• 0

Koopovereenkomst overname webshop

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Waarom zou je dat (een voorbeeldovereenkomst) willen?

Ben jij de verkoper, koper of adviseur?

 

Wát wordt verkocht en door wie? Rechtsvorm van koper en verkoper?

 

Een template in de handen van iemand zonder ervaring op juridisch gebied is een granaat die in een speeltuin is gevonden door kinderen. Niet explosief bij eerste ontdekking, maar potentieel voor enorme schade als het afgaat.

 

Stel dat je een goede template hebt, maar de details wijken af of er zijn afspraken gemaakt die niet in de template staan. Hoe ga je dat oplossen?

 

Ben je op de hoogte van risico's die overdraagbaar zijn bij wet? Wat neem je op om te zorgen dat de verkoper niet morgen een duplicaat van zijn webshop start? Concurrentiebeding, boetebeding, garanties op reeds geleverde artikelen, relatiebeding, om maar wat te noemen.....

 

Zomaar een template uitwerken totdat het tekstueel lijkt te passen op de situatie is vragen om problemen.

 

Investeer in een jurist. Een goede overeenkomst verdient zichzelf terug.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En wat te denken van bijvoorbeeld correcte overdracht van de domeinnaam, geheimhouding, onderzoek naar lopende contracten met derden, eventuele arbeidsrechtelijke zaken, inventarislijst, ontbindende en opschortende voorwaarden, betaling (in termijnen) enz. enz.

 

Ik breng nog maar eens twee oude wijsheden onder de aandacht:

 

Van de stijfkop en de zot vult de jurist zijn pot

Voorkomen is beter dan genezen

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle reacties. Ik ben koper en me ervan bewust dat ik het beste een op maat gemaakte overeenkomst door een jurist kan laten opstellen, echter het gaat om een kleine overname. De kosten voor een jurist zullen waarschijnlijk hoger zijn dan het bedrag dat ik voor de overname ga betalen.

Link naar reactie
  • 0

Beste jmiddelburg

 

Besef je wel goed dat de koopsom niet zaligmakend is! De "fall out" van een slechte deal, hoe klein de overnamesom in euro's was, kan vele malen groter uitpakken.

 

Al koop je een webshop voor 1.000 euro, je koopt ook de risico's mee die de verkoper draagt. Bijvoorbeeld die van garantie en non-conformiteit.

 

De consument klopt bij jou aan als een door de verkoper geleverd artikel niet voldoet aan wat de koper er redelijkerwijs van had mogen verwachten. Ken je de bepalingen uit 7:17 BW?

 

Garantie idem dito.

 

De gevolgen daarvan (niet de claim van de consument, maar wel jouw schade) kun je verleggen naar de verkoper, maar dan moet je wel weten hoe dat op te nemen in de overeenkomst en daarna hopen dat de verkoper verhaal biedt.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.