• 0

Bedrijfsnaam veranderen

Hallo,

 

Naast mijn studie heb ik sinds 2 jaar met een aantal studiegenoten een eigen bedrijfje opgericht. Dat liep best aardig, we hebben tot nu toe iets van 10 klanten gehad, we hebben op een beurs gestaan, en zijn lidgeworden van een branchevereniging. Er zijn dus wel mensen die ons bedrijf kennen.

 

Nu willen we vanaf september fulltime aan de slag, en nu is het idee geopperd onze bedrijfsnaam te veranderen. Dit met als belangrijkste reden dat we gemiddeld 2 keer de naam moeten herhalen als we iemand opbellen, of als we met iemand praten. Daarnaast is de naam niet bijzonder pakkend. Tis geen killer-naam. We weten dat zoiets ook moet groeien, maar we twijfelen er toch aan.

 

Nu vroegen we ons af wat voor consequenties dit allemaal heeft. Formeel gezien zullen er bij enkele instanties wat dingen veranderd moeten worden. maar daar komen we denk ik wel overheen. Waar we nog mee zitten is onze naamsbekendheid. Ik heb zelf het idee dat we nog niet bijster bekend zijn, en dat het dus niet zo'n ramp is. Een andere vennoot denkt echter dat we al wel redelijk wat naamsbekendheid hebben, en dat we ook wel geld in onze naam gestoken hebben en de bijbehorende huisstijl.

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het gewoon een kwestie van een goede campagne, waarin de nieuwe naam wordt geintroduceerd? Of zien wij misschien dingen over het hoofd? Ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmm, als ik jullie was zou ik de naam veranderen. Als je nu al twijfelt zou ik het zeker doen. Je kunt natuurlijk al je connecties een brief sturen met dit nieuws in jullie nieuwe huisstijl. Op deze manier "zien" ze jullie ook weer eens terug.

 

Ik zou er niet al te lang mee wachten, anders zijn jullie de verkeerde naam aan het promoten :)

 

Succes ermee!

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul,

 

Naamsverandering is iets waar jullie het met alle vennoten over eens moeten zijn en is iets wat je niet overhaast moet doen.

 

In sommige gevallen is een naamsverandering echter gewenst om als onderneming te groeien naar "volwassenheid". Er gaat echter wel wat voorbereiding en research in zitten voor je daadwerkelijk onder een andere naam verder gaat.

 

Ook brengt het de nodige kosten met zich mee, denk alleen maar aan domeinregistratie, nieuwe huisstijl, nieuwe website, visitekaartjes voor alle vennoten, etc.

 

Als je daarnaast verder gaat onder een andere naam en wellicht rechtsvorm hoor je dit ook aan je klanten over te brengen, natuurlijk het liefst meet nieuwe visitekaartjes, briefpapier en website.

 

Dus zorg dat jullie net even verder kijken, want dat maakt jullie anders. ;)

Link naar reactie
  • 0

Wat ik uit je verhaal begrijp, is dat het niet zozeer om de naamsverandering gaat, als wel dat jullie als groep hebben besloten het nu allemaal 'serieus' te gaan doen. Het is dus geen kwestie van alleen nieuwe kaartjes drukken.

 

Ik denk dat je eerste als groep goed moet bepalen wat dit betekent. Tot nu was het ondernemerschap vrijblijvend, iets wat je naast je studie deed. Nu wordt het, als ik je goed gegrijp, je fulltime bezigheid. Wat betekent dit voor elk van jullie? En, wat betekent dit voor je klanten wat betreft type producten/diensten, dienstverlening, tarieven etc.

 

Misschien zou je zelfs moeten besluiten om even net te doen alsof je bedrijf niet bestaat en dat je samen met die groep vrienden bedenkt waar je nieuwe op te richten onderneming over 5 tot 10 jaar moet zijn zijn. Misschien ook een (nieuwe?) ondernemingsplan schrijven.

 

Wanneer je dit allemaal hebt gedaan, kun je nadenken over je positionering, over je branding en over je naam. Je kunt best denken aan een 'campagne', waarin je aangeeft dat je het vanaf nu anders gaat doen, wat dat betekent voor klanten en wat je nieuwe naam is.

 

Als ik je een tip mag geven: stuur geef briefje naar je 10 klanten, maar ga persoonlijk langs om e.e.a. toe te lichten. Zeg gewoon dat je op de koffie langs wilt komen, gewoon een kwartiertje ouwenelen, in een paar minuten uitleggen waarom je dit allemaal doet, je nieuwe kaartje achterlaten en weer op pad.

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties! Er zitten wel tips tussen waar we zelf nog niet aan gedacht hadden. Ik denk dat het niet verkeerd is eens de balans op te maken, en de toekomst van het bedrijf eens onder de loep te nemen.

 

Daarnaast vroeg ik me nog af, zijn er nog veel formele zaken die geregeld moeten worden? En zullen daar grote kosten aan verbonden zijn? Ik kon er op de site van de KVK niks over vinden.

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul,

 

Ik neem aan als er voor een andere naam gekozen wordt jullie met z'n allen ook in een andere rechtsvorm voor de onderneming zullen nemen.

 

Ik heb in het verleden eigenlijk "de verhuisservice" zo'n beetje als leiddraad gebruikt om na te gaan wie/welke instanties je op de hoogte moet brengen.

 

Als eerste zal er natuurlijk de KvK zijn. Als jullie er echter voor kiezen om ook een andere rechtsvorm aan te nemen zal deze nieuw ingeschreven worden in het handelsregister. (Uiteindelijk kan dan de huidige onderneming opgeheven worden.)

 

Bij de (post)bank moet er ook aangegeven worden dat de onderneming van naam verandert.

 

De andere uitvoerende instanties, verzekeraars etc.

 

Je klanten / leveranciers dien je natuurlijk op de hoogte te brengen.

 

Uiteindelijk heb je dan nog de kosten voor nieuwe huisstijl / visitekaartjes / website / etc.

 

Even uit kijken met de nieuwe uitgave van de Goudengids kan ook nog wel eens helpen. Hoef je in ieder geval niet een jaar te wachten op je vermelding. ;)

 

-Off topic- Zelf moet ik zeggen dat jullie huidige naam O.M. helemaal niet verkeerd is - ;D

Link naar reactie
  • 0
Haha, je hebt er moeite voor gedaan zie ik :) Was het lastig te vinden trouwens?

 

Offtopic - 1 minuut ;) Komt door dat linkje onderaan je post meneer Bijl ;D

 

Als jullie met z'n zessen verder gaan denk ik dat, als alles momenteel via een eenmanszaak gaat (wat ik nu even aanneem) wellich een v.o.f. of een andere rechtsvorm wellich interessanter is.

 

Op die manier kun je voorkomen dat er onrust ontstaat over elkaars "inzet". Iets waar op dit forum vaker gesproken wordt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich denk ik dat je de kosten die je moet maken als jullie van naam veranderen even buiten beschouwing moet laten.

 

Ik denk dat jullie eerst moeten kijken wat een eventuele naamsverandering uiteindelijk "oplevert". Is deze makkelijker te onthouden, catchier, more brandable, beter om goodwill mee te kweken, etc.

 

Weeg dit natuurlijk ook af tegen jullie huidige naam, de tijd en geld die jullie hebben geinvesteerd in jullie huidige onderneming.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.