• 0

Maatschap de beste keuze?

Ik zou graag willen weten of de rechtsvorm maatschap de beste vorm voor ons is, en hoe we dat dan het beste kunnen gaan opzetten. Er is veel op internet te lezen, maar concreet heb ik nog wat vragen. Misschien kunnen jullie mij eventueel adviseren, voordat ik naar een bedrijfsjurist ga voor een samenwerkingscontract.

 

Ik wil graag met mijn toekomstige zakelijke partner een bedrijf starten in de uitvaartbranche. Hierbij in het kort wat de wensen zijn:

 

- We benaderen de markt onder 1 handelsnaam

- Social media, marketing doen we gezamenlijk

- Klanten die we krijgen, verdelen we 50/50 (zal worden vastgelegd in contract hoe we dit doen)

- Ieder beheert zijn eigen klanten

- Ieder beheert zijn eigen administratie

- Aansprakelijkheid 100% gescheiden

- Het samenwerkingsverband moet op termijn andere 'maten' kunnen toelaten

- We werken beiden van huis, dus geen grote posten zoals het huren van een pand.

 

Gezien ik zelf wat eigen privé vermogen heb, en hij niet, wil ik ook graag het volgende weten:

 

Voor mij is het belangrijk dat ik mijn privé vermogen zo goed mogelijk kan beschermen tegen eventuele claims die hij kan krijgen door bv. een fout te maken binnen het bedrijf. Ik ga ervan uit dat als hij dit krijgt, dat hij dan alleen aansprakelijk gesteld kan worden? Wat gebeurt er als hij dit niet kan betalen? Kunnen ze mij dan ook aansprakelijk stellen?

 

Daarnaast, heeft hij ook een eigen eenmanszaak (andere branche) als deze failliet zou gaan of een claim zou ontvangen van een ontevreden klant, wil ik daar absoluut niet met mijn vermogen aansprakelijk gesteld worden (als hij dit niet zelf kan betalen). Ik weet niet of ik überhaupt aansprakelijk gesteld kan worden dan als ik samen met hem een maatschap heb, maar dit wil ik wel zeker weten dat dit dan echt gescheiden is.

 

Ik begrijp dat ik meerdere vragen heb. Ik ben benieuwd naar jullie advies/mening.

 

Mijn conclusie tot nu toe is:

 

- Een VOF valt af vanwege de aansprakelijkheid, gezien ik niet aansprakelijk wil worden van eventueel zijn claims/schade/fouten die mijn zakelijke partner kan gaan maken.

 

- Een BV valt ook af i.v.m. te weinig fiscale voordelen als startende onderneming.

 

- Een maatschap lijkt me dus de beste optie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Lauren,

 

Welkom op Higherlevel.

 

- We benaderen de markt onder 1 handelsnaam

(...)

- Aansprakelijkheid 100% gescheiden

(...)

- Een BV valt ook af i.v.m. te weinig fiscale voordelen als startende onderneming.

Mogelijk kom je met deze wensen uit op twee eenmanszaken met een samenwerkingsovereenkomst, waarbij voor de klant duidelijk moet zijn met welke van de eenmanszaken hij of zij een overeenkomst sluit. Zie ook hier.

 

Voor mij is het belangrijk dat ik mijn privé vermogen zo goed mogelijk kan beschermen tegen eventuele claims die hij kan krijgen door bv. een fout te maken binnen het bedrijf. Ik ga ervan uit dat als hij dit krijgt, dat hij dan alleen aansprakelijk gesteld kan worden? Wat gebeurt er als hij dit niet kan betalen? Kunnen ze mij dan ook aansprakelijk stellen?

Bij een VOF krijgt niet hij, maar de VOF de claim. Daarvoor ben jij automatisch ook hoofdelijk aansprakelijk, dus met je volledige prive vermogen. Aangezien jij geld hebt en hij niet, komen ze dat eerder bij jou halen dan bij hem. Tegen claims door fouten kun je je echter behoorlijk goed verzekeren.

 

Wat in de praktijk vaker voor lijkt te komen, gezien de verhalen die nogal eens op Higherlevel verschijnen, is een ander probleem. Namelijk dat de partner geen beroepsmatige fout maakt, maar kosten gaat maken op last van de VOF, zoals een nieuwe auto, waar de andere partner uiteindelijk (deels of geheel) voor opdraait.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Wat in de praktijk vaker voor lijkt te komen, gezien de verhalen die nogal eens op Higherlevel verschijnen, is een ander probleem. Namelijk dat de partner geen beroepsmatige fout maakt, maar kosten gaat maken op last van de VOF, zoals een nieuwe auto, waar de andere partner uiteindelijk (deels of geheel) voor opdraait.

Is dit niet makkelijk op te lossen door bijvoorbeeld aankopen boven de 5000,- door beide partijen goed te laten keuren door middel van beide handtekeningen?

 

[Modedit: quote hersteld]

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

 

Bedankt voor het verwelkomen en uiteraard voor je eerste advies, hierbij gelijk een reactie:

 

"Mogelijk kom je met deze wensen uit op twee eenmanszaken met een samenwerkingsovereenkomst, waarbij voor de klant duidelijk moet zijn met welke van de eenmanszaken hij of zij een overeenkomst sluit. Zie ook hier."

 

Dat was in eerste instantie ook mijn gedachte, maar ik denk dat het toch sterkte is om als "1 front" de markt aan te gaan met 1 website.

 

Ik heb begrepen van de KvK dat als je alles strict gescheiden houdt (dus de werkzaamheden en de facturatie) dat je dan niet aansprakelijk gesteld kan worden als de ander een fout begaat.

 

 

Corrigeer me alsjebieft als dit niet klopt...

 

"Wat in de praktijk vaker voor lijkt te komen, gezien de verhalen die nogal eens op Higherlevel verschijnen, is een ander probleem. Namelijk dat de partner geen beroepsmatige fout maakt, maar kosten gaat maken op last van de VOF, zoals een nieuwe auto, waar de andere partner uiteindelijk (deels of geheel) voor opdraait."

 

Daar ben ik me inderdaad van bewust, daarom zullen we een samenwerkingscontract laten maken door een bedrijfsjurist waarin duidelijk vermeld staat wie/wat voor aankopen/contracten mag afsluiten en alle andere afspraken vastleggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat was in eerste instantie ook mijn gedachte, maar ik denk dat het toch sterkte is om als "1 front" de markt aan te gaan met 1 website.

Dat kan, zo doen bijvoorbeeld winkelcentra het immers ook. Zolang er ergens in het proces voor de klant maar (tijdig) duidelijk wordt met wie er een overeenkomst wordt gesloten. Zeker als je website alleen een uithangbord is en geen online dienstverlening hoeft dat geen probleem te zijn.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.