• 0

Eerder uit VOF stappen dan in contract staat?

Hallo,

 

3 jaar geleden zijn mijn vennoot en ik een winkel begonnen. Als snel bleek mijn vennoot véél minder om te zetten dan ik, en ben ik met hem in gesprek gegaan om te kijken of hij mij hierin (financieel) iets tegemoet zou willen komen. Hij stond echter niet open voor enige discussie en stom genoeg hebben we hierover ook geen afspraken vastgelegd in het VOF contract. Dus helaas pech voor mij.

Na deze confrontatie en nog wat andere voorvallen is mijn vennoot zo aangetast in zijn ego dat de bizarre situatie is ontstaan dat hij de sloten heeft veranderd en ontkent dat ik zijn vennoot ben. Hij 'runt' nu de winkel en heeft al het personeel tegen mij opgezet. De emoties zijn inmiddels zo hoog opgelopen dat ik het liefst zo snel mogelijk van deze man af ben en uit de VOF wil stappen, echter hebben we in het contract wél vastgelegd dat dit pas kan aan het eind van het jaar. Daar wil ik niet op wachten, want deze meneer is nu hard op weg om de zaak in de schulden te steken en aangezien ik toch echt vennoot ben, ben ik hiervoor medeverantwoordelijk. Heeft iemand een idee hoe ik dit aan moet pakken? Is er een manier waarop ik toch zo snel mogelijk uit deze VOF kan stappen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond Erika,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Waar is het we-idee en waarom zou jouw vennoot minder omzetten of bijdragen aan het resultaat? Dit is voor ons als buitenstaanders natuurlijk het verhaal van één kant, maar van wat je afspreekt, kun je niet af zonder goede reden.

 

Je kunt per direct uit de VOF stappen door deze (schriftelijk) op te zeggen, maar dan geldt ongetwijfeld de wachttijd zoals jullie die kennelijk overeengekomen zijn. Waarom heb je de samenwerking niet eerder opgezegd?

 

Je hebt beslist een advocaat nodig. Al is het alleen maar omwille van de sloten-kwestie en de nieuwe schulden die aangegaan dreigen te worden. Heeft jouw (ex-)vennoot nog geen advocaat ingeschakeld dan? Mediation?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Erika67,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Heeft iemand een idee hoe ik dit aan moet pakken?

Ja, direct een jurist of advocaat inschakelen

 

Is er een manier waarop ik toch zo snel mogelijk uit deze VOF kan stappen?

Wellicht, en de jurist of advocaat weet het beste hoe.

 

Edit: Highio was me net voor :)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het verschil in omzet is gebleken uit de cijfers die we (ik, want hij snapt hier niets van en vindt cijfers bijhouden uberhaupt niet nuttig) wekelijks uitdraaien. De dagen dat ik in de winkel sta is de omzet 3 maal zoveel als wanneer mijn vennoot in de winkel staat.

Maar goed, dit is al lang niet meer het probleem waar het om gaat. Feit is dat ik zsm van deze man af wil zonder mijzelf op kosten te jagen middels advocaten en rechtszaken. Vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

Hoop dat iemand mij verder kan helpen!

 

Link naar reactie
  • 0
Feit is dat ik zsm van deze man af wil zonder mijzelf op kosten te jagen middels advocaten en rechtszaken.

 

Feit is dat een advocaat de beste manier is om je NIET op kosten te jagen. En geloof me: ik weet (helaas) waar ik het over heb. Mij heeft het niet of veel te laat inschakelen van een advocaat in een conflict me een hele grote smak geld gekost.

 

Een advocaat inschakelen is overigens iets anders dan een rechtszaak.

 

Vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

Hoop dat iemand mij verder kan helpen!

Van een ervaringsdeskundige: schakel een advocaat in, die (en alleen die!) kan jou echt verder helpen! Niet voor niets dat je die reactie 2 x krijgt: het is de enige verstandige reactie!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Minder verkooptalent is geen reden om een samenwerking direct op te zeggen of direct te kunnen ontbinden, structureel minder inzet of slechtere bedoelingen mogelijk wel. Jouw punt kan nog zo reëel zijn, maar dit heeft geen juridische basis.

 

Wederom eens met Norbert.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Het verschil in omzet is gebleken uit de cijfers die we (ik, want hij snapt hier niets van en vindt cijfers bijhouden uberhaupt niet nuttig) wekelijks uitdraaien. De dagen dat ik in de winkel sta is de omzet 3 maal zoveel als wanneer mijn vennoot in de winkel staat. Maar goed, dit is al lang niet meer het probleem waar het om gaat. Feit is dat ik zsm van deze man af wil zonder mijzelf op kosten te jagen middels advocaten en rechtszaken. Vandaar dat ik mijn vraag hier stel. Hoop dat iemand mij verder kan helpen!

 

Op basis van je openingspost: niet gaan doe-het-zelven.

Advocaat. nu.

 

Norbert en Highio geven puik advies. Dit los je niet op middels een forum.

Link naar reactie
  • 0

Kick him out of this business if it's profitable for you! Dat lees ik nog niet terug als idee... ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties tot nu toe!

 

Ik ben al in gesprek met een advocaat, maar hij meent dat er niets anders op zit dan te wachten tot einde v het jaar. Vandaar mijn vraag hier.

 

Ik wil niet opzeggen omdat hij minder verkooptalent heeft: daar gaat het al lang niet meer om. Dat was gewoon een onderwerp waarover ik met hem heb geprobeerd een gesprek te hebben en wat bij hem iets getriggerd heeft: De sloten zijn veranderd, hij maakt mij zwart bij het hele dorp en alle klanten en personeel. Er spelen meer dingen die ervoor hebben gezorgd dat ik zsm van deze man af wil, oa fraude met retourbonnen en andere fratsen.

Kortom een bizarre situatie, hij erkent mij niet als vennoot terwijl de belastingdienst uiteraard wel gewoon bij mij aanklopt voor de inkomstenbelasting. Hij speelt nu winkeltje en ik kan straks voor de kosten opdraaien terwijl ik mijn eigen winkel niet eens in kan..

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit zo lees en het klopt, dan zit je nu bij de verkeerde advocaat. (er zijn ook minder goede, helaas)

 

Op dit forum zijn een paar hele goede juristen en advocaten actief. Benader er eens een voor een second opinion. Niets doen terwijl er bewijs is van fraude en uitsluiting uit je eigen winkel is vreemd...

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Vervelende situatie zoals je deze beschrijft, maar dan heb je eerder een andere advocaat nodig...

 

...waar onderneem je bij indicatie?

 

Laat een advocaat het hele contract en de ontstane situatie beoordelen, nu focussen we op één bepaling!

 

In overleg of onderhandeling kun je natuurlijk altijd tot een andere vaststelling komen, maar dat ga je ongetwijfeld niet zelfstandig bereiken.

 

Groet,

 

Highio

 

Edit: Norbert was me net voor, terwijl hier verder niks grappig aan is ;)

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Probleem van een forum is gebrek aan inzage in de relevante stukken. Zoals ik het nu interpreteer, is er kennelijk in de vof-akte opgenomen dat deze alleen ontbonden kan worden tegen het einde van enig kalenderjaar. Als dat zo is dan kijkt je advocaat niet naar de mogelijkheden, maar focust hij/zij zich enkel op wat overeengekomen is.

 

Wat jij zoekt is een antwoord op de vraag of die bepaling bindend is of dat er wellicht andere mogelijkheden zijn om eerder uit de vof te stappen. En uiteraard antwoord op de vraag of jij nu risico loopt t.a.v. zijn gedragingen.

 

Wat je kunt doen, is de zaak bij de rechter voorleggen om te zien of hij jouw vertrek uit de vof, in weerwil van wat overeengekomen is, redelijk en billijk vindt.

 

Ik zou sws de andere vennoot schriftelijk informeren dat jij hem aansprakelijk houdt voor alle claims en schades die opkomen uit zijn handelen of nalaten vanaf het moment dat hij jou de toegang tot de onderneming ontzegd heeft.

 

Daarbij is zijn opmerking dat hij ontkent dat jullie vennoten zijn wellicht al voldoende ammunitie in een zaak via de rechter om de vof te ontbinden. Heb je daar bewijs van?

 

Sterkte

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank ook voor jouw reactie Joost!

 

Dat ik hem aansprakelijk houdt voor alle claims en schades die opkomen uit zijn handelen of nalaten vanaf het moment dat hij mij de toegang tot de onderneming ontzegd heeft heb ik hem idd per email medegedeeld.

Ook heb ik bewijs op schrift van zijn ontkenning van mij als vennoot. Het is allemaal zo bizar dat ik nog niet eens bedacht had dat dat wel een vrij goede reden zou zijn voor een rechter om in te stemmen met vervroegde ontbinding :) Dank!!

Link naar reactie
  • 0

Nou, je zei dat je in gesprek bent (was) met een advocaat.

 

Adviseert die inmiddels om dit voor jou tot een goed einde te brengen? Wat is jullie eerste actie?

 

Of zou dat nog mediation kunnen zijn?

 

Ik denk dat je daar zelf nog niet uit bent of hier onduidelijk over post...

 

..acht jouw advocaat uittreding met onmiddellijke ingang bijvoorbeeld haalbaar? Ik lees van niet, daarom mijn of onze scepsis.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

oh excuses dan voor mijn onduidelijke beginpost.

 

Ik zoek een manier om eerder dan de periode die is vastgelegd in ons VOF contract ('einde boekjaar' dus 31 dec 2018 op zn vroegst), uit de VOF te stappen.

Ik hoef het niet tot een goed einde te brengen met mijn vennoot, ik wil er zsm uit. Dacht dat ik dat best duidelijk had aangegeven :)

Link naar reactie
  • 0

Jouw beginpost is op zich best duidelijk, maar zien jullie (jij en advocaat) juridische mogelijkheden om dit per direct de doen? Anders ga je de contractuele afspraken niet te boven, terwijl jij het kennelijk behoorlijk gehad hebt met de praktijk. Tenminste, dat is wat ik meen te lezen...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het nu interpreteer, is er kennelijk in de vof-akte opgenomen dat deze alleen ontbonden kan worden tegen het einde van enig kalenderjaar.

 

Het is andersom. De wet zegt dat je een VOF die voor bepaalde tijd is opgericht, niet kunt ontbinden, tenzij anders is geregeld in de akte. (Wat niet uitsluit dat in een akte voor een VOF voor bepaalde tijd dat, wat in de wet staat, nog eens kan zijn herhaald.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik zoek een manier om eerder dan de periode die is vastgelegd in ons VOF contract ('einde boekjaar' dus 31 dec 2018 op zn vroegst), uit de VOF te stappen.

Ik hoef het niet tot een goed einde te brengen met mijn vennoot, ik wil er zsm uit. Dacht dat ik dat best duidelijk had aangegeven :)

 

Mijn vermoedens (ben géén jurist):

 

[*]als alle info die je in dit topic geeft klopt

[*]en er geen essentiële informatie /puzzelstukjes ontbreken

[*]dan verwacht ik dat met behulp van een goede advocaat de VOF overeenkomst met terugwerkende kracht kan worden ontbonden, of dat je afspraken kunt maken die feitelijk op hetzelfde neerkomen qua aansprakelijkheid

 

Voordeel daarvan is dat je ook niet meer aansprakelijk bent voor de gedragingen van de vennoot na het moment van feitelijke zakelijke scheiding (dat heeft mogelijk geen derdenwerking overigens, maar dat weet een advocaat beter dan ik)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

............ de VOF overeenkomst met terugwerkende kracht kan worden ontbonden

Helaas pindakaas, ontbinding heeft nooit terugwerkende kracht (t.k.)

Vernietiging wegens dwaling e.d. heeft wel t.k. in die zin dat de overeenkomst geacht wordt nooit te hebben bestaan.

 

Het is zonder de relevante teksten van de overeenkomst te kennen onmogelijk de (on)mogelijkheden goed in te schatten.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.