• 0

Belasting betalen andere landen voor tournament wereldwijd

Hallo allemaal.

 

Ik wil graag een online game tournament beginnen van een spel dat ik speel. Het is geen gok spel.

 

Ik wil minimaal (voorbeeld) 10 dollar inschrijf kosten laten betalen en 5 euro service kosten. Totaal 15 dollar intree geld.

 

Ik verwacht dat totaal plaatje +/- 4000 euro word inclusief service kosten en al. Ik heb de belastingdienst al gebeld en gevraagt eerst zonder de service kosten want ik wilde er eerst geen geld aan verdiennen, zij hebben beatwoord dat ik dan niet aan de belastingdienst hoef te betalen want ik verdien er niets mee (maar voor de zekerheid hebben ze gezegt dat ik een Belasting Inspectuer een brief moet schrijven om het uit te sluiten) maar ik wil toch wel iets aan verdiennen want er zit er veel tijd aan.

 

 

Vraag 1: Nu weet ik dat de spelers vanuit alle landen komen dus hoe moet ik de BTW afdragen aan andere landen. (is hier trouwens ook een bedrijf die dat voor mij dat kan doen?)

 

Vraag 2: hoe moet ik dat doen met de facturen.

 

Vraag 4: hoe moet de factuur eruit zien moet het via mijn eigen onderneming gaan of moet ik een nieuwe onderneming starten bij de KVK. (mijn bedrijf staat nu onder een fotografie onderneming)

 

Vraag 5: Moet ik alleen de geld die ik zelf verdien opgeven bij de jaaropgave bij de belastingdienst.

 

Vraag 6: mag ik paypal gebruiken. (dit is cruciaal omdat paypal makkerlijk betalen is)

 

 

Graag hoor ik van jullie.

 

Groeten,

Question asker.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik ga ervan uit dat je met een online toernooi bedoelt dat de spelers vanuit hun eigen lokatie deelnemen, niet dat jij een zaaltje afhuurt en dat deelnemers vanuit dat zaaltje online gaan, want dat maakt vermoed ik nogal een verschil uit.

 

Ik wil minimaal (voorbeeld) 10 dollar inschrijf kosten laten betalen en 5 euro service kosten. Totaal 15 dollar intree geld.

 

Net als Twabla wil ik vragen wat het verschil is tussen inschrijfgeld en servicekosten. Met de invoering van de ecommerce richtlijn van 2014 zijn verborgen kosten verboden, dus 10 euro inschrijfgeld vragen om daar later 5 euro servicekosten aan toe te voegen, mag niet.

 

Je mag wel de kosten opsplitsen, om de deelnemer bijvoorbeeld duidelijk te maken waarvoor hij betaalt (aangenomen dat je zin hebt in de discussies die daarop volgen), maar het moet consumenten van tevoren duidelijk zijn hoeveel ze moeten betalen.

 

Ik verwacht dat totaal plaatje +/- 4000 euro word inclusief service kosten en al. Ik heb de belastingdienst al gebeld en gevraagt eerst zonder de service kosten want ik wilde er eerst geen geld aan verdiennen, zij hebben beatwoord dat ik dan niet aan de belastingdienst hoef te betalen want ik verdien er niets mee (maar voor de zekerheid hebben ze gezegt dat ik een Belasting Inspectuer een brief moet schrijven om het uit te sluiten) maar ik wil toch wel iets aan verdiennen want er zit er veel tijd aan.

 

De belastingdienst wil een deel van je inkomen hebben. Inkomen = winst = omzet min kosten. Op het moment dat jij geen winst maakt, betaal je ook geen inkomstenbelasting. Bij heel weinig winst hoef je volgens mij zelfs geen aangifte te doen (al vermoed ik dat dit toernooi niet je enige inkomstenbron is; je moet over je totale inkomen aangifte doen).

 

Vraag 1: Nu weet ik dat de spelers vanuit alle landen komen dus hoe moet ik de BTW afdragen aan andere landen. (is hier trouwens ook een bedrijf die dat voor mij dat kan doen?)

 

Btw wordt over het algemeen geheven in het land waar de dienst wordt verleend. Bij een elektronische dienst is dit niet per se duidelijk (je zou bij wijze van spreken in een vliegtuig dat rondjes over het drielandenpunt vliegt kunnen spelen of kunnen hosten). Je zult op de site van de belastingdienst moeten uitzoeken wat op jou van toepassing is.

 

Als je in andere landen btw moet afdragen, dan heb je binnen de EU in elk geval te maken met het MOSS-systeem. Jij betaalt dan aan de Nederlandse belastingdienst die op zijn beurt jouw btw doorsluist naar de deelnemende landen. Je moet dan bepaalde gegevens over deelnemers 10 jaar bewaren (onder andere hoe jij hebt bepaald waar de deelnemer op het tijdstip van de dienstverlening was).

 

Merk op dat de belastingdienst je btw-plichtig moet hebben verklaard, voordat je btw in rekening mag brengen. Vaak volgt dit automatisch na inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

 

Vraag 2: hoe moet ik dat doen met de facturen.

 

Als de spelers consumenten zijn, hoef je geen facturen uit te reiken, wel desgewenst een betalingsbewijs. Als de spelers ondernemers zijn (en als ondernemer spelen), bijvoorbeeld omdat het professionele e-sportlui zijn, dan moet je wel een factuur uitreiken.

 

Om niet gillend gek te worden kun je het beste wel een zo goed mogelijke administratie bijhouden, inclusief facturen. Een administratie geeft je onder andere inzicht in de werkelijke kosten, zodat een volgend toernooi makkelijker te organiseren is.

 

...

 

Wat is er met vraag 3 gebeurd? :)

 

Vraag 4: hoe moet de factuur eruit zien moet het via mijn eigen onderneming gaan of moet ik een nieuwe onderneming starten bij de KVK. (mijn bedrijf staat nu onder een fotografie onderneming).

 

Als je een eenmanszaak hebt, kun je niet een tweede eenmanszaak starten. Wel kun je een nieuwe handelsnaam voeren voor je tweede activiteit, deze desgewenst bij de KVK registreren, onder die naam handel drijven, een aparte bankrekening voeren, en eigen factuurnummers gebruiken ... als je dat wil, het hoeft niet. Mogelijk staat het wel professioneler.

 

Naast een eenmanszaak kun je ook een VOF, BV enzovoort hebben. Dat speelt hier gok ik niet, maar dan weet je dat.

 

Vraag 5: Moet ik alleen de geld die ik zelf verdien opgeven bij de jaaropgave bij de belastingdienst.

 

In principe wel. Er zijn uitzonderingen als je mensen in loondienst hebt, maar ik weet daar weinig vanaf en er zijn allerlei verschillende constructies die tot verschillende administratieve verplichtingen lijken te leiden. Misschien iets voor een vervolgvraag als je de organisatie gaat opzetten.

 

Vraag 6: mag ik paypal gebruiken. (dit is cruciaal omdat paypal makkerlijk betalen is)

 

Ja, dat is tussen jou en je leveranciers en afnemers.

 

Merk op dat als Paypal niet presteert, dat niet jouw verplichtingen ongedaan maakt. Stel een speler betaalt zijn 15 euro, maar Paypal maakt dat geld niet aan jou over, dan heb jij nog steeds een overeenkomst met die speler. Je kunt dit in algemene voorwaarden gedeeltelijk uitsluiten, maar niet voor consumenten.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik had een heel mooi bericht gemaakt maar het is dus niet gepost. excuus voor het traag reageren.

 

Beste Branko Collin

 

Net als Twabla wil ik vragen wat het verschil is tussen inschrijfgeld en servicekosten. Met de invoering van de ecommerce richtlijn van 2014 zijn verborgen kosten verboden, dus 10 euro inschrijfgeld vragen om daar later 5 euro servicekosten aan toe te voegen, mag niet.

 

Je mag wel de kosten opsplitsen, om de deelnemer bijvoorbeeld duidelijk te maken waarvoor hij betaalt (aangenomen dat je zin hebt in de discussies die daarop volgen), maar het moet consumenten van tevoren duidelijk zijn hoeveel ze moeten betalen.

 

Ik wist niet dat er geen verborgen kosten mochten worden gemaakt, ik was dit niet van plan maar ik zou wel wat aan willen verdienen. Dus eigenlijk wat je zegt is dus dat ik de deelnemer moet vermelden wat de kosten precies zijn. De service kosten zijn in mijn ogen het onderhouden van de tournament en de uren die ik er aanbesteed

 

-

De belastingdienst wil een deel van je inkomen hebben. Inkomen = winst = omzet min kosten. Op het moment dat jij geen winst maakt, betaal je ook geen inkomstenbelasting. Bij heel weinig winst hoef je volgens mij zelfs geen aangifte te doen (al vermoed ik dat dit toernooi niet je enige inkomstenbron is; je moet over je totale inkomen aangifte doen).

 

Nee dit is niet mijn enige bron van inkomen.

 

-

 

Btw wordt over het algemeen geheven in het land waar de dienst wordt verleend. Bij een elektronische dienst is dit niet per se duidelijk (je zou bij wijze van spreken in een vliegtuig dat rondjes over het drielandenpunt vliegt kunnen spelen of kunnen hosten). Je zult op de site van de belastingdienst moeten uitzoeken wat op jou van toepassing is.

 

Als je in andere landen btw moet afdragen, dan heb je binnen de EU in elk geval te maken met het MOSS-systeem. Jij betaalt dan aan de Nederlandse belastingdienst die op zijn beurt jouw btw doorsluist naar de deelnemende landen. Je moet dan bepaalde gegevens over deelnemers 10 jaar bewaren (onder andere hoe jij hebt bepaald waar de deelnemer op het tijdstip van de dienstverlening was).

 

Merk op dat de belastingdienst je btw-plichtig moet hebben verklaard, voordat je btw in rekening mag brengen. Vaak volgt dit automatisch na inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

 

1. Hoe weet de belastingdienst welke bedrag naar de land van afkomst moet als ik alleen een inkomsten belasting doe? Moet ik de betaling bewijs door sturen naar de belastingdienst?

2. Over de tijdstip en locatie is het dan wel dus handig dat ik een betaling bewijs maak.

3. Ja ik ben BTW plichtig.

4. welke landen zijn 0% btw was ik benieuwd naar

5. De deelnemers komen vanuit de hele wereld

 

-

 

Als de spelers consumenten zijn, hoef je geen facturen uit te reiken, wel desgewenst een betalingsbewijs. Als de spelers ondernemers zijn (en als ondernemer spelen), bijvoorbeeld omdat het professionele e-sportlui zijn, dan moet je wel een factuur uitreiken.

 

Om niet gillend gek te worden kun je het beste wel een zo goed mogelijke administratie bijhouden, inclusief facturen. Een administratie geeft je onder andere inzicht in de werkelijke kosten, zodat een volgend toernooi makkelijker te organiseren is.

 

1. Ja dan lijkt mij toch handig dat ik een betaling bewijs uitreikt naar de deelnemers.

2. Nee het zijn geen pro Esports.

3. Administratie bijhouden is een hele goeie ik had ook al zoon idee want dit gaat wel hectisch worden.

4. Hoe zit het met de leeftijd, de meeste deelnemers zijn wel tussen de 10 jaar en 21. Zijn hier regels aan verbonden en moet ik dit verplicht melden op het algemene voorwaarden, als in je ouders moeten toestemming geven etc.

 

-

 

Wat is er met vraag 3 gebeurd?

 

Die was er niet ik heb niet goed genummerd haha

 

-

 

Als je een eenmanszaak hebt, kun je niet een tweede eenmanszaak starten. Wel kun je een nieuwe handelsnaam voeren voor je tweede activiteit, deze desgewenst bij de KVK registreren, onder die naam handel drijven, een aparte bankrekening voeren, en eigen factuurnummers gebruiken ... als je dat wil, het hoeft niet. Mogelijk staat het wel professioneler.

 

Naast een eenmanszaak kun je ook een VOF, BV enzovoort hebben. Dat speelt hier gok ik niet, maar dan weet je dat.

 

Met een nieuwe handels merk komt daar weer niet de administratie bij kijken? als in bij een eenmanszaak? Ik zou het jammer vinden als ik de boekhouder nog een pakket moet kopen in plaats van mijn huidige onderneming. Want nu doet hij inkomsten belasting en btw voor 1 onderneming. Krijg je dan ook een nieuwe KVK nummer of word de handelsmerk onder het huidige KVK geregistreerd?

 

-

 

In principe wel. Er zijn uitzonderingen als je mensen in loondienst hebt, maar ik weet daar weinig vanaf en er zijn allerlei verschillende constructies die tot verschillende administratieve verplichtingen lijken te leiden. Misschien iets voor een vervolgvraag als je de organisatie gaat opzetten.

 

Misschien is dit een vraag voor me boekhouder.

 

-

 

Ja, dat is tussen jou en je leveranciers en afnemers.

 

Merk op dat als Paypal niet presteert, dat niet jouw verplichtingen ongedaan maakt. Stel een speler betaalt zijn 15 euro, maar Paypal maakt dat geld niet aan jou over, dan heb jij nog steeds een overeenkomst met die speler. Je kunt dit in algemene voorwaarden gedeeltelijk uitsluiten, maar niet voor consumenten.

 

Wat bedoel je precies met uitsluiten, me zelf beschermen of duidelijk maken dat paypal het niet kan over maken maar dat de deelnemer als nog een ticked heeft voor de tournament? Tevens is het misschien ook handig om aan de deelnemers te vragen om bewijs van aankoop te sturen naar een Mail of dergelijke.Tot nu toe heb ik gezien dat bij een andere succesvolle tournament paypal is gebruik zonder problemen.

 

 

Hartstikke bedankt voor het reageren, dit heeft mij enorm geholpen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat Branko met verborgen kosten bedoelt, mag hij zelf uitleggen. Je kan als ondernemer elke prijs vragen voor jouw diensten. Je mag ook gerust beweren dat 10 euro voor het abonnement is en 5 euro voor servicekosten, maar als klant zou ik me afvragen wat dat nou weer voor raar onderscheid is.

 

Je ziet het soms in buitenlandse restaurants, dat een gerecht 10 euro kost en dan komt daar ineens 25% servicekosten bij. Lokale gewoonten. De e-commerce richtlijn heeft daar vast niks mee te maken. Het zal wel gaan om verborgen kosten voor online diensten die pas achteraf opgevoerd worden. Volgens mij zeg jij gewoon vooraf 10 euro inschrijfkosten en 5 euro servicekosten, dus dat mag. Niks verborgens aan. Maar je hebt iets in je hoofd en het blijft onduidelijk wat. Dat schrikt klanten af.

 

Verder gaat het om 267 klanten en 4000 euro omzet, dus hou het simpel. :P

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zeg jij gewoon vooraf 10 euro inschrijfkosten en 5 euro servicekosten, dus dat mag. Niks verborgens aan.

 

Je bent tegenwoordig verplicht om een duidelijke totaalprijs inclusief alle verplichte kosten te vermelden.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat doet-ie toch duidelijk? 10 dollar + 5 euro = 15 dollar. Yen mag ook. Wat een warboel. :P

 

Als die "= 15 dollar" letterlijk in het aanbod (en niet pas bij het afrekenen) erbij staat is het duidelijk.

 

"10 dollar + 5 euro" is zo'n gedoe met omrekenen tussen dollars en euro ;)

 

En alleen "10 dollar + 5 dollar" in het aanbod vermelden zonder totaalbedrag mag dus niet.

Tenzij het totaal bedrag nog niet bekend is. Bijvoorbeeld als je 10 dollar per persoon zou rekenen, en 5 dollar servicekosten per bestelling (ongeacht het aantal personen).

 

Zie ook de ACM over ticketverkoop

Link naar reactie
  • 0

Nog een andere vraag,

 

Ik wil een doosje naar de deelnemers sturen met een sleutel hanger als deelname wereldwijd. Is dit mogelijk en is dit duur en is dit aftrekbaar vanuit de onderneming? Gemaakte kosten?

 

 

Twaba & maxnn ik zit nog na te denken hoe ik ga doen maar ik ga sowieso de prijs duidelijk vermelden

 

Ik wacht nog op de antwoord van branko colin

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er lekker een hobby of vereniging van maken, dit heeft weinig met ondernemen en eigen (haalbaarheids)onderzoek te maken.

 

Je stelt een tamelijk interessante fiscale vraag en dan vervolg je met een idee van sleutelhangers versturen? Dan ga je opeens een combinatie van producten en diensten leveren. :P

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Net als Twabla wil ik vragen wat het verschil is tussen inschrijfgeld en servicekosten. Met de invoering van de ecommerce richtlijn van 2014 zijn verborgen kosten verboden, dus 10 euro inschrijfgeld vragen om daar later 5 euro servicekosten aan toe te voegen, mag niet.

 

Je mag wel de kosten opsplitsen, om de deelnemer bijvoorbeeld duidelijk te maken waarvoor hij betaalt (aangenomen dat je zin hebt in de discussies die daarop volgen), maar het moet consumenten van tevoren duidelijk zijn hoeveel ze moeten betalen.

 

Ik wist niet dat er geen verborgen kosten mochten worden gemaakt, ik was dit niet van plan maar ik zou wel wat aan willen verdienen. Dus eigenlijk wat je zegt is dus dat ik de deelnemer moet vermelden wat de kosten precies zijn. De service kosten zijn in mijn ogen het onderhouden van de tournament en de uren die ik er aanbesteed

 

Nee, je hoeft de deelnemer niet te zeggen wat de kosten precies zijn.

 

Maar deelname aanbieden voor 10 euro en bij de kassa 15 euro in rekening brengen, dat mag niet.

 

Ik wil ook niet zeggen dat je dit van plan was, wou je alleen maar waarschuwen, omdat servicekosten nou net zo'n woord is dat in het verleden werd gebruikt om vliegtuigkaartjes voor 10 euro te verkopen, om er bij de kassa achter te komen dat je 300 euro moest betalen. Wel mag je kosten voor extra's later in het bestelproces toevoegen.

 

Of je de deelnemer inzage in de kosten geeft, mag je helemaal zelf weten. Het zou te ver gaan dat hier te bespreken, maar een overzicht van kosten geven heeft zowel voordelen als nadelen.

 

Btw wordt over het algemeen geheven in het land waar de dienst wordt verleend. Bij een elektronische dienst is dit niet per se duidelijk (je zou bij wijze van spreken in een vliegtuig dat rondjes over het drielandenpunt vliegt kunnen spelen of kunnen hosten). Je zult op de site van de belastingdienst moeten uitzoeken wat op jou van toepassing is.

 

Als je in andere landen btw moet afdragen, dan heb je binnen de EU in elk geval te maken met het MOSS-systeem. Jij betaalt dan aan de Nederlandse belastingdienst die op zijn beurt jouw btw doorsluist naar de deelnemende landen. Je moet dan bepaalde gegevens over deelnemers 10 jaar bewaren (onder andere hoe jij hebt bepaald waar de deelnemer op het tijdstip van de dienstverlening was).

 

Merk op dat de belastingdienst je btw-plichtig moet hebben verklaard, voordat je btw in rekening mag brengen. Vaak volgt dit automatisch na inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

 

1. Hoe weet de belastingdienst welke bedrag naar de land van afkomst moet als ik alleen een inkomsten belasting doe? Moet ik de betaling bewijs door sturen naar de belastingdienst?

 

Als je btw in rekening brengt, moet je die aangeven en betalen. Door je aangifte weet de belastingdienst wat waar naar toe moet.

 

De vraag is dus nog steeds óf je btw moet afdragen, dat zul je zelf moeten uitzoeken.

 

Als de spelers consumenten zijn, hoef je geen facturen uit te reiken, wel desgewenst een betalingsbewijs. Als de spelers ondernemers zijn (en als ondernemer spelen), bijvoorbeeld omdat het professionele e-sportlui zijn, dan moet je wel een factuur uitreiken.

 

Om niet gillend gek te worden kun je het beste wel een zo goed mogelijke administratie bijhouden, inclusief facturen. Een administratie geeft je onder andere inzicht in de werkelijke kosten, zodat een volgend toernooi makkelijker te organiseren is.

 

4. Hoe zit het met de leeftijd, de meeste deelnemers zijn wel tussen de 10 jaar en 21. Zijn hier regels aan verbonden en moet ik dit verplicht melden op het algemene voorwaarden, als in je ouders moeten toestemming geven etc.

 

Kinderen mogen uitgaven doen als dat gebruikelijk is voor hun leeftijd. Een kind mag van zijn zakgeld een ijsje kopen, maar als een kind bij de dealer een auto aankoopt, dan geldt die aankoop als niet tot stand gekomen.

 

Je zult zelf moeten uitzoeken wat gebruikelijk is.

 

Als je een eenmanszaak hebt, kun je niet een tweede eenmanszaak starten. Wel kun je een nieuwe handelsnaam voeren voor je tweede activiteit, deze desgewenst bij de KVK registreren, onder die naam handel drijven, een aparte bankrekening voeren, en eigen factuurnummers gebruiken ... als je dat wil, het hoeft niet. Mogelijk staat het wel professioneler.

 

Naast een eenmanszaak kun je ook een VOF, BV enzovoort hebben. Dat speelt hier gok ik niet, maar dan weet je dat.

 

Met een nieuwe handels merk komt daar weer niet de administratie bij kijken? als in bij een eenmanszaak? Ik zou het jammer vinden als ik de boekhouder nog een pakket moet kopen in plaats van mijn huidige onderneming. Want nu doet hij inkomsten belasting en btw voor 1 onderneming. Krijg je dan ook een nieuwe KVK nummer of word de handelsmerk onder het huidige KVK geregistreerd?

 

Om met dat laatste te beginnen, je krijgt geen nieuw KVK-nummer, de handelsnaam wordt onder de huidige KVK geregistreerd.

 

Vragen over je boekhouding en de kosten daarvan kun je beter aan je boekhouder vragen.

 

Merk op dat ik 'kun je' zei: je kunt bijvoorbeeld best voor je marketing twee handelsnamen voeren, maar voor de facturatie één.

 

Ja, dat is tussen jou en je leveranciers en afnemers.

 

Merk op dat als Paypal niet presteert, dat niet jouw verplichtingen ongedaan maakt. Stel een speler betaalt zijn 15 euro, maar Paypal maakt dat geld niet aan jou over, dan heb jij nog steeds een overeenkomst met die speler. Je kunt dit in algemene voorwaarden gedeeltelijk uitsluiten, maar niet voor consumenten.

 

Wat bedoel je precies met uitsluiten, me zelf beschermen of duidelijk maken dat paypal het niet kan over maken maar dat de deelnemer als nog een ticked heeft voor de tournament? Tevens is het misschien ook handig om aan de deelnemers te vragen om bewijs van aankoop te sturen naar een Mail of dergelijke.Tot nu toe heb ik gezien dat bij een andere succesvolle tournament paypal is gebruik zonder problemen.

 

Aangezien je met consumenten werkt, speelt dit dus niet. Maak het alsjeblieft niet ingewikkelder dan het al is.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.