• 0

FOR op spaarrekening omzetten in lijfrente/banksparen: Bedrag op balans nodig?

Even ter verduidelijking: ik ben ZZP'er.

 

Ik heb nu mijn FOR 2x volledig kunnen benutten en gestort op een normale (moneyou) spaarrekening.

 

Als ik daar mee doorga zal ik volgend jaar deze regel overtreden:

De stand van een oudedagsreserve op een balans van een onderneming mag niet hoger zijn dan het bedrag van het ondernemingsvermogen dat op de balans staat

 

Nu heb ik twee vragen:

 

1) Wat geniet over het algemeen "jullie" voorkeur? Dit storten in banksparen of lijfrente?

 

2) Zodra het in banksparen of lijfrente zit, moet ik dan nog steeds aan die regel voldoen? Dat zou dus betekenen dat je het geld min of meer 'dubbel' moet reserveren (1x op de balans en 1x als spaarrekening/lijfrente/bankspaarrekening?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik heb nu mijn FOR 2x volledig kunnen benutten en gestort op een normale (moneyou) spaarrekening.

Een FOR is een fiscale reserve, punt. Die storting op een bankrekening staat daar volledig los van.

 

1) Wat geniet over het algemeen "jullie" voorkeur? Dit storten in banksparen of lijfrente?

Banksparen ís een lijfrente. Jij bedoelt vermoedelijk de keuze tussen bancaire lijfrente en verzekerde lijfrente? In de opbouwfase is de voorkeur tegenwoordig bancair, want lagere kosten en geen verzekeringspremies.

 

Zodra het in banksparen of lijfrente zit, moet ik dan nog steeds aan die regel voldoen

Zodra je de FOR afstort in bancaire of verzekerde lijfrente, wordt het saldo van de FOR met de storting verlaagd. Zo kun je in de toekomst aan de regel blijven voldoen zonder dubbel te hoeven reserveren: geld wat je van de FOR stort op de lijfrente, verlaagt de FOR weer.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Zodra je de FOR afstort in bancaire of verzekerde lijfrente, wordt het saldo van de FOR met de storting verlaagd. Zo kun je in de toekomst aan de regel blijven voldoen zonder dubbel te hoeven reserveren: geld wat je van de FOR stort op de lijfrente, verlaagt de FOR weer.

OK. Dus dit kan ik blijven herhalen zolang ik wil zonder vermorgen op mijn balans hier voor nodig te hebben.

 

Daarnaast hoef ik me ook geen zorgen te maken over een eventuele heffing(en) tussendoor, die komt pas zodra die lijfrente tot uitkering komt en kun je dus altijd betalen als je dit deel van de uitkering netjes parkeert? Klopt toch?

 

Of bedoel je wellicht dat de storting op de spaarrekening door jou of je boekhouder als box 3 vermogen is aangemerkt?

Nee. Dat is niet aan de orde.

Link naar reactie
  • 0

Klopt toch?

 

Nou, niet echt. Zo werkt het niet helemaal...

 

Stortingen op een geblokkeerde pensioenspaarrekening ("banksparen") en betalingen aan lijfrentepremies gaan, wanneer je dit op een juiste wijze verwerkt in je jaarstukken en aangifte, van de opgebouwde FOR af.

Als er later een uitkering uit een lijfrente volgt, dan wordt daar loonheffingen op ingehouden. Daar hoef je dus geen 'spaarpotje' voor te betalen belasting voor te hebben.

 

Wanneer je geen stortingen doe (zoals nu het geval lijkt te zijn) en/of premie betaalt, dan kan je straks dus de FOR niet verder opbouwen. Maar dat wist je al dacht ik.

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.