Jump to content
Jordy1234

Hoe marketing budget goed inzetten?

Recommended Posts

Beste ondernemers,

 

Afgelopen week heb ik een onderneming gestart, mijn eerste. Nou heb ik al een 100 euro uitgegeven aan marketing op Facebook, en besteed ik ook maandelijks geld aan Adwords. Er komt zo nu en dan wel een opdracht uit voort, maar er wordt niet veel besteld. Op dit moment speel ik ongeveer quitte. Het product is best specifiek (voor de bouw en particulieren die gaan slopen), dus ik ben ook een beetje bang dat iedereen straks voorzien is van mijn product en de omzet verder afloopt.

 

Maargoed terugkomend op mijn vraag: hoe hebben jullie dat ervaren? Hoeveel geld hebben jullie in de eerste fase in marketing gestopt, en kostte dit meer dan het opbracht? Vanaf wanneer komt het omslagpunt? Kun je in een latere fase minder geld uitgeven aan marketing omdat mensen allicht gaan praten over je product?

 

Raden jullie aan meer geld in marketing te stoppen aan het begin dan dat ik nu doe? Ik probeer nu niet al te veel uit te geven, in ieder geval probeer ik nog winst te maken.

 

Alvast bedankt voor jullie raad. Ik hoop dat ook andere starters wat met de antwoorden kunnen.

 

Groeten!

 

(Mod edit, titel aangepast)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan marketing kun je heel veel geld uitgeven zonder daarvan iets terug te zien. Het gaat erom dat je heel gericht je doelgroep benaderd, dat is veel effectiever. Als eerste taak dus om je doelgroep goed vast te stellen, daarna de beste methode zoeken om ze te benaderen.

Facebook en Adwords is zoiets als schieten met hagel en hopen dat je iets raakt. Maar ook die twee kanalen kun je heel doelgroepgericht gebruiken.

Als je bekendheid hebt kun je inderdaad minder aan marketing uitgeven, maar dat ligt er ook aan hoe hard je wilt groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damedia,

 

Dank voor je reactie. Ik heb de doelgroep goed in kaart, echter lijkt het allemaal ondanks de gerichte campagnes niet super veel op te leveren. Maar nou heb ik natuurlijk ook geen goed beeld bij hoeveel euro er effectief moet worden ingezet om er een succes van te maken. Allicht is 100 euro natuurlijk veel te weinig. De doelgroep bestaat uit een ongeveer 200.000 bedrijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien je online adverteert is het naast je marketing budget van belang te kijken hoe je hier zo veel mogelijk uithaalt. Denk hierbij aan conversie optimalisatie voor je website en zo specifiek mogelijk je doelgroepen vinden. Heb hierna dit financieel in de plus dan zou ik meer budget beschikbaar stellen.

 

Lukraak adverteren op adwords en Facebook kan flink geld kosten en amper tot niets opleveren.

 

Ik zou ook breder inzetten wat bijvoorbeeld door DaMedia is aangehaald.

 

Mijn inziens is minder adverteren niet nodig, mits je roi maar goed in orde is.

 


Alles op loopt rolletjes... Alles op wielen... https://www.zwenkwielen.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent pas een week bezig, het product is vrij nieuw, waar verwacht je je klanten.

Particulieren besteden veel uit aan aannemers, dan zijn aannemers je doelgroep en soms een enkele particulier.

Zijn er 200.000 aannemers in Nederland? Hoe overtuig je ze van de kwaliteiten van je product?

 

Is een aannemer bereid voor en paar tientje inkoopvoordeel een vertrouwd product waar hij/zij veilig mee afvoert in te rullen voor een slurf product. In deze tijd niet, want het gaat aannemers voor de wind.

 

Zijn er certificeringen uitgegeven voor het product. Testrapporten voor wat betreft duurzaamheid.

 

Wel een mooi product overigens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn drie regels echt belangrijk in marketing:

 

1 Testen

2 Testen

3 Testen

 

Met gewoon maar geld uitgeven ga je niet winnen.

 

Je moet er voor zorgen dat je op een of andere manier te weten komt wat voor respons je met je euro's krijgt.

 

En je doelgroep is niet 200000 bedrijven als je over bedragen praat van 100 euro.

Dan heb je het over je potentiele doelgroep.

 

Als je geen budget hebt dan moet je je potentiele doelgroep net zolang weer door een filter halen dat er 10, 20 overblijven.

 

Als je je huiswerk goed hebt gedaan dan zijn die 10-20 echt heel interessant om te benaderen.

Zorg er dan ook voor dat je regel 1, 2 en drie goed kan toepassen, en als het dan mee zit verdien je meteen die 100 euro terug op 1 klant.

 

Heb je niet nogmaals 100 euro te besteden dan moet je het met bloed zweet en tranen oplossen, en dat kan je ook heel goed resultaat opleveren.


Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een idee om een buyer persona te maken. Je richt je niet sec op bedrijven maar mensen binnen die bedrijven. Probeer erachter te komen hoe de gemiddelde klant er uit ziet, wat hij /zij leuk vind, welke hobbies en interesses ze hebben enzovoorts. Deze informatie i.c.m. bedrijfsinformatie kan je een heel eind op weg helpen in een goede doelgroep definitie.

 

Maak ook gebruik van remarketing, er zijn meerdere zogenaamde 'touchpoints' nodig voordat iemand over gaat tot koop. Blijf onder de aandacht door een goede remarketing campagne (via FB en/of AdWords).

 

 


B2B Data & Leads - https://klue.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jordy,

 

 

Nog een paar nadelen over het product zelf, en dat zal zeker je doelgroep verkleinen, helaas.

 

De stortslurf heeft een bepaalde lengte, dat zie je ook op de instructiefilm waardoor de slurf al bijna een halve meter boven de stortcontainer eindigt, met als gevolg vreselijk veel stof in de omgeving, veel klachten van mensen die hun auto in de nabijheid hebben staan, voetgangers die er langs lopen en in een wolk van stof terechtkomen. enz.

 

Hoe om te gaan met bouwafval zoals een balk of een plank van bv. 30cm. lengte, die haakt zich vast aan de zijkanten en blijft onderweg ergens hangen, dat brengt voor de aannemer weer extra werk met zich mee.

 

Maar ook arbotechnisch is het niet praktisch, tenminste in jouw instructie-film komt deze er niet echt optimaal uit.

 

En dan zelf nog een stortbak laten maken door de gebruiker, dat is vragen om moeilijkheden en doet erg hobbymatig aan.

 

Vanuit een andere invalshoek jouw vraag bekeken, zit de wereld hierop te wachten, en dan met name de bouwwereld?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Jordy!

 

Wat wellicht het overwegen waard is, is om het product dat je hebt bij een vijftal klanten in bruikleen te geven. Geef ze bv een maand lang het product om het te gebruiken. Bevalt het, nemen ze het af zo niet neem je het weer in.

 

Het zal je hoe dan ook nuttige feedback geven wat je kunt gebruiken om het product te verbeteren of om gerichter je doelgroep te bepalen.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Jordy!

 

Wat wellicht het overwegen waard is, is om het product dat je hebt bij een vijftal klanten in bruikleen te geven. Geef ze bv een maand lang het product om het te gebruiken. Bevalt het, nemen ze het af zo niet neem je het weer in.

 

Het zal je hoe dan ook nuttige feedback geven wat je kunt gebruiken om het product te verbeteren of om gerichter je doelgroep te bepalen.

 

Succes!

 

Hier sluit ik me bij aan. Het past ook binnen de filosofie van het geven zonder per se iets terug te verwachten. Houd het vooral vrijblijvend en ga niet te hard pushen. Uiteindelijk zullen mensen het product afnemen als het goed bevalt :)


Oprichter van Webdesign bureau WebNexus. Daarnaast breed geïnteresseerd in ondernemen en altijd in voor een goede conversatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jordy1234,

 

is dit product goedgekeurd voor gebruik? Heb jij informatievoorziening aan wederverkopers en gebruikers op orde? En heb je de resterende aansprakelijkheden zelf verzekerd?

 

RiVe informeert daar tweeënhalve dag terug ook al naar zonder dat je reageert.

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het past ook binnen de filosofie van het geven zonder per se iets terug te verwachten.

Wiens filosofie was dat?

 


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het past ook binnen de filosofie van het geven zonder per se iets terug te verwachten.

Wiens filosofie was dat?

 

Zo'n 15 jaar geleden was 'goeroe' Martijn Aslander nog wel eens in het nieuws met zijn filosofie van het 'gunnen', maar als ik 'gunnen' google, dan zie ik alleen nog maar woordenboekingangen. Aslander heeft de filosie hernoemd naar Waardebepaling Achteraf en is inmiddels van het gunnen afgestapt.

 


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is moeilijk om in te schatten hoe je exact je ads op Google en Facebook hebt aangepakt. Maar ga zeker zo specifiek mogelijk (maak doelgroepen aan, target op regio, maak verschillende ads aan zodat je kan zien wat goed werkt). Voor Adwords is copy énorm belangrijk, voor Facebook moet je 't op het eerste zicht hebben van een pakkend beeld dat je direct duidelijk maakt waar jij reclame voor maakt, ook niet altijd vanzelfsprekend.

 

Mag ik vragen welk type ads je op Adwords gemaakt hebt? Enkel tekstadvertenties? Linken ze door naar een sterkte verkooppagina?

 

Het is wel erg goed dat je je alvast vragen stelt of je er wel geld aan moet blijven uitgeven, ik merk bij eigen klanten vaak dat er soms énorm veel geld aan Facebook ads gegeven wordt, zonder er een goede ROI van te krijgen. Je kan kiezen om dat als 'branding' te zien, maar ik kijk veel liever naar conversies en sales. Likes don't pay the bills :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begin in eerste instantie met een klein aantal exacte zoekwoorden waarvan je weet dat ze resultaat gaan opleveren. Dit scheelt je enorm in clicks, veel gerichter, meer budget voor effectieve zoektermen. wij zetten altijd campagnes op die "klein zijn" qua aantal zoekwoorden maar qua zoekvolume wel het gewenste resultaat bereiken. Simpele rekensommetjes als CTR * CRO * Searchvolume kunnen al snel bepalen of je campagne effect gaat hebben.

 


SEO specialist bij Jacht.digital #3 Digital Marketing bureau van Nederland / Https://jacht.digital

Share this post


Link to post
Share on other sites

Robbert, welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Jordy,

 

Welkom op het HL forum:)

Vraagje betreffende je Facebook strategie; Op welke manier zet je deze FB ads in?

Het valt me namelijk op dat veel kleine FB adverteerders nog steeds de knop "Promoot bericht" gebruiken en dan verbaasd staan te kijken dat ze wel likes halen, maar niet tot nauwelijks conversie.( (sales)

 

Zoals je allicht weet heeft FB ook een dedicated advertentie platforum (https://www.facebook.com/business/products/ads) waar je zeer gericht en getarget advertentiegroepen kunt aanmaken, iets waar je allicht meer aan hebt wanneer je conversies wilt halen i.p.v. alleen likes.

 

Betreft Adwords hangt het er ook een beetje vanaf hoe je deze campagnes inzet.

Gezien de hoge CPC (Costs-per-click) tegenwoordig op bepaalde basis keywords inkoop via Adwords, kan ik je aanraden ook eens te kijken of je "long-tail" keywords kunt gebruiken. ;D

 

Verder kan ik je organische SEO eigenlijk ook wel aanbevelen. Je bent hier echter wel langer mee bezig (long-term), maar uiteindelijk is het heel veel "duurzamer" met je website en/of deeplinks hoog in de natuurlijke zoekresultaten van b.v. Google te komen i.p.v. er simpelweg een smak "Adwords" geld tegenaan te gooien....... met....zoals je zelf al aangeeft.... minimale resultaten ;)


Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen, banner maken of website maken kun je anno 2019 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind dit een interessante discussie. Ik ben sinds kort een webshop gestart en zit ook heel erg met dit vraagstuk. We hebben een relatief klein marketingbudget en dit gaat nu eigenlijk allemaal in Adwords zitten (Shopping + tekstadvertenties). We halen hier naar verhouding best goede resultaten mee, maar op het moment dat ik stop met betalen voor Advertenties raak ik een heel groot deel van mijn omzet kwijt....

 

Om ervoor te zorgen dat we wel goed vindbaar blijven probeer ik nu in te zetten op organische vindbaarheid (SEO) icm Adwords. Het valt mij alleen niet mee om dit te doen. Ik lees vrij veel kijk video's en op die manier ga ik aan de slag.

 

Doen jullie ook aan SEO? Of stoppen jullie het marketingbudget voornamelijk in betaalde advertenties op FB, Google etc.

 

 


Troste eigenaar en specialist in werkschoenen bij https://www.werkschoengigant.nl/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Werkschoengigant,

 

Jij ook welkom op het HL forum :)

Kun je indicatief iets meer stats geven m.b.t. je Adwords resultaten? (b.v. aantal % marge ten opzichte van je Adwords budget of je bepaalde conversie percentages?)

 

Organische SEO is echt lange termijn werk en bestaat ondermeer uit artikelen (laten) schrijven m.b.t. jouw website onderwerp "gerelateerde" zaken, linkbuilden en werken aan je social media kanalen.

 

Zal allicht niet direct meer geld opleveren, wanneer je het vergelijkt met je Adwords campagnes, maar denk hierbij meer aan branding en duurzaamheid op het gebied van natuurlijke vindbaarheid via zoekmachine's als Google ;)


Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen, banner maken of website maken kun je anno 2019 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Eigenwebsite,

 

Bedankt voor je reactie. We hebben een tijdje gezeten met het feit dat niet alles meetbaar was qua conversies omdat de meetbaarheid niet helemaal juist ingesteld stond. Momenteel hebben we wel goed inzichtelijk wat Adwords / Shopping precies bijdraagt. En dit is meer dan 50% van de omzet, wat ik vrij hoog vind.

 

In het begin hadden we vrij hoge kosten per conversie (CPA) en door trial and error en het opdoen van kennis hebben we echter dit wel een heel stuk kunnen verbeteren. Wat ik me wel afvraag is of veel mensen dit zelf doen of wordt dit vaak uitbesteed?

 

Onze budgetten zijn niet heel erg groot dus we proberen met een gelimiteerd budget zoveel mogelijk conversies te halen. We adverteren daarom alleen met producten en merken waarvan we weten dat we goed mee concurreren. Als we niet goed mee kunnen doen sluiten wij deze producten uit van onze campagnes.

 

Ik weet dat SEO een lang traject is en we pakken dit nu volledig zelf op. Hopelijk gaan we hier in de toekomst het resultaat van zien :)


Troste eigenaar en specialist in werkschoenen bij https://www.werkschoengigant.nl/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jordy1234,

 

heb je inmiddels voldoende verkopen gerealiseerd? En heb je onze vragen en kanttekeningen bij dit product gelezen?

 

Werkschoengigant,

 

wat doe je om jouw lokale of regionale markt te bewerken? Dat hoeft volgens mij niet alleen online marketing te zijn waar dit topic uitsluitend over lijkt te gaan...

 

...werkschoenenborrel of -schaft met passessie? ;)

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Highio,

 

Bedankt voor je reactie. Goede vraag! We doen momenteel eigenlijk niet iets om de lokale markt te bewerken, wel leuke ideeën trouwens! :)

 

Er is echter wel een reden dat wij de lokale markt niet benaderen en dit heeft te maken met het feit dat we niet full-time aan het werk zijn voor het bedrijf omdat we naast het bedrijf ook nog gewoon werk hebben. We zijn dus met name avonds bezig als we terug zijn vanuit het werk. Daarnaast hebben we geen fysieke vestiging dus een passessie is voor ons niet gemakkelijk te organiseren. Maar wie weet wat de toekomst brengt..


Troste eigenaar en specialist in werkschoenen bij https://www.werkschoengigant.nl/

Share this post


Link to post
Share on other sites

...werkschoengigant komt naar u toe dit najaar!

 

En misschien moet dat ook wel een bedrijfsbureau zijn als aanspreekpunt. Geen idee wie werkschoenen inkoopt binnen bouw- of industriële ondernemingen of wie daar over gaat. ;)

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Jordy,

 

Hoe gaat het nu met je onderneming?

 

Is het misschien een idee om te werken met een bedrijf dat werkt op basis van no cure no pay?

Je betaald pas wanneer je er een klant voor terug krijgt.

 

Dit soort ondernemingen zitten in mijn netwerk.

 

 

Ik verneem graag of ik wat voor je kan betekenen.

 

 

 


AWI Consultancy

Dienstverlening voor management en bedrijfsvoering.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept