• 0

Waar in aangifteprogramma FOR omzetten naar lijfrente?

Hallo, ik ben de aangifte 2017 aan het doen (IB). Ik heb mijn volledige FOR vorig jaar op een lijfrenterekening gestort. Ik wil in het aangifteprogramma op de site van de fiscus de omzetting van mijn FOR naar lijfrente nu invullen, maar ik kom er niet helemaal uit.

 

Ik vul het op deze plaatsen in:

Balans passiva: afname van oudedagsreserve met het bedrag dat ik op de lijfrenterekening heb gestort.

 

Prive-onttrekkingen:

Ik tel het bedrag dat ik op de lijfrenterekening heb gestort op bij de prive-onttrekkingen. Is dat juist? Ik doe dit omdat de vermogensvergelijking anders niet klopt.

 

Wijzigingen in toelaatbare reserves:

Afname oudedagsreserve met het bedrag dat ik op de lijfrenterekening heb gestort.

 

Bij de winstberekening zie je dat het saldo ondernemingsvermogen een groot bedrag negatief is vanwege de afname van de oudedagsreserve op de balans.

 

Uitgaven: uitgave voor lijfrente bij een pensioentekort. Ik vul hier het bedrag in dat ik op de lijfrenterekening heb gestort, en bij 'premies in verband met afname oudedagsreserve in 2017'.

 

Is dit allemaal correct?

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Mark,

 

Je doet het meeste goed, maar niet alles.

 

Ik heb even een voorbeeld uitgewerkt:

- Winst (zonder afname OR) = € 40.000

- Ondernemingsvermogen per 1-1-2017 = € 60.000 = € 10.000 eigen vermogen + € 50.000 OR

- Privéopnames in 2017 = € 40.000 (= volledige winst)

- Lijfrente-storting = Afname oudedagsreserve = € 50.000

 


Door de afname van de oudedagsreserve wordt:

- de winst met € 50.000 verhoogd (automatisch)

- de oudedagsreserve op de eindbalans verlaagd met € 50.000 (zelf invullen), nu dus € 0

- het eigen vermogen op de eindbalans met € 50.000 verhoogd (zelf invullen), nu dus € 60.000

 


Wijzigingen in toelaatbare reserves

 

Afname oudedagsreserve = € 50.000

Totale winst wordt nu € 40.000 + € 50.000 = € 90.000

Hierop wordt nog de MKB-vrijstelling toegepast.

 


Uitgaven > Uitgaven voor lijfrente

 

Uitgaven in 2017 = € 50.000

Premies i.v.m. afname oudedagsreserve = € 50.000

 


Los hiervan zou er nog een (extra) privé-onttrekking kunnen zijn wanneer je hiervoor daadwerkelijk een bedrag hebt overgeboekt vanaf je zakelijke bankrekening.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Zeer veel dank Lex van Roode.

 

Waar ik de prive-onttrekkingen liet oplopen door de Afname oudedagsreserve, verhoog je het eigen vermogen. De fiscus zei me ook dat je zo de vermogensvergelijking kloppend maakt.

 

Maar wat nu als ik geen hoog eigen vermogen in de eenmanszaak wil? Ik heb het niet nodig voor de bedrijfsvoering. Kan ik de vermogensvergelijking dan toch niet kloppend maken door de prive-onttrekkingen te verhogen?

Link naar reactie
  • 0

Maar wat nu als ik geen hoog eigen vermogen in de eenmanszaak wil? Ik heb het niet nodig voor de bedrijfsvoering. Kan ik de vermogensvergelijking dan toch niet kloppend maken door de prive-onttrekkingen te verhogen?

Dat kan, zie mijn laatste alinea.

Als je een aparte zakelijke bankrekening hebt, had je dan beter nog in 2017 een privé-opname kunnen doen.

 

Je moet nu het banksaldo per 31-12-2017 splitsen in een zakelijk deel en een privé-deel.

Het zakelijk deel zet je dan op de balans.

Het privé-deel beschouw je dan als (extra) privé-opname en hoort in Box 3 (privé spaargeld).

 

Edit: Norbert doelde hier ook al op.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Veel dank heren. Nu wil ik ook voor 1 juli nog de in 2017 opgebouwde oudedagsreserve afstorten bij de verzekeraar. Ik merk alleen dat ik hier nauwelijks fiscaal voordeel aan overhoud (7% bij 52% belastingtarief) op de manier zoals ik dit invul in de aangifte. Ik vraag mij daarom af of ik hier iets fout doe.

 

Voortbordurend op het voorbeeld:

- Winst (zonder afname OR) = € 40.000

- Ondernemingsvermogen per 1-1-2017 = € 60.000 = € 10.000 eigen vermogen + € 50.000 OR

- Toevoeging oudedagsreserve 5.000

- Lijfrente-storting = Afname oudedagsreserve = € 50.000 + Toevoeging oudedagsreserve 5.000 = 55.000

 

Door de afname van de oudedagsreserve wordt:

- de oudedagsreserve op de eindbalans verlaagd met € 50.000 en de 5.000 komt niet op de balans, want oudedagsreserve boekwaarde einde boekjaar = € 0

 

Wijzigingen in toelaatbare reserves

Afname oudedagsreserve = € 55.000 (50.000 + 5.000)

Toevoeging oudedagsreserve = 5.000

Hierdoor is de Wijziging in toelaatbare reserves slechts 50.000.

 

Uitgaven > Uitgaven voor lijfrente

Uitgaven in 2017 = € 50.000

Voor 1 juli 2018: 5.000

Premies i.v.m. afname oudedagsreserve = € 50.000

Premies Voor 1 juli 2018: 5.000

 

Klopt dit?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik merk alleen dat ik hier nauwelijks fiscaal voordeel aan overhoud (...)

 

Nee, uiteraard niet zou ik bijna zeggen.

Het "voordeel" (wat eigenlijk alleen het verschuiven van belasting naar de toekomst is en misschien een piepklein voordeeltje wanneer je het laat uitkeren ná de AOW leeftijd...!) heb je toch al genoten bij het 'aanleggen' van de FOR.

 

Het is natuurlijk niet 'voordeel op voordeel'.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Het "voordeel" (wat eigenlijk alleen het verschuiven van belasting naar de toekomst is en misschien een piepklein voordeeltje wanneer je het laat uitkeren ná de AOW leeftijd...!) heb je toch al genoten bij het 'aanleggen' van de FOR. Het is natuurlijk niet 'voordeel op voordeel'.

 

Volgens mij begrijp je me niet goed. Ik citeer de site van de fiscus: "De reservering zorgt voor uitstel van belastingheffing over dat deel van de winst. Dit levert u dus op de korte termijn belastingvoordeel op."

 

Het uitstel van belastingheffing over de genoemde 5.000 euro Toevoeging oudedagsreserve in het voorbeeld zou mij ongeveer 2.500 euro belastingvoordeel op moeten leveren. Het is echter maar een paar honderd euro in mijn aangifte. Het lijkt dus ergens mis te gaan. Dit is voor de goede orde een nieuwe toevoeging aan de FOR en niet onderdeel van de al vorig jaar afgestorte Afname oudedagsreserve.

 

Het zou fijn zijn als iemand inhoudelijk naar het door mij geschetste voorbeeld zou willen kijken, waarvoor bij voorbaat dank.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Mark,

 

Misschien moet je dan even kijken naar de berekening aan het eind van het belastingprogramma.

 

De winst uit onderneming zou met € 50.000 moeten zijn verhoogd vanwege de OR-afname (per saldo).

Bij de aftrekpost voor lijfrentes zou € 55.000 moeten staan vanwege de betaalde premies.

Per saldo is er dan een (extra) aftrekpost van (circa) € 5.000 (afgezien van de MKB-vrijstelling).

Misschien moet je (om dit te bereiken) invullen: € 55.000 wegens afname OR, "waarvan" € 5.000 in 2018.

 

Zoals ShopTillYouDrop al aangaf: het belastingvoordeel van lijfrente-opbouw en -uitkering blijkt pas later.

Doorgaans gaan de de lijfrente-uitkeringen in na de AOW-leeftijd (bij mij lopen ze inmiddels).

Het belastingtarief is dan meestal (deels) zo'n 18% lager (dat is de AOW-premie).

Uitkering vóór de AOW-leeftijd is aan (meer) beperkingen onderhevig en vaak minder voordelig.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.