Hi,

ik zit eraan te denken om een auto te leasen voor mijn eenmanszaak. Daarnaast heb ik een part time contract voor een ander onderneming. Voor de zakelijke kilometers die ik voor mijn werk maak, krijg ik wel een reiskostenvergoeding.

Ik vroeg me nu af of ik hier fiscaal voordeel uit kan halen. Kan ik bijvoorbeeld het hele leasebedrag aftrekken van de winst van de eenmanszaak ook al gebruik ik het voor ander werk? Zijn er andere dingen die voordelig kunnen zijn?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58782-lease-auto-eenmanszaak-voor-ander-werk/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste baref007,

Allereerst welkom op Higherlevel!

Kan ik bijvoorbeeld het hele leasebedrag aftrekken van de winst van de eenmanszaak ook al gebruik ik het voor ander werk?

ja, je kunt de volledige kosten aftrekken.

Er is echter een adderje: de kosten voor het andere werk zijn voor jouw eenmanszaak privékilometers (want niet zakelijk voor de eenmanszaak). Dat betekent dat je te maken krijgt met fiscale bijtelling (afhankelijk van type auto tot 24% van de catalogus(=nieuw)waarde van de auto, maar nooit meer dan de werkelijke kosten)

(en in sommige gevallen - als je naar verhouding héél veel kilometers voor die andere onderneming maakt - zelfs een extra hoge bijtelling voor z.g.n. "excessief" privé-gebruik. Maar de bijtelling is voor de eenmanszaak sowieso nooit hoger dan de werkelijke kosten)

Zijn er andere dingen die voordelig kunnen zijn?

als je least ex brandstof, denk dan ook aan de bonnen van de benzine, de btw is verrekenbaar

(maar ook hierop is een bijtelling voor privé gebruik van toepassing, je hebt daarin ook nog keuzes)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Dat betekent dat je te maken krijgt met fiscale bijtelling (afhankelijk van type auto tot 24% van de catalogus(=nieuw)waarde van de auto, maar nooit meer dan de werkelijke kosten)

inclusief de afschrijvingskosten per jaar (op basis van een vijfjarige afschrijving) ... en nu maar gaan rekenen.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
inclusief de afschrijvingskosten per jaar (op basis van een vijfjarige afschrijving)

Zit die niet al verdisconteerd in het (operational) lease tarief of is dat een aanvullende maatregel omdat de afschrijving bij operational lease meestal anders verloopt (boekwaarde neemt annuïtair af) ?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

inclusief de afschrijvingskosten per jaar (op basis van een vijfjarige afschrijving)

Zit die niet al verdisconteerd in het (operational) lease tarief ...?

Alleen als er sprake is van full operational lease ... niet bij netto operational lease en financial lease.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar