• 0

BTW-aftrek zonnepanelen bij verkoop woning

Ik heb een vraag met betrekking tot de btw-teruggaaf bij de aanschaf van zonnepanelen. Hoewel dit in de basis weinig met ondernemerschap te maken heeft moet je voor deze teruggaaf wel een eenmanszaak starten, vandaar mijn vraag op dit forum.

 

Mijn situatie is als volgt, wij hebben een woning in bezit welke we eind dit jaar zullen verkopen aan bekenden. Wij hebben zelf geen eenmanszaak en de kopende partij heeft dit wel, waardoor zij niet gunstig in aanmerking komen voor btw-teruggave bij de aanschaf van zonnepanelen.

 

Nu heeft de belastingdienst een regeling waarbij je relatief eenvoudig een eenmanszaak op kunt zetten, de btw terugvordert en vervolgens een ontheffing aanvraagt (en ik vermoed standaard krijgt), zie hun uitleg. Wat mij echter niet duidelijk wordt bij de Belastingdienst is wat er zou gebeuren wanneer vervolgens de woning, kort na deze regeling toegepast is, wordt verkocht. Op deze manier zouden wij de btw terug kunnen vragen en vervolgens de woning met panelen en al kunnen verkopen voor feitelijk de ex-btw prijs (plus eenmalig forfait).

 

Mijn vermoeden is dat dit hoogstwaarschijnlijk gewoon goed zou gaan gezien de grote hoeveelheid aanvragen die de Belastingdienst krijgt te verwerken, mijn vraag is echter of dit ook toegestaan is op deze manier.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Officieel zou je over de (actueel) toegevoegde waarde van de zonnepanelen BTW in rekening moeten brengen en afdragen.

In jouw geval zou dan het beste zijn om het energiecontract (op termijn) op naam van de toekomstige bewoner te zetten die geen ondernemer is (als dat kan) en ook een aparte factuur te maken aan die bewoner. Die zou dan de BTW weer terug kunnen vorderen middels een nieuwe procedure. Als beide bewoners BTW plichtig zijn gaat dat uiteraard niet op.

 

Omdat niemand, ook de belastingdienst, op extra werk zit te wachten zou ik indien er 1 bewoner niet BTW plichtig is, de BTW zelf terugvragen en de panelen in de verkoopprijs laten en niets aparts regelen. Weet niet of dat officieel zo mag maar ik denk dat niemand daar moeilijk over doet.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraag met betrekking tot de btw-teruggaaf bij de aanschaf van zonnepanelen. Hoewel dit in de basis weinig met ondernemerschap te maken heeft moet je voor deze teruggaaf wel een eenmanszaak starten, vandaar mijn vraag op dit forum.

Dit is een misvatting. Je hoeft geen eenmanszaak te starten. Je hoeft jezelf hooguit aan te melden als ondernemer voor de omzetbelasing. Maar als de btw-afdracht onder de 1.345 euro per jaar blijft, is dat geen verplichting. Je kunt ook gewoon niets doen, geen btw terugvragen en dus ook geen btw afdragen.

 

Mijn situatie is als volgt, wij hebben een woning in bezit welke we eind dit jaar zullen verkopen aan bekenden. Wij hebben zelf geen eenmanszaak en de kopende partij heeft dit wel, waardoor zij niet gunstig in aanmerking komen voor btw-teruggave bij de aanschaf van zonnepanelen.

Ik ben bang dat hier een aantal dingen door elkaar worden gehaald. Het feit dat jullie geen eenmanszaak hebben, heeft niets te maken met het al dan niet in aanmerking komen voor btw-teruggave van de kopers. Als de kopers namelijk een btw-nummer hebben, komen ze hoe dan ook in aanmerking voor teruggave van eventueel betaalde btw. En als jullie als aanschaffers van de panelen ook een btw-nummer hebben (omdat je je bij aanschaf als ondernemer voor de omzetbelasting hebt aangemeld), moeten jullie die btw gewoon in rekening brengen en afdragen (al kun je eventueel gebruik maken van de kleineondernemersregeling KOR). Maar als ze iets kopen zonder btw, kunnen ze die niet betaalde btw uiteraard ook niet terugvorderen. Niet zo'n probleem, lijkt me.

 

De ontheffing voor administratieve verplichtingen aan jullie kant vervalt overigens automatisch zodra je btw in rekening brengt. Maar je kunt die ontheffing voor administratieve verplichtingen ook zelf opzeggen. Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat dat een vrij traag proces is, aangezien die aanvraag naar belastingvergaarbak Heerlen moeten worden gestuurd. Helaas niets aan te doen. Daarna kun je alsnog aangifte doen om af te dragen. En daarna zul je de btw-onderneming moeten opzeggen (wegens verkoop van de panelen), omdat je anders nog ten minste 5 jaar nihil-aangiftes moet doen.

 

Op deze manier zouden wij de btw terug kunnen vragen en vervolgens de woning met panelen en al kunnen verkopen voor feitelijk de ex-btw prijs (plus eenmalig forfait).

Nee, dat kan dus niet. De ontheffing geldt namelijk alleen ZO LANG je aan de voorwaarden voldoet. Als je door de verkoop van je panelen in het jaar van verkoop meer dan 1.345 euro btw zou moeten afdragen, dan vervalt ontheffing automatisch.

 

Dus je moet gewoon even rekenen. Als je de panelen verkoopt, zou je kunnen kijken of de marktwaarde redelijkerwijs zodanig is dat je bij verkoop minder dan 1.345 euro zou moeten afdragen. Dat zal het geval zijn als de panelen voor rond of onder de 6.000 euro ex btw verkocht kunnen worden. Als dat zo is, blijf je onder de 1.345 euro afdracht, en mag je van de ontheffing gebruik blijven maken. Je kunt dan verkopen zonder btw. Je kunt dan weliswaar geen btw in rekening brengen bij de nieuwe kopers, zodat zij ook geen btw hebben om terug te vorderen. Maar goed, die hoeven ze dan dus ook niet te betalen.

 

Het kan voor de kopers ook juist goed zijn om de panelen te splitsen van de koopprijs van het huis. In de meeste gevallen worden de panelen namelijk tegelijkertijd met het huis verkocht (juridisch worden de panelen namelijk vaak als onderdeel van het huis gezien, maar fiscaal niet), waarbij de prijs van de panelen in de prijs van het huis wordt meegenomen. Maar als je het opsplitst in een bedrag voor het huis en een bedrag voor de panelen, kun je dus de prijs van het huis drukken en betalen de kopers minder overdrachtsbelasting - en alle mensen in de omgeving minder WOZ-belasting, omdat je de prijs niet kunstmatig hebt opgedreven met de prijs voor de zonnepanelen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Officieel zou je over de (actueel) toegevoegde waarde van de zonnepanelen BTW in rekening moeten brengen en afdragen. [..]

Omdat niemand, ook de belastingdienst, op extra werk zit te wachten zou ik indien er 1 bewoner niet BTW plichtig is, de BTW zelf terugvragen en de panelen in de verkoopprijs laten en niets aparts regelen. Weet niet of dat officieel zo mag maar ik denk dat niemand daar moeilijk over doet.

Dank voor je reactie Hans, dat vermoeden hadden wij zelf ook inderdaad.

 

Dit is een misvatting. Je hoeft geen eenmanszaak te starten. Je hoeft jezelf hooguit aan te melden als ondernemer voor de omzetbelasing. [..]

Het feit dat jullie geen eenmanszaak hebben, heeft niets te maken met het al dan niet in aanmerking komen voor btw-teruggave van de kopers. Als de kopers namelijk een btw-nummer hebben, komen ze hoe dan ook in aanmerking voor teruggave van eventueel betaalde btw. En als jullie als aanschaffers van de panelen ook een btw-nummer hebben (omdat je je bij aanschaf als ondernemer voor de omzetbelasting hebt aangemeld), moeten jullie die btw gewoon in rekening brengen en afdragen (al kun je eventueel gebruik maken van de kleineondernemersregeling KOR). Maar als ze iets kopen zonder btw, kunnen ze die niet betaalde btw uiteraard ook niet terugvorderen. Niet zo'n probleem, lijkt me.

Terechte punten, ik heb dit nagevraagd en beide toekomstige bewoners zijn ook btw-plichtig. Zij zouden dan ook de btw terug kunnen vragen maar komen dan jaarlijks in aanraking met het forfait waar de belastingdienst mee rekent, wat het voordeel over tijd teniet doet.

 

Dus je moet gewoon even rekenen. Als je de panelen verkoopt, zou je kunnen kijken of de marktwaarde redelijkerwijs zodanig is dat je bij verkoop minder dan 1.345 euro zou moeten afdragen. Dat zal het geval zijn als de panelen voor rond of onder de 6.000 euro ex btw verkocht kunnen worden. Als dat zo is, blijf je onder de 1.345 euro afdracht, en mag je van de ontheffing gebruik blijven maken. Je kunt dan verkopen zonder btw.[..]Het kan voor de kopers ook juist goed zijn om de panelen te splitsen van de koopprijs van het huis.

Bedankt voor deze toevoeging, waarschijnlijk komt het totaal onder de €6000 ex. btw en minder dan €1345 euro btw waardoor dit een goede uitweg zou zijn. We zullen ook bespreken om de panelen los te verkopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.