• 0

Geld verdien met instagram, vragen hoe het zit met de belasting

Ok ik heb dus een aantal grote instagram accounts die ik altijd als hobby gerunt heb. Nu krijg ik steeds meer mensen die vragen of ik dingen voor hun wil promoten via mijn instagram kanalen. Deze mensen zijn nog bereid om er best wel een flink bedrag voor te betalen.

 

Nu weet ik dat bijna alle instagrammers die dit doen simpelweg een bedrag accepeteren via paypal en dit vervolgens opgeven als extra inkomsten bij de belasting en klaar.

 

Maar hoe zit het met belastingen als ik er een bedrijf van wil maken met kvk inschrijving en een webshop waar ik de zogenaamde shoutouts op aanbied? Moet ik dan voor elke transactie een factuur aanleveren en btw afdragen of kan ik dan ook gewoon alle inkomsten bij elkaar optellen en de kosten eraf halen en daar vervolgens belasting over betalen?

 

Ik weet dat het hele factuur en btw gedeelte niet de normale gang van zaken is in de instagram wereld dus ik hoop dat iemand mij hier veruidelijking over kan geven? Bij youtube en/of adsense inkomsten betaal je ook geen btw dus ik ga er stiekem vanuit dat dat hiervoor hetzelfde geld

 

Mijn dank is groot

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij youtube en/of adsense inkomsten betaal je ook geen btw dus ik ga er stiekem vanuit dat dat hiervoor hetzelfde geld

 

Nee daar geldt niet standaard hetzelfde voor. Bij adsense lever je aan Google. Die is gevestigd in Ierland. De BTW is daarom verlegd naar Google. Afhankelijk van waar jouw klant zich bevindt moet je daar dezelfde of juist andere regels op toepassen.

 

Als jij als instagrammer factureert aan een bedrijf dan gelden daar dezelfde regels voor als voor alle andere bedrijven. Gezien je vraagstelling gaat over de basis van boekhouden, raad ik je aan om info in te winnen bij een boekhouder of eventueel op internet uit te zoeken hoe je als bedrijf je administratie bijhoudt. De Belastingdienst en de KVK hebben daar handboeken en informatiepagina's voor gemaakt.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Beste Matsinator,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: over wat voor (toekomstige) omzet praten we? Is dat bijvoorbeeld structureel (veel) meer dan € 10.000,- op jaarbasis? (omzet dus, geen winst)

 

(die € 10.000,- omzet is een arbitraire grens die nog wel eens door KvK gehanteerd wordt om je te mògen inschrijven als onderneming, maar dat staat weer los van het BTW vraagstuk)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Nu weet ik dat bijna alle instagrammers die dit doen simpelweg een bedrag accepeteren via paypal en dit vervolgens opgeven als extra inkomsten bij de belasting en klaar.

 

Maar hoe zit het met belastingen als ik er een bedrijf van wil maken met kvk inschrijving en een webshop waar ik de zogenaamde shoutouts op aanbied? Moet ik dan voor elke transactie een factuur aanleveren en btw afdragen of kan ik dan ook gewoon alle inkomsten bij elkaar optellen en de kosten eraf halen en daar vervolgens belasting over betalen?

 

Het gaat hier om twee verschillende zaken:

 

* Inkomstenbelasting, die je inderdaad als extra inkomsten kunt opgeven (de bd noemt dat "inkomsten uit overig werk") of, als je bedrijfsmatiger te werk gaat, als winst uit onderneming.

 

* Omzetbelasting (= btw).

 

Als je je bij de KvK inschrijft, gaat er automatisch een melding naar de belastingdienst, die vervolgens bepalen of je al dan niet btw-plichtig bent. Als je btw-plichtig bent, krijg je een btw-nummer en moet je vervolgens btw gaan inhouden. Aan bedrijven stuur je dan facturen.

 

Soms weigert de KvK je in te schrijven. Je kunt je dan eventueel rechtstreeks bij de belastingdienst inschrijven.

 

Je moet over het algemeen, aangenomen dat je btw-plichtig bent, per transactie een factuur sturen. Maar als je bijvoorbeeld in een maand voor hetzelfde bedrijf vier transacties hebt, best die transacties op één en dezelfde factuur stoppen, als je dat makkelijker uitkomt.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat nog niet over meer dan 10.000 omzet per jaar. Echter wil ik het wat professioneler aanpakken door doormiddel van een webshop die promotieplekken (shoutouts) te verkopen. Mijn concurrenten doen dit allemaal via websites als shoutcart of gewoon via een privebericht met de klant. Om het vervolgens op hun paypal rekening te zien verschijnen.

 

Het is in de instagram wereld niet erg handig om met facturen en btw te werken, zeker niet omdat 80% van je 'klanten' zich in het buitenland zullen bevinden.

 

Ik wil gewoon weten of het voor mij mogelijk is om dit soort promoties via een website aan te bieden en vervolgens alle inkomsten bij de inkomstenbelasting op te tellen. Zo niet, dan zal het op een andere manier moeten.

 

Misschien klinkt het allemaal heel stom wat ik zeg, maar ik hoop dat mijn punt begrepen word. En dat er iemand hier ook te maken heeft gehad met dit!

Link naar reactie
  • 0

Nu weet ik dat bijna alle instagrammers die dit doen simpelweg een bedrag accepeteren via paypal en dit vervolgens opgeven als extra inkomsten bij de belasting en klaar.

 

Maar hoe zit het met belastingen als ik er een bedrijf van wil maken met kvk inschrijving en een webshop waar ik de zogenaamde shoutouts op aanbied? Moet ik dan voor elke transactie een factuur aanleveren en btw afdragen of kan ik dan ook gewoon alle inkomsten bij elkaar optellen en de kosten eraf halen en daar vervolgens belasting over betalen?

 

Het gaat hier om twee verschillende zaken:

 

* Inkomstenbelasting, die je inderdaad als extra inkomsten kunt opgeven (de bd noemt dat "inkomsten uit overig werk") of, als je bedrijfsmatiger te werk gaat, als winst uit onderneming.

 

* Omzetbelasting (= btw).

 

Als je je bij de KvK inschrijft, gaat er automatisch een melding naar de belastingdienst, die vervolgens bepalen of je al dan niet btw-plichtig bent. Als je btw-plichtig bent, krijg je een btw-nummer en moet je vervolgens btw gaan inhouden. Aan bedrijven stuur je dan facturen.

 

Soms weigert de KvK je in te schrijven. Je kunt je dan eventueel rechtstreeks bij de belastingdienst inschrijven.

 

Je moet over het algemeen, aangenomen dat je btw-plichtig bent, per transactie een factuur sturen. Maar als je bijvoorbeeld in een maand voor hetzelfde bedrijf vier transacties hebt, best die transacties op één en dezelfde factuur stoppen, als je dat makkelijker uitkomt.

 

 

Wanneer zou je dan niet btw plichtig zijn?

Link naar reactie
  • 0

Voorlopig boek ik het gewoon nog maar even als extra inkomsten en laat ik de webshop maar even achterwege dan. Op het hele internet is hier niks over te vinden, alleen dat mensen het gewoon via mail verhandelen en als extra inkomsten boeken.

 

Bedankt in ieder geval

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.