• 0

HACCP opstellen of hygiënecode voor voedingssupplementen

Beste lezers,

 

Ik werd niet geheel wijs van het doorspitten van de NVWA pagina's en andere posts op dit forum, dus vandaar dat ik het volgende wil vragen. Ik ben onderdeel van een klein bedrijfje dat een voedingssupplement op de markt gaat brengen waarbij wij de ingrediënten en alle verdere benodigheden (verpakking, labels, capsules) laten bezorgen bij ons. In een speciale ruimte zetten wij alles dan in elkaar.

 

Ik ben tot nu toe tot de conclusie gekomen dat voedingssupplementen worden gezien als levensmiddelen en uiteraard een HACCP protocol nodig hebben; wij zijn immers betrokken bij het verwerken en verpakken van de ingredienten. Op de site van de NVWA staat dan dat een hygiënecode ook gebruikt mag worden om te voldoen aan de wetgeving; zou de hygienecode van het CBL (http://www.cbl.nl/hygienecode/ , detailhandel!) dan voldoen? Of moeten wij toch echt zelf een HACCP gaan uitvoeren en deze laten controleren door de NVWA? En is de controle door de NVWA dan ook noodzakelijk? Dit laatste vooral vanwege de tijd die dat weer in beslag gaat nemen.

 

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op Higherlevel!

 

Gevolgd door 'oei, voedingssupplementen'. Het gebied waar toch de nodige regels en voorschriften bestaan.

 

Voordat we ingaan op je HACCP, welke een voedselveiligheidssysteem is waarin protocols beschreven staan. Eerst even beginnen bij het begin:

 

Je hebt het over nieuw op de markt brengen, in hoeverre is het een nieuw supplement? Bestaan er gelijke supplementen, of is het echt een nieuw supplement?

 

Ervan uitgaand dat je geen nieuwe ingrediënten of supplementen gaat aanbieden, waarbij de regel is dat het ingrediënt vóór mei 1997 niet in significante mate in de EU in de handel was (dus nieuw), zie onderstaand:

 

De NVWA heeft wel regels, gebaseerd op de warenwetregeling.

Naast de NVWA heb je nog te maken met de Europese richtlijn en het warenwetbesluit informatie levensmiddelen, waarin de regels voor het etiketteren ook in staan. Voor voedingssupplementen gelden ook nog specifieke etiketteringseisen. Er moet bijvoorbeeld duidelijk op het etiket vermeld zijn welke stoffen er in zitten. Bovendien moet er een vermelding op staan dat voedingssupplementen niet als vervanging voor gevarieerde voeding worden gebruikt. Ook moet je een gebruiks of doseringsadvies vermelden.

 

Daarnaast mag je niet zomaar een medische claim voeren, een gezondheidsclaim mag daarentegen weer wel.

 

Je kunt, naast de HACCP, ook overwegen om GMP (Good Manufacturing Practice) te voeren, ondanks dat dit voornamelijk bekend is vanuit de pharmaceutische industrie, is dit een prima kwaliteitswaarborgsysteem. Let hierbij wel, het is geen vervanging van de HACCP, maar een aanvulling.

 

Natuurlijk moet je zeker voldoen aan de traceerbaarheid van alle ingrediënten.

 

Indien je bovenstaand hebt uitgewerkt, ben je met de HACCP al een heel eind. Ik zou absoluut geen standaard HACCP gebruiken, maatwerk is hier van belang. Echter zul je door het bovenstaande lijstje af te werken, zelf je CCP’s kunnen benoemen. Vanuit dat oogpunt stel je een waarborg plan/controleplan op, wat de basis vormt voor je HACCP.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de welkomst en de informatie. Gelukkig zijn wij al bekend met alle factoren waar we verder aan moeten voldoen, zoals de etikettering en andere wetgeving. De vraag is vooral toegespitst op het feit of een hygiënecode (die wij uiteraard naar onze situatie aanpassen) van een overkoepelende branche relevant genoeg is of dat wij toch zelf een HACCP moeten uitvoeren, en of die ook dan via de NVWA moeten laten goedkeuren.

 

Nogmaals dank voor de tijd.

Link naar reactie
  • 0
Bedankt voor de welkomst en de informatie. Gelukkig zijn wij al bekend met alle factoren waar we verder aan moeten voldoen, zoals de etikettering en andere wetgeving. De vraag is vooral toegespitst op het feit of een hygiënecode (die wij uiteraard naar onze situatie aanpassen) van een overkoepelende branche relevant genoeg is of dat wij toch zelf een HACCP moeten uitvoeren, en of die ook dan via de NVWA moeten laten goedkeuren. Nogmaals dank voor de tijd.

 

Een standaard HACCP, en zeker degene waar je naar verwijst, is een beetje als een 'kant en klare' kerstkaart bestellen, je krijgt het aangeleverd als dubbelgevouwen A4-tje. De invulling moet je zelf nog even verzorgen.

 

Wat ik (ook in mijn vorige post) probeer te zeggen is dat je het grootste gedeelte al klaar hebt. Je zou, in dit stadium, al moeten weten waar jouw CCP's liggen. Je kunt een standaard HACCP code bestellen, of het helpt, ik denk het niet.

 

Je zult direct op je vingers worden getikt. Waarom? Dat je onder de noemer 'levensmiddelen' valt, zegt niets. Een bedrijf welke vlees bewerkt heeft een heel ander HACCP plan dan bijv. een bedrijf welke kaas verwerkt. Alleen het A4-tje is hetzelfde, waarbij het je het A4-tje dus moet zien als de zeer gestandaardiseerde handelingen.

 

Je denkt erover om een HACCP plan te bestellen voor de 'fooddetailhandel en groothandel'. Jij bent geen van beide, jij bent producent.

 

De HACCP is gebaseerd op 7 basisprincipes . Als je dit doorleest zul je zien dat er niets overblijft van een gestandaardiseerd plan.

 

En ja, je HACCP moet, of je nu een standaard plan of zelfgemaakt gebruikt, beoordeeld worden.

Link naar reactie
  • 0

interessant, als wederverkoper krijg ik er ook wel eens iets van mee.

 

ik sluit me geheel aan bij de woorden van Jeroen, hij heeft er een stuk meer verstand van dan ik.

aanvullend wil ik je meegeven dat jij optreedt als producent en dus volledig verantwoordelijk bent als er iets misgaat, dus dan wil je er toch alles aan doen om te voorkomen dat het misgaat? ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook bezig met het op de markt brengen van een bestaande kruidenformule (uit de Ayurveda) in een nieuw (westers) jasje op de NL-se markt. Ik importeer het product uit India, waar het geproduceerd wordt, en ben aan het kijken of ik de verpakking in NL of in India ga doen. Prijzen liggen hier hoger uiteraard, maar mogelijk is het betere kwaliteit verpakkingsmateriaal en voldoe ik dan beter een regelgeving iz hygiëne etc, of iig kan ik dat dan beter aantonen. De producent waar ik mee ga werken in India voldoet aan de GMP van de WHO en heeft hier certificaten van. Hoe werkt het met de hygiënecode en het HACCP in mijn geval? Moet ik dit (laten) opstellen voor mijn producent in India? Wordt hij daar gecontroleerd door NL-se instanties, of werkt NL hiervoor samen met de lokale autoriteiten? Hoe gaat dit in zijn werk?

 

Alvast heel erg bedankt voor iedere hulp hierin. Vind het erg moeilijk om op basis van de info van de NL-se instanties op de diverse websites hierover uitsluitsel te vinden.

 

grt, Dennis.

Link naar reactie
  • 1

Je legt een behoorlijk interessant en complex vraagstuk voor. Ondanks dat de import van voedingsmiddelen en/of supplementen vanuit India buiten mijn core business valt, denk ik dat ik je een heel eind op weg kan helpen.

 

Ik zou zeggen: Pak een kopje koffie! Ik neem je mee op reis in de wonderlijke wereld van de levensmiddelenindustrie, hopelijk om zo je antwoord te vinden.

 

Om jouw vraag zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden zal ik deze opdelen in deelvragen/antwoorden. Waarbij we beginnen met het land zelf.

 

India

 

India staat redelijk bekend vanwege de onveiligheid in haar levensmiddelen industrie. In 2010 heeft de Food Safety and Standards Authority of India (FSSAI) geconstateerd dat 13% van de bemonsterde voedingsproducten gifstoffen bevatten, een flinke verhoging ten opzichte van 2008 (8.79%). Hierop is gereageerd met de oprichting van het National Food Science and Risk Assessment Centre (NSFRAC).

 

De producent Nestlé heeft in 2017 het Nestlé Food Safety Institute (NSFI) opgericht om het vertrouwen van de aandeelhouders en consument terug te winnen. De aanleiding hiervoor was onder andere een recall in 2015.

 

In 2017 heeft er nog een uitwisselingsproject plaatsgevonden om India te helpen bij het reduceren van antibiotica in de consumptiemelk.

 

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar dit is een beetje het toonbeeld van hoe India er voor staat met betrekking tot onderzoek en ontwikkeling in het kader van veiligheid van levensmiddelen. Je hebt dus naast de gebruikelijke protocollen ook de consument voor je te winnen, dit is een niet te onderschatten factor.

 

Wat komt er allemaal bij kijken?

 

Om de veiligheid van levensmiddelen te kunnen waarborgen zul je gebruik moeten maken van de internationaal erkende protocollen en normen. Vooralsnog ga ik ervan uit dat je vraag gaat over de toepassing als levensmiddel en/of voedingssupplement van je kruidenformule. Mocht je kruidenformule ook gebruikt gaan worden voor cosmetica dan komt er nog wat meer bij kijken.

 

De feitelijke productie zal plaatsvinden in India, het grootste gedeelte van de -zo niet alle- protocollen en normen zullen dus ook in India worden geïmplementeerd en gecontroleerd (door de FSSAI). Het verpakken van de producten zou ik persoonlijk ook in India laten plaatsvinden. Hierdoor voorkom je dubbele werkzaamheden. Bij samenvoeging en/of verpakken van ingrediënten/producten in Nederland ontkom je anders ook niet aan de HACCP en andere normen, daarnaast zal verpakken in India de kwaliteit van het product ten goede komen.

 

Let op: Als importeur blijf je verantwoordelijk voor alle producten die jij importeert. Alle nader te noemen normen en protocollen vrijwaren jou niet van je controleplicht. De NVWA kan de geïmporteerde producten bemonsteren.

 

De internationaal erkende protocollen en normen waaraan zal moeten worden voldaan zijn als volgt:

 

De producent ofwel de Food Business Operator (FBO):

 

[*]De FBO zal moeten beschikken over de Food Safety Standard (FSS) licentie.

 

[*]Hazard Analysis Critical Control Points (HACCP).

 

De HACCP is natuurlijk de kern voor het veilig produceren. De HACCP wordt (in geval van India) aangevuld en/of onderverdeeld in het volgende:

 

[*]Good Manufacturing Practices (GMP);

[*]Good Hygiene Practices (GHP);

[*]Food Safety Management System (FSMS).

 

De FSMS kan worden gecombineerd met de HACCP, gezien deze protocollen nagenoeg gelijk zijn. Let op: De HACCP moet voldoen aan de Europese normen zoals voorgeschreven in EG-verordening 852/2004;

 

[*]NEN en ISO 9001:2015 de internationale norm voor kwaliteitsmanagement;

 

[*]NEN en ISO 22000:2005 het internationaal managementsysteem voor veiligheid van levensmiddelen. Let op: Deze norm wordt medio september vervangen door NEN en ISO 22000:2018;

 

[*]World Health Organisation - Good Manufacturing Practices (WHO-GMP) de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie voor kwaliteitsborging bij de productie van levensmiddelen. Deze kan afwijken van de lokale GMP;

 

[*]Optioneel en specifiek voor jou: Het AYUSH mark standard en premium.

 

De importeur (jij):

 

Jij zult de FBO moeten voorzien van de etiketten. Waarbij je moet voldoen aan onderstaand (quote uit mijn antwoord richting originele vraagsteller):

 

Het warenwetbesluit informatie levensmiddelen, waar de regels voor het etiketteren ook in staan.

 

Voor voedingssupplementen gelden ook nog specifieke etiketteringseisen. Er moet bijvoorbeeld duidelijk op het etiket vermeld zijn welke stoffen er in zitten. Bovendien moet er een vermelding op staan dat voedingssupplementen niet als vervanging voor gevarieerde voeding worden gebruikt.

Ook moet je een gebruiks of doseringsadvies vermelden. Daarnaast mag je niet zomaar een medische claim voeren, een gezondheidsclaim mag daarentegen weer wel.

 

De reden dat jij de FBO van de etiketten gaat voorzien is omdat deze toegespitst zijn op de Nederlandse wet en regelgeving. Indien je dit over zou laten aan de FBO vergroot je onnodig de kans op foutieve informatie of opmaak. Je hoeft de etiketten niet fysiek aan te leveren, er zijn programma's waarin jij de volledige opmaak bepaald, de FBO hoeft ze dan alleen maar af te drukken en de producten van de etiketten te voorzien.

 

Praktische tip

 

Bij het produceren van verschillende producten wijs je etiketten -die de FBO moet printen en de producten van zal voorzien- niet aan op naam, maar op nummer. Neem thee als voorbeeld, 4 smaken (bosbes/aardbei, aardbei/munt, citroen/munt en rooibos) met verschillende ingrediënten. De namen van de producten liggen dicht bij elkaar, door de taalbarrière is de kans op fouten dus aanwezig. Je gaat dus zowel de recepturen en etiketten groeperen en nummeren zodat deze met elkaar corresponderen.

Dat werkt als volgt:

[*]Productiegroep “TEA”.

[*]Receptuur: TEA 1, TEA 2, TEA 3, TEA 4.

[*]Label: TEA 1, TEA 2, TEA 3, TEA 4.

 

Jij plaatst een productieopdracht bij de FBO voor 1000 doosjes TEA 2. De FBO weet dus direct welk receptuur nodig is en welke etiketten hierbij moeten worden gebruikt. Dit systeem is kinderlijk eenvoudig, maar verkleint de kans op fouten aanzienlijk.

 

Controle

 

Zoals eerder gemeld ligt de controleplicht bij jou. De producten moeten dus worden getest in onafhankelijke testlaboratoria in India en Europa. Waarbij de Good Laboratory Practice (GLP) kan worden aangeraden voor kwaliteitsborging.

 

Afsluitend

 

Er zijn Nederlandse importeurs die reeds samenwerken met Maharishi Ayurveda. Deze schijnt al te voldoen aan alle zojuist genoemde standaarden, ik zou je willen adviseren eens contact met hen te zoeken.

 

Naast bovenstaand komt bij importeren natuurlijk nog veel meer kijken. Lees je goed in en laat je bijstaan door mensen met vakinhoudelijke kennis.

 

Ik hoop dat ik je met bovenstaande informatie een stuk op weg heb kunnen helpen. Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben nodig ik je van harte uit ze te stellen!

 

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord. Hierbij wat vragen die bij mij opkomen na lezen van jouw antwoord.

 

Over HACCP:

Je stelt: "Bij samenvoeging en/of verpakken van ingrediënten/producten in Nederland ontkom je anders ook niet aan de HACCP en andere normen". Bedoel je hiermee dat als ik in India laat produceren EN verpakken, ik wel ontkom aan de HACCP? Echter, later zeg je dat HACCP onderdeel is van de internationaal erkende protocollen en normen waar een FBO aan moet voldoen, en weer later dat de HACCP wordt aangevuld/onderverdeeld door GMP, GHP en FSMS. Wat betekent dit? Moet ik nu wel of niet aan de HACCP voldoen? Zoja, hoe? Kan je dat nog eens uitleggen?

 

Over GMP:

De producent in India heeft dus GMP van de WHO. Hoe verhoudt dit tot de door jou genoemde FSS? Kan ik de GMP uit India gebruiken, en zoja, hoe doe ik dat? (hoe vul ik deze aan, waar dien ik dit in etc?)

 

Over Ayush:

Verder zie ik dat jij spreekt over de 'Ayush-mark'. Op de website van mijn producent zie ik: "GMP certified by the Ayush Department. (State Licensing Authority – Govt of Punjab)", is dat hetzelfde? Wat kan ik hiermee?

 

Over FSSAI:

Ook zeg je dat de FSSAI controleerd. Moet ik hier zelf nog iets in doen? Bv dit bij de NL-se instanties melden oid?

 

Dank!!

 

 

Link naar reactie
  • 0
Over HACCP: Je stelt: "Bij samenvoeging en/of verpakken van ingrediënten/producten in Nederland ontkom je anders ook niet aan de HACCP en andere normen". Bedoel je hiermee dat als ik in India laat produceren EN verpakken, ik wel ontkom aan de HACCP?

 

Je moet het anders lezen:

 

“Het verpakken van de producten zou ik persoonlijk ook in India laten plaatsvinden. Hierdoor voorkom je dubbele werkzaamheden. Bij samenvoeging en/of verpakken van ingrediënten/producten in Nederland ontkom je anders ook niet aan de HACCP en andere normen, daarnaast zal verpakken in India de kwaliteit van het product ten goede komen.”

 

Jij stelde in je bericht het volgende:

 

“Ik importeer het product uit India, waar het geproduceerd wordt, en ben aan het kijken of ik de verpakking in NL of in India ga doen.”

 

Indien je zowel produceert en verpakt in India, en dus alleen verkoopt in Nederland, voorkom je dubbele werkzaamheden omdat je in Nederland dan geen HACCP verplichting hebt. De FBO is wel verplicht een HACCP te voeren/hebben.

 

Echter, later zeg je dat HACCP onderdeel is van de internationaal erkende protocollen en normen waar een FBO aan moet voldoen, en weer later dat de HACCP wordt aangevuld/onderverdeeld door GMP, GHP en FSMS. Wat betekent dit?

 

De HACCP is verplicht en moet voldoen voldoen aan de Europese normen zoals voorgeschreven in EG-verordening 852/2004. De GMP en GHP zijn aanvullend en dienen niet ter vervanging van de HACCP. De FSMS is de Indiase standaard en wordt dus aan voldaan wanneer je aan de HACCP, GMP en GHP voldoet, waarbij de HACCP de FSMS overlapt.

 

 

Moet ik nu wel of niet aan de HACCP voldoen? Zoja, hoe? Kan je dat nog eens uitleggen?

De FBO moet aan de HACCP(en de rest) voldoen.

Er is redelijk wat informatie te vinden over het opstellen van een HACCP, zoals de 7 basissprincipes die ook in dit topic te vinden zijn.

 

Over GMP: De producent in India heeft dus GMP van de WHO. Hoe verhoudt dit tot de door jou genoemde FSS?

 

WHO-GMP en FSS zijn niet hetzelfde. De FBO moet en - en voeren. Niet of - of.

 

Kan ik de GMP uit India gebruiken, en zoja, hoe doe ik dat? (hoe vul ik deze aan, waar dien ik dit in etc?)

 

Je FBO heeft een WHO-GMP, geen gewone GMP, het kan best zijn dat de WHO-GMP genoeg dekkend is om ook als standaard GMP te gebruiken, lijkt me wel maar durf ik niet te garanderen.

 

Over Ayush: Verder zie ik dat jij spreekt over de 'Ayush-mark'. Op de website van mijn producent zie ik: "GMP certified by the Ayush Department. (State Licensing Authority – Govt of Punjab)", is dat hetzelfde? Wat kan ik hiermee?

 

De ayush mark is optioneel en niet te gebruiken voor eventuele wettelijke verplichtingen.

 

Over FSSAI: Ook zeg je dat de FSSAI controleerd. Moet ik hier zelf nog iets in doen? Bv dit bij de NL-se instanties melden oid? Dank!!

 

De FSSAI is de Indiase NVWA. De FSSAI heeft dan ook dezelfde controlerende functie als de NVWA. In beginsel hoef jij niets te doen, echter kan dit per product afwijken. Ook hier kan ik geen garanties geven.

 

Als laatste opmerking:

 

Je kunt niet kiezen welke protocollen of normen worden toegepast. Lees de originele reactie nog een keer goed door, nagenoeg alle essentiële informatie is hier te vinden. Waarbij de FBO dus moet voldoen aan:

[*]FSS;

en

[*]HACCP;

Aangevuld met:

[*]GHP

[*]GMP

Samen vormt dit de FSMS.

en

[*]NEN en ISO 9001:2015

en

[*]NEN en ISO 22000:2005

 

Mocht je dit doorzetten, schakel een gerenommeerd bureau in om je bij te staan, je wilt hier niet zelf mee aan de slag gaan.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.