• 0

Eenmanszaak en payroll of bv en indienst

Nu mijn eenmanszaak groeit, groeien personeelsleden ook 1. Een is met een subsidie traject en diende rechtstreeks indienst te komen. Hier betaal ik een heffing van net geen 1,5 voor bij de belastingdienst, paar tientjes voor de loonadministratie accountant en natuurlijk de benodigde verzekering.

 

Voor de payroll betaal ik 1,75. Zeg maar all in. Vakantie, ziekte, scholing, pbm's,

Geen omkijken naar en naar mijn idee zit ik ook niet aan ze vast (valt onder uzb) de eerste 3 jaar

 

Maar is er een omslag punt wanneer je beter personeel indienst kan nemen en van eenmanszaak naar een bv over kan stappen (ivm risico)

 

Ik heb nu 5 fulltime een handvol parttime in de payroll en de bedoeling is dat daar binnenkort nog 2 fulltime bij komen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De variabelen zijn allemaal bekend; je zou dus zelf kunnen doorrekenen wanneer het juist overstappunt is - beter dan wij dat zouden kunnen, want sommige variabelen schijnen per sector anders te zijn?

 

Dus ik kan me voorstellen dat je het hier vraagt in de hoop dat iemand anders al die berekening/schatting heeft gemaakt. Als verder niemand reageert, zou je het Prins Rachid kunnen vragen, dat is vast iemand die daar als eens over heeft nagedacht. (En Norbert Bakker en Hans van den Bergh ook.)

 

Wat eerdere discussies waar sommige aspecten van je vraag zijn aangestipt:

 

Payroll de oplossing om flexibel te werken? (In hoeverre beschermt payrolling je als je iemand wil ontslaan?)

 

Hoeveel mensen kan/mag een zzper ( eenmanszaak ) in dienst nemen? (Met name de eerste helft van de discussie.)

 

Personeel aannemen [bijbaan student 8-10 uur onder welke constructie?] (Hoe duur is payrolling? Je was er zelf al achter dat dat best meevalt.)

 

In dienst nemen personeel: waaraan moet je denken? (Dit weet je gok ik al.)

 

Die factor 1,75 die je nu betaalt voor payrolling, kan die niet omlaag?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 16-6-2018 om 21:12, JansenmeteenJ zei:

Maar is er een omslag punt wanneer je beter personeel indienst kan nemen en van eenmanszaak naar een bv over kan stappen (ivm risico) Ik heb nu 5 fulltime een handvol parttime in de payroll en de bedoeling is dat daar binnenkort nog 2 fulltime bij komen.

 

Het omslagpunt rond risico is al bij jezelf. Als je failliet gaat zonder dat je dat zelf moedwillig veroorzaakt ben je bij een eenmanszaak hoofdelijk aansprakelijk en bij een bv niet. Dat omslagpunt ben je dus allang gepasseerd. 

 

Het omslagpunt rond medewerkers is op een forum niet vast te stellen. Waarom voelt het nu opeens anders dan toen je er nog drie had? Is het vooral een mentaal dingetje? Of zie je rationeel echt meer risico's? Omdat je bijvoorbeeld vaste contracten bent gaan geven, ziekteverzuim krijgt of aan ziet komen, of verlies je de controle op je medewerkers? Dan is een bv zelden het antwoord om je risico's te beperken. Er zijn ook andere manieren om dat te doen.

 

Er zijn te veel variabelen dus ga eens goed praten met je accountant. Zeker nu je aangeeft dat je innoveert en met subsidies werkt. Is het een WBSO of innovatietraject? En heb je daarnaast een compleet andere dienst die gewoon voor vaste geldstromen moet zorgen? Dan kun je er ook twee bedrijven van maken en één bv draaien voor de ene dienst waarop je je risico's dus deels afdekt, en een eenmanszaak waarin je zelf wat uren investeert, innoveert of hobbyprojecten regelt die buiten je bv vallen. 

 

Of dat verstandig is, is een ander verhaal. Je haalt je aardig wat extra administratie op de hals die ook nog eens perfect gescheiden moet zijn anders zit je al snel in een grijs gebied. Ook is het halen van die 1225 uur naast een DGA-salaris misschien lastig, maar het kan dus wel. 

Link naar reactie
  • 0

We zijn voorlopig overgegaan naar 100% payroll.

Na grondig nadenken, onderzoeken zijn we achtergekomen dat payroll zelfs voordeliger is.

 

We zijn met een nieuw payroll partner begonnen dit jaar, personeel krijgt nog steeds wekelijks betaald. Ik heb 28 dagen de tijd om de factuur te betalen.

Nu heb ik wel gezocht, maar kan geen bank vinden die een krediet vertrekt voor minder dan 1% rente....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.