• 0

Inkoop en budgetten: fashion

Hoi iedereen! Laat ik mezelf eerst even snel voorstellen, dan kennen jullie mijn achtergrond al wat. Ik ben Kaat en al een 10 jaar bezig met digital marketing. Ik heb veel grote webshops geoptimaliseerd, doe aan social advertising, SEO, SEA, content marketing, e-mail marketing,conversie-optimalisatie,...

 

Ondertussen speel ik al enkele jaren met het idee dat ik ongelofelijk graag een webshop wil van mezelf (ik doe dit nu al jaren voor andere bedrijven en lever iedere keer goede resultaten... dan kriebelt het erg om het zelf eens te doen, daarbij ben ik ook echt gek op mode en is e-commerce echt mijn passie). Vroeger had ik tientallen affiliate webshops die eigenlijk mijn speelgoed waren: daarin kon ik alles uittesten wat ik maar wou en ontdekken of ik bijvoorbeeld kon concurreren met grotere webshops (wat lukte). De shops maak ik zelf trouwens. Als student coördineerde ik jarenlang de verzendingen en retours van een (kleinere) webshop hier in de buurt. Op dat vlak dus wel al flink wat ervaring.

 

Het stuk waar ik geen ervaring mee heb: inkoop. Ik kan de marketing en opzetkosten van de webshop laag houden omdat dat mijn dagelijkse job is, het zou gaan om een pure webshop dus huur hoef ik ook niet mee te rekenen. Maar die inkoop... ik weet dat je in de mode maanden op voorhand moet inkopen en betalen aangezien je met seizoenen werkt, maar ik weet niet om welke bedragen het gaat. Even ter info: de merken die ik graag zou willen verkopen, zijn iet of wat niche (echt voor een bepaald doelpubliek bediel ik daar voornamelijk mee: geen kleine groep) en je betaalt ongeveer 90 euro retail price voor een kledingstuk. Is 20k aan inkoop een hoog of laag bedrag? Moet je een volledige collectie inkopen of kan je stuks kiezen? Wordt er met minimum inkoopbedragen gewerkt? En stap ik best naar de showrooms etc met de webshop die al klaar is en wat dummy content erin om hen te overtuigen mee in het aanbod te komen of is dat geen must?

 

Als jullie hier jullie licht eens op kunnen laten schijnen, dat zou top zijn! Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven.

 

Elk merk zal zo zijn eigen werkwijze en regelingen hebben.

Sommige zullen werken met een totaal collectie (waarom hebben winkels bepaalde maten altijd over?)

andere met stuks en een minimale afname/omzet.

Wellicht eist een ander merk weer dat je ook een fysieke winkel hebt..

Wij kunnen dat niet vanachter onze pc aangeven, dat kunnen alleen de verkopers van betreffende merken die je wilt gaan voeren.

 

Eerste stap is dus om met een verkoper van een merk om tafel te gaan zitten en je idee uit te leggen. Dan zullen zij wel aangeven wat ze terug verwachten. Zo'n tegen bod is overigens vrijwel nooit direct het beste bod, er is altijd wel ruimte voor onderhandelingen, bijvoorbeeld betere marges, lagere eïssen. Maar je moet er wel je best voor doen, en niet laten merken dat je bang bent om een merk "kwijt" te raken.

 

Link naar reactie
  • 1

Heb je geen enkele kledingondernemer of -inkoper in je netwerk na tien jaar digital marketing werk?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Alvast erg bedankt voor jullie feedback! Alle merken die ik graag zou willen verkopen, zijn zeker geschikt om alleen online te verkopen (al gecheckt bij enkele concullega's).

 

Als digital marketer kom je zo goed als nooit rechtstreeks in contact met de inkopers (hooguit marketing,...) en ik heb nooit gewerkt voor kleine webshops waarbij dat waarschijnlijk sneller voorkomt... vandaar dat ik niet snel aan de bron van info zit. Ik onthou dat de aanpak waarschijnlijk wat zal verschillen per merk en er zeker onderhandelruimte is.

 

Qua budget, wat hou ik het beste opzij voor de inkoop zelf?

Link naar reactie
  • 1

Dat valt niet te zeggen. Ga je één merk verkopen of een aantal merken waardoor een aantrekkelijke productmix op de webshop aangeboden kan worden? Misschien is het een idee om eerst een zakenpartner te zoeken? Inkopen en verkopen zijn allicht twee kennisgebieden of disciplines.

 

Zou je ook kunnen aanbieden of verkopen zonder zelf voorraad aan te houden? Behalve budget voor een basisinkoop heb je nl. ook doorlopend liquiditeit in een onderneming nodig.

 

Wat zijn in dat licht jouw verwachtingen m.b.t. marge en hoeveelheid retouren? Verzendkosten?

 

Zie trouwens ook het forum van FashionUnited ter oriëntatie. Verruim of verbreed je netwerk als tip.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Qua budget, wat hou ik het beste opzij voor de inkoop zelf?
Fashion is een funny business, vriend. Je hebt te maken met maten en kleuren, dus voor je het weet zit je met onverkoopbare voorraad. Als je daar geen ervaring mee hebt, kun je beter iets anders verkopen. Ik zou nog eventjes verder zoeken...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.