• 0

Ik wil mijn onderneming staken (verkopen), fiscaliteit en tips

Ik heb een eenmanszaak en de onderneming is een website die vanuit een hobby nogal is uitgegroeid tot iets waar dagelijks een aantal uren tijd in gaat zitten. Momenteel is er interesse van een partij om de website over te nemen maar ik vraag mij af hoe dit fiscaal afgehandeld moet worden en wat er afgedragen moet worden aan de fiscus.

 

Ik heb op HL al een ander topic gezien maar de topicstarter reageerde daar niet meer: https://www.higherlevel.nl/forum/bedrijfsstrategie-ondernemingsplannen-en-bedrijfsprocessen/ondernemingsplan-en-businessplanning/verkopen-bedrijf-597414?start=msg597417#msg597417

 

Op de website van de Belastingdienst kom ik ook niet verder, helaas ze maken het ook niet gemakkelijker ???

 

Ik zou graag meer informatie willen over wat er ongeveer afgedragen moet worden aan de fiscus bij het staken van een onderneming en zijn er nog tips voor om eventueel fiscaal beter af te zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Runfun,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: als je je bedrijf staakt, betaal je inkomstenbelasting over de stakingswinst. Hoeveel belasting dat is hangt af van je totale inkomen in 2018.

 

Een deel van stakingswinst is vrijgesteld van belasting: dit is de stakingsaftrek. Over dat bedrag (2018 max € 3.630,-, maar nooit meer dan de werkelijke stakingswinst) betaal je dus geen belasting.

 

Zoek op dit forum eens op stakingswinst of stakingsaftrek, dan kom je honderden reacties tegen.

 

en zijn er nog tips voor om eventueel fiscaal beter af te zijn?

Je kunt bij staking een deel van de stakingswinst omzetten in lijfrente via een extra lijfrenteaftrek.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als je nu het bedrijf verkoopt, heb je dan genoeg uren opgebouwd voor zelfstandigenaftrek? Dat zou wel eens meer verschil kunnen uitmaken dan dat beetje extra belasting dat je betaalt.

 

Mocht het om heel veel geld gaan, zou je eens kunnen kijken naar mogelijkheden waarbij jij stopt met voor het bedrijf te werken zonder dat je staakt, bijvoorbeeld omzetting naar een CV of BV. Ik weet helaas heel weinig hiervan af, dus kan je daar verder weinig over zeggen. (De CV zie ik in Google met name genoemd worden in het kader van bedrijfsopvolging door kinderen.)

 

Verder geldt dat des te hoger de winst is, des te meer je zelf overhoudt, dus staar je niet blind op mogelijkheden om de belastingdienst een poot uit te draaien.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

@Norbert en Branko, beiden bedankt voor de reacties.

 

Ik had dus moeten zoeken op andere termen maar gemiddeld genomen kan het wel eens zijn dat er bijna 50% afgedragen moet worden. Makkelijk voor de overheid, iets jaren zelf opbouwen zonder een beetje hulp van diezelfde overheid en ze dan ook nog spekken ;)

 

De fiscus een poot uitdraaien is ook niet de bedoeling maar als er vormen zijn dat het fiscaal aantrekkelijker is dan is het dom om daar geen gebruik van te maken. Ik zal me ook eens gaan verdiepen in de lijfrente-aftrek.

 

Ik ben in loondienst en de urennorm haal ik sowieso niet, het is er gewoon maar 'erbij'. Momenteel is de indicatie van wat de geïnteresseerde partij wil betalen boven de €150.000. Daar ga ik dan vermoedelijk de helft aan kwijt raken aan de behulpzame overheid.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.