• 0

Rechtsvorm bij import in samenwerking met een Angel Investor

Beste mede-ondernemers ;D

 

Al enige tijd lees ik met vol enthousiasme mee op Higherlevel en nu is dan de tijd gekomen om zelf maar eens een topic aan te maken. Daarnaast hoop ik met mijn kennis ook het een en ander bij te kunnen dragen aan de community.

 

Ik zal mezelf eerst maar eens kort voorstellen; ik ben momenteel nog studerende en beschouw mezelf als ondernemer in hart en nieren. De reden dat ik studeer is dan ook niet om voor een baas te gaan werken maar als bewijslast naar anderen toe dat ik over een bepaald denk niveau beschik. Daarnaast is het natuurlijk erg handig mocht alles mislukken dat je toch de mogelijkheid hebt om in loondienst te gaan.

 

In mijn jeugd kocht ik spelcomputers op marktplaats die een slechte advertentie hadden om vervolgens een degelijke advertentie te plaatsen en een paar tientjes winst te maken omdat ik doorhad dat vertrouwen belangrijk is op een plek als marktplaats en dat vertrouwen ontbreekt nu eenmaal als de tekst volstaat met spelfouten en slecht gemaakte foto's. Daarnaast waren alle extra spellen en controllers ook mooi meegenomen :)

 

Later heb ik via Aliexpress van alles ingekocht en doorverkocht toen het platform nog niet echt bekend was. Om mijn introductie niet te lang te maken wil ik nu graag vertellen waar ik op dit moment nog mee worstel.

 

 

Een aantal maanden geleden heb ik een fabrikant uit Azië benaderd omdat ik ontdekte dat ze nog niet in Europa leverden.

 

Op dit moment heb ik een distributeur contract voor de Benelux en is het plan om binnenkort in te schrijven bij de KvK.

 

De fabrikant levert onder andere slimme deursloten en sleutelkluizen.

 

Dit is op zichzelf niet nieuw in Nederland maar ik kan leveren voor een scherpere prijs, het design is strak en de toegangsmogelijkheden zijn een stuk uitgebreider dan wat er op dit moment op de markt is.

 

Denk hierbij aan toegang verkrijgen via je telefoon, pincodes die per tijdsvak in te stellen zijn, keycards, stickers en als back-up nog de fysieke sleutel die vele malen moeilijker na te maken is dan een gewone sleutel.

 

Verder biedt het systeem een alarm bij poging tot inbraak en zitten er allerlei sensoren op zoals brandsensors die het slot automatisch open laten gaan bij brand.

 

De komende tijd ligt de focus op B2B en als dat goed gaat B2C met een webshop en online distributie kanalen.

 

Dan nu mijn vraag met betrekking tot de rechtsvorm:

 

Ik ben uitgekomen op een commanditaire vennootschap.

 

Met daarin mezelf als beherend vennoot en de investeerder die ik heb als stille vennoot.

 

Dit ook om ervoor te zorgen dat hij alleen aansprakelijk is voor het kapitaal dat hij inbrengt.

 

Ik kan tot 50k verkrijgen om voorraad mee te financieren en daar staat tegenover dat ik met deze investeerder ga samenwerken waarbij hij bij mij inkoopt tegen een kostprijs die nauw verbonden is aan mijn kostprijs (+- 15 euro per slot verschil)

 

Om er voor te zorgen dat de investeerder geen beherende taken uitvoert is mijn idee om hem zelf nog een eenmanszaak in te laten schrijven en vanuit die rechtsvorm in te kopen bij mijn CV.

 

Mag deze constructie en hoe voorkom ik problemen omtrent hoofdelijke aansprakelijkheid, en hoe zorg ik ervoor dat de belangen die de cv heeft en de eenmanszaak elkaar niet dwarsliggen aangezien investeerder in beide zou opereren. Zij het in de CV alleen met kapitaal maar met de eenmanszaak als zzp-er.

 

Het is vanuit het distributeur contract toegestaan vanuit mij om sub-resellers aan te stellen en deze sub-resellers mogen alleen direct verkopen dus niet ook sub-resellers aanstellen.

 

Verder vroeg ik me af of dat ik een merkenrecht aan kan vragen voor de benelux aangezien het niet mijn product is maar ik straks wel onder verschillende domeinnamen zal gaan ondernemen (B2C)

 

Daarnaast bezit ik een huis dat ik samen met een vriend van me heb gekocht en wil hem ook geen risico laten lopen dat zijn deel van de hypotheek aansprakelijk gesteld kan worden. Mocht iemand hier tips voor hebben stel ik dat ook zeer zeker op prijs.

 

 

Voordat de post te lang wordt wacht ik eerst even af wat hier de reacties op zijn.

 

Allemaal alvast hartelijk dank voor de tijd en moeite!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mren, allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel! Prettige introductie.

 

Wat ik me af durf te vragen is of je voor vijftien EURO brutomarge deze systemen kunt doorleveren. En hoe moeten we de dubbele rol van jouw investeerder en afnemer precies beoordelen? Is dit werkelijk een 'angel' investor met het belang en afnamecontract? Idem met betrekking tot de wettigheid van de sub-resellercontracten en mogelijke parallelverkopen binnen Europa.

 

Word je er welbeschouwd in aanvang niet tussen gezet om alle risico's van marktintroductie en import op te vangen?

 

Zit er een camera in het systeem? En voldoet het systeem aan enige SKG normering? Anders zou ik aansprakelijkheidsrisico's als Europees importeur of fabrikant in ieder geval niet durven dragen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highio,

 

Dank voor je reactie, ik zal proberen het zo goed mogelijk te verduidelijken.

 

De Angel investor is een vriend van me die ik heb benaderd omdat ik zelf geen 50k op de plank heb liggen. De reden voor de 15 euro marge is een gebaar naar hem toe als teken van goodwill omdat hij de 50k beschikbaar stelt. Zonder hem zou het immers een stuk lastiger worden om überhaupt te starten.

 

Ik heb er ook over na zitten denken om aan mijn eerste grote klant (lees 50-100 stuks) goedkoop (brutomarge van 50 euro) te leveren zodat ik een degelijke referentie heb waarbij deze partij een aanbetaling zou doen om het een stuk makkelijker te maken. (graag hoor ik wat jullie hiervan vinden)

 

 

De wettigheid van de sub-resellercontracten moet ik door een jurist laten nakijken maar deze overeenkomst is door de fabrikant met andere importeurs in Europa gesloten. Mits daarin bepaalde clausules niet aangepast zijn zou je kunnen stellen dat dit dus wettig is.

 

In dit product zit geen camera, ander product dat ze leveren wel. Wat betreft de SKG normering ben ik in gesprek met de fabrikant. Ze hebben aangegeven dat als dit van waarde is voor de Nederlandse markt dat ze dit willen doen. (dit is dus voorlopig nog afwachten).

 

Nu is een andere optie om zelf alleen importeur te zijn en te werken met agenten. De Angel investor zou dan op commissiebasis werken voor zover ik begrijp en wellicht is dit een betere optie?

 

En zou dit voor de rechtsvorm dan ook een andere constructie betekenen?

 

Wederom alvast hartelijk dank!

 

Groet,

 

Mren

 

Link naar reactie
  • 0
Wat betreft de SKG normering ben ik in gesprek met de fabrikant. Ze hebben aangegeven dat als dit van waarde is voor de Nederlandse markt dat ze dit willen doen. (dit is dus voorlopig nog afwachten).

 

Tip: regel SKG / NEN 5089 dan direct maar. Zonder SKG / NEN 5089 Normering is het slot niet bruikbaar voor buitendeuren van de meeste particulieren en bedrijven, want er is geen verzekeringsdekking mogelijk.

 

Verder biedt het systeem een alarm bij poging tot inbraak en zitten er allerlei sensoren op zoals brandsensors die het slot automatisch open laten gaan bij brand.

Hoe zit het met sabotagebeveiliging? Wat als de inbreker een gasbrander (11,49 Euro bij de Gamma ) tegen het slot aanzet, springt het slot dan automatissch open?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Norbert!

 

Bedankt voor de tip, dit wilde ik zelf sowieso maar dit argument is een stuk krachtiger om het voor elkaar te krijgen.

 

Je vraag kan ik als volgt beantwoorden; afgelopen week was ik in London en daar heb ik met de vicepresident en de CEO gesproken op een conferentie. Naast het eerste persoonlijke contact had ik een reeks vragen die ik liever face to face wilde stellen dan via skype en dit was er 1 van.

 

Het zit namelijk zo dat de sensor aan de binnenkant van de voordeur zit en dat je het slot dus niet kunt openen met een gasbrander. Dit is ook getest een uur lang met een gasbrander en de mechaniek in het slot werkte nog en ging dus niet open.

 

Hier heb ik ook een aantal verslagen van de fabrikant van in mijn bezit om dit te bewijzen.

 

Maar top dat je met kritische vragen komt, dat heb ik het liefste alvorens ik ga investeren in zowel tijd als kapitaal. Dus mocht je er nog meer hebben, brand maar los :P

Link naar reactie
  • 0

Heb je al duidelijkheid over normering van het product dan? Of heb je al getekend voor een minimumafname? Waarom zou iemand 50k verstrekken aan iemand in dit stadium? Waarom heb je dit bedrag uberhaupt nodig?

 

Je marktonderzoek was ook niet goed of informatie is inmiddels achterhaald als er al andere Europese importeurs zijn. Die hebben die normering of certificering eveneens nodig lijkt me...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Met de normering ben ik bezig en is niet in 1 dag geregeld. De fabrikant is bereid om de SKG certificering te behalen en totdat ik die heb zal ik ook nog niet inschrijven in het handelsregister.

 

Ik heb nog nergens voor getekend omdat ik eerst juridisch alles op orde wil hebben.

 

Zoals eerder vermeld is de investeerder een vriend van me en heeft ie vertrouwen in mij als ondernemer.

 

Dit bedrag heb ik nodig voor voorraad financiering, marketing, opslag en randzaken zoals lease auto en andere dergelijke benodigheden.

 

Wat betreft de andere importeurs, is er 1 partij voor de Benelux actief en nog een andere partij net opgestart in Frankrijk.

 

De overeenkomst met de fabrikant bied dan ook geen alleenrecht voor de regio van het contract wat ik nu heb (lees Benelux) dit gaat onder de noemer Non-exclusive reseller .

 

Mocht iemand tips hebben met betrekking tot de non-exclusiviteit of waar ik mee op moet passen hoor ik dat graag.

 

Alvast dank voor ieders reactie.

Link naar reactie
  • 0

De andere Benelux importeur levert alleen B2C dus die heeft waarschijnlijk geen last van de verzekeringskwestie.

 

Het is immers bij oudere woningen ook zo dat de verzekeraar inbraak dekt bij oudere sloten zonder certificering.

 

Ik heb deze kwestie neergelegd bij mijn verzekeraar om na te gaan wat precies de strekking van de dekking is voor particulieren.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind jouw ondernemersverhaal er niet sterker op worden met de nieuwe reacties. Dan kun je evengoed gaan freelancen voor de andere Benelux partij en zelf kapitaal opbouwen en/of beschikbaar houden voor een nieuwe kans.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Het is immers bij oudere woningen ook zo dat de verzekeraar inbraak dekt bij oudere sloten zonder certificering.

Bij oudere woningen voor 2016, mits de klant niet gebruik maakt van PolitieKeurmerk Veilig Wonen en mits de verzekeraar geen beveiligingseis heeft opgenomen (bijvoorbeeld op grond val ligging, schadeverleden en/of verzekerde waarde.

Lijkt me wel iets om klant over te informeren ("let op: vraag na bij uw eigen verzekeraar of adviseur")

 

Bij nieuwbouw sinds 2016 is NEN5096-2012 een harde eis. Dat betekent SKG gecertificeerde cylinders of een (geteste en certificeerde) kerntrekbeveiliging van minimaal 15 Kn

 

Edit: Als jij of fabrikant toch bezig gaat met certificeren, bekijk dan ook gelijk dat Politiekeurmerk. Eenmaal goedgekeurd, is dat een mooi en bruikbaar selling point ("goedgekeurd door de Politie!"). Zo maak je van een probleem een kans!

 

Is er iemand die me kan adviseren over de rechtsvorm zoals hierboven beschreven?

Risicotechnisch gezien hangt het af van of jou productenaansprakelijkheidsrisico goed af te dekken (te verzekeren) valt. Zo ja, dan is starten met een CV (zonder eenmanszaak ernaast) een praktische - want goedkope - optie.

Is het productaansprakelijkheidsrisico niet of niet goed verzekerbaar, kies dan voor de veiligheid van een BV.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties.

 

Vanmiddag met de afdeling internationale handel van de KvK aan de telefoon gezeten. Met betrekking tot de rechtsvorm heb ik nu duidelijkheid.

 

Bedankt nog voor de toevoeging @Norbert m.b.t. de productaansprakelijkheid, dit is iets wat in het gesprek niet naar voren is gekomen.

 

De certificeringen moeten er sowieso komen voordat ik zelf de stap zal nemen om dit te starten daar ben ik het absoluut mee eens.

 

Het politie keurmerk stond inderdaad ook op mijn lijstje @Norbert.

en bedankt voor de tip mbt informeren van de klant, is inderdaad wel zo verstandig

 

Daarnaast ben ik er mede dankzij jullie nu ook van overtuigd dat ik bij de fabrikant af moet dwingen om de Benelux als regio voor mezelf te hebben naast de partij die nu B2C levert. Mocht deze partij op een gegeven moment niet meer aan de minimum afname kunnen voldoen dan zal deze zichzelf buitenspel zetten. Hetzelfde geldt uiteraard voor mijzelf.

 

Het is hoe dan ook niet interessant wanneer er meer distributeurs bij zouden komen vanwege de risico's voor de afname en keuze van de fabrikant om mij eventueel buiten spel te zetten als andere partijen groter zouden kunnen afnemen.

 

Wat is hier in dit geval slim als onderhandeling naar de fabrikant toe?

 

-contract Benelux waarbij uitsluitend ik en andere partij actief zijn

-certificeringen

-onderhandelen over minimum afnames en bepalingen wanneer quota niet gehaald worden.

-Op dit moment het recht van land van herkomst bepalend voor geschillen, is dit af te dwingen naar NL recht?

 

Alvast dank!

 

 

Link naar reactie
  • 0
Bedankt nog voor de toevoeging @Norbert m.b.t. de productaansprakelijkheid, dit is iets wat in het gesprek niet naar voren is gekomen

Een beetje verrassend dit: je hebt gesproken met de afdeling Internationale Handel van KvK, je importeert een product van buiten de EU en het onderwerp productaansprakelijkheid is niet ter sprake gebracht? Productveiligheid wel dan?

 

-Op dit moment het recht van land van herkomst bepalend voor geschillen, is dit af te dwingen naar NL recht?

Niet wettelijk in ieder geval. Je zult dat proberen contractueel te bedingen, maar een beetje fabrikant van buiten de EU zal dat niet willen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ben het helemaal met je eens, ik had ook niet echt het gevoel dat deze desbetreffende meneer heel erg veel zin had om me uitgebreid te woord te staan.

 

Ik heb tijdens het gesprek nog expliciet gevraagd of er zaken waren waar ik voorzichtig mee moest zijn omdat ik voor de EU als fabrikant gezien wordt.

 

Heb dus ook niet over productveiligheid gesproken, enkel en alleen over de rechtsvorm, merkenrecht en het contract met de fabrikant.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de rol van die investeerder niet helemaal. Gaat deze ook zelf de markt op met het product? Het klinkt als een verkapte vof die in een cv geperst wordt. Waarom lever jij zelf niet aan de contacten van de investeerder en neemt deze geen genoegen met het ongetwijfeld goede rendement dat jij voor 'm realiseert? Waarom twee al dan niet concurrerende bedrijven ipv. één sterk bedrijf?

 

Link naar reactie
  • 0
Op dit moment heb ik een distributeur contract voor de Benelux en is het plan om binnenkort in te schrijven bij de KvK.

 

en

 

Ik heb nog nergens voor getekend omdat ik eerst juridisch alles op orde wil hebben.

 

en

 

De certificeringen moeten er sowieso komen voordat ik zelf de stap zal nemen om dit te starten daar ben ik het absoluut mee eens.

 

En dan op kosten van een vriend in een leasewagen rond willen gaan rijden? Die KvK-medewerker krijgt misschien wel vaker telefoontjes over geweldige kansen van studenten met een vlotte babbel!? >;(

 

Wat zet je zelf tegenover een investering van 50k kapitaal?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de rol van die investeerder niet helemaal. Gaat deze ook zelf de markt op met het product? Het klinkt als een verkapte vof die in een cv geperst wordt. Waarom lever jij zelf niet aan de contacten van de investeerder en neemt deze geen genoegen met het ongetwijfeld goede rendement dat jij voor 'm realiseert? Waarom twee al dan niet concurrerende bedrijven ipv. één sterk bedrijf?

 

 

Hallo mmint,

 

Goede vraag, hier hopelijk een goed antwoord,

 

Ten eerste beperkt het contract van de fabrikant me erin om een mede importeur te hebben. Het kan dus alleen een subreseller zijn. (deze mag alleen direct leveren dus niet zelf ook sub-resellers hebben) Dit werkt dus eigenlijk alleen maar in mijn voordeel.

 

De andere reden is de hoofdelijke aansprakelijkheid. De investeerder heeft behoorlijk wat kapitaal en wil daar geen risico mee lopen. Wat betreft het rendement is het feit dat hij in kan kopen tegen een erg gunstige prijs zijn rendement. Ik heb immers al het voorwerk gedaan en heb hem deze kans gepresenteerd.

 

Het rendement op de investering staat nog niet vast maar het is al wel besproken dat dit erg laag zal zijn, niet marktconform dus. Verder zullen we niet zomaar concurreren omdat een van ons in het zuiden van het land woont en de ander in het noorden.

 

Verder zal ik de enige zijn die B2C levert van ons 2 en zal hij zich dus alleen op B2B focussen in zijn regio.

 

 

Dit staat overigens nog niet allemaal 100% vast dus op of aanmerkingen zijn altijd welkom. We zijn beide pas 26 en weten dus niet overal het fijne van. Vandaar ook dat ik actief ben op het forum.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment heb ik een distributeur contract voor de Benelux en is het plan om binnenkort in te schrijven bij de KvK.

 

en

 

Ik heb nog nergens voor getekend omdat ik eerst juridisch alles op orde wil hebben.

 

en

 

De certificeringen moeten er sowieso komen voordat ik zelf de stap zal nemen om dit te starten daar ben ik het absoluut mee eens.

 

En dan op kosten van een vriend in een leasewagen rond willen gaan rijden? Die KvK-medewerker krijgt misschien wel vaker telefoontjes over geweldige kansen van studenten met een vlotte babbel!? >;(

 

Wat zet je zelf tegenover een investering van 50k kapitaal?

 

Groet,

 

Highio

 

 

Ik zet daar tegenover dat ik pas om kapitaal vraag als ik zekerheid heb dat ik afzet kan garanderen.

Dit wil ik contractueel vastleggen of met intentieverklaringen/aanbetalingen.

 

Als het overkomt alsof ik graag wil patsen in een leasebak dan heb ik mijn antwoord verkeerd geformuleerd gok ik.

 

Een deel van het startkapitaal gaat in eerste instantie naar voorraad financiering en verzekeringen en dergelijke. Een lease bak begin ik pas over na te denken wanneer ik met regelmaat kan leveren aan bepaalde partijen of wanneer er genoeg winst is gemaakt om dit te rechtvaardigen.

 

Daarnaast heeft de investeerder meer dan genoeg geld en gaat het hem dus niet om zoveel mogelijk rendement halen op zijn investering maar meer om mij te helpen starten. Als hij daarnaast hiermee ook aan de slag kan omdat hij de producten tof vind en de business interessant is dat voor hem voldoende.

 

dit zijn overigens zijn woorden en niet de mijne voor de duidelijkheid.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, het zijn wel jouw woorden dat je jezelf beschouwt als ondernemer in hart en nieren...

 

...maar voorlopig is deze business case nogal prematuur en slecht voorbereid.

 

Wat zet je zelf tegenover een investering van 50k kapitaal?
Ik zet daar tegenover dat ik pas om kapitaal vraag als ik zekerheid heb dat ik afzet kan garanderen.

 

Dat is geen eigen inbreng of tegenprestatie en iedereen kan Nederlandse zakelijke of particuliere klanten bedienen...

 

...bezorg jezelf als dienst eerste klanten! ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nou, het zijn wel jouw woorden dat je jezelf beschouwt als ondernemer in hart en nieren...

 

...maar voorlopig is deze business case nogal prematuur en slecht voorbereid.

 

Wat zet je zelf tegenover een investering van 50k kapitaal?
Ik zet daar tegenover dat ik pas om kapitaal vraag als ik zekerheid heb dat ik afzet kan garanderen.

 

Dat is geen eigen inbreng of tegenprestatie en iedereen kan Nederlandse zakelijke of particuliere klanten bedienen...

 

Groet,

 

Highio

 

 

Zijn zelfbeschouwingen per definitie niet altijd je eigen woorden? Snap niet dat hoe ik mezelf zie, iets te maken heeft met het feit dat de investeerder geen keiharde eisen heeft omtrent het rendement. Je wekt op mij nu meer de indruk dat je me afrekent op het feit dat ik hulp zocht op higherlevel voordat ik de markt betreed. Als de business case af zou zijn dan zou ik deze vragen in eerste instantie toch al niet hebben hoeven stellen?

 

Heb ik ooit gezegd dat deze businesscase al helemaal voorbereid en klaar voor de markt was?

 

Wat betreft de eigen inbreng is dat kennis in bepaalde gebieden en de motivatie alsmede het doorzettingsvermogen om dit te laten slagen. Naar mijn mening net zo belangrijk als kapitaal. Het een kan niet zonder het ander.

 

Voor de duidelijkheid, ik vat je woorden niet op als een aanval maar ik houd altijd wel van een goede discussie want ik ben ervan overtuigd dat men pas echt leert wanneer je het perspectief van iemand anders volledig hebt gehoord.

 

Groet,

 

Mren

Link naar reactie
  • 0

Je stelde bij introductie dat je een distributeur contract voor de Benelux hebt, maar dit blijkt nu (nog) niet getekend en (voorlopig) niet-exclusief te zijn, maar ik geef je als mede-ondernemer (in spe) uiteraard graag de tijd om recente ontwikkelingen en nieuwe inzichten te verwerken.

 

Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van het certificatieproces (incl. de eventuele kostprijsgevolgen) en de eerste Benelux-verkoopresultaten van dit product. Succes!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dag mren

 

Zoals zovele ondernemers verwar je risico met mogelijke schade en verlies van eigendom.

 

De rechtsvorm die je kiest zorgt voor al dan niet (in zekere mate) meer bescherming van je privé vermogen. Maar dat wil niet zeggen dat een BV dan meteen maar moet. Fiscaal scheelt het nogal of je 50k winst (ik noem maar een bedrag) maakt in een cv of een bv.

 

De juiste volgorde is om eerst de risico's van het ondernemen in kaart te brengen. Dan kijken wat de mogelijke gevolgen zijn als zo'n risico zich voordoet. Vervolgens kijk je naar de mate waarin je de gevolgen kunt dragen en daarna eerst nog of het restant verzekerbaar is.

 

Daarna volgt de keuze BV of cv, waarbij je rekening houdt met het fiscale.

 

Overigens, jouw eenmanszaak wordt geen vennoot in de cv, maar jij persoonlijk.

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is de hoofdvraag nog steeds onbeantwoord? Te weten; kan de stille vennoot tevens de belangrijkste (enige?) klant zijn?

 

Je stelt deze vragen vanuit de risicohoek, maar ik zou ook naar het fiscale aspect kijken. Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom het niet zou mogen. Hooguit zou de fiscus kunnen bepalen dat je een arbeidsrelatie hebt?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is de hoofdvraag nog steeds onbeantwoord? Te weten; kan de stille vennoot tevens de belangrijkste (enige?) klant zijn?

 

Ik mag aannemen dat de cv meer dan 1 afnemer heeft. Bovendien levert de cv een product. Dus een verkapt dienstverband van mren bij de onderneming van de stille vennoot zie ik niet snel. De vraag is wel of de beherend vennoot van de cv een ondernemer is voor de inkomstenbelasting als er maar 1 afnemer zou zijn.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van het certificatieproces (incl. de eventuele kostprijsgevolgen) en de eerste Benelux-verkoopresultaten van dit product. Succes!

 

 

Wanneer ik meer duidelijkheid heb, zal ik dit topic aangaande de certificeringen en de resultaten mochten die volgen graag updaten ;)

 

En bedankt!

 

Groet,

Mren

Link naar reactie
  • 0

Dag mren

 

Zoals zovele ondernemers verwar je risico met mogelijke schade en verlies van eigendom.

 

De rechtsvorm die je kiest zorgt voor al dan niet (in zekere mate) meer bescherming van je privé vermogen. Maar dat wil niet zeggen dat een BV dan meteen maar moet. Fiscaal scheelt het nogal of je 50k winst (ik noem maar een bedrag) maakt in een cv of een bv.

 

De juiste volgorde is om eerst de risico's van het ondernemen in kaart te brengen. Dan kijken wat de mogelijke gevolgen zijn als zo'n risico zich voordoet. Vervolgens kijk je naar de mate waarin je de gevolgen kunt dragen en daarna eerst nog of het restant verzekerbaar is.

 

Daarna volgt de keuze BV of cv, waarbij je rekening houdt met het fiscale.

 

Overigens, jouw eenmanszaak wordt geen vennoot in de cv, maar jij persoonlijk.

 

Succes

Joost

 

 

Duidelijk verhaal, dank daarvoor!

 

Met betrekking tot de eenmanszaak gaat het om de eventuele eenmanszaak die de investeerder zou openen om daadwerkelijk producten te mogen verkopen aangezien hij als stille vennoot in de CV geen beherende taken uit zou mogen voeren. Ik ben me er dus van bewust dat ik voor de CV de rechtspersoon ben.

 

Mijn vraag lag dus ook meer in het feit dat hij in de CV geen beherende taken uit mag voeren maar vervolgens die zelfde beherende taken wel uit zou voeren in een eenmanszaak die alleen op zijn naam geregistreerd staat. Hier wilde ik duidelijkheid over omdat ik bang was dat dit wellicht tot problemen zou kunnen leiden vanwege de overlap in taken.

 

Voor zover ik nu weet staan beide registraties dus los van elkaar en zou dit geen probleem moeten zijn.

 

Met betrekking tot de risico's liggen die naar mijn inschatting tot het volgende:

 

-Minimumafname in het contract met de fabrikant

-Het verkopen van de voorraad die ingekocht wordt

-De certificeringen alsmede daarbij behorende productaansprakelijkheid en -veiligheid

-Het alleenrecht voor de Benelux

-Bedrijfsverzekeringen

 

Iemand aanvullingen of correcties?

 

Omdat een afzetprognose in beginsel minder accuraat zal zijn, (grote klanten komen waarschijnlijk pas na de kleinere klanten) is met betrekking tot het fiscale aspect een CV denk ik verstandiger?

 

Van wat ik weet is een BV pas interessant vanaf een behoorlijke winst op jaarbasis. Is het dan ook makkelijker om een CV om te zetten naar een BV of andersom?

 

Of is de enige optie gelijk de juiste rechtsvorm opstellen?

 

Alvast dank allen voor de reacties!

 

Groet,

 

Mren

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.