• 0

Iets prive op de zaak kopen?

Hallo!

 

Vraagje. (Situatie: ZZP)

Ik wil een nieuw apparaat kopen met daarbij een speciale verzekering voor dat apparaat.

Voor privégebruik.

 

Nu blijkt dat de webwinkel 10% korting biedt op het product (niet de verzekering) als je zakelijk besteld. De consumentenrechten maken niet zoveel uit gezien de verzekering voor zowel particulieren als zakelijk hetzelfde is en de dekking uitgebreider is dan de standaard garantie. Door dat verzekeringspakket te kopen heb ik dus exact dezelfde rechten qua schade/garantieafhandeling.

 

Nu is de vraag, mag je iets op bedrijfsnaam kopen dat je direct overhevelt naar privé?

Dus ik vraag geen BTW terug en op de inkomstenbelasting wordt het als privé-onttrekking gezet (en het bedrag breng ik meteen ook privé weer in zodat het saldo €0 is.).

 

Mag dat? Als dat namelijk mag dan zou het stom zijn om die 10% niet aan te nemen natuurlijk. :)

Ik zie bij de belastingdienst enkel staan dat je privé-onttrekkingen op moet geven, dat lijkt me nogal logisch. Maar er staat nergens of zoiets als dit toegestaan is omdat ik niet van plan ben om het überhaupt zakelijk te gaan gebruiken; het gaat direct naar privé.

 

Ergens lijkt het me dat dat niet mag omdat je intentie al is dat het totaal geen zakelijke aankoop is, maar ik ben wel vaker positief verrast over belastingregels. :)

 

Iemand enig idee? Of een artikel waarin dat zou staan?

Op Google vind ik alleen heel erg veel over auto's, maar die worden altijd wel deels zakelijk gebruikt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, hoor. Dat kan gewoon. Een zakelijke aankoop die je (nagenoeg) volledig privé gaat gebruiken (meer dan 90%), is verplicht privévermogen voor de inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting is een aankoop verplicht privévermogen, als je het 100% privé gebruikt. Je kunt de aankoop in dit geval voor beide belastingen dus gewoon buiten de boeken houden.

 

Je zou het zelfs gewoon kunnen betalen met je privebankpasje. Dan heb je ook geen geschuif via privestoringen of -opnames.

 

Blijkbaar is de enige voorwaarde dat je een product bestelt waarbij de leverancier en factuur naar je onderneming mag sturen. Dat is hun keus. Voor een zzp'er maakt dat fiscaal en juridisch meestal niet zo heel veel uit, want de onderneming, dat ben je zelf (eenmanszaak heeft geen rechtspersoonlijkheid). Het enige (juridische) verschil zou inderdaad je mogelijke rechten zijn. Maar als je dat met die verzekering weet glad te trekken, is er volgens mij niets op tegen.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Om wat voor apparaat gaat het?

 

Of je het helemaal buiten de boeken kunt houden betwijfel ik - zakelijk krijg je er natuurlijk wel een factuur voor, zelfs als je het direct van een prive-rekening betaalt. Ik weet niet zeker of je er voor mag kiezen zo'n factuur uberhaupt niet te boeken, zelfs als je daardoor de belastingdienst helemaal niet benadeeld.

Link naar reactie
  • 1

De belastingdienst beoordeeld alleen of kosten zakelijk zijn. Niet met welke intentie je ze koopt. Verder niet al te ingewikkeld doen met de factuur. Neem hem op in je administratie als deze aan de onderneming is gericht. Boek het bedrag incl btw als privé opname en alles is netjes zoals het hoort.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties. :)

Het gaat om een aardig dure TV.

 

Ik denk inderdaad ook niet dat je de factuur zomaar buiten je boeken kan houden. Immers zal die factuur bij de tegenpartij ook aan jou uitgereikt zijn. Maar dat was ook niet m'n intentie. :) Gewoon op naam van de zaak kopen en vervolgens als privé-onttrekking aanmerken. Het bedrag stort ik vanaf privérekening naar zakelijk, dan is de balans onder de streep 0; evenveel privé uit als in voor deze bestelling.

 

Volgens mij ben je niet verplicht om de BTW terug te vorderen en later weer te corrigeren, dat mag je ook zelf verrekenen; als het maar duidelijk is dat je dat hebt gedaan? Desnoods kan je het wel terugvorderen en meteen weer privé corrigeren op dezelfde aangifte trouwens, je mág het aan het einde van het jaar corrigeren maar naar mijn weten mag je het ook in het lopende kwartaal meteen al corrigeren.

 

Wel fijn dat dat mag! Scheelt toch weer. :)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ...

Het bedrag stort ik ...

Volgens mij ...

Desnoods ...

Waarom toch moeilijk doen als het makkelijker kan?

 

Lees het antwoord van Roel nog eens, maar nu woord voor woord.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk inderdaad ook niet dat je de factuur zomaar buiten je boeken kan houden.

[..]

Volgens mij ben je niet verplicht om de BTW terug te vorderen en later weer te corrigeren,

De Belastingdienst heeft niets met deze factuur te maken, omdat zowel voor de inkomsten- als omzetbelasting deze aankoop een 100% privéaangelegenheid is, ongeacht de tenaamstelling. Alleen omgekeerd is het zo dat de tenaamstelling op de factuur correct moet zijn om de btw terug te kunnen vorderen. Voor de inkomstenbelasting is dat zelfs niet noodzakelijk, omdat je de kosten voor die belasting uitsluitend aannemelijk moet kunnen maken (ongeacht de tenaamstelling).

 

Maar dat is hier allemaal niet het geval. De kosten en btw hebben niets met je onderneming te maken en laat je dus buiten je boekhouding. Op zich kun je uiteraard de factuur wél inboeken, de btw níet terugvragen, betaling via privé laten lopen, en geld heen en weer schuiven, maar weet dan dat je gewoon moeilijk aan het doen bent om het moeilijk doen. Fiscaal heeft het geen enkel nut.

 

Ik vond de reactie van Roel dan ook wel erg ironisch. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bij elke aankoop die je doet bij Makro, Sligro, Staples e.d. wordt een factuur gemaakt op naam van je bedrijf.

Er zijn ondernemers die daar wekelijks privéaankopen doen, omdat het zo fijn of goedkoop of leuk is of dergelijke (vinden zij dan). Voor zowel kleding, huishoudelijke dingen, etenswaren etc.

 

Je gaat dan toch niet wekelijks allerlei facturen die niet ter zake doen in je boekhouding opnemen...

Dan wordt het wel een heel uitgebreide administratie met voornamelijk privéuitgaven.

 

Maar op zich mag het natuurlijk.

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.