• 0

VOF geruisloos inbrengen in BV

Momenteel ben ik vennoot in een VOF. Deze gaan we aankomende maand geruisloos inbrengen in een nieuwe BV. Nu vraag ik me alleen het volgende af:

 

De afgelopen jaren hebben we uit de VOF zo min mogelijk prive onttrekkingen gedaan. Wanneer we de VOF gaan omzetten naar een BV kunnen we niet meer privé onttrekkingen doen zoals in een VOF. Dit geeft mij de indruk dat wanneer ik later geld wil krijgen uit de BV (bv. middels hoger salaris) ik hierover wederom IB moet betalen, dit terwijl over de winsten van de afgelopen jaren al IB is betaald.

 

Klopt die beredenering? Het is toch raar dat wanneer je in een VOF zuinig bent geweest door zoveel als mogelijk geld in je VOF te laten zitten, en keurig over je winst ieder jaar IB hebt betaald, dat je later wederom belasting moet betalen. We hadden het immers ook gewoon kunnen opnemen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Tom

 

Dubbele heffing treedt niet op, maar je geld is in zekere zin beklemd. Het wordt namelijk omgezet in aandelen en/of agio. Dat kun je er onbelast uithalen, maar alleen via de notaris.

 

Tip zou zijn om vast te stellen hoeveel geld in de BV moet en het meerdere naar privé te halen. Als je dit snel regelt kan de inbreng op basis van een nieuwe balans. Wel dus nieuwe balans gebruiken waarin de privé opname verwerkt is en met die cijfers de inbrengbeschrijving maken voor bij de notaris.

 

Succes

Joost

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost.

 

Ah top, dat verklaart een hoop! Ik hoopte al dat er een kronkel in mijn beredenering zat.

Ik hoef het geld niet zozeer uit de zaak te halen, ik vind het prima om een gezonde EV in de zaak te hebben zitten. Het was meer dat ik wilde voorkomen dat ik er dubbel belasting over moet betalen, maar dit geeft in ieder geval aan dat mocht ik het er later uit willen halen dat dit nog steeds onbelast kan maar dat ik dan wel notariskosten heb. Maar dat accepteer ik.

 

Dank!

 

Groeten,

Tom

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.