• 0

Nieuwe scam: oplichter belt namens Autoriteit Persoonsgegevens (AP)

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) krijgt signalen dat organisaties worden gebeld dat zij een boete moeten betalen omdat hun website niet voldoet aan de AVG. Deze persoon doet zich voor als iemand die namens de Autoriteit Persoongegevens (voorheen CBP) belt. Dit is niet het geval. Dit is geen actie vanuit de AP. Een boete van de AP komt nooit uit de lucht vallen. Er zal altijd een onderzoek aan voorafgaan. Wordt u ook benaderd? Neem dan vooral contact op met onze medewerkers via 088 - 1805 250.

 

Nieuwsbericht: AP waarschuwt voor oplichter

Link naar reactie
  • 0

Actie o.b.v. twee meldingen? Er zijn oplichtingspraktijken met meer meldingen en bovendien schade die geen nieuws- of persbericht krijgen en landelijk nieuws worden.

 

Dit kan natuurlijk ook een pesterij zijn. Of een testpraktijk van een oplichter. In afwachting van meer meldingen en betaalverzoeken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is wel verstandig dat ze zelf waarschuwen dat er nooit zomaar iemand namens de AP zal opbellen of mailen met een boete.

 

Je hebt ook een soortgelijke scam waarbij ze zich voordoen als het CJIB en tamelijk overtuigend uitziende verkeersboetes per email versturen. Het CJIB heeft toen ook laten weten dat ze nooit bekeuringen mailen.

 

Uiteraard kun je als je goed kijkt wel zien dat het geen echte bekeuring is, bijvoorbeeld omdat er geen kenteken op staat of geen exacte locatie. Maar goed, iemand kan erin trappen, als je domweg 10 kilometer overschrijding 'op de A2' neerzet dan is de kans best aanwezig dat de ontvanger daarvan niet opkijkt.

 

Dat de AP het nu al communiceert begrijp ik wel: in tegenstelling tot verkeersboetes zijn boetes voor overtreding van de AVG dingen die iemand nog nooit eerder gezien heeft. Ik heb zelf geen flauw idee hoe dat eruit zou zien, al vermoed ik dat het wel met de papieren post komt.

 

Overigens hebben veel banken weer de naam-nummer controle ingevoerd, in ieder geval voor transacties naar nederlandse rekeningen, dus ik vermoed dat het succes van dit soort fraudepogingen fors zal dalen.

Link naar reactie
  • 0
Dat de AP het nu al communiceert begrijp ik wel: in tegenstelling tot verkeersboetes zijn boetes voor overtreding van de AVG dingen die iemand nog nooit eerder gezien heeft. Ik heb zelf geen flauw idee hoe dat eruit zou zien, al vermoed ik dat het wel met de papieren post komt. Overigens hebben veel banken weer de naam-nummer controle ingevoerd, in ieder geval voor transacties naar nederlandse rekeningen, dus ik vermoed dat het succes van dit soort fraudepogingen fors zal dalen.

 

Tenminste per aangetekende post mag ik hopen:

 

ADMINISTRATIEVE BOETE

Toezichthoudende autoriteiten mogen administratieve boetes opleggen (art. 83 AVG), die kunnen oplopen tot:

 

€ 10 miljoen per jaar bij inbreuken op art. 8, 11 en 25 t/m 43 AVG;

€ 20 miljoen bij inbreuk op:

de basisbeginselen (art. 5 t/m 9 AVG);

de rechten van de betrokkene (art. 12 t/m 22 AVG);

de doorgifte van persoonsgegevens naar derde landen (art 44 t/m 49 AVG).

Ook kan de boete van € 20 miljoen uitgedeeld worden wanneer een organisatie een bevel van de toezichthoudende autoriteit als bedoeld in art. 58 AVG niet naleeft. Echter, de AVG geeft lidstaten de vrijheid om regels vast te stellen over de vraag of en in hoeverre administratieve boetes kunnen worden opgelegd aan in de lidstaat gevestigde overheidsinstanties en overheidsorganen.

 

Scheelt wel, in principe hoeft maar 1 vis te bijten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik verbaas me gewoon een beetje over de snelle actie o.b.v. welgeteld twee meldingen:

 

"Eerder vandaag hoorden we dat twee mensen zijn benaderd door de oplichter", aldus woordvoerder Sandra Loois van de Autoriteit Persoonsgegevens. "Mogelijk heeft hij met meer websites gebeld. Daarom waarschuwen wij er nu voor."

 

Laten we komende week dan even de inhoudelijke update afwachten...

 

...banken bellen en mailen ook over veel zaken niet en naar Digid's schijnt ook weer actief gehengeld te worden. Natuurlijk zijn die waarschuwingen allemaal terecht, maar straks vallen ze ook niet meer op als ze allemaal zo vaag en frequent of zelfs onterecht uitgegeven worden.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Scheelt wel, in principe hoeft maar 1 vis te bijten.

 

Tja, dat is een lastige: die bedragen zijn natuurlijk maxima, en ik neem aan dat de daadwerkelijke boetes niet zo extreem zullen zijn, maar de vraag is wat een realistisch bedrag is, en/of wat een laag genoeg bedrag is dat iemand zonder al te veel nader onderzoek gaat overmaken.

 

De kans dat je pakweg 50.000 euro zomaar overgemaakt krijgt lijkt me nihil. Ze hebben het met 1.000 euro geprobeerd en dat is blijkbaar niet gelukt... en ik denk dat de daadwerkelijke boetes nooit dusdanig laag zijn (zeg 50 of 100 euro) dat mensen ze zonder nadenken betalen.

Link naar reactie
  • 0
Ik verbaas me gewoon een beetje over de snelle actie o.b.v. welgeteld twee meldingen:
"Eerder vandaag hoorden we dat twee mensen zijn benaderd door de oplichter", aldus woordvoerder Sandra Loois van de Autoriteit Persoonsgegevens. "Mogelijk heeft hij met meer websites gebeld. Daarom waarschuwen wij er nu voor."
Laten we komende week dan even de update afwachten... ...banken bellen en mailen ook over veel zaken niet en naar Digid's schijnt ook weer actief gehengeld te worden. Natuurlijk zijn die waarschuwingen allemaal terecht, maar straks vallen ze ook niet meer op als ze allemaal zo vaag en frequent of zelfs onterecht uitgegeven worden. Groet, Highio

 

Lijkt mij een 'preventieve’ handeling, zeker omdat de AVG nog niet zo oud is. Een beetje de hand in eigen boezem steken.

 

Het kan natuurlijk ook vanuit de status komen die de AP geniet, een scam uit naam van de AP zou niet heel gunstig zijn voor ze denk ik.

 

Scheelt wel, in principe hoeft maar 1 vis te bijten.
Tja, dat is een lastige: die bedragen zijn natuurlijk maxima, en ik neem aan dat de daadwerkelijke boetes niet zo extreem zullen zijn, maar de vraag is wat een realistisch bedrag is, en/of wat een laag genoeg bedrag is dat iemand zonder al te veel nader onderzoek gaat overmaken. De kans dat je pakweg 50.000 euro zomaar overgemaakt krijgt lijkt me nihil. Ze hebben het met 1.000 euro geprobeerd en dat is blijkbaar niet gelukt... en ik denk dat de daadwerkelijke boetes nooit dusdanig laag zijn (zeg 50 of 100 euro) dat mensen ze zonder nadenken betalen.

 

Het was natuurlijk een grapje, volgens mij zou de boete ergens 2 - 4% van de jaaromzet bedragen.

 

Je zou toch denken, vanuit het oogpunt van de scammer, dat dit juist niet zou werken.

Is het niet zo dat de scam juist vaak goed gaat door de onoplettendheid van het slachtoffer?

 

Een boete als deze, ongeacht het bedrag, zou direct argwaan moeten wekken. Omdat het allemaal nog zo nieuw en vers is.

 

De kans dat ik in een e-mail van mijn bank zou trappen is vele malen groter dan de kans dat ik in een boete van de AP zou trappen.

 

Edit: Overigens, hij heeft gebeld? Hmm, een grapje wat meer publiciteit krijgt dan noodzakelijk?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.