• 0

Ondernemen in duurzame voeding: Van hippie food naar Vegan hype

Hippie food, diervrije/diervriendelijke voeding uit de jaren 60. Dit oud concept is nu een hype "de Vegan Hype". Is het dan wel een hype? Volgens mij niet! Waarom is het dan toch zo lastig om door te breken?

Veel ondernemers denken dat het overwaait en dus geen duurzame markt voor is. Ik vraag me dat af. Als ondernemer in duurzame voeding vind ik dat nog te weinig mensen het beseffen dat voedingsconsumptie een heel groot effect heeft op het voortbestaan van onze leefklimaat. Ik ben er niet op uit om de wereld te verbeteren, maar mensen te helpen een bewuste keuze te maken. Dat is een stuk lastiger dan verwacht. Hoe zou de aanpak moeten zijn?

 

[verandering: titel]

 

www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Oké, ik maak ketchup. Door mijn productiemethode, iets ;-), duurder dan industrieel geproduceerde ketchup. Waarom ik het maak en met welke producten ik het maak, vertel ik op mijn website en via social media, zonder dat ik echt opdringerig wil zijn.

 

Laatst stond ik ik met en veganfoodtruck op een festival en die begon gelijk heel drammerig te doen, dan ben je mij kwijt. Terwijl het verhaal goed was. Dus vertel je verhaal zonder opdringerig te zijn en na een verloop van tijd, het vereist een lange adem, komt je beoogde doelgroep naar je toe.

Link naar reactie
  • 0
Hallo Allen, De eerste reacties waren heel confronterend, en deels terecht! De laatste reacties zijn heel inspirerend! Ik lees: veganistisch achterwege laten, verantwoord is secundair.....Dan blijft er niet veel van het verhaal over. Waar onderscheid ik me dan in? Hoe verantwoord ik dan de prijzen van mijn taarten? Achter een lekkere veganistische taart zit een ontwikkelproces. Dat geldt voor iedere taart. Een duurzame taart met bio-grondstoffen heeft een bovengemiddelde prijs.

 

Je hoeft het niet achterwege te laten als je een bepaalde doelgroep aan wil spreken. Echter heb je het over een grotere doelgroep. Die bereik je niet met termen als vegan, veganistisch etc etc.

 

Je zou wel, waar overigens ook steeds meer vraag naar is, in kunnen spelen op de allergenen vrije producten. Dat doe je al, echter niet zoals zou moeten, juist daar kan je markt liggen. In mijn kring heb ik twee personen die samen niets qua allergenen 'mogen eten'. Dan zou ik, voor m'n verjaardag graag een 'anti allergenen' taartje bij je bestellen. Zij blij, ik blij, jij blij.

 

Jouw meerwaarde? Ik heb geen 'ongemakkelijke' gesprekken met mijn twee gasten die 'niets mogen eten', en het kost mij niet teveel moeite om iets te bestellen. Daar betaal ik graag (te) veel voor.

 

Ik heb even op je site gekeken, en ik mis belangrijke informatie. Mij is niet in één oogopslag duidelijk welke (sporen van) allergenen wel of niet in jouw taart(en) (kunnen) zitten. Dit is echt een must om een 'gat' te kunnen slaan.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom is vegan zo een gevreesd woord?

 

Omdat het vrijwel equivalent is met 'niet te eten'.

 

Vegetarisch klinkt mij al als onsmakelijk in de horen, maar als je pakweg een pizza maakt met lekkere kaas erop dan is dat zonder ham, salami oid nog best iets dat ik wil eten.

 

Veganistisch is daarentegen een stuk lastig, zeker omdat men daar soms nogal 'religieus' in is, en zelfs minimale hoeveelheden dierlijke stoffen verwerpt - tot op het punt van schellak als glansmiddel op citrusvruchten terwijl je de schil daarvan zelden eet.

 

Als je iets maakt dat vrij is van dierlijke ingredienten kun je het m.i. beter 'plantaardig' noemen dan 'veganistisch'. Waarschijnlijk is dat product ook nog wel kosher en halal, en lactosevrij.

 

Gelukkig heb ik geen last van enige voedrestricties afgezien van het wat rustig aan doen met lactose, maar als ergens geteld wordt dat er een 'veganistisch buffet' beschikbaar is rijd ik vooraf of nadien wel even naar een restaurant om iets 'echts te eten'. En als je dat veganistisch buffet gewoon een fruitsalade noemt is het helemaal duidelijk - dat klinkt best smakelijk en wekt niet de verwachting een maaltijd te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Plantaardig...allergenenvrij....check!

 

De particulieren markt is nog te overtuigen.

Het gaat mij vooral om de zakelijke markt. Waarom zijn deze nog zo terughoudend? Ziet deze groep niet dat hier ook een markt voor is of kan zijn?

www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Link naar reactie
  • 0
Goedemorgen, Plantaardig...allergenenvrij....check! De particulieren markt is nog te overtuigen. Het gaat mij vooral om de zakelijke markt. Waarom zijn deze nog zo terughoudend? Ziet deze groep niet dat hier ook een markt voor is of kan zijn?

 

Ik denk dat jij je hier vergist in het reeds bestaande aanbod. Vivera heeft bijvoorbeeld net een 'doorbraak' gerealiseerd met bijv. De plantaardige biefstuk.

 

Daarnaast is de 'zakelijke markt' wel een heel breed woord. Waar denk je zelf aan als je het hebt over de zakelijke markt? Denk je aan bedrijfs lunches, feestjes ed. Of juist groothandels, ketens, etc.?

 

edit

 

Deze biefstuk dus, let overigens ook op de prijs per kilo. Deze komt overeen met de huidige (supermarkt) kiloprijs voor biefstuk. Tot nu to een hit in Engeland. Natuurlijk is dit niet volledig vergelijkbaar met jouw markt, echter geeft het wel aan dat de ontwikkelingen overal plaatsvinden. En de consument hoeft niet persé meer te betalen.

Link naar reactie
  • 0
Het gaat mij vooral om de zakelijke markt. Waarom zijn deze nog zo terughoudend? Ziet deze groep niet dat hier ook een markt voor is of kan zijn?
Ga je weer. Niet te volgen.

 

Wat bedoel je met de opmerking dat er een markt voor is? Zoek je zakelijke kopers die jouw taarten doorverkopen? Wat versta je onder markt? Dat er op een willekeurig kantoor ook taarteters zijn die jouw taart lekker vinden, nodig hebben, eisen? Ik vrees dat die ene vegan liever op z'n vingers bijt. En wat verwacht je nou: dat er op een feestje bij 4 verschillende bakkers besteld wordt? Eentje halal, eentje kosher, eentje vegan, eentje gay?

 

Er bestaat niet zoiets als recht op marktaandeel, dus stampvoeten is zinloos.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij vooral om de zakelijke markt. Waarom zijn deze nog zo terughoudend? Ziet deze groep niet dat hier ook een markt voor is of kan zijn?

 

De zakelijke markt. ik denk dat dat een kwestie is van overtuigen. Een andere ondernemer gaat pas producten van jou verkopen als ze er denken iets mee te kunnen verdienen en er vraag naar verwachten.

 

Even een beetje brainstormen over wat ideeën..

Lastige is natuurlijk dat men bij taarten de perceptie heeft van dagvers. Misschien kun je ondernemers makkelijker overtuigen met veganistische koekjes of cake of andere producten die wat langer houdbaar zijn. Zodat ze met minder risico kunnen testen of de producten aanslaan en indien dat zo is ook kunnen uitbreiden met dagverse producten.

Ook zou ik in het begin extra producten geven om klanten te kunnen laten proeven.

 

-Je zei in een eerdere reactie dat cateraars alleen op aanvraag van de klant afnemen en niet structureel. De uitdaging die ik zie is om een veganistisch dessert of taart te maken die aantrekkelijk genoeg is voor cateraars om vaker standaard op te nemen. Als een dessert dicht bij een regulier / populair product ligt is ook de kans groter dat ze grotere aantallen durven te bestellen i.p.v. alleen een stuk of 6 a 10 voor het geval er om veganistisch wordt gevraagd.

 

Misschien moet je de catering branche wel bedienen met ook andere vegetarische of veganistische snacks / mini gerechten. zodat ze bij jou gewoon een vegetarisch of veganistisch pakket kunnen afnemen die ze op hun assortimentslijst kunnen zetten.

 

-Heb je wel eens een vegetarisch of veganistisch restaurant benaderd of zij interesse hebben in jou taarten/desserts. Veel "gewone" restaurants bieden al een vegetarische gerechten aan, steeds vaker standaard op de kaart. Wat als jij voor hen ook een vegetarisch of veganistisch dessert kan maken en als het ff kan dan elk kwartaal/seizoen wat anders kunnen bieden.

 

Denk bij het zoeken naar nieuwe afzet meer in hoe je andere zakelijke partijen "de zorg" uit handen kunt nemen.

Een "out of the box" idee bied restaurants een avondbezorging aan. Ze kunnen je tot 20 uur bellen voor speciale desserts als ze onverwacht vegetarische gasten krijgen en niet zoveel keuze hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het probleem is dat er relatief weinig veganisten zijn. Vegetariers zijn er veel meer, maar daarvoor staat normaliter echt wel een dessert op de kaart dat geschikt is. Of het nou ijs, een gebakje of een kaasplank is, vegetariers kunnen het allemaal eten (tenzij ze miepen over stremsel in kaas oid).

 

Bovendien maakt het combineren van eisen het nogal lastig: Als iemand op een gegeven moment een halal, glutenvrij, caloriearm en lactosevrij dessert wilt kan ie een kop zwarte koffie krijgen ;)

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij vooral om de zakelijke markt. Waarom zijn deze nog zo terughoudend? Ziet deze groep niet dat hier ook een markt voor is of kan zijn?

 

De zakelijke markt. ik denk dat dat een kwestie is van overtuigen. Een andere ondernemer gaat pas producten van jou verkopen als ze er denken iets mee te kunnen verdienen en er vraag naar verwachten.

 

Even een beetje brainstormen over wat ideeën..

Lastige is natuurlijk dat men bij taarten de perceptie heeft van dagvers. Misschien kun je ondernemers makkelijker overtuigen met veganistische koekjes of cake of andere producten die wat langer houdbaar zijn. Zodat ze met minder risico kunnen testen of de producten aanslaan en indien dat zo is ook kunnen uitbreiden met dagverse producten.

Ook zou ik in het begin extra producten geven om klanten te kunnen laten proeven.

 

-Je zei in een eerdere reactie dat cateraars alleen op aanvraag van de klant afnemen en niet structureel. De uitdaging die ik zie is om een veganistisch dessert of taart te maken die aantrekkelijk genoeg is voor cateraars om vaker standaard op te nemen. Als een dessert dicht bij een regulier / populair product ligt is ook de kans groter dat ze grotere aantallen durven te bestellen i.p.v. alleen een stuk of 6 a 10 voor het geval er om veganistisch wordt gevraagd.

 

Misschien moet je de catering branche wel bedienen met ook andere vegetarische of veganistische snacks / mini gerechten. zodat ze bij jou gewoon een vegetarisch of veganistisch pakket kunnen afnemen die ze op hun assortimentslijst kunnen zetten.

 

-Heb je wel eens een vegetarisch of veganistisch restaurant benaderd of zij interesse hebben in jou taarten/desserts. Veel "gewone" restaurants bieden al een vegetarische gerechten aan, steeds vaker standaard op de kaart. Wat als jij voor hen ook een vegetarisch of veganistisch dessert kan maken en als het ff kan dan elk kwartaal/seizoen wat anders kunnen bieden.

 

Denk bij het zoeken naar nieuwe afzet meer in hoe je andere zakelijke partijen "de zorg" uit handen kunt nemen.

Een "out of the box" idee bied restaurants een avondbezorging aan. Ze kunnen je tot 20 uur bellen voor speciale desserts als ze onverwacht vegetarische gasten krijgen en niet zoveel keuze hebben.

 

 

Goedemorgen Jeroen,

 

Goede punten en we hebben restaurants benaderd en leveren inmiddels aan enkele brasseries. Maar de omloopsnelheid is laag.

Proeven kunnen mensen altijd bij ons. Voordat een zakelijk klant overgaat tot bestellen wordt er eerst een proefsessie georganiseerd. Daarna wordt een keuze gemaakt welke taart/gebak/cake/koek ze in hun menu willen opnemen.

 

Wij bieden natuurlijk ook cakes en koeken aan.

 

Goede tip, bezorgen in de avonduren. Daar kan ik misschien wat mee.

 

www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het probleem is dat er relatief weinig veganisten zijn. Vegetariers zijn er veel meer, maar daarvoor staat normaliter echt wel een dessert op de kaart dat geschikt is. Of het nou ijs, een gebakje of een kaasplank is, vegetariers kunnen het allemaal eten (tenzij ze miepen over stremsel in kaas oid).

 

Bovendien maakt het combineren van eisen het nogal lastig: Als iemand op een gegeven moment een halal, glutenvrij, caloriearm en lactosevrij dessert wilt kan ie een kop zwarte koffie krijgen ;)

 

Wij bieden (een) product(en) aan dat door een grotere groep kan(kunnen) worden genuttigd. Dus niet alleen de carnivoren onder ons en daar zonder een label aan te plakken! Dat product kan een grotere doelgroep bereiken zoals ook mensen met een lactose-intolerantie, koemelkallergie, ei-allergie etc. En neem het van mij aan, de smaak is goed! Als de kok het verder wilt aankleden met wat vers fruit of een sausje....moet kunnen.

www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Link naar reactie
  • 0

Andere vraag is of je als veganist wanneer je beste vriend of vriendin gaat trouwen of als je directe collega een jubileum viert dan een taartpunt of hartige snack van onbekende herkomst of met onduidelijke ingrediënten laat staan...

 

...en of iemand dat dan een probleem vindt...

 

...hoe principieel kun je zijn, of wanneer ga je onbewust de mist in?

 

En hoe open staan etnische groepen voor aankopen buiten eigen kring? Ik vind het gewoon een lastige propositie, maar je treft hier veelal Hollandse mannen, dus misschien zou je beter in de winkel, webshop of op festivals zoals eerder geopperd (A/B-)testen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mogelijk moet je het heel specifiek gaan zoeken, bedrijven die zichzelf als uber-groen willen presenteren en dat idee ook willen doorvoeren in wat ze pakweg eten binnen het bedrijf zelf.

 

De vraag is ook hoe principieel mensen daadwerkelijk zijn. Bij veganisten is dit wellicht wel sterk aanwezig, maar bij vegetariers wellicht alweer een stuk minder: Als ergens bijvoorbeeld wat gelatine in zit is het strict genomen niet vegetarisch, maar als het je om dierenleed oid van doen is is dat ook compleet irrelevant gezien het een bijproduct van vleesproductie is dat anders zou worden gebruikt voor iets anders, of zelfs in het afval terecht zou komen.

 

Laatst hoorde ik iemand beweren dat de frikandel mogelijk een van de meest duurzame producten is, gezien het vlees daarin vooral separatorvlees is waar je weinig anders mee kunt. En ergens klinkt het dan wel logisch er menselijk voedsel van te maken ipv het mee te vermalen tot beendermeel oid.

Link naar reactie
  • 0

Concurrerend met de reguliere banketbakker?

 

Punt is natuurlijk: ik koop voor 100 man in en daar zitten twee afwijkende eters tusen. Koop ik dan honderd vegan-punten of twee? Of helemaal geen.

 

 

Als je dat aan mij, als de speciale banketbakker vraagt van de 21e eeuw, dan zeg ik, koop een taart die iedereen kan eten en tegelijk ook smaakvol is.

 

www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Link naar reactie
  • 0

Andere vraag is of je als veganist wanneer je beste vriend of vriendin gaat trouwen of als je directe collega een jubileum viert dan een taartpunt of hartige snack van onbekende herkomst of met onduidelijke ingrediënten laat staan...

 

...en of iemand dat dan een probleem vindt...

 

...hoe principieel kun je zijn, of wanneer ga je onbewust de mist in?

 

En hoe open staan etnische groepen voor aankopen buiten eigen kring? Ik vind het gewoon een lastige propositie, maar je treft hier veelal Hollandse mannen, dus misschien zou je beter in de winkel, webshop of op festivals zoals eerder geopperd (A/B-)testen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Mijn ervaring, tot nu toe, leert dat je beste vrienden en familie rekening met je houden. Er komen best wat klanten in de winkel die idd nog een extra taart komen halen voor 1 of 2 personen. De feedback is bijna altijd heel positief, ook van de vleeseters.

 

www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Link naar reactie
  • 0

Mogelijk moet je het heel specifiek gaan zoeken, bedrijven die zichzelf als uber-groen willen presenteren en dat idee ook willen doorvoeren in wat ze pakweg eten binnen het bedrijf zelf.

 

De vraag is ook hoe principieel mensen daadwerkelijk zijn. Bij veganisten is dit wellicht wel sterk aanwezig, maar bij vegetariers wellicht alweer een stuk minder: Als ergens bijvoorbeeld wat gelatine in zit is het strict genomen niet vegetarisch, maar als het je om dierenleed oid van doen is is dat ook compleet irrelevant gezien het een bijproduct van vleesproductie is dat anders zou worden gebruikt voor iets anders, of zelfs in het afval terecht zou komen.

 

Laatst hoorde ik iemand beweren dat de frikandel mogelijk een van de meest duurzame producten is, gezien het vlees daarin vooral separatorvlees is waar je weinig anders mee kunt. En ergens klinkt het dan wel logisch er menselijk voedsel van te maken ipv het mee te vermalen tot beendermeel oid.

 

 

Frikandel kan ook als duurzaam worden gezien, maar als de dieren niet zouden zijn geslacht was er ook geen separatorvlees. over om frikandel te maken. Dat zou de beredenering van een veganist kunnen zijn.

www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Link naar reactie
  • 0

Even weer een beetje terug naar de originele vraag, we zijn nu een discussie aan het voeren waarbij de vleeseters tegenover de vegetariërs/veganisten staan, dat kan niet helemaal de bedoeling zijn.

 

Volgens het sociaal planbureau telde Nederland in 2016 tussen de 470.000 - 700.000 vegetariërs en maximaal 70.000 veganisten (pagina 52).

 

Nederland telde in 2016 15.750 restaurants en 1.130 cateraars (2015).

 

Eind 2016 at 18 procent van de bevolking minimaal één keer per week buiten de deur.

 

Dus, heel zwart op wit gesteld, heeft elke horecagelegenheid (restaurant en/of catering) 8,2 vegetariër of veganist per week te eten.

 

Natuurlijk is dit verre van waar, daar ik op dit moment geen rekening houdt met allerlei variabelen die wel zouden moeten worden meegenomen (Locatie, soort restaurant, leeftijden, etc etc).

 

Waarom ik dit toch aanhaal? Er is wel iets voor te zeggen dat de zakelijke markt niet echt warm loopt voor je producten, bovenstaande cijfers zijn niet gigantisch bemoedigend, en als je ook nog gaat kijken naar het gemiddelde uitgegeven bedrag van de zogenoemde 'Millennials’ de grootste groep die uit eten gaat, bevat een rekening van gemiddeld €19,42 vast geen voor-, hoofd- en nagerecht.

 

Ik heb zelf geen voedselallergie, en mensen met wie ik vaak uit eten ga ook niet, dus voor mij geen reden om het duurdere nagerecht te kiezen, ondanks dat deze ook nog 'eerlijker’ zou zijn.

 

Kortom: Ik denk niet dat de zakelijke markt een markt is waar je snel tussenkomt. Met een (te laag) gemiddeld aantal vegetariërs per week, per gelegenheid, maakt de gemiddelde horecagelegenheid toch liever zelf haar vegetarische/veganistische gerechten.

 

Ik zou, als ik jou was, juist meer mikken op de consumentenmarkt. MOR, zonder E, want E-nummers zijn doorgaans niet al te best voor je. Maak het allemaal wat luchtiger, neem het een beetje op de hak. Haal het serieuze weg. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.

 

Link naar reactie
  • 0

 

In televisieprogramma's met rondrennende koks zie je ze soms ingrediënten inkopen en erg blij kijken als ze iets origineels vinden. De praktijk bij restaurants en cateraars is (vrees ik) dat ze enkele prefered suppliers hebben. Omdat het simpelweg niet te doen is zicht te houden op teveel leveranciers.

 

Dan ben je dus te marginaal.

 

Tenzij je met een andere leverancier kan meefietsen. Misschien is er wel een reguliere bakker die bereid is jouw taarten, punten en gebaksels mee te nemen (in ruil voor een redelijke commissie). Kan hij zijn aanbod mee verbreden.

 

Of lokale groothandel.

 

Of salade- en sapleverancier. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Frikandel kan ook als duurzaam worden gezien, maar als de dieren niet zouden zijn geslacht was er ook geen separatorvlees. over om frikandel te maken. Dat zou de beredenering van een veganist kunnen zijn.

 

Hoe veganisten er tegen overstaan weet ik niet, maar je kunt zonder meer stellen dat iets als een frikadel een product is dat nauwelijks zorgt voor extra dierenleed, en bijdraagt aan het vermijden van voedselverspilling.

 

Iets soortgelijks zou je kunnen stellen over bijvoorbeeld bouillon getrokken van vissekoppen of runderbotten: je vangt of slacht er geen enkel extra dier door, maar maakt wel gebruik van iets dan anders bij het afval zou belanden.

 

Maar wellicht is dat allemaal veel te principieel geneuzel, en is de markt waarbij het daadwerkelijk een verschil maakt aanzienlijk groter: Ik denk dat eerder aan mensen die om gezondheidsredenen echt bepaalde ingredienten moeten vermijden, en er mogelijk medische consequenties zijn aan fouten in het proces.

 

Een veganist per ongeluk toch gelatine serveren is niet acuut gevaarlijk, maar iemand met een extreme allergie tegen pinda's of garnalen iets voorzetten dat toch (sporen van) die producten bevat kan levensbedreigend zijn.

Link naar reactie
  • 0

Mooie site!

 

Wat losse flodders: Taart is luxe, ik weet niet direct of vegans zich aangesproken voelen door luxe producten. Is de term schuldvrij taart eten daar misschien je antwoord op? En is dat wel zon handige slogan.

 

Het botst wat met luxe, dat gaat eigenlijk meer om bijzondere zaken. Die op kleine schaal met de beste grondstoffen gemaakt worden. Is het een idee om iets met "in de beperking toont zich de meester" te doen. En zo je ambachtskant te onderstrepen?

 

Excuseer, het is allemaal erg associatief. Van een andere taart, naar de beste taart. Is het idee.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.