[Artikel] Onderwijs als onderneming - gaat dat wel goed?

Aanbevolen berichten

Onderwijs als onderneming - gaat dat wel goed?

 

Korte samenvatting:

Instellingen in het hoger onderwijs hebben al langer de kenmerken van ondernemingen: sterk centraal bestuur dat alle andere belangen ondergeschikt maakt. Maar ook in het beroeps- en voortgezet onderwijs zijn de instellingen uitgegroeid tot enorme organisaties. Dan zit de leiding op afstand van de filialen en kan het soms gierend uit de klauw lopen. Zoals bij die twee scholen voor VMBO in Maastricht, onderdeel van de

Stichting LVO: 30 locaties, 3000 medewerkers en 26.000 leerlingen.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

 

Schaalvoordelen of schaalnadelen? De ophemeling van een bedrijfsmatige aanpak leidt er vooral toe dat er een bestuurscultuur van zelfverrijking ontstaat, met steeds meer incapabele leidinggevenden uit het vriendjesnetwerk. In de gezondheidszorg, in de sociale woningbouw en in het onderwijs.

 

Breng de oude bovenmeester maar weer terug!

 

 

Link naar het artikel :

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Financieel gezien kan men nu ook niet echt spreken van een gezonde onderneming(bijlage).

 

De bovenmeester is al lang geleden uit beeld verdwenen, NRC schreef hier in 1998 al over.

 

Op dit moment zitten er ruim ongeveer miljoen leerlingen op het voortgezet onderwijs, verdeeld over ongeveer 635 scholen.

 

Gemiddeld dus +/-1550 leerlingen per school. De vraag is een beetje in hoeverre de bedrijfsmatigheid doorslaat. Financieel gezien zou het voor scholen wel handig zijn om samen te werken. Of een centraal bestuur een aanwinst is weet ik eigenlijk niet, dat geeft een beetje een gemengd gevoel.

 

Er is behoorlijk wat mis met ons scholensysteem, althans, er is het nodige misgegaan. In mijn omgeving zijn veel kinderen net klaar met het voortgezet onderwijs, waarbij de ouders zuchtend aan de zijlijn staan te kijken, met de gedacht 'van de wal in de sloot'.

 

De scholengemeenschappen zouden weer wat meer als 'gemeenschap' moeten gaan fungeren. Elkaar helpen, en toch de eigen identiteit kunnen behouden. Lesgeven is en blijft maatwerk, alleen voor dat maatwerk is momenteel niet voldoende ruimte.

 

Ik denk, althans hoop, dat dit straks in grote lijnen weer wordt 'zoals het was', iedereen moet, ook op school, de ruimte krijgen zichzelf te ontwikkelen en ontplooien.

 

Is dit ondertussen niet de zoveelste keer dat er weer iets fout is naar aanloop van, of met, de examens? Volgens mij is dit een terugkomend fenomeen, wellicht niet zo groot als nu, maar ik meen dat er elk jaar wel iets is.

 

De scholen schijnen fouten te hebben gemaakt, het LVO probeert met een oplossing te komen, maar of dat voldoende is moet nog blijken.

 

De vraag is natuurlijk waar de fout zit, want dit zal wel weer een vinger gewijs gaan worden.

WFServlet.pdf

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.