• 0

Dga salaris opgeven als inkomen uit overig werk

Goedemiddag,

 

Normaal gesproken vind ik op Higherlevel altijd wel wat ik zoek, maar dit keer niet. Ook niet door te googelen. Vandaar maar zelf een account gemaakt om een beroep te doen op de power of the crowd.

 

In aanloop op enkele wijzigingen binnen mijn bedrijf (onder meer het beoogd opdoeken van een werkmaatschappij waar ik nu op de payroll sta) wil ik mijzelf tijdelijk verlonen via mijn beheer B.V.

 

Om nu (mede gezien de beperkte tijd) geen loonbelastingnummer aan te hoeven vragen, “verloon” ik mij bij de aangifte IB 2018 liever het dga salaris als “Inkomen uit overige werkzaamheden”.

 

Ik begrijp dat deze praktijk vaker wordt toegepast (weet ik via een accountantskantoor), maar vind er dus geen regelgeving of iets dergelijks over. Het feit dat iemand anders iets doet, is voor mij onvoldoende rechtsgrond, ik wil graag van de hoed en de rand weten.

 

Ergo, wat zijn de voor/nadelen van deze praktijk en onder welke voorwaarden is dit toegestaan?

 

Groeten,

VRC

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om nu (mede gezien de beperkte tijd) geen loonbelastingnummer aan te hoeven vragen, “verloon” ik mij bij de aangifte IB 2018 liever het dga salaris als “Inkomen uit overige werkzaamheden”.

Ik denk dat je een tijdsdruk ziet, die er feitelijk niet is. De aangifte van 2018 hoef je pas op 30 april 2019 te hebben opgestuurd. Het lukt je vast wel om voor die tijd een loonheffingennummer aan te vragen. Dan gun je jezelf wel erg veel respijt.

 

Wat ik persoonlijk wel eens gezien heb (en werd geaccepteerd) is dat er bijvoorbeeld bij het opheffen en volledig uitkeren van stamrecht-bv's geen loonheffingennummer werd aangevraagd. Er zou dan namelijk een loonheffingennummer nodig zijn voor letterlijk één loonbetaling. In zo'n geval kun je dan heel misschien van het officiële pad afwijken, omdat je ook de fiscus niet benadeelt - en zelfs rompslomp bespaart.

 

In jouw geval lijkt me dat niet voor de hand liggen, omdat je (1) genoeg tijd hebt, (2) mogelijk een liquiditeitsvoordeel zou verkrijgen door je loonheffingsafdrachten met meer dan 9 maanden uit te stellen en (3) het hier gaat om een structurele verandering en geen eenmalige afwijking.

 

Je moet jezelf (als holding) gewoon als werkgever aanmelden. Op het formulier kun je ook aangeven wanneer je verwacht je eerst werknemer (jezelf als DGA) in dienst te nemen. In de werkmaatschappij stop je met verlonen op die datum. En in de holding start je met verlonen op die datum. De gegevens moeten op elkaar aansluiten. Overigens heb je ook niet echt met tijdsdruk te maken. Dus als je besluit om jezelf per 1 augustus 2018 te verlonen via de holding, betekent dit dat je nog tot uiterlijk 30 september 2018 te tijd hebt om je loonaangifte in te vullen, op te sturen en af te dragen. Dat moet echt goed te doen zijn.

 

Dit is uiteraard het fiscale verhaal. Zorg ook voor het juridische deel. De holding neemt het arbeidscontract van de werkmaatschappij namelijk over onder (meestal) ongewijzigde voorwaarden. Het wordt gezien als een voortgezet dienstverband.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Top prins, duidelijk, dank voor je uitvoerige verhaal!

 

Een ding zou ik nog willen verduidelijken. De beperkte tijd heeft niet zozeer betrekking op de resterende tijd tot jaareinde dan wel tijd tot de IB-aangifte. Het is meer dat ik voor slechts vier maanden liever geen LB-nummer aanvraag. Om dat vervolgens per 1 januari weer op te zeggen, want dan ga ik over naar een maatschapscontract (vrij beroep).

 

Zou het verschil maken als ik mijn voorlopige aangifte aanpas, ten gunste van de Belastingdienst? Het gaat mij niet zozeer om het liquiditeitsvoordeel.

 

Thanks so much!

VRC

Link naar reactie
  • 0

Zou het verschil maken als ik mijn voorlopige aangifte aanpas (...)

 

Een "voorlopige aangifte" bestaat niet in Nederland...

(Zit je misschien in België? - dan verder geen idee van jouw vragen...)

 

De wet zegt dat je een LH-nummer moet aanvragen wanneer je personeel hebt (zoals een DGA bijvoorbeeld).

En zó enorm veel werk is het nou ook weer niet om dit te doen en vervolgens weer (schriftelijk) te verzoeken om het te deactiveren als er verder niemand in dienst is.

 

Beter (lijkt mij) dan allerlei vreemde constructies uit te proberen met mogelijke (nare) gevolgen van dien.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Zou het verschil maken als ik mijn voorlopige aangifte aanpas, ten gunste van de Belastingdienst?

Ik zou de voorlopige aangifte in z'n geheel niet aanpassen. Die is er alleen om een schatting door te geven van de hoogte van het verwachte inkomen. En op zich verandert daar niets aan, welke optie je ook kiest. Het feit dat de verloning verhuist naar een andere bv (zelfs als je dat uiteindelijk als RoW zou aangeven) verandert niets aan het inkomen zelf.

 

Een ding zou ik nog willen verduidelijken. De beperkte tijd heeft niet zozeer betrekking op de resterende tijd tot jaareinde dan wel tijd tot de IB-aangifte. Het is meer dat ik voor slechts vier maanden liever geen LB-nummer aanvraag. Om dat vervolgens per 1 januari weer op te zeggen, want dan ga ik over naar een maatschapscontract (vrij beroep).

Ah, ok. Ik ging er vanuit dat je voortaan via de holding ging werken. Tja, het is een beetje een judgement call, maar correct is het volgens mij niet. Persoonlijk zou ik gewoon een loonheffingennummer aanvragen. Zeker als het vanaf 1 september is, ben ik er zeker van dat je meer dan genoeg tijd hebt om dat voor elkaar te krijgen. En vier maanden is net weer te lang om als 'even' te worden aangemerkt.

 

Dat is ook een beetje het nadeel van een bv. Je moet handelen als juridische entiteit, en dus niet op een manier die toevallig handig is voor jezelf als privé persoon. Het is namelijk geen eenmanszaak.

 

Maar op zich hoeft het ook niet zo spannend te zijn. Je vraagt gewoon het nummer aan via een vrij eenvoudig formulier. En als je de enige werknemer bent van je holding, mag je op 1 september meteen alle loonaangiftes voor september t/m december vooruit invullen en opsturen. En je kunt jezelf dan meteen uit dienst melden per 31 december in de aangifte van december. 1 keer een nummer aanvragen en 1 dagje aangiftes versturen. Verder hoef je dan de rest van het jaar niets meer te doen. Behalve de loonheffingen afdragen. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Zou het verschil maken als ik mijn voorlopige aangifte aanpas (...)

 

Een "voorlopige aangifte" bestaat niet in Nederland...

(Zit je misschien in België? - dan verder geen idee van jouw vragen..

 

 

Hij zal "voorlopige aanslag" bedoelen daar voor vult hij wel een aangifte in.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.