• 0

Freelance marketeers betalen o.b.v. resultaat i.p.v. uren

Onze doelgroep zijn bedrijven die duurzame relatiegeschenken zoeken. Maandelijks huur ik vele free lancers in voor allerlei marketing activiteiten zoals SEO, Websitebeheer, Social Media, Bloggen en andere marketing. Resultaten zijn nauwelijks te meten en te herleiden. Liefst zou ik alleen willen betalen voor resultaten. Heeft iemand ervaring hoe en met wat voor soort marketing bedrijven je dergelijke afspraken kan maken?

 

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoezo vallen resultaten niet te meten?

 

SEO -> Je positie in Google stijgt

Websitebeheer -> Alles is up to date en werkt naar behoren?

Social media -> Er worden ... post geplaatst, die leiden tot ... reacties / likes / traffic naar je site enzovoorts

Bloggen --> Er worden ... blogartikelen van ... woorden geplaatst.

 

De financiele bijdrage van social media inspanningen en bloggen kun je op zich prima meten door doelen in te stellen bij Google Analytics. En dan heb je nog ook nog affiliate marketing, Google Adwords, Facebook ads enzovoorts waar je alleen betaalt als het jou echt iets oplevert (een bezoeker op je site, een sale). Ook dat is allemaal prima te meten met Analytics doelen.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Het enige wat het meten lastig maakt, is als je zelf niet weet wat je doet en als de genoemde (deel)gebieden overlappen of afhankelijkheden vertonen. En dat is m.i. in de praktijk altijd het geval. Vind maar eens x partijen die dit resultaatafhankelijk voor je in willen gaan vullen en dan nog is de uitkomst natuurlijk niet zeker. Misschien moet je iets meer intern invullen, met minder partijen samenwerken of beter coördineren/managen (meten zoals Bob voorstelt)!?

 

(een bezoeker op de site is nog geen omzet)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat is toch gewoon affiliate marketing ?

Sterker nog: dat noemen ze al een tijdje performance marketing. En het toerekenen van resultaten aan activiteiten (lastig hoor) is attribution. In theorie te doen, maar in praktijk ingewikkeld. Welke stap in de customer journey gaf de doorslag? Misschien kan Adcurve wat voor je betekenen?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad heel erg lastig meetbaar, zeker als je een brede marketingstrategie hebt.

 

Je kunt bijvoorbeeld iemand inhuren om je naamsbekendheid te vergroten, maar hoe koppel je vervolgens extra verkopen aan die prestatie, terwijl je ondertussen ook nog een affiliate program, adwords campagne en mond tot mond reclame hebt lopen?

 

Bij affiliate markeiting is het redelijk eenvoudig gezien iedere affiliate een unieke url heeft of ander methode om de herkomst van de klant te bepalen (referrer oid bij reclame op websites).

 

Bovendien kan een verkoop het resultaat zijn van een combinatie van factoren: je zorgt bijvoorbeeld voor naamsbekendheid door posters in abri's te plaatsen, en zet ook een adwords campagne in. Het zou goed kunnen dat die naamsbekendheid je conversie in de adwords campagne helpt, maar zoiets is extreem lastig te meten.

 

En je hebt inderdaad nog het probleem met bezoek versus conversie: Het kan goed zijn dat een campagne bezoekers naar je website trekt maar daar geen enkele conversie uit komt, wellicht omdat je propositie een stuk minder aantrekkelijk is dan de uitingen doen vermoeden.

Link naar reactie
  • 0

Als reactie op hetgeen hierboven:

 

Juist daarom is het belangrijk om conversie optimalisatie te gebruiken als graadmeter hoe een campagne loopt. Is het doel leads of sales dan kan je aan de hand van conversies zien, wat een campagne oplevert.

 

Focus dan wel op verkeer vanuit 1 bron naar een A/B pagina sturen, zodat het gebruik van meerdere bronnen (traffic vanaf verwijzende sites, traffic vanuit Adwords, traffic vanuit SEO, etc. etc.), de data niet kan versturen.

 

Kies 1 bron van verkeer en zorg van bezoekers van eenduidige kwaliteit (dus stuur niet zowel "goedkoop afwasmiddel kopen" als "beste afwasmiddel kopen" bezoekers naar je pagina's toe, maar zorg voor bezoekers die allen hetzelfde willen, zodat die behoefte waarmee ze binnenkomen, geen effect kan hebben op het aantal conversies);

Maak een conversie optimalisatie test aan;

Houd bij welke versie van de pagina, meer conversies genereert;

Uitkomst: je weet welk element op de website scoort, en wat niet;

Zodat je dit eventueel over de hele website kan gaan uitbouwen / implementeren.

 

Op deze manier krijg je geen 'storingsgevoelige data' binnen en meet je wat werkt en wat niet.

 

Affiliates zijn overigens geweldig maar buitengewoon lastig te vinden, over het algemeen. In de ene markt, makkelijker dan de andere. Echter, ga ook dan toch eerst aan de slag met conversie optimalisatie, want je wilt je affiliates converterende pagina's kunnen aanbieden om gemotiveerd te blijven houden. Als je eenmaal diverse conversie optimalisatie trajecten achter de rug hebt, weet je hoe pagina's opgebouwd moeten worden om je bezoekers te laten kopen. Dat is altijd de eerste stap: weten waar de bezoekers op reageert. Zelfs SEO heeft weinig zin, als binnenkomende bezoekers de website direct weer verlaten. Conversie optimalisatie is de eerste stap! (er van uitgaande dat je al redelijk wat bezoekers genereert en na een basis marktonderzoek slash ondernemingsplan).

 

Link naar reactie
  • 0

Dank dank, echter hoor ik heel veel vaktermen die mij weinig zeggen, ik ben geen marketeer en daarom wil ik de marketing uitbesteden. Ik wil juist een marketingbedrijf inhuren die voor aantoonbare resultaten kan zorgen. Google ranking, naamsbekendheid, likes, bezoekers etc zijn voor mij als leek/klant niet belangrijk. Resultaat zou voor mij zijn informatie aanvragen of omzetstijging. Bestaan er marketing bedrijven die zo werken en hoe kun je die vinden?

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
  • 0

Wat versta je eigenlijk onder 'andere marketing'?

 

En wat doe je als jonge ondernemer aan sales?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Resultaat zou voor mij zijn informatie aanvragen of omzetstijging.

 

Dan google toch maar eens op Google Analytics doelen.

 

Daarmee kun je voorbeeld de bedanktpagina van je contactformulier als doel instellen, en daar een waarde in geld aan koppelen. Als jij bijvoorbeeld uit elke 4 aanvragen 1 order van 400 euro haalt is iedere aanvraag 100 euro waard.

 

In Google Analytics kun je dan precies zien wat elk blogartikel, advertentie, social media kanaal enzovoorts oplevert. Vervolgens kun je dat weer verder specificeren; Als je bijvoorbeeld wilt weten wat een specifieke social media post heeft opgeleverd kijk je naar de waarde die Facebook op die datum heeft opgeleverd.

 

Erg interessante materie dus, die echt niet zo heel lastig is. En het is nog gratis ook!

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Interessante materie inderdaad, maar mogelijk onder de nieuwste wetgeving weer wat lastiger te implementeren. Bovendien heb je gebruikers zie zelf stappen ondernemen om dat volgtraject van google te dwarsbomen: Meestal begint dat met het installeren van een adblocker op de laptop en desktop, die ook de mogelijkheid geven om andere vormen van tracking (pixels etc) te blokkeren.

 

Afhankelijk van de bron lopen de getallen uiteen, maar schattingen lopen op tot ca 40% van de gebruikers van laptops en desktops die een adblocker gebruiken. Op mobiele devices is dat aandeel momenteel veel kleiner (10-20%), dat komt vooral omdat het technisch lastig te implementeren is (je moet het toestel rooten/jailbraiken of een vpn gebruiken die ook advertenties blocked).

Link naar reactie
  • 0

De sales doe ik zelf. Marketing heb ik dus aan allerlei free lancers uitbesteed. Omzet stijgt al 3 achter elkaar flink maar de marketing uitgaven ook en het lijkt er op dat meeste nieuwe klanten via andere klanten of door sales binnenkomen en niet door marketing activiteiten. Dus daarom ben ik nu op zoek naar een marketing methode of bedrijf die wel o.b.v. resultaten afgerekend kunnen worden.

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
  • 0

Dat is voor mij dan best verbazingwekkend. Je bent ondernemer en doet de sales, maar je hebt geen verstand van marketing!?

 

Is er een marketingplan en verkoopprognose (sales forecast) voor dit jaar? Dan zou je als ondernemer toch ook zo ongeveer moeten weten welke (marketing)kosten je kunt maken?

 

Als ervaren HL-gebruiker boven moderator weet ik over welke onderneming we het hier hebben. Misschien toch eens afspreken of overwegen met vermelding te ondernemen? Ik heb wel een mening of idee over zaken die anders moeten of beter kunnen...

 

...probleem daarbij blijft wel dat je in een hoog competitieve markt (met lage marge of relatief hoge prijsstelling) actief bent.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Zelfs als je een idee hebt van je marketing-budget (afgeleid van de te verwachten omzet of bezoen als investering) blijft het lastig om een keuze te maken uit diverse alternatieven. Ook een leuke term voor: allocatie.

 

Vraagsteller wil graag een marketing-helper die werkt op basis van CPL (cost per lead) en die zijn te vinden in het wereldje van affiliates (affiliate-netwerken) maar niet perse voor zo'n specifieke doelgroep als inkopers van relatiegeschenken en met zo'n beperkt aanbod.

 

Dan zul je toch als ondernemer risico moeten nemen en zelf de marketing coördineren. Al eens bij Het Portaal gesnuffeld?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Meeste tijd besteed ik aan inkoop en product/concept/merk ontwikkeling. En daarnaast met logistiek, orderafhandeling en sales. Marketing besteed ik uit (15% vd omzet gaat naar marketing) en echt absoluut geen tijd voor om in te verdiepen. Obv bovenstaande reacties wil ik een marketingpartner zoeken die vooral affiliate en SEO gaat doen.

 

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
  • 0

Affiliate terwijl je zelf geen consumentenverkoop doet? Poeh...

 

Is er een marketingplan en verkoopprognose (sales forecast) voor dit jaar?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In de B2B zie je dit soort voorstellen ("Jij steekt er tijd in en als het mij iets oplevert dan betaal ik je!") vaak bij 'ingenieuze starters' die menen dat zij een wereldidee op het gebied van internet hebben (zoiets van: "Ik ga Marktplaats van de markt vegen – Wie wil mij helpen?") en iemand zoeken die een applicatie gratis bouwt of zoiets.

 

Meestal trapt toch niemand daar in, dacht ik zomaar.

Maar wie weet…

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Hoezo vallen resultaten niet te meten?

 

SEO -> Je positie in Google stijgt

Websitebeheer -> Alles is up to date en werkt naar behoren?

Social media -> Er worden ... post geplaatst, die leiden tot ... reacties / likes / traffic naar je site enzovoorts

Bloggen --> Er worden ... blogartikelen van ... woorden geplaatst.

 

De financiele bijdrage van social media inspanningen en bloggen kun je op zich prima meten door doelen in te stellen bij Google Analytics. En dan heb je nog ook nog affiliate marketing, Google Adwords, Facebook ads enzovoorts waar je alleen betaalt als het jou echt iets oplevert (een bezoeker op je site, een sale). Ook dat is allemaal prima te meten met Analytics doelen.

 

 

Zou jij jezelf pas laten betalen onder voorwaarde dat jij zorgt dat website X op plek X in google verschijnt op zoekterm X en zo niet heb je je werk niet voldoende gedaan?

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0

Absoluut niet. Zeker op zoekwoorden met veel concurrentie kun je als seo bedrijf geen harde garanties geven in de trand van "Ik zorg dat je met zoekterm x op positie x komt binnen x maanden".

Bedrijven die dat soort dingen wel beloven passen meestal technieken toe die in strijd zijn met de richtlijnen van Google. Die werken soms wel, maar dat is maar tijdelijk (al is dat tijdelijk in Nederland soms behoorlijk lang).

 

Je mag echter wel verwachten dat je resultaat krijgt als je in seo investeert. Als je nu op positie 100 staat zonder optimalisatie mag je verwachten dat die positie verbetert als je die pagina optimaliseert, wat gerelateerde artikelen er naartoe linkt en wat andere linkjes plaatst.

 

Ik durf in zo'n geval dan ook best te garanderen dat je gaat stijgen, maar of dat naar nummer 3 of naar nummer 80 is weet ik niet. Het aantal bezoekers zal in elk geval wel toenemen, want behalve op het zoekwoord zelf zul je ook beter gevonden op long tail zoekwoorden.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is een beetje dat er soms onrealistische claims gemaakt worden. Bijvoorbeeld 'ik kan je bedrijf in de top 5 google resultaten krijgen voor zoekterm X'. Vervolgens heb je minstens 10 bedrijven die beweren dat te kunnen. Je zou ze allemaal kunnen inhuren en daarmee noodzakelijkerwijs concluderen dat (tenminste) de helft van die mensen hun belofte niet -kan- nakomen.

 

Overigens zie je als leverancier van websites ook wel eens partijen langskomen die min of meer 'eisen' dat de geleverde website hoog zal scoren in google, terwijl ze zelf de content schrijven. Ik zou ze verder geen enkele toezegging doen daarover - ik kan het technisch nog zo correct opleveren, maar als je content shit is gaat het nooit gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

Onze doelgroep zijn bedrijven die duurzame relatiegeschenken zoeken.

 

Het zou helpen als je meer specifiek in je doelgroepspecificatie zou kunnen zijn. Zeker qua SEO, ranken op de term 'duurzaam relatiegeschenk' gaat simpelweg niet meevallen, maar ook in Adwords zijn bulten concurrentie.

 

Nu, op social media is er op zich al redelijk op te targetten; je zou advertentiegroepen aan kunnen maken voor zelfstandigen die een link hebben met 'iets duurzaams' (van de pvdd via greenpeace naar groene energie), en eigenlijk zou je dat het best zelf doen. Al is het maar om wat meer gevoel te krijgen met waar je mee bezig bent.

 

Belangrijkste vraag; zoek je vooral wederverkopers, of de b2b eindklant?

 

Mocht het vooral die eerste zijn dan kun je op de lange termijn (denk ik) beter in gaan zetten op je merk, wat je via die offline kanalen (promz, leveranciersdagen en PSI) flink de markt in gaat pompen. Zodra je merk een household name gaat worden heb je direct ook minder last van concurrentie; per slot van rekening ben jij de merkhouder.

 

Misschien zelfs een retail-kanaal erbij zoeken dat je producten aan consumenten gaat verkopen zodat je nog meer merkwaarde aan je b2b wederverkopers kunt bieden?

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.