• 0

Freelancer opdracht(en) en tarief - voor de belasting een freelancer?

Mijn vriendin heeft de mogelijkheid als freelancer aan de gang te gaan.

Ze is nu in dienstverband.

En heeft naast haar werk ook een eenmanszaakje waar ze meerdere opdrachtgevers heeft gehad en sommige nog heeft.

 

Nu zijn we aan het onderzoeken - en best lastig een daadkrachtig antwoord te vinden - of ze niet in de problemen komt mbt in de ogen van de belastingdienst als verkapt llondienst bij nieuwe opdrachtgever.

 

Haar mogelijke opdrachtgever wil 32 uur inhuren á 32,50 per uur.

Daarnaast zou ze nog 1 - 3 vase opdrachtgevers hebben die enkele uren per maand opdrachjes verstrekken.

 

Wat is nu werkelijkheid: de titel freelancer is toe te kennen aan mijn vriendin?

Of is ze in verkapt loondienst bij opdrachtgever voor 32 uur?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Over wat voor werk gaat deze vraag? Belastingtolk? Wat zou dat in loondienst betekenen? En in geval van bijvoorbeeld zwangerschap?

 

Is de huidige werkgever ook de aanbieder van het freelancecontract of is de werkomgeving gelijk?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Highio,

 

Het gaat om een andere opdrachtgever, dus de huidige werkgever zou gaannvervallen.

 

De opdrachtgever is een bedrijf dat interieurontwerpen maakt. Dus zij hebben verschillend enklanten welke opdrachten opleveren.

 

Wat het in loondienst zou betekenen? Geen idee, de opdrachtgever werkt enkel en alleen met freelancers

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de belastingolk dan nog altijd niet, maar gisteren zag ik een nieuwsitem waar ontwerpers en klussers als zwakke freelancers benoemd worden. Bezint eer ge begint.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Door meerdere typefouten vervalt dit topic naar medium level...

 

...slordige topic starter heeft nog pakweg een uur om te verbeteren in voorgaande berichten en om enige klaarheid te scheppen voor een vervolg.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Eerst maar even het misverstand uit de wereld helpen: het hebben van meerdere klanten zorgt er niet voor dat je in hogere mate als freelancer wordt gezien. Dat heeft er namelijk niets mee te maken (voor de fiscus althans).

 

Elke opdrachtgever wordt individueel beoordeeld. Je kunt verkapt dienstverband voorkomen door te werken met een modelovereenkomst, waarin de belangrijke zaken worden afgesproken (wordt er loon betaald? Mag je je eigen vervanging regelen? Krijg je aanwijzingen over hoe je je werk moet doen?)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Mag je je eigen vervanging regelen? Krijg je aanwijzingen over hoe je je werk moet doen?

 

Ik vind dat maar vage criteria. Ik heb diverse vaste opdrachtgevers die verwachten dat ik zelf kom, en dat zal in andere branches vast niet anders zijn. Zeker freelancers / ZZP'ers worden vaak juist ingehuurd omdat de opdrachtgever weet dat hij een bepaalde kwaliteit van die specifieke persoon kan verwachten, en omdat hij graag met die specifieke persoon werkt.

 

En aanwijzingen hoe je je werk moet doen krijg je ook altijd wel. Als ik aan een website werk krijg ik regelmatig feedback van mijn klant die ik vervolgens weer verwerk.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.