• 0

Uit vof stappen & onderhandelingen uitkoop

Hallo,

 

Ik ben 2 jaar geleden samen met een vriendin een webshop in natuurlijke cosmetica gestart. Ik wil hier nu mee stoppen omdat de kosten hoger zijn dan de opbrengsten en we maar blijven investeren. De gemiddelde omzet per maand (obv de afgelopen 3 maanden is € 3000, de kosten ongeveer hetzelfde)

 

Mijn vriendin heeft aangegeven verder te willen gaan en heeft per mail een voorstel gestuurd. Hierin geeft ze aan mij het hele bedrag terug te willen betalen obv een aantal voorwaarden. Ze wil mij terugbetalen uit de netto-winst aan het einde van het jaar, máár de eerste € 20.000 winst zijn voor haar privé, daarna pas wil ze mij uitbetalen.

 

Daarnaast zijn er nog schulden, we zijn een contract aangegaan met een reclame bureau dat tot maart 2019 loopt. We hebben ieder een bedrag van € 7500 geleend om dit bureau te betalen. Mijn deel is al geheel gestort op de rekening maar zij moet nog € 4000 bijbetalen. Daarnaast komen we nog € 7000 te kort om het bureau de komende maanden nog af te betalen.

 

Het geleende bedrag van € 7500 per persoon is opgenomen in een VOF contract (modelcontract KVK) en in het VOF contract staat ook dat de uitkoop moet gebeuren in 12 maandelijkse gelijke termijnen waarvan de eerste overboeking moet gebeuren binnen 2 maanden na ontbinding.

 

Klopt het dan dat zij verplicht is in 12 termijnen uit te betalen ipv uit de Netto-winst die totaal niet realistisch is?

En is zij verplicht de schulden op zich te nemen van het reclame bureau of moet ik dit nog betalen en wordt het dan het te betalen bedrag aan mij min €3500 (mijn deel dat nog bijbetaald moet worden aan het bureau) ?

En zij heeft nooit een kopie ontvangen van het VOF contract, ik heb het originele, is het dan wel geldig?

 

(Er is een behoorlijke voorraad dat net onder de €10.000 zit qua inkoopwaarde. Deze staat nog bij mij en gaat naar haar zodra alles geregeld is.)

 

Ik zou graag wat advies willen ontvangen wat ik in deze situatie het beste kan doen.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even los van het voorstel wat houd "het hele bedrag terugbetalen" in? is dat alles wat jij erin gestopt hebt? is dat alleen de lening van 7500?

 

In zijn algemeenheid geldt natuurlijk dat in eerste instantie je moet nakomen wat in de VOF overeenkomst staat. Maar als je nu al kan weten dat zij daar niet aan kan voldoen sta je als voormalig mede eigenaar natuurlijk wel redelijk achteraan in de rij.. Je kunt immers niet verwachten dat jou mede vennoot eerst jou gaat betalen en de leveranciers maar op hun geld moeten wachten.

 

Voor schulden die jullie zijn aangegaan terwijl jij vennoot was blijf je aansprakelijk t.o.v. de leveranciers. Je kunt wel afspreken dat zij alles betaald, maar als dat niet gebeurd kan een leverancier op grond van hoofdelijke aansprakelijkheid toch bij jou komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Het hele bedrag houdt in de kosten voor de webshop, brochures, banners en dozen, alles dat zij op dit moment nog kan gebruiken voor de shop. Van de lening van € 7500 waarvan een groot gedeelte al op is heb ik de helft gerekend van het bedrag dat zij nog moet bijstorten, de helft van € 4000, plus de helft van 1500 dat nu nog over is.

 

In totaal kom ik uit op een bedrag van € 7500 dat zij mij zou moeten uitbetalen. Ze kan misschien niet voldoen aan dit hele bedrag maar wel een gedeelte hiervan.

 

In feite ben ik nog steeds vennoot, maar het is wel de bedoeling mij zsm uit te schrijven zodra we het eens zijn over het bedrag. Dat ze daarna alsnog bij mij uit komen weet ik inderdaad, dat is een risico tot maart 2019.

Link naar reactie
  • 0

Het is de VOF die een schuld heeft aan het reclamebureau, maar als jij de VOF verlaat en je vennoot betaalt die schulden niet, kunnen ze volledig op jou worden verhaald. Dit geldt voor alle schulden die de VOF is aangegaan toen jij nog vennoot was.

 

In de praktijk lijken de grote problemenveroorzakers daarbij de lopende verplichtingen te zijn: huur, telecomabonnementen, nutsvoorzieningen enzovoort.

 

(Uiteraard heb jij, als de verhuurder of het reclamebureau bij jou langskomen, vervolgens weer verhaal op je oud-vennoot.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.