• 0

Onverwachte en hoge extra kosten bij zeetransport vanuit China

Beste Forum leden,

 

Ik ben zojuist producten geïmporteerd uit China. Het gaat om totaal 1.41 m3. Hierin zitten 15 dozen met Strandzakken. Nou kreeg ik vandaag bericht van het transport bedrijf dat mijn spullen zijn aangekomen en dat ik deze rond volgende week kan ophalen. Goed nieuw dus! In de e-mail hadden ze ook een factuur toegevoegd. Tot mijn verbazing van het bedrag van de factuur 591 euro, wat ik erg hoog vind voor zo een klein pakketje! Hieronder omschrijf ik de kosten zoals vermeld staan op de factuur

 

 

Destination Stripping Charges - Greater of (Min Rate EUR 88,50, 1,41 Cubic Meter(s) @ EUR 36,00/M3) : 88.50

Destination Import Service Fee - Greater of (Min Rate EUR 83,50, 1,41 Cubic Meter(s) @ EUR 28,00/M3) : 83.50

Destination Gas Measuring Surcharge - Greater of (Min Rate EUR 12,50, 1,41 Cubic Meter(s) @ EUR 5,00/M3) : 12.50

Delivery Order Fee - Base Rate EUR 145,00 : 145.00

Destination E.R.S. - 1,41 M3 @ EUR 27,00/M3 : 38.07

Destination THC - 1,41 M3 @ EUR 31,50/M3 : 44.42

Whse Palletising - 1,41 Cubic Meter(s) @ EUR 10,00/M3 : 14.10

China Import Service Fee

USD 192.00 : 164.98

 

Job Total

591.07 euro

 

Deze kosten heb ik niet ingecalculeerd. Het importeren van goederen per boot is volledig nieuw voor mij. Vaak laat ik spullen met Dhl per vliegtuig vervoeren.

 

Ook heb ik veel mensen gevraagd om hun advies bij importeren, maar hun weten ook niks van deze kosten af. Iedereen uit mijn contacten kring die ervaring heeft met importeren. Weet ook alleen dat je invoerrechten en btw moet betalen, maar niet zulke hoge bedragen.

 

 

Mijn vraag is aan jullie wat de goedkoopste oplossing is, voor dit probleem.

 

Alvast bedankt,

 

 

[Mod edit: titel "FOB vracht" vervangen ]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Freddy,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Mijn vraag is aan jullie wat de goedkoopste oplossing is, voor dit probleem.

Je gaat dit niet leuk vinden, maar de goedkoopste optie is de nota betalen, anders krijg jij je goederen niet (sterker nog: dan kun je ook nog opslagkosten voor je rekening krijgen, en die kunnen oplopen tot ver boven de waarde van de hele zending)

En in het vervolg schakel je een Nederlandse expediteur in die jou vooraf informeert wat de totale kosten zijn van het transport tot aan de haven in Nederland, inclusief invoerrechten.

 

Iedereen uit mijn contacten kring die ervaring heeft met importeren. Weet ook alleen dat je invoerrechten en btw moet betalen, maar niet zulke hoge bedragen

 

Citaat van een eerdere reactie van een transportspecialist op Higherlevel:

Verder is het verstandig het transport vanaf de Chinese haven door een Nederlandse expediteur te laten doen. Dan krijg je tenminste geen verrassing wat betreft idioot hoge China Import Service Fee voor de afwikkeling in Rotterdam.Je denkt een koopje te hebben als Chinezen je een goedkoop transport aanbieden, maar je komt van een koude kermis thuis als je dan ziet wat er in Rotterdam nog bij komt.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Aanvullende tip: die handel zo snel mogelijk verkopen, zolang de weergoden je gunstig gezind zijn.

 

1.41 m3 is geen klein pakketje, dat is bijna anderhalve kuub! :)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor jullie reactie.

 

 

Ook vroeg ik mij af of ik op dit moment nog met een ander goedkoperbedrijf in zee kan gaan, Om dit voor mij de organiseren? Of zal ieder bedrijf de zelfde kosten in rekening brengen. Het bedrijf die dit nu uit handen neemt is ook een Nederlands bedrijf.

 

Is het ook mogelijk of ik bepaalde en of alle handelingen zelf kan doen ?

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees van niet, maar échte HL-experts op dit gebied hebben nog niet gereageerd.

 

Je lijkt o.b.v. dit volume met een aantal minimumkosten (licht) verkeerd te zitten.

 

Daarom mijn tip om zo snel mogelijk te verkopen als je tegen dit onverwachte factuurbedrag opziet.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Nou kreeg ik vandaag bericht van het transport bedrijf dat mijn spullen zijn aangekomen en dat ik deze rond volgende week kan ophalen.

 

Volgensmij gaan ze volgende week pas lossen en vanaf dan worden deze kosten in rekening gebracht. Hij is dus op dit moment nog niet gelost.

Wacht dan even reacties van experts uit de praktijk af als je het op dit moment als nieuweling beter dan wij denkt te weten.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Zojuist de vraag gekregen of ik op dit draadje wilde reageren. Helaas komt je vraag regelmatig voor. Je hebt goederen gekocht als CIF of CFR Rotterdam. Dit betekend dat je leverancier de kosten TOT Rotterdam betaald. Kosten voor het lossen van het schip/container komen voor rekening van de koper. Echter hier gaat het altijd helemaal scheef en worden er enorme woekerprijzen gevraagd. je hebt echter geen enkele keus. Betaal je niet dan worden je goederen niet vrijgegeven. Enig wat je kan doen is teruggaan naar je leverancier en hem uitleggen dat je wordt "uitgekleed" in allerlei over de top "kosten" welke de realiteit ver voorbij zijn. Hierbij gaat een deel van de kosten terug naar China en betaal je eigenlijk alsnog de transport kosten terwijl je dacht dat je leverancier die ging betalen. Dit is al jaren en doren in het oog maar elke keer trappen onervaren importeurs er weer in. Enfin je hebt nu geen keus en je zal moeten betalen als je de goederen geleverd wil krijgen. paar tips voor iedereen als je dit wil voorkomen

 

Koop goederen FOB laadhaven en neem een Nederlandse expediteur in de hand

Als je CIF/CFR koopt vraag of ze lokale kosten in Rotterdam vooraf met je willen delen

Koop de goederen DAP/DDU bij je op de stoep geleverd, in dat geval hoef je alleen zelf nog de douane (invoerrechten, BTW etc) te verzorgen en betalen

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 1

@Freddy

 

Heel vervelend voor je maar helaas heeft Maarten (Logic4L) helemaal gelijk.

 

Het is zelfs voor sommige, ik zou bijna zeggen criminele, leveranciers een bron van extra inkomsten. Ze ontvangen een bonus van de Chinese transporteur en zijn Nederlandse collega voor het aanbrengen van klanten die CIF/CFR kopen.

 

Inmiddels heb je gepost dat je leverancier bevestigd heeft dat je FOB hebt gekocht. Dat moet dan beslist op je factuur staan. Bovendien moet hij dan ook nog documenten van de Chinese transporteur of de rederij hebben waarop dit staat.

 

Heb je misschien ooit de vraag gekregen om het transport te regelen en toen misschien gezegd "regelen jullie dat voor me"? Als dat laatste het geval is, heeft de Chinese transporteur zijn kans schoon gezien.

 

 

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat mijn leverancier dit bedrijf heeft ingeschakeld. Dit bedrijf contacteert mij gisteren met een E-mail dat de spullen volgende week woensdag gelost worden. Ook hebben ze een factuur toegevoegd met de hoge kosten die ik in mijn eerste bericht omschrijf. Hierover heeft mij leverancier mij dus te kort informatie verteld.

 

Dus kan ik concluderen. Dat dit bedrijf die dit voor mij regelt gewoon belachelijk duur is. Als je kijkt naar de kosten die ik in het eerste bericht omschrijf. Of klopt deze factuur gewoon misschien niet?

 

Link naar reactie
  • 0

Of de factuur nu klopt of niet maakt geen verschil meer. Je zult moeten betalen als je de spullen wilt.

 

Wat ik wel zou doen is je leverancier in gebreke stellen. Hij had nooit uit jouw naam het transport mogen regelen. Hij is hier dus duidelijk tekort geschoten. Hij had jou een berichtje moeten sturen dat de goederen klaar waren voor verzending en naar de Chinese contactpersoon van jouw transporteur moeten vragen om het met hem te regelen. Dan was er niks aan de hand geweest.

 

Je kunt hem erop wijzen dat hij in de fout is gegaan en dat je verwacht dat hij een deel van de kosten betaalt omdat je anders geen zaken meer met hem doet. Ik denk dat Maarten je wel kan zeggen wat het eigenlijk had moeten kosten.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Of de factuur nu klopt of niet maakt geen verschil meer. Je zult moeten betalen als je de spullen wilt.

 

Wat ik wel zou doen is je leverancier in gebreke stellen. Hij had nooit uit jouw naam het transport mogen regelen. Hij is hier dus duidelijk tekort geschoten. Hij had jou een berichtje moeten sturen dat de goederen klaar waren voor verzending en naar de Chinese contactpersoon van jouw transporteur moeten vragen om het met hem te regelen. Dan was er niks aan de hand geweest.

 

Je kunt hem erop wijzen dat hij in de fout is gegaan en dat je verwacht dat hij een deel van de kosten betaalt omdat je anders geen zaken meer met hem doet. Ik denk dat Maarten je wel kan zeggen wat het eigenlijk had moeten kosten.

 

Je kan zeker het gesprek aangaan met je leverancier, vraag is heeft dit zin en welk belang heeft hij nog een tegemoetkoming te doen. Ik vrees dat het niets gaat uitmaken. Reken er dus op dat je moet betalen anders krijg je de goederen niet. Hoe vervelend ook maar dit is een harde les. Ga je zonder goede afspraken goederen vervoeren dan kom je van een koude kermis thuis. Heb in het verleden al aardig wat reacties over deze methodiek gegeven op dit forum. Helaas zijn er altijd onervaren importeurs die in deze praktijken trappen. Het is schandalig, maar je staat met je rug tegen de muur.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 1

Hoi Freddy,

 

Zoals Logic4l al aangeeft koop je CNF dan ben je in Rotterdam altijd nog een hoop geld kwijt. Dit is altijd zo, waarbij uitzonderingen de regel bevestigen.

 

Wel bijzonder dat niemand van de importerende bekende dit wist, wellicht hebben hun geen ervaring met deelpartijen?

 

Je zult zien dat je leverancier ook andere bedragen gaat rekenen aan je wanneer je echt FOB koopt want dan moet hij rekening houden met de kosten tot aan de boot. Deze heeft hij nu ook niet volledig (of misschien wel helemaal niet) betaald. Wellicht een dure leerschool maar deze "fout" maak je niet meer vermoed ik. Op naar de volgende en deze keer met meer informatie en kennis. Mocht je toch nog twijfelen zie je dat het vragen op Higherlevel je veel kan besparen.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op de goede adviezen van de specialisten, ga je ook zelf verdiepen in de "inco terms"

zoals ze ook wel genoemd worden.. Er zijn 11 verschillende condities waar goederen op verzonden kunnen worden varierend gratis bij jou geleverd tot en met alle transportkosten en risico's voor jou zodra het spul de fabriek van de leverancier verlaat.

 

Wikipedia leest als introductie misschien het makkelijkst weg

https://nl.wikipedia.org/wiki/Incoterms

 

Dit is de site van de opsteller van de terms

http://www.icc.nl/producten-diensten/incoterms-leveringsvoorwaarden

voor als je er eens wat dieper in wilt duiken..

 

In de eerdere reacties zijn een flink aantal termen al genoemd. Het is echt belangrijk als je regelmatig gaat importeren dat je deze termen leert kennen (of snel kunt opzoeken om te checken wat er ook al weer was)

 

Raadplegen van je vrienden heeft niet zoveel zin, tenzij je vrienden als Logical4 of Blous hebt.

 

Het feit dat een vriend van jou niet of nauwelijks kosten had zegt helemaal niets over het feit of ook geen kosten hebt. Het hangt 100% af van wat je met de leverancier afspreekt over de leveringsvoorwaarden.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Wat mij nog interesseert, is hoe de relatie tussen Freddy en de verkoper in China tot stand is gekomen.

 

Als ik lees dat de verkoper zegt dat de goederen FOB gekocht zijn maar dan zelf het transport regelt, kan het zijn dat er geen boze opzet in het spel was maar gewoon onkunde van beide kanten. Van deze onkunde hebben dan de Chinese en de Nederlandse transporteur schandelijk geprofiteerd.

 

Ik heb sterk het vermoeden dat Freddy in het verleden kleinschalig zaken aan het doen was met een leverancier bij AliExpress en daarbij zo succesvol was, dat hij nu ineens 1,4 cbm besteld heeft.

 

Leveranciers bij AliExpress zijn vaak niet meer dan studenten die in hun achterkamertje alles verkopen wat los en vast zit en dat dan met AliExpress Shipping versturen. Daarvoor hebben ze geen kennis van Incoterms of logistiek nodig.

 

En dan nog off topic:

 

Het is, vanwege de prijs, misschien aantrekkelijk om op AliExpress te kopen maar dan alleen voor privégebruik en beslist niet om door te verkopen. Vanwege het risico dat men ondeugdelijke, ja zelf gevaarlijke spullen krijgt, zou ik zelfs afraden daar voor privégebruik te kopen.

 

Zoals Amazon, bol.com etc. en de kleinere webshops mede verantwoordelijk zijn voor de ondergang van de gewone winkeliers, zal AliExpress de ondergang zijn voor de webshops. Tenzij de overheid de 22 Euro-regeling opheft. Dan wordt het ineens zeer onaantrekkelijk door de invoerrechten, BTW en de inklaringskosten van minimaal 10,- Euro per zending.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

In het kader van offtopic, zijn ze druk bezig in Brussel de import van kleine zending veel strenger te gaan heffen. Idee is zelfs omdat vanaf 1 euro al te doen. Stel je een bedrag in dan zal je zijn dat er straks een vloed aan pakketjes binnenkomst á eur 9,99 om zo alsnog de BTW te omzeilen. In de winkel moet je immers ook vanaf de eerste cent BTW betalen.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 1

In het kader van offtopic, zijn ze druk bezig in Brussel de import van kleine zending veel strenger te gaan heffen. Idee is zelfs omdat vanaf 1 euro al te doen.

 

Is echter wel de bedoeling dat je dan de BTW al bij het plaatsen van je bestelling bij AliExpress kan afrekenen.

 

https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/digital-single-market-modernising-vat-cross-border-ecommerce_en

 

In 2021

[...]

The new One-Stop Shop (OSS) will also be extended to imports. Unlike today, VAT can be collected at the point of sale to EU customers by sellers or market places. Non-EU sellers will then declare the VAT using the OSS. These goods will then benefit from a fast-track customs mechanism.

 

Vind dat een best goed plan.

Overheid loopt geen BTW meer mis. En consument betaalt geen belachelijk hoge inklaringskosten meer aan het postbedrijf.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is niet direct de bedoeling maar een optie. Als bedrijven zich registeren en de BTW afdragen krijgen ze vereenvoudiging aan de grens. Maar je mag altijd goederen blijven kopen buiten de EU die aangegeven kunnen worden bij de douane. Zal alleen net even iets minder interessant worden

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Het is niet direct de bedoeling maar een optie. Als bedrijven zich registeren en de BTW afdragen krijgen ze vereenvoudiging aan de grens. Maar je mag altijd goederen blijven kopen buiten de EU die aangegeven kunnen worden bij de douane.

 

Vraag me af of dat -voor kleine zendingen- wel zo vrijwillig wordt.

 

 

Wijzigingen van Richtlijn 2006/112/EG met ingang van 1 januari 2021

 

„Artikel 14 bis

 

1. Indien een belastingplichtige via het gebruik van een elektronische interface, zoals een marktplaats, platform, portaal of soortgelijk middel, afstandsverkopen van uit een derdelandsgebied of een derde land ingevoerde goederen in zendingen met een intrinsieke waarde van niet meer dan 150 EUR, faciliteert, wordt die belastingplichtige geacht die goederen zelf te hebben ontvangen en geleverd.

 

2. Indien een belastingplichtige via het gebruik van een elektronische interface, zoals een marktplaats, platform, portaal of soortgelijk middel, de levering van goederen binnen de Gemeenschap door een niet in de Gemeenschap gevestigde belastingplichtige aan een niet-belastingplichtige, faciliteert, wordt de belastingplichtige die de levering faciliteert geacht die goederen zelf te hebben ontvangen en geleverd.”.

 

Komt op me over dat ze de marktplaats (lees: AliExpress) aansprakelijk willen maken.

Of heb ik dat verkeerd begrepen?

 

 

Bij elektronische diensten aan buitenlandse particulieren is aangifte via het MOSS systeem formeel gesproken ook een vrijwillige optie.

Dat klinkt wat vriendelijker.

Maar maak je geen gebruik van deze "optie" dan ben je nog steeds verantwoordelijk voor de inning, en mag je in 28 EU landen apart aangifte gaan doen...

Heb de indruk dat ze voor goederen ook die kant op willen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.