• 0

Vraag over evt. derdenrekening

Hoi,

Na het forum te hebben doorzocht naar relevante posts, zonder resultaat, heb ik besloten om zelf een topic te maken. (Ik weet niet zeker of ik dit in het juiste forum heb geplaatst)

Op het moment ben ik een onderzoek voor school aan het uitvoeren bij een bedrijf dat bemiddeld tussen particulieren en bedrijven.

Het stagebedrijf factureert de volledige kosten aan de particulier, deze kosten worden uitbetaald aan de andere partij minus een commissie.

 

Nu is mijn vraag: is het mogelijk/noodzakelijk om een derdenrekening op te richten waar het geld dat de andere partij toekomt wordt opgeslagen totdat het uitbetaald wordt. Zodat in het geval van evt. faillissement het geld dat de andere partij toekomt als afgescheiden vermogen gezien wordt. Tot zover heb ik alleen kunnen vinden dat derdenrekeningen alleen voor notarissen/advocaten te gebruiken zijn.

 

 

Om de situatie iets te verduidelijken:

 

1. Particulier betaald €100 aan stagebedrijf.

2. Stagebedrijf houdt €100 een maand op eigen rekening.

3. Stagebedrijf ontvangt €10 commissie over de €100.

4. Stagebedrijf betaald €90 uit aan de andere partij.

 

Hoe kan er verzekerd worden dat in het geval van bijv. een faillissement de andere partij de €90 euro ontvangt?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Of het noodzakelijk is dat weet ik niet, maar mogelijk is het zeker. In de regel wordt er dan een stichting opgezet die de derdenrekening beheert.

Zo heel makkelijk is dat juist niet: banken zijn heel terughoudend, tenzij het gaat om een derdengeldenrekening die op basis van een wettelijk voorschrift geregeld is, zoals bij advocaten. Het probleem zit er ondermeer in dat rechtspersoon die de gelden gaat beheren, als deze niet op basis van een wettelijk voorschrift is opgericht, al snel als financiële instelling aangemerkt wordt met alle daarop van toepassing zijnde regels.

Link naar reactie
  • 0

Dan lijkt deze stagevraag mij daarmee niet op ondernemersforum Higherlevel beantwoord te kunnen worden en bovendien ook niet thuis te horen. Zie onze forumregels m.b.t. studievragen. Dit topic gaat op slot.

 

Modgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.