• 0

Waar staat de sushi-fabriek?

 

Gisteren belandt bij een sushi-terras in Limburg. Prima gegeten, maar ik zag dat het de derde generatie Chinese restaurant-ondernemer was die omgeschakeld was. Voorheen maakten die een wokrestaurant van hun pand. En bijna allemaal op all-you-can eat basis.

 

Ik heb gewoon een plankje sashimi besteld.

 

Maar toen ik die schalen voorbij zag komen dacht ik: er is vast ergens een koelversfabriek waar al die sishi gerold worden. Waar tientallen vlijtige vrouwenhanden aan de lopende band rijst en vis mengen. Dat kan haast niet in elk restaurant apart gedaan worden.

 

Wie weet waar de landelijke susuhi-fabriek staat?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vermoed dat het in de betere restaurants toch echt ter plekke gerold wordt - zoveel werk is dat ook weer niet voor iemand die er bedreven in is.

 

Je hebt ook wel van die sushi-pakketjes in de supermarkt, ik vermoed dat die wel machinaal gemaakt worden, geen idee waar en door wie.

 

Sashimi zal ter plekke gesneden worden, ik denk niet dat dat er nog smakelijk uit ziet na een paar dagen gekoeld bewaren nadat het gesneden is.

Link naar reactie
  • 0

Die land van oorsprong kwestie is natuurlijk een lastige als je een product maakt met diverse ingredienten die ergens in het proces houdbaar zijn en verscheept kunnen worden.

 

Als je pakweg in amsterdam pils brouwt, en daarbij gebruikt maakt van gerst uit de VS, hop uit spanje, gist uit duitsland en nederlands water, is het dan een nederlands pilsje?

 

Formeel gezien zou ik zeggen van wel gezien het eindproduct grotendeels (>90%) bestaat uit nederlands water, maar geen van de componenten die pils pils maken komt uit nederland. Met wijn kun je ook iets dergelijks hebben, bijvoorbeeld als je mostconcentraat importeert uit zeg zuid afrika, en er vervolgens hier daadwerkelijk wijn van maakt. In dat geval probeert men het juist te slijten als zuid-afrikaans gezien nederlandse wijn, in tegenstelling tot pils, geen positieve associates oproept.

Link naar reactie
  • 0
Die land van oorsprong kwestie is natuurlijk een lastige als je een product maakt met diverse ingredienten die ergens in het proces houdbaar zijn en verscheept kunnen worden. Als je pakweg in amsterdam pils brouwt, en daarbij gebruikt maakt van gerst uit de VS, hop uit spanje, gist uit duitsland en nederlands water, is het dan een nederlands pilsje? Formeel gezien zou ik zeggen van wel gezien het eindproduct grotendeels (>90%) bestaat uit nederlands water, maar geen van de componenten die pils pils maken komt uit nederland. Met wijn kun je ook iets dergelijks hebben, bijvoorbeeld als je mostconcentraat importeert uit zeg zuid afrika, en er vervolgens hier daadwerkelijk wijn van maakt. In dat geval probeert men het juist te slijten als zuid-afrikaans gezien nederlandse wijn, in tegenstelling tot pils, geen positieve associates oproept.

 

De vuistregel is dat het land waar de ingrediënten worden bewerkt, samengevoegd, etc etc, het land van 'oorsprong' is.

 

Een Nederlandse wijn is dus geproduceerd in Nederland, het kan best zijn dat hier dus geen enkel Nederlands ingrediënt in zit.

 

De definitie van 'oorsprong' is ook 'waar het vandaan komt'. Nu kun je het dus hebben over waar de ingrediënten vandaan komen, maar dat is fout. Het uiteindelijke land waar het product vandaan komt is het land van 'oorsprong'.

 

Neemt niet weg dat deze regel vaak niet gehanteerd wordt, want zoals je terecht opmerkt, klinkt een Nederlandse wijn tov een Afrikaanse wijn toch minder aantrekkelijk.

Link naar reactie
  • 0

 

Neemt niet weg dat deze regel vaak niet gehanteerd wordt, want zoals je terecht opmerkt, klinkt een Nederlandse wijn tov een Afrikaanse wijn toch minder aantrekkelijk.

 

Ben ik toch niet met je eens. Er zijn een aantal zeeuwse en flevolandse wijngaarden die kwalitatief een heel stuk beter zijn dan menig afrikaanse wijn. Bij sommige michelin restaurants kom je ze wel eens tegen op de wijnkaart.

 

Maar, het zal ook een kwestie van smaak zijn.

Link naar reactie
  • 0

Je ziet ook aan de standaard geplastificeerde menukaarten dat zo'n restaurant een leverancier heeft. Toch even gekeken of het nou sushi zijn of ingrediënten. Nee hoor, het zijn sushi. Koelvers 3 dagen houdbaar.

 

Beijching in Udenhout.

 

Met onze koelbus bezorg je enkele malen per dag sushi bij onze vaste klanten. Beij Ching maakt sushi en Aziatische versproducten voor groothandel en retail.

 

Sushi Partner in Enter bij Enschede.

 

Al meer dan 15 jaar worden onze Sushi gemaakt in één van de modernste productielocaties van Europa even over de grens van Duitsland. <> Sinds 2011 hebben wij ons in Nederland ook toegelegd op de bevoorrading van Hotel, Restaurant en de Cateraar.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dé sushi fabriek van Nederland of de Benelux (gemeten in omvang of aantal medewerkers) lijkt dan voorlopig de productielocatie van Sushi Ran in Leimuiden met zo'n 170 medewerkers te zijn.

 

In (bezorg)restaurants en take-away voorzieningen met versbereiding is ongetwijfeld een veelvoud aan medewerkers actief. Is er ook ergens een tussenvorm met eigen centrale verskeuken?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In (bezorg)restaurants en take-away voorzieningen met versbereiding is ongetwijfeld een veelvoud aan medewerkers actief.

Wat denk je. Hoeveel restaurants kopen alles zelf vers in? Hoeveel hebben één leverancier van ingrediënten en hoeveel kopen hun sushi en sashimi koelversklaar?

 

Mijn vooronderstelling is dat de echte zelfmakers in de minderheid zijn. Maar ongetwijfeld is dat niet. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.