Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  

Ondernemen in duurzame voeding: Van hippie food naar Vegan hype

Aanbevolen berichten

Hippie food, diervrije/diervriendelijke voeding uit de jaren 60. Dit oud concept is nu een hype "de Vegan Hype". Is het dan wel een hype? Volgens mij niet! Waarom is het dan toch zo lastig om door te breken?

Veel ondernemers denken dat het overwaait en dus geen duurzame markt voor is. Ik vraag me dat af. Als ondernemer in duurzame voeding vind ik dat nog te weinig mensen het beseffen dat voedingsconsumptie een heel groot effect heeft op het voortbestaan van onze leefklimaat. Ik ben er niet op uit om de wereld te verbeteren, maar mensen te helpen een bewuste keuze te maken. Dat is een stuk lastiger dan verwacht. Hoe zou de aanpak moeten zijn?

 

[verandering: titel]

 


www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Goedemorgen Kira,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Het is mij niet geheel duidelijk of je nu een voorlichtingsbureau wilt zijn of plat gezegd 'meer gebak' wilt verkopen.

 

Als je jouw visie, de bereidingswijze of ingrediënten van jouw gebak wilt uitlichten, zou dit in bijvoorbeeld blogs of marketingcommunicatie duidelijk moeten worden.

 

Biologisch, veganistisch, lactosevrij, glutenvrij, suikerarm, halal en kosher is m.i. wel een mondvol! Dat zijn nl. zeven potentiële doelgroepen of -markten van 'kerngebruikers'.

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo Highio,

 

Waarom niet beide, het verkopen van een product en kennis delen?

 

Biologisch, veganistisch, lactosevrij, glutenvrij, suikerarm, halal en kosher ....een mondvol, inderdaad, Maar kan dit in minimaal 1 taart gieten..:) Allergenenvrij verantwoord bakken

 

Ik begrijp ook dat dit tevens een valkuil kan zijn. Op dit moment richt wij ons met name op het veganistische vlak.


www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Hoe zou de aanpak moeten zijn?

Zoveel mogelijk online en reallife contactmomenten met veganisten nastreven als dat jouw product en doelgroep is. Met daarbij de vraag beantwoorden hoe je jouw boodschap en producten zo makkelijk mogelijk overgedragen krijgt.

 

Hoeveel veganisten zijn er in Nederland of in het verzorgingsgebied van jouw winkel? En hoeveel gebak consumeren die? Of moet de doelgroep dan toch breder en vager zijn?

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

De insteek is om een veel breder publiek te trekken. Een publiek dat bewust kiest voor verantwoorde producten.


www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

We zitten op Social Media,we hebben een mooie website, we zijn gelinkt met Vegan Nederland en Happy Cow etc. We zijn goed te vinden op Google.

 

Op beurzen en festivals staan is wel de planning, maar vanwege de minimale capaciteit is het nog niet gelukt. Wij hebben een winkel en bakkerij. Onze strategie voor omzet genereren is om partijen te vinden die onze producten willen opnemen in hun assortiment.


www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hippie food, diervrije/diervriendelijke voeding uit de jaren 60. Dit oud concept is nu een hype "de Vegan Hype". Is het dan wel een hype? Volgens mij niet! Waarom is het dan toch zo lastig om door te breken?

Je haalt je wensdroom en de realiteit voortdurend door mekaar.

 

Voedselbewustzijn groeit weliswaar, maar het aantal mensen dat structureel zijn aankopen aanpast aan zijn overtuiging is enorm veel kleiner dan het aantal mensen dat incidenteel eens wat alternatiefs koopt.

 

Ga eerst maar eens zoeken naar harde cijfers en kom uit die bubbel van elkaar bevestigende food bloggers. Want je kan wel roepen dat het groeit en toeneemt en belangrijk is, maar als je dat niet in je verkoop merkt scheelt er iets aan je perceptie. En dat kost je als ondernemer geld.

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

'dwars'vraag: hoeveel politieke partijen, duurzame banken of belangenbehartigers cater je al? Of wie doet een doorsnee van zijn collega's, vrienden of familie een plezier met juist veganistisch banket?

 

Ik lees voor alles een paradox in verantwoorde voeding en genieten van gebak. De meeste mensen 'zondigen' dan voor alles juist bewust met een gezonde levensstijl! Werkt dat met ethisch verantwoord consumeren (genieten) structureel anders?

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooie site trouwens. Zet de link in je signatuur. Vergeet ook niet tekst toe te voegen waarin je alle evenementen noemt waarbij taart een rol speelt. Verjaardag, bruiloft, examen, familiebezoek, geboorte, en zo voort.

 

Of snappen de zoekkabouters van Google dat vanzelf?

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

1. Omzet

i) Ondernemers willen niet snappen dat er behoefte is aan vegan producten,

ii) Je probeert omzet te verhogen door samen te werken met ondernemers die jouw producten gaan verkopen.

 

Mij dunkt dat als de ondernemers waar jij leverancier van wil worden geen vraag naar deze producten bemerken, zij ook geen behoefte voelen met jou in zee te gaan. Dus misschien is er vanuit consumenten minder vraag dan je denkt. Zoals hierboven opgemerkt.

 

In Den Haag zitten vrij veel ministeries en overheden, wellicht kijken of je daar ergens wat (gratis) taarten kan beleveren als er iemand jarig is en moet uitdelen? Taart met verhaal weer wat anders dan obligate vlaai. Of kelder/jarreau.

 

Haags publiek kan soms terughoudend in mindset en uitgavepatroon zijn overigens, marktonderzoek gedaan/mogelijk?

 

2. Motivering

 

Vegan/vegetarisch is goed om bepaalde redenen, waarom willen consumenten dat niet snappen.

 

Misschien dan toch maar de wereld verbeteren. Als ik intyp “waarom vegetarier” vult google aan als tweede aanvulling: waarom vegetariërs irritant zijn. Ha ha. Maar zit wel wat in. Veel vleeseters voelen aan dat er ergens iets niet klopt, maar ja het is wel erg lekker. En dan komt iemand hun keuze voor smaakgenot boven dierenmoord en milieuproblemen in de neus wrijven. Onleuk. Volgens mij een gebrek aan wereldverbeteraars met wat rustiger toontje, zo van, een klein beetje minder vlees en beetje meer vegetarisch is al een hele prestatie en ontzettend fantastisch. En hier heb je wat goede vegetarische recepten. En hier kan je makkelijk lekker vegetarisch eten kopen. Etc.

 

Vind je site vrij bescheiden ten aanzien van je filosofie, maar misschien is dat niet de plaats om het te doen. Vegetarisch/vegan niet in google meta description. Met lekkere taart den haag kom je wel op pagina 1 maar spring je er niet echt uit.

 


Advocaat bij MalmbergWaling te Den Haag: http://MalmbergWaling.nl/

Advocaat Samenwerkingen en Ontvlechtingen

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

 

 

Ga eerst maar eens zoeken naar harde cijfers en kom uit die bubbel van elkaar bevestigende food bloggers. Want je kan wel roepen dat het groeit en toeneemt en belangrijk is, maar als je dat niet in je verkoop merkt scheelt er iets aan je perceptie. En dat kost je als ondernemer geld.

 

Harde cijfers zijn aanwezig en opgenomen in ons ondernemingsplan. Het gaat dan over onder andere vegetariërs, veganisten, coeliakie, halal/koosjer. Verder zijn er ook cijfers over overgewicht (meer dan 40% van de bevolkingsgroep) en 6% van de kinderen (0-3) met koemelkallergie of anderszins heeft. Ook zij hebben recht op een taart op hun 1e verjaardag. Ik leef niet in een bubbel en foodbloggers zijn niet de reden waarom wij dit bedrijf zijn opgestart.

 


www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
hoeveel politieke partijen, duurzame banken of belangenbehartigers cater je al? Of wie doet een doorsnee van zijn collega's, vrienden of familie een plezier met juist veganistisch banket?

 

Helaas mogen rijksinstituten/overheden geen producten afnemen met niet-gecontracteerde partijen. Er is echter één partij die hier maling aan heeft en dat is de Partij van de Dieren. Daarom halen zij voor hun evenementen/verjaardagen taarten cakes bij ons vandaan,

 

Cateraar bestellen alleen wanneer er specifiek naar gevraagd wordt. Dus geen structurele omzet.

 


www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Haags publiek kan soms terughoudend in mindset en uitgavepatroon zijn overigens, marktonderzoek gedaan/mogelijk?

 

Helemaal mee eens. Marktonderzoek is gedaan door studenten van de Haagsche Hogeschool. Dit was niet helemaal naar wens.

Mijn bedoeling is niet om de veganist van Den Haag te zijn. Even een aandachtspunt, in Den Haag is de eerste vegetarische slager gestart én de eerste vegetarische snackbar. De inwoners van Den Haag zijn idd terughoudend, maar de stad niet.

 

Vind je site vrij bescheiden ten aanzien van je filosofie, maar misschien is dat niet de plaats om het te doen. Vegetarisch/vegan niet in google meta description. Met lekkere taart den haag kom je wel op pagina 1 maar spring je er niet echt uit.

 

Mijn wens is dat idereen, met name mensen met een allergie en speciale (meest voorkomende) dieetwens van een lekker stuk taart/gebak moeten kunnen genieten dat ook nog verantwoord is. Lekker en verantwoord! Het punt is dat ik zelf geen veganist ben, maar ik ben een bewuste genieter. Ik heb heel veel respect voor mensen die kiezen om dat wel te zijn. We moeten zeker niet met zn allen vegetariër of veganist worden want anders krijgen we met andere problemen te maken zoals uitputting van de bodem of te veel O2 in de lucht of iets dergelijks.

 

 

 


www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat je ook het probleem hebt met doelgroepen die om heel andere redenen etenswaren met specifieke eigenschappen wensen.

 

Je hebt de medische redenen, celiac waarvoor het glutenvrij moet zijn (tamelijk zeldzaam) en lactase inpersistent waarvoor het lactosevrij/arm moet zijn (redelijk gangbaar, met name onder genetisch niet-westersen). Deze groepen balen al grondig van hoeveel ze niet kunnen eten, en ik vermoed dat het hele vegan/betere wereld/etc verhaal nauwelijks een rol zal spelen in hun keuzepatroon: Als er iets lekkers is dat ze niet ziek maakt is dat al een welkome aanvulling.

 

Aan de andere kant heb je mensen met de principiele motivatie als vegetarisme of veganisme. Zeker de laatste groep is een lastige als ze hardcore zijn op tot op het punt dat zelfs wijn geklaard met dierlijke producten niet acceptabel is.

 

Maar veel overlap zit er denk ik niet tussen beide groepen, ik denk eerder in tegendeel. Iemand met celiac will wellicht gewoon een lekker glutenvrij worstenbroodje, terwijl de veganist liever een soja-gehakt-broodje wil ongeacht hoeveel gluten daarin zitten.

 

Al deze groepen bedienen met hetzelfde product gaat denk ik heel lastig worden als je nog iets smakelijks wilt maken: als je het moet gaan maken zonder gelatine, zonder eieren, zonder gluten, zonder melk, en ook nog met weinig suiker, wat houd je dan feitelijk over? Een rijstwafel?

 

Neemt niet weg dat er best een markt is, maar ik denk dat je moet gaan kiezen wie je gaat bedienen: de mensen met medische redenen of de veganisten. Iemand die om medische redenen veel dingen niet kan eten zal geen extra restricties accepteren als dat afdoet aan de smaak, en iemand die het om het principe doet zal ook geen mindere smaak accepteren omdat het 'ook nog glutenvrij' is.

 

Het aantal mensen met zowel medische voedselbeperkingen als principiele gronden is denk ik heel klein.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Goedemorgen Benm,

 

Ik begrijp je punt. Ik ben het met je eens dat het niet eenvoudig is om beide groepen goed te bedienen. Het is niet makkelijk om een hele groep te bedienen. Ik vraag me dan af dat je markt niet te klein wordt, als je moet kiezen tussen medisch en vegan/vegetarisch? Er is nog een andere optie, verantwoord. Of is dat nog lastiger te verkopen

 

Al deze groepen bedienen met hetzelfde product gaat denk ik heel lastig worden als je nog iets smakelijks wilt maken: als je het moet gaan maken zonder gelatine, zonder eieren, zonder gluten, zonder melk, en ook nog met weinig suiker, wat houd je dan feitelijk over? Een rijstwafel?

 


link naar eigen site verwijderd

 


www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Indien je een breder publiek wil trekken, zou ik afstappen van de termen "Vegan, veganistisch, etc. etc.".

 

Het "bredere" publiek heeft doorgaans een negatief beeld bij dit soort termen, ik kan dit niet met harde cijfers aantonen, echter heb ik ruim voldoende ervaring in de levensmiddelen industrie om te weten dat deze termen doorgaans een afschrikwekkende kracht hebben.

 

Waarom kan een glutenvrije taart niet gewoon glutenvrij heten?

 

Overigens:

 

Als ik een taart bij je wil bestellen, kan ik niet direct op de assortiment pagina zien of een taart wel of geen allergenen bevat ik die ik niet zou mogen nuttigen. Wellicht kun je hier iets beter op in spelen.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ha, de eerste taart waar je van afvalt! :-K

 

Harde cijfers zijn aanwezig en opgenomen in ons ondernemingsplan. Het gaat dan over onder andere vegetariërs, veganisten, coeliakie, halal/koosjer. Verder zijn er ook cijfers over overgewicht (meer dan 40% van de bevolkingsgroep) en 6% van de kinderen (0-3) met koemelkallergie of anderszins heeft. Ook zij hebben recht op een taart op hun 1e verjaardag. Ik leef niet in een bubbel en foodbloggers zijn niet de reden waarom wij dit bedrijf zijn opgestart.
Volgens mij moet je gewoon wildplakken.

 

Recht op Taart!



 

Ook u heeft een punt!

 

Eis Gebak!

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Nederland telt tussen 470.000 en 700.000 vegetariërs, volgens de meest recente cijfers van de Vegetariërsbond. Dat is 3 tot 4,5 procent van de Nederlanders. Het aantal veganisten in Nederland is gestegen van ongeveer 16.000 twintig jaar geleden, tot 50.000 à 70.000 nu. Dat komt neer op zo'n 0,4 procent. De groep flexitariërs groeit gestaag. Zo at 55 procent van de Nederlanders in 2015 minimaal drie dagen per week geen vlees.

 

De groep flexitariërs lijkt mij de juiste primaire doelgroep. Vegan heeft volgens mij inderdaad een soort van activistische en minder gezonde connotatie. Uiteraard kan je de communicatie zo maken dat ook de Veganist geen probleem kan hebben met jouw creaties.

 

Dus een "Vegan" taart kan je volgens mij beter een "gezonde taart op 100% plantaardige basis" noemen. Als je jezelf ook even verdiept in de tekorten die veganisten mogelijk oplopen en je gebruikt ingrediënten die die tekorten kunnen voorkomen dan wordt het een "voedzame gezonde taart op plantaardige basis". En wie kan daar nu tegen zijn. Zo zou je een gezonde taart kunnen maken Marmite en pecannoten. Ik heb er nu al zin in. ;D

 


Kemdirect Toiletvloeistof en reinigers voor caravan, camper en boot.

Sparringpartner voor IE en marketing (zie Linkedin)

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
De groep flexitariërs lijkt mij de juiste primaire doelgroep.
Dit zijn toch geen uitgesproken veganisten, medische-indicatiekopers of gelovigen? Ze minderen hooguit in vleesconsumptie, maar eten onbewust zo nu en dan een taartje van waar dan ook.

 

Misschien maken we het met z'n allen wel veel te moeilijk en daarbij begrijp ik het openingsbericht eigenlijk ook steeds minder goed. Een eenvoudige positionering zou m.i. 'ambachtelijke bakker van de 21e eeuw' kunnen zijn. En daar kun je alles duidelijk onder hangen.

 

Mooie winkel(s), mooie ongetwijfeld smakelijke producten, mooie presentatie, die 'verantwoorde' boodschap lijkt me van secundair belang. Speciale doelgroepen en bewuste consumenten zoeken en vragen wel. Of vertellen rond (mond-tot-mond-reclame) en dat heeft tijd nodig.

 

Mijn laatste twee noemenswaardige ervaringen met (kinder)gebak: rode huiduitslag van aarbeientaart (zonder twijfel) en een verrassend zuur abrikozenvlaaitje (kennelijk ongesuikerd en zonder gelatine).

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kan prima reclame maken voor flexi- vegi- en vega-taartiërs als je maar niet hamert. Een heel beroemde campagne is die van het Hotel Hiltl (vegetarisch sinds 1898) in Zurich. Die doen heel veel aan reclame, laat je maar inspireren.

 

Dat kan ook met beeld. Bestaan er bijvoorbeeld taarten met cherrietomaatjes, minipaprika's of avocado? Dus zoetaardige groentetaart. Of nootwaardige verjaardagstaart. Of de taartige schijf van vijf met 5 verschillende smaken?

hiltl-panther.thumb.jpg.00a09dfd308c8d5ccd36bb69ac48d41b.jpg


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo Allen,

 

De eerste reacties waren heel confronterend, en deels terecht!

De laatste reacties zijn heel inspirerend!

 

Ik lees: veganistisch achterwege laten, verantwoord is secundair.....Dan blijft er niet veel van het verhaal over. Waar onderscheid ik me dan in?

Hoe verantwoord ik dan de prijzen van mijn taarten? Achter een lekkere veganistische taart zit een ontwikkelproces. Dat geldt voor iedere taart. Een duurzame taart met bio-grondstoffen heeft een bovengemiddelde prijs.

 

 


www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

 

Recht op Taart!



 

Ook u heeft een punt!

 

Eis Gebak!

 

Leuk bedacht.... ;)


www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Dus een "Vegan" taart kan je volgens mij beter een "gezonde taart op 100% plantaardige basis" noemen. Als je jezelf ook even verdiept in de tekorten die veganisten mogelijk oplopen en je gebruikt ingrediënten die die tekorten kunnen voorkomen dan wordt het een "voedzame gezonde taart op plantaardige basis". En wie kan daar nu tegen zijn. Zo zou je een gezonde taart kunnen maken Marmite en pecannoten. Ik heb er nu al zin in. ;D

 

Ik ook, wie weet ligt het volgende week in de vitrine ;). Maar dat is precies wat ik bedoel.

Waarom is vegan zo een gevreesd woord?


www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Een eenvoudige positionering zou m.i. 'ambachtelijke bakker van de 21e eeuw' kunnen zijn. En daar kun je alles duidelijk onder hangen.

Dat lijkt mij ook.....ik zie de slogan wel zitten ;)

 


www.morepastry.nl

Ambachtelijke bakker van de 21e eeuw

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké