maar dat zal in mijn geval niet gebeuren.

 

Dat zal ooit wel gebeuren. Sws bij overlijden

Maar toch heeft Haci wel een punt. Dat geld in je BV is relatief goedkoop kapitaal om mee te handelen of bijvoorbeeld een eigen woning mee te financieren.

 

De meeste rekenmodules gaan uit van alles naar privé halen maar als je daar niet van uit gaat, kan het plaatje er heel anders uit zien.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er nog niet helemaal over uit. Ik zat er ook aan te denken een auto op de zaak te nemen (alleen zakelijk rijden) en dat heeft weer een gunstiger effect op de IB dmv afschrijving (52% bij EMZ en 20% bij BV).

 

In prive heb ik het geld sowieso niet nodig en dan ga je ook weer de vermogensbelasting sfeer in. Ik zie de BV meer als een eigen bank, maar het moet me ook niet teveel kosten natuurlijk.

 

Als ik goed kan onderbouwen dat mijn salaris max 55.000 is, denk ik toch dat ik over zal gaan. Oftewel 45.000 + auto.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.