Jump to content
Dribek18

Intern communiceren nieuwe kernwaarden

Recommended Posts

Hallo,

Voor ons middelgrote familiebedrijf hebben we de kernwaarden vormgegeven en willen we ons opnieuw profileren. Maar hoe zorgen we dat alle medewerkers hiervan ook doordrongen worden? Met simpelweg een nieuwsbrief rondsturen zijn we er niet. We hebben veel mensen in de fabriek die geen toegang hebben tot mail. Ook hebben we 4 lokaties met ieder eigen taken.

Wat is nou de beste aanpak om iedereen goed op de hoogte te brengen zodat ze dit ook gaan uitstralen naar onze klanten? En dat ze dit belang ook gaan inzien i.p.v. "ze doen maar.." We hebben te maken met chauffeurs, mensen in de fabriek maar ook kantoorpersoneel.

 

Wie heeft al iets soortgelijks gedaan en heeft tips? Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Spring op de fiets en ga eens met die mensen praten. Kernwaarden? Wat een prietpraat! Trap er niet in.


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie heeft al iets soortgelijks gedaan en heeft tips? Alvast bedankt

Nog nooit zelf gedaan, maar wel een aantal keer geïnitieerd voor bedrijven.

 

Je kan dit zo gek mogelijk maken als dat je zelf wil. Met alleen een nieuwsbrief bij de salarisstrook in de envelop bereik je natuurlijk niet de omslag die je voor ogen hebt.

Je zou kunnen denken aan een personeelsbijeenkomst. Hierbij kun je de directeur alles laten vertellen en uitleggen, maar dat gaat vrij saai worden. Maar huur je een zanger in en bedenk je allerlei opdrachten om de kernwaarden heen, dan wordt het een stuk attractiever.

 

Het is maar net hoe graag en hoe groot jullie nieuwe kernwaarden doorgevoerd moet gaan worden.

En dan is er natuurlijk de follow-up. Ook deze hangt samen met hoe doordrongen jullie de medewerkers ervan willen laten worden. Als je na de bekendmaking er nooit meer wat mee doet, had je het beter niet kunnen bekend maken. Als je bijvoorbeeld een jaar lang een verandertraject in gaat zetten, raakt iedereen er mee besmet.

 

 

 


www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dit hebben we niet met alle medewerkers gedaan, de interesse is ook niet bij iedereen groot. Wel met het managementteam breed over de organisatie en ook getoetst bij een groot deel van onze klanten. Meer betrokkenheid tonen bij onze klanten, maar ook een nieuwe uitstraling/huisstijl ipv het oudbollige wat we hadden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie heeft al iets soortgelijks gedaan en heeft tips? Alvast bedankt

Nog nooit zelf gedaan, maar wel een aantal keer geïnitieerd voor bedrijven.

 

Je kan dit zo gek mogelijk maken als dat je zelf wil. Met alleen een nieuwsbrief bij de salarisstrook in de envelop bereik je natuurlijk niet de omslag die je voor ogen hebt.

Je zou kunnen denken aan een personeelsbijeenkomst. Hierbij kun je de directeur alles laten vertellen en uitleggen, maar dat gaat vrij saai worden. Maar huur je een zanger in en bedenk je allerlei opdrachten om de kernwaarden heen, dan wordt het een stuk attractiever.

 

Het is maar net hoe graag en hoe groot jullie nieuwe kernwaarden doorgevoerd moet gaan worden.

En dan is er natuurlijk de follow-up. Ook deze hangt samen met hoe doordrongen jullie de medewerkers ervan willen laten worden. Als je na de bekendmaking er nooit meer wat mee doet, had je het beter niet kunnen bekend maken. Als je bijvoorbeeld een jaar lang een verandertraject in gaat zetten, raakt iedereen er mee besmet.

 

 

 

Dankjewel! Dat ben ik met je eens, ik dacht ook aan een personeelsbijeenkomst of per vestiging eigenlijk. En dan met de dialoog aangaan, maar hoe maak ik het dan leuk zonder dat het heel veel kosten met zich meebrengt.

 

En inderdad die follow-up is belangrijk, de vraag is dan hoe we dit kunnen doen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even vanuit de arbeiders/werkvloer gedacht: het management heeft weer iets bedacht en er wordt van bovenaf weer iets opgelegd.

Zoiets gebeurt veel en gaat vaak mis omdat de werkvloer er niet bij betrokken is geweest.

Een mogelijke introductie van het geheel kan zijn om er een feestje van te maken, gratis bier en gehaktballen en een leuke presentatie. Vooral duidelijk maken wat het voordeel van het nieuwe geheel kan zijn, want dat is vaak lastig te begrijpen voor de werkvloer.

 

Past wel leuk bij de conclusie van het stuk dat vorige week in de krant stond: als directeuren en managers ziek zijn zal niemand ze missen, als vuilophalers en stratenmakers ziek zijn klaagt iedereen. ;D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat past inderdaad bij dat stuk.

En inderdaad die gedachte bij de medewerkers willen we voorkomen. Natuurlijk is het wel door het management bedacht, de medewerkers interesseert dit niet zo, maar het moest wel eens een keer gebeuren. En nu moet het zo goed mogelijk worden doorgevoerd overal.

Tja en het voordeel voor de medewerkers is lastig te benoemen. Zij doen gewoon zoals altijd heel goed hun eigen ding. Maar zonder nieuwe klanten wordt het werk ook minder, dus de juiste uitstraling is belangrijk.

Bijeenkomsten met bier en gehaktballen zijn sowieso een goed idee. Maar hoe zorgen we ervoor dat het meer wordt dan dat met een leuk praatje.

 

 

 


full quote van direct voorgaand bericht verwijderd tgv leesbaarheid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel met het managementteam breed over de organisatie en ook getoetst bij een groot deel van onze klanten. Meer betrokkenheid tonen bij onze klanten, maar ook een nieuwe uitstraling/huisstijl ipv het oudbollige wat we hadden.

Ook chauffeurs en productiemedewerkers snappen dat een bedrijf zich moet ontwikkelen. Dat is uit te leggen in gewone mensen-taal. Maar dan moet je geen stagiairs (of coaches) inhuren die over kernwaarden gaan praten.

 

Gooi een kistje achterin de auto en ga elke week bij een vestiging langs om eens met je medewerkers te praten. En vergeet dan niet te luisteren.

 

Een event met gehakt voelt ook wat gekunsteld aan. Chauffeurs snappen kernwaarden alleen wanneer ze met gehaktballen geserveerd worden? Maak er een omslagjaar van waarin zakelijke besprekingen gecombineerd worden met sportieve en feestelijke activiteiten. Kies een passend thema. Kleed het zo aan dat mensen er thuis over kunnen praten. Denk aan merchandise. Die kinderen trots naar school kunnen dragen, zonder schaamte: goh, wekt jouw ma bij de Kernthema? Werk de omslag uit op team- en ploegniveau, en vraag suggesties. Werk aan betrokkenheid.

 


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het idee achter een bijeenkomst is meer dat het leuk gemaakt moet worden. Of dat nou met gehaktballen of feestelijke activiteiten is. Dat laatste is al eens eerder gedaan. Maar ze willen bij ons geen feestje waar dan ook iets zakelijks gecombineerd wordt, dat heeft in het verleden wel wat weerstand opgewekt of alleen maar desinteresse omdat ze wachtten op de activiteit of bbq of wat dan ook.. Daarnaast kost dat ook veel meer budget en of dat dan direct het beoogde effect heeft? Want hoe zorgen we dan voor die betrokkenheid?

 

Onze medewerkers zijn wel betrokken bij de organisatie, veel medewerkers werken hier al jarenlang, maar veranderingen vinden ze niet fijn. De nieuwe huisstijl was al erg lastig. Het moet juist leuk zijn, zodat ze nog meer deskundigheid uitstralen, servi egericht zijn, kwaliteit en vakmanschap uitstralen.

 

 


full quote van direct voorgaand bericht verwijderd tgv leesbaarheid

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Dribek18,

 

welkom, eerlijk gezegd hebben we hier geen idee wat jouw positie binnen deze onderneming is of wat voor rol je bij dit project/traject speelt, maar hoe functioneert jullie ondernemingsraad of hoe gaan personeelsvergaderingen op de locaties in het werk? Is dit nog niet eerder (voor)gecommuniceerd?

 

Op ondernemersforum Higherlevel vind je doorgaans zelfstandigen (zonder personeel) of kleine ondernemers met kleinere ondernemingen, terwijl familiebedrijven ook best aardig georganiseerd zijn als je even rondkijkt of rondvraagt voor bespreking van dit soort vraagstukken.

 

Het komt een beetje raar over dat je personeel niet weet te bereiken als zij geen bedrijfsmail of internettoegang op het werk hebben. Misschien is dat ook wel een verbeterkans in praktische en bedrijfscommunicatieve zin!

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar huur je een zanger in en bedenk je allerlei opdrachten om de kernwaarden heen, dan wordt het een stuk attractiever.

 

Bij de Rabo leverde dat legendarische beelden op. Niet echt attractief, wel legendarisch ;D

 


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren 

 

Column: de MKB Verzuim-ontzorgverzekering, een grote stap vooruit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onze medewerkers zijn wel betrokken bij de organisatie, veel medewerkers werken hier al jarenlang, maar veranderingen vinden ze niet fijn. De nieuwe huisstijl was al erg lastig. Het moet juist leuk zijn, zodat ze nog meer deskundigheid uitstralen, servicegericht zijn, kwaliteit en vakmanschap uitstralen.

Deskundigheid uitstralen? Vakmanschap uitstralen?

 

Zijn ze deskundig? Beschikken ze over vakmanschap? In bedrijven waar de leiding zich vooral zorgen maakt over de uitstraling zit het probleem doorgaans bovenin, niet aan de basis.

 


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onze medewerkers zijn wel betrokken bij de organisatie, veel medewerkers werken hier al jarenlang, maar veranderingen vinden ze niet fijn. De nieuwe huisstijl was al erg lastig. Het moet juist leuk zijn, zodat ze nog meer deskundigheid uitstralen, servicegericht zijn, kwaliteit en vakmanschap uitstralen.

Deskundigheid uitstralen? Vakmanschap uitstralen?

 

Zijn ze deskundig? Beschikken ze over vakmanschap? In bedrijven waar de leiding zich vooral zorgen maakt over de uitstraling zit het probleem doorgaans bovenin, niet aan de basis.

 

 

Ja ze zijn zeker zeer deskundig, meer dan ze zelf beseffen. Dat krijgen we terug van onze klanten. We willen dat ook meer uitstralen ook naar andere en nieuwe klanten. Nog meer onze kennis delen, meer servicegericht, meer pro actief.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Dribek18,

 

welkom, eerlijk gezegd hebben we hier geen idee wat jouw positie binnen deze onderneming is of wat voor rol je bij dit project/traject speelt, maar hoe functioneert jullie ondernemingsraad of hoe gaan personeelsvergaderingen op de locaties in het werk? Is dit nog niet eerder (voor)gecommuniceerd?

 

Op ondernemersforum Higherlevel vind je doorgaans zelfstandigen (zonder personeel) of kleine ondernemers met kleinere ondernemingen, terwijl familiebedrijven ook best aardig georganiseerd zijn als je even rondkijkt of rondvraagt voor bespreking van dit soort vraagstukken.

 

Het komt een beetje raar over dat je personeel niet weet te bereiken als zij geen bedrijfsmail of internettoegang op het werk hebben. Misschien is dat ook wel een verbeterkans in praktische en bedrijfscommunicatieve zin!

 

Groet,

 

Highio

 

Ik werk al sinds mijn 16e bij ons bedrijf. We willen meer professionaliseren en mijn rol is om dit interne gedeelte op te pakken. Onze personeelsbijeenkomsten zijn vooral bijpraten en gezelligheid, per locatie dat wel. De nieuwe huisstijl is gepresenteerd en ook weten ze dat de directie bezig is met de nieuwe uitstraling. Communicatie gaat via vergaderingen, nieuwsbrief, het prikbord en 1 op 1. op deze manier bereiken we ons personeel. Maar bij mededelingen waar zij het belang niet zo van inzien op papier zal zo'n boodschap op deze manier overbrengen weinig tot geen succes hebben. Chauffeurs en de mensen van productie bijvoorbeeld hebben geen mailtoegang, inderdaad een verbeterpunt wellicht, maar ze hebben dit ook nooit nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Klinkt als een cultuur-vraagstuk waarbij de top moet beginnen om verandering niet te behandelen als een projectje (nieuw logo) of eenmalig event (introductie nieuwe kernwaarden) maar als een langlopende activiteit om betrokkenheid opnieuw vorm te geven. Dan ga je nieuwe kernwaarden dus in praktijk brengen, niet alleen maar propageren. Anders is het holle praat.

 

Het verzet dat je even aanstipte met woorden als weerstand en desinteresse duiden erop dat vernieuwingen ervaren worden als management-hobby top-down en niet als gedeeld belang.


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor ons middelgrote familiebedrijf hebben we de kernwaarden vormgegeven

(...)

Maar hoe zorgen we dat alle medewerkers hiervan ook doordrongen worden?

Precies zulke verzoeken krijg ik wel eens van potentiele opdrachtgevers. "We hebben het allemaal al bedacht, alleen de medewerkers moeten nog even snel worden overtuigd!" En die opdrachten sla ik beleefd af. Je kunt als management wel iets beslissen en dat de medewerkers vervolgens opleggen, maar je moet niet verwachten dat je ze daarmee "doordringt", dat je ze daarmee intrinsiek motiveert of dat ze je besluit als kernwaarde gaan voelen. Laat staan uitstralen.

 

Het komt nu voor de medewerkers van buitenaf en niet van binnenuit, dus voor hun zal het nooit een kernwaarde worden. Zeker niet als je het communicatief over de schutting wilt gooien, of dat nu tijdens een gehaktbal of een duur uitje is. Oftwel, kies duidelijk tussen de opties "besluit iets voor ze dat ze moeten" en "ontwikkel samen iets dat ze willen". Beide opties zijn legitiem en hebben voor- en nadelen. Maar... gelukkig kan het ook allebei, in volgorde.

 

Je kunt heel duidelijk zijn naar de medewerkers: "De kernwaarden hebben we als management gewoon besloten, punt. Maar we willen samen met jullie kijken hoe we die in jullie praktijk tot uiting kunnen laten komen. Welke ideeën hebben jullie daarvoor? Wat hebben jullie daarvoor nodig?"

 

Aandacht geven, luisteren en serieus nemen doen wonderen. Wat vaak gezien wordt als weerstand tegen verandering is vaak positieve energie om bij te willen dragen en betrokken te willen worden. Ruimte geven werkt dan beter dan druk uitoefenen.

 

Kernwaarden moet je wat mij betreft dus niet "presenteren", "communiceren" of "leuk maken", maar samen ontwikkelen of op zijn minst samen operationaliseren. Anders kom je nooit verder dan een poster aan de muur waarbij de medewerkers gniffelend denken "dat hebben ze daarboven mooi verzonnen, maar dat is niet hoe het er hier echt aan toe gaat..."

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voor ons middelgrote familiebedrijf hebben we de kernwaarden vormgegeven en willen we ons opnieuw profileren. Maar hoe zorgen we dat alle medewerkers hiervan ook doordrongen worden?

 

Volgens mij snap jij niet wat kernwaarden zijn.

 


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou die "kernwaarden" vertalen in wat je nu precies wilt van elke individuele medewerker (dus geen doelstelling voor "met z'n allen"), zodat het pragmatisch wordt en begrijpelijk voor iedereen in zijn persoonlijke rol. En dat dan vervolgens standaard onderdeel maken van de 1 op 1 gesprekken, die je in de komende periode voor dat doel wat vaker zou kunnen laten plaatsvinden.

 

Wat verwacht je bijvoorbeeld van je chauffeurs m.b.t. de nieuwe wind die moet gaan waaien? Kun je een specifiek punt noemen dat via "vergaderingen, nieuwsbrief, het prikbord en 1 op 1" geen succes werd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las een keer dat een directeur van een taartenbakker bij een taartenfotoshoot (marketingfoto's) was.

Na de shoot ging hij de taart proeven.

 

Hij vond de taart niet lekker en liet toen de hele fotoshoot overdoen met een andere taart.

 

Hij wilde geen taarten verkopen met foto's van een taart die niet lekker was.

 

Kernwaarde mag duidelijk zijn: Alleen de lekkerste taarten voldoen.


Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept