• 0

Onderneming met margegoederen staken

Beste Forumleden,

 

Ik zit met een vraag waarbij jullie misschien kunnen helpen. Ik wil (misschien) binnenkort stoppen met mijn webwinkel die ik naast mijn reguliere baan heb. Het gaat om een webwinkel waarbij ik alleen handel in margegoederen.

 

Nu zit ik met hetvolgende, mijn voorraad kan ik deels verkopen aan een ander, maar ik blijf ook met een deel zitten dat ik prive wil overnemen en kan ik eventueel zelf gebruiken of deels verkopen. Dit tegen ongeveer dezelfde prijs als mijn inkoopprijs. Moet hier dan BTW over betaald worden? Het lijkt mij zelf niet aangezien het om margegoederen gaat en ik hier nauwelijks nog winst op kan maken mocht ik het verkopen. Heeft iemand hier een mening/advies over?

 

Alvast bedankt voor de informatie.

 

Mvg,

 

N

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Denk dat hier voornamelijk belangrijk is om welk bedrag het gaat.

Stel het gaat om enkele tientjes of paar 100 euro dan gok ik dat je de belastingdienst daar nooit over zal horen, genoeg mensen die prive spullen kopen / verkopen.

 

Maar als het alsnog om duizenden euro's gaat, dan is het natuurlijk een verkapt inkomen, kan je beter eerst nog wat spullen verkopen en dan erna alsnog je webwinkel stoppen. Die korte tijd langer online houden en eventueel 1 x aangifte extra is immers niet veel extra werk.

Link naar reactie
  • 0

Mijn kennis over margegoederen is niet geweldig, maar wellicht helpt het.

 

De margeregeling houdt in dat bij de levering van deze goederen de leverancier alleen btw verschuldigd is over zijn winstmarge. Uitgangspunt is dat de winstmarge per individueel goed wordt bepaald.

 

Kortom; maak je winst, dan betaal je dus belasting over de winst.

 

Je hebt het over de verkoop tegen, of dichtbij, de inkoopprijs. Let er wel op dat je een 'redelijke’ prijs hanteert. Het kan, althans lijkt mij, niet zo zijn dat je 'ineens’ afwijkt van een 'normaal gehanteerde’ winstmarge. Zeker omdat je voornemens bent je bedrijf te staken.

 

Heb je de Belastingdienst al gebeld?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.